Shallow Sea bij DSV Games, samen met twee uitbreidingen

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Shallow Sea bij DSV Games, samen met twee uitbreidingen

Bericht door Bart »

Bij de jonge, maar zeer actieve, Nederlandse uitgever DSV verscheen vrijdag de Nederlandse versie van Shallow Sea. Tegelijkertijd zijn ook de uitbreidingen Shallow Sea: Broedseizoen en Shallow Sea: Zeldzame Vissen te verkrijgen.

Shallow Sea is een puzzel-tegellegspel waarin spelers een eigen onderwaterwereld opbouwen, geïnspireerd door het Groot Barrièrerif. Het spel is ontworpen door Yeom.C.W. en voorzien van illustraties van Sophia Kang.

ShallowSea.webp

In Shallow Sea proberen één tot vier spelers de meest waardevolle oceaanomgeving te creëren door vissen, koralen en verschillende soorten zeeleven strategisch op hun persoonlijk speelbord te plaatsen.

In hun beurt nemen spelers tegels met vissen, koraal of zeedieren. Dat is steeds een combinatie van een vis en een aangrenzende tegel uit het aanbod. De tegels worden vervolgens op een lege plek op hun oceaanbord geplaatst.

Wanneer vissen een koraaltegel van dezelfde kleur omringen, wordt de koraaltegel omgedraaid en wordt deze een leefgebied voor vissen. Zeediertegels bevatten dan weer specifieke patroon- en plaatsingsdoelen. Zodra aan de voorwaarden van een zeediertegel wordt voldaan, kunnen ook deze tegels worden voltooid.

In Shallow Sea worden tegels niet alleen geplaatst, ze kunnen ook worden geactiveerd, gedeactiveerd en verplaatst. De spelers kunnen schelpen gebruiken om vissen te lokken én ze te verplaatsen. Met het zoeken naar combo’s kunnen meerdere tegels in één beurt voltooid worden.

Naast punten voor voltooide koraal- en zeediertegels spelen ook ecosysteemkaarten een rol. Deze kaarten belonen spelers voor specifieke combinaties en patronen binnen hun oceaan.

Het spel eindigt zodra er op het oceaanbord van een speler nog maar vier lege vakken over zijn. De speler met de meeste punten wint.

Shallow Sea komt ook met een solomodus. Vissen die tijdens het spel op de Koraalduivelkaart terechtkomen, leveren aan het einde van het spel strafpunten op.

ShSea_spel.webp

Tegelijk met het basisspel verschijnen twee uitbreidingen.
Shallow Sea: Broedseizoen introduceert extra interactie tussen spelers en voegt onder meer zeeschildpadden, nieuwe koralen, zeeleven-tegels en ecosysteemkaarten toe.
De mini-uitbreiding Shallow Sea: Zeldzame Vissen bevat vier nieuwe vismeeples en drie ecosysteemkaarten rond bedreigde vissoorten voor extra variatie.

Shallow Sea | DSV Games - 2026
uitbreidingen: Shallow Sea: Broedseizoen | Shallow Sea: Zeldzame Vissen
  • spelauteur: Yeom.C.W.
  • grafisch werk: Sophia Kang
  • aantal spelers: 1 tot 4
  • leeftijd: vanaf 14 jaar
  • speelduur: 30 tot 45 minuten

ShallowSea_Broedseizoen.webp
ShallowSea_Zeldzamevissen.webp

Labels:
Dagmar
Geheim Genootschap

Re: Shallow Sea bij DSV Games, samen met twee uitbreidingen

Bericht door Dagmar »

Ik heb hem inmiddels twee keer met veel plezier gespeeld. Het is een leuke en uitdagende puzzel die er ook nog eens heel mooi uitziet.
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Ik heb hem vorig jaar op een DSV spelletjes weekend uit kunnen proberen. Het is inderdaad een leuke puzzel om je score te maximaliseren. Het is niet een ingewikkeld spel, maar het is wel een uitdaging om een goede score te behalen. Met veel plezier gespeeld en het puzzel element is helemaal in mijn straatje.
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Ik heb een paar rondjes geprobeerd op Ducosim. Vooraf dacht ik het is teveel Cascadia achtig, die gaat niets toevoegen in mijn collectie....nu denk ik: toch wel leuk en voldoende anders :lol:

Het leuke vind ik dat je niet aan vaste scorings optie vast zit zoals bij Cascadia, maar dat je zelf kiest tijdens het spel met die 2e rij tegels.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ziet er prachtig uit en leuk dat DSV deze naar Nederland haalt. Alleen... Leven in de Amazone staat óók al op de lijst en daar twijfel ik nog aan, omdat we al best wat in dit genre in huis hebben. Prijs is wel aanzienlijk prettiger... :think:
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Pura Vida schreef: wo 10 jun 2026, 07:46 Ziet er prachtig uit en leuk dat DSV deze naar Nederland haalt. Alleen... Leven in de Amazone staat óók al op de lijst en daar twijfel ik nog aan, omdat we al best wat in dit genre in huis hebben. Prijs is wel aanzienlijk prettiger... :think:
Dit zijn twee heel verschillende spellen. De enige overeenkomst is de mooie verzorgde uitvoering met houten speelfiguren. Ze kunnen dus prima naast elkaar in de kast. Het hangt van je speelvoorkeurn af welke je het leukste gaat vinden.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Dagmar schreef: wo 10 jun 2026, 08:05
Pura Vida schreef: wo 10 jun 2026, 07:46 Ziet er prachtig uit en leuk dat DSV deze naar Nederland haalt. Alleen... Leven in de Amazone staat óók al op de lijst en daar twijfel ik nog aan, omdat we al best wat in dit genre in huis hebben. Prijs is wel aanzienlijk prettiger... :think:
Dit zijn twee heel verschillende spellen. De enige overeenkomst is de mooie verzorgde uitvoering met houten speelfiguren. Ze kunnen dus prima naast elkaar in de kast. Het hangt van je speelvoorkeuren af welke je het leukste gaat vinden.
Je hebt ongetwijfeld gelijk want je hebt ze allebei gespeeld, maar "heel verschillend" is wel een relatieve typering en geldt toch niet de uitvoering alleen? Variabele start, tegels leggen, dieren erop plaatsen, einddoelen strijd, eigen gridjes c.q. setjes aanleggen, tegels trekken... Amazone lijkt wat zwaarder en speelt misschien heel anders maar op het oog zie ik veel overeenkomsten.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Wij hebben Leven in de Amazone, maar daar dacht ik nu niet direct aan bij dit spel. Bij Leven in de Amazone ben je ook met bag building bezig. Het voelt daardoor toch echt wel anders dan bij Shallow Sea die ik qua mechanismes meer Cascadia vind.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Pura Vida schreef:
Dagmar schreef: wo 10 jun 2026, 08:05
Dit zijn twee heel verschillende spellen. De enige overeenkomst is de mooie verzorgde uitvoering met houten speelfiguren. Ze kunnen dus prima naast elkaar in de kast. Het hangt van je speelvoorkeuren af welke je het leukste gaat vinden.
Je hebt ongetwijfeld gelijk want je hebt ze allebei gespeeld, maar "heel verschillend" is wel een relatieve typering en geldt toch niet de uitvoering alleen? Variabele start, tegels leggen, dieren erop plaatsen, einddoelen strijd, eigen gridjes c.q. setjes aanleggen, tegels trekken... Amazone lijkt wat zwaarder en speelt misschien heel anders maar op het oog zie ik veel overeenkomsten.
Er zijn wel overeenkomsten wat grotendeels door het thema komt ook denk ik.

Maar met deze vergelijking zouden Ark Nova en Shallow Sea ook evenveel overeenkomsten hebben.
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Ik weet niet of het helpt, maar ik vond Leven in de Amazone maar mwah, en Shallow Sea vond ik juist heel leuk 😀.

Enige minpuntje bij Shallow Sea voor mij is: hoe lang ga je dit leuk blijven vinden? Denk dat bij Leven in de Amazone de herspeelbaarheid wat hoger ligt.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Dennis77 schreef: wo 10 jun 2026, 09:40 Ik weet niet of het helpt, maar ik vond Leven in de Amazone maar mwah, en Shallow Sea vond ik juist heel leuk 😀.

Enige minpuntje bij Shallow Sea voor mij is: hoe lang ga je dit leuk blijven vinden? Denk dat bij Leven in de Amazone de herspeelbaarheid wat hoger ligt.
Wat vond je tegenvallen aan leven in de Amazone? Wij spelen hem eens in de paar maanden en met veel plezier.

Shallow Sea weet ik nog niet. Als er gelijk een uitbreiding mee uitkomt die mij redelijk essentieel lijkt vind ik het al minder interessant. Al speel je dit weer makkelijker met kinderen.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Oneerbiedig gezegd is Shallow Sea een Cascadiakloon. Je kiest telkens de combinatie van een vis en een daarnaastgelegen tegel, al mag je tegen betaling van een dennenappel, sorry schelp, de combinatie vrij kiezen. Aan de andere kant is het puzzelaspect wel wat complexer en ook vrijer dan Cascadia. Daarin zit het dichter tegen Calico aan.

De vergelijking met Leven in de Amazone snap ik wel. Het zijn beide puzzelspelletjes waarbij je je tegels/dieren zo efficiënt mogelijk wilt plaatsen voor de hoogste score. LidA voegt daar vervolgens een bagbuildingelement aan toe, wat het wel weer een hele extra dimensie geeft.
Afbeelding
Dennis77
Regenmaker

Bericht door Dennis77 »

Edwin84 schreef: wo 10 jun 2026, 10:03 Wat vond je tegenvallen aan leven in de Amazone? Wij spelen hem eens in de paar maanden en met veel plezier.
Poe, het is al weer een tijdje terug dat ik hem heb gespeeld, dus ik moet even flink graven. Volgens mij was het het gevoel dat het lijkt of je heel veel kan en vervolgens kun je bijna niets. De dieren raken op waardoor de nadruk leek te liggen op een soort race en verdere strategie daaraan ondergeschikt is.

Voor alle duidelijkheid: ik vond het an sich geen slecht spel, maar bij mij klikte het niet zo.
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Shallow Sea is voor mij een spel dat me blijft aantrekken, maar ook blijft afstoten, puur gebaseerd op diverse video's. Zo'n spel waarvan ik het niet weet wat ik ervan vind. Het ziet er mooi uit en volgens mij kan ik het best leuk vinden, maar ik lijk iets te missen of zo. Dat heb ik wel vaker met spellen en dat is niet erg: als ik dat merk, dan koop ik het niet. Maar dan hoop ik stiekem wel dat iemand anders het koopt :)
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Peter Hein schreef: wo 10 jun 2026, 13:40 Oneerbiedig gezegd is Shallow Sea een Cascadiakloon. Je kiest telkens de combinatie van een vis en een daarnaastgelegen tegel, al mag je tegen betaling van een dennenappel, sorry schelp, de combinatie vrij kiezen. Aan de andere kant is het puzzelaspect wel wat complexer en ook vrijer dan Cascadia. Daarin zit het dichter tegen Calico aan.

De vergelijking met Leven in de Amazone snap ik wel. Het zijn beide puzzelspelletjes waarbij je je tegels/dieren zo efficiënt mogelijk wilt plaatsen voor de hoogste score. LidA voegt daar vervolgens een bagbuildingelement aan toe, wat het wel weer een hele extra dimensie geeft.
Goeie info :thumbup: sowieso informatief draadje zo.
Afbeelding