Kruissom (Clipper, 1978) leeft weer: ik maakte er een gratis dagelijkse online puzzel van

Bord- en kaartspellen voor op je PC & apps voor je smartphone

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

BertZetX
Uno

Kruissom (Clipper, 1978) leeft weer: ik maakte er een gratis dagelijkse online puzzel van

Bericht door BertZetX »

Hoi allemaal, ik ben Bert.

Wie kent Kruissom van Clipper nog? Het is een cijferspel uit 1978, een beetje in de geest van Scrabble, maar dan met cijferstenen. Je legt stenen op het bord en probeert ervoor te zorgen dat de sommen kloppen.

Het spel is nooit echt bekend geworden. Je komt het tegenwoordig hooguit nog eens tegen op Marktplaats of een rommelmarkt. Ik vond het eigenlijk zonde dat zo'n leuk spel vrijwel verdwenen was en ben er daarom de afgelopen maanden mee aan de slag gegaan.

Als hobbyproject heb ik er een gratis online puzzel van gemaakt: ZetX. Elke dag staat er één nieuwe puzzel klaar, dezelfde voor iedereen, en je score kun je vergelijken met iedereen die diezelfde puzzel maakte. Het klinkt rekenkundig, maar je hoeft geen rekenwonder te zijn: het draait om slim puzzelen, niet om snel rekenen. Reken op ongeveer een kwartiertje per puzzel.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden, zeker als je het oorspronkelijke bordspel nog kent. Probeer het gerust en wees vooral eerlijk. Juist van opmerkingen over dingen die niet duidelijk, niet prettig of gewoon niet leuk zijn, leer ik als maker het meest.

Spelen kan direct in de browser, zonder account of download: zetx.nl

Ligt het originele spel bij iemand hier nog in de kast? En wordt het misschien zelfs nog weleens gespeeld?
De originele doos uit 1978
De originele doos uit 1978
Het digitale bord van ZetX
Het digitale bord van ZetX