Ooit al eens uit een pagina ontsnapt? Awel, ik ook niet. Ik dacht dat je daarvoor een strip- of romanfiguur moest zijn. Blijkbaar niet. Obirion Games biedt ons de mogelijkheid om escape roomgewijs uit hun pagina’s te ontsnappen.
Suiker en Sofa’s zijn Escape Pages ontwikkeld door Obirion Games waar je solo of samenwerkend met meerdere spelers logische puzzels en raadsels probeert op te lossen om zodoende “uit de pagina” te ontsnappen. De doos bevat drie raadsels (Donuts to Go, Weerman Wicko moet dringend gaan werken en Het vergeten weekendhuisje). De raadsels zijn gewoon stevige bladen papier (A3-formaat in kleur op harder papier). Daarnaast zit er ook nog een potlood in de doos.
Naast de drie raadsels en het potlood zit er ook nog een harde kaart (A5-formaat) in de doos. Op de ene zijde van de kaart vind je de heel summiere spelregels. De eerste zin van de spelregels luidt als volgt: “Spelregels zijn er niet echt. Los de logische puzzels en raadsels op en vind de weg naar buiten.”
Hoe eenvoudig kan je een spel maken, nietwaar? De blauwe vakjes op een ecape page geven aan dat je daar iets kan invullen. Vandaar dus het potlood in de doos. Kom je er niet uit? Geen probleem, iedere pagina heeft een QR-code. Als je die QR-code inscant, kom je op een helppagina terecht met tips en de bijhorende oplossing. Lukt het niet met afzonderlijke tips, dan vind je hier ook de volledige oplossing. Hulp wordt dus te allen tijde geboden.
De andere zijde van de kaart bevat een introductiespel, Opgesloten in de zolderkamer. De opdracht is eenvoudig. Ruim de zolder op en herstel de machine om buiten te komen. Je krijgt 15 minuten om te ontsnappen. Meer info staat niet op de kaart, behalve het Escape Page Level, zijnde level 1 gemakkelijk. Er zijn in totaal vijf levels. De andere drie raadsels in de doos zijn level 3, 4 en 5. Voor die drie levels krijg je 60 minuten om te ontsnappen.
Met logische deductie en goed te kijken wat er op de pagina te zien is, vind je de oplossing.
Copyright Obirion Games
Zijn escape pages, waarvan suiker en sofa’s voorbeelden zijn gezelschapsspelen? Of zijn het puzzels?
Wel, de dingen zijn alvast niet terug te vinden op Boardgamegeek, de website waar je alle spellen kan terugvinden. Maar Escape Pages van Obirion Games dus niet. Ik ontmoette de sympathieke mensen (Kris en Saskia dus) van Obirion Games op Zomerspel waar ze met heel veel enthousiasme hun pagina’s voorstelden. Vriend Bart Deschamps was wild enthousiast van het concept en wilde me meteen introduceren in een wereld die niet de mijne is. Ik ben namelijk geen groot voorstander van escape-room-achtige toestanden.
Voor mij zijn Escape Pages dan ook niet echt gezelschapsspellen maar eerder puzzels. En puzzels los je alleen op. En wie me kent, weet dat ik geen solospeler ben. Toch wisten Bart, Kris en Saskia me te overtuigen om het eens uit te proberen. En ongelooflijk maar waar, ik heb me best geamuseerd bij het oplossen van die dingen. In het begin is het een beetje zoeken, maar geldt dit niet voor alle escapetoestanden? Maar dankzij de helppagina (QR-code weet je wel), krijg je wel door hoe die dingen werken. De puzzels zijn best uitdagend maar toch op te lossen. Het artwork op de pagina’s is leuk. Alles zit dus goed in elkaar.
Op de website van Obirion Games vind je verschillende pagina’s. Een losse pagina kost drie euro en kan je na betaling downloaden van de webpagina (obiriongames.com of escapepages.com). Suiker en sofa’s is een bundeling van drie losse Escape Pages. De naam komt van de meegeleverde raadsels. Donuts – suiker en in Het vergeten weekendhuisje staat een grote sofa centraal, een sofa die je kleiner ook terugvindt bij Weerman Wicko moet dringend gaan werken.
Voor liefhebbers van het genre, een aanrader!
- Escape pages. Suiker en sofa’s (Obirion Games, 2026)
- Auteurs: Kris en Saskia van Obirion Games
- Artwork: Obirion Games
- 1-? spelers vanaf 9 jaar
- 60 minuten
- https://escapepages.com/nl/escape-page ... /839725883
- Adviesprijs: 7 euro