Wingspan kon natuurlijk niet achterblijven en voilá: daar is Wingspan Pocket. Niet alleen leuk voor Wingspan liefhebbers, kan ik alvast verklappen. Hoewel de liefde voor vogels en voor het typische spelsysteem wel voor een puntje extra zorgt.
Uiterlijk en vormgeving
De look and feel van Wingspan Pocket is alvast weer prima. Bekend artwork, zelfde illustraties (hoewel de uilen nu vanwege de doelkaartjes één kant op kijken!), schattige eitjes en een overzichtelijk regelboekje in een handzaam doosje dat overigens nét niet in je pocket past. Leuk detail: er zitten diverse nieuwe vogels in die vooruitwijzen naar de volgende uitbreiding van het grote Wingspan. Helemaal onderaan som ik ze nog even op, voor de vogelliefhebbers onder ons. Nerd alert.
Ook de nieuwe groene eigenschappen op sommige kaarten zijn onmiskenbaar een kleine vooruitblik op het volgende continent: dat wordt Afrika. Wedden? Het ontwerp daarvan is schijnbaar al klaar, maar dat geheel terzijde.
Al met al ziet alles eruit zoals je van het team van Stonemaier Games mag verwachten: uitstekend. Prijs/kwaliteit verhouding is top, hoewel we de prijs van 999 nog moeten afwachten natuurlijk.
Thema
Waar de kaarten in het grote Wingspan uitgesproken thematisch zijn, als je kijkt naar wat alle kaarten doen, zie je bij Pocket dat thema minder terug. Geen verpreidingskaartjes bijvoorbeeld, en ook minder 'gevoel' voor gedrag, leefwijze en eigenschappen tijdens het spelen. Misschien is dat ook teveel gevraagd bij een kaartspelletje dat bedoeld is voor 15 minuten lol.
Spel
Het spelletje speelt in no time. 5 minuten regels lezen en door. Je krijgt kaarten en voedsel om te beginnen en kunt daarna elke beurt uit drie verschillende acties kiezen: speel vogel, pak kaarten of leg eieren. Bij elke actie (dus óók als je een vogel speelt!) ga je daarna - net als bij Wingspan - langs je eigen kaarten om je eigenschappen te activeren. Daar zitten nu dus ook groene tussen: permanente effecten die je spel vergemakkelijken. Als iemand zes kaarten heeft gespeeld, wordt de speelronde afgemaakt en tel je je punten: vogels, kaarten eronder, eieren erop en natuurlijk de beide eindespel-doelen die elke keer anders zijn. Dat is het wel zo'n beetje. Ons eerste potje ging in een half uurtje. Potjes erna duurden maximaal 20 minuten.
Spelmotieven
Wingspan Pocket is machientje bouwen én racen tegelijk. Beide motieven strijden nadrukkelijk met elkaar. Je wilt aan de ene kant zoveel mogelijk punten verzamelen met jofele eigenschappen op de vogelkaarten die je hebt gespeeld, maar tegelijk weet je dat het spel voorbij is als een der spelers zijn of haar zesde kaart speelt. Dat wij na tig potjes nog niet hebben ontdekt waarmee je nou het meeste wint, zegt iets over het evenwicht tussen beide spelmotieven.
Interactie
De interactie is beperkt en meestal positief. Er zitten tal van kaarten tussen die iets geven aan iedereen. Verder is er concurrentie op de beschikbare kaarten in de markt. Er is competitie op de twee einddoelen en tot slot zal je moeten opletten waar de anderen heen gaan. Het speleinde komt immers razendsnel en tegen die tijd willen je eigen vogels wel wat opleveren.
Geluksfactor
Geluk speelt een grote rol in Wingspan Pocket. Het kan zo uitkomen dat er niks van je gading in het aanbod van vogels ligt en dit aanbod ververst niet automatisch. Soms moet je het dus doen met een suboptimaal tableautje. Problematisch is dat niet echt, gezien de korte speelduur. Gewoon nog een keer proberen. Ik merk trouwens dat mijn vaste medespeler en Wingspan fanaat beter omgaat met het beperkte aanbod dan ikzelf. Geluk is dus niet het énige dat telt, want hij wint veel vaker.
Herspeelbaarheid
Over herspeelbaarheid hoef ik het niet lang te hebben. Met meer dan honderd verschillende kaarten en exponentieel zoveel combinaties kun je talloze potjes vooruit. Gelukkig maar, want het speelt zo leuk en zo snel dat je elke keer nog een potje wilt. Ik zie trouwens nog wel extra kaarten setjes verschijnen voor dit spelletje.
Solo
Ook de automa is weer prima verzorgd, zoals eigenlijk altijd met spellen van Stonemaier. Geen onnodige administratie, wel voldoende competitie en gewoon lekker relaxed puzzelen met jezelf en de kaarten. Mijn voorkeur gaat uit naar twee of drie spelers.
Conclusie
Wingspan Pocket is een vederlicht kaartspelletje waarin je zoveel mogelijk verbindingen zoekt tussen de vogels in je rij en tegelijk zo snel mogelijk je tableau compleet maakt. Het ziet er leuk uit, speelt snel, is licht verslavend en houdt zich prima staande tussen de andere korte kaartspelletjes bij ons in huis. Dankzij het sympathieke thema steekt het daar wat mij betreft zelfs net iets bovenuit.
Wingspan Pocket, 999 Games (2026)
- 1-5 spelers, 8+
Ontwerp: Elizabeth Hargrave
Artwork en illustraties: Ana Maria Martinez Jaramillo, Natalia Rojas
Productie: Stonemaier Games, 999 Games