De genomineerden voor de Nederlandse Spellenprijs 2026

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

De genomineerden voor de Nederlandse Spellenprijs 2026

Bericht door Bart »

Vanavond maakte de jury van de Nederlandse Spellenprijs de negen genomineerde spellen voor de editie van 2026 bekend. De spellen zijn verdeeld over drie categorieën: Familie, Kenners en Experts.

De vakjury van de Nederlandse Spellenprijs (NSP) bestaat uit elf vrijwilligers uit de Nederlandse spellenwereld, o.a. spelrecensenten, winkeliers of leden van een spellenvereniging. Zij speelden en selecteerden uit ruim honderd bord- en kaartspellen die tussen juli 2025 en juni 2026 in het Nederlands werden uitgegeven.

Voor de toekenning van de nominaties zijn criteria als kwaliteit, speelplezier en originaliteit doorslaggevend. Op 10 oktober worden de winnaars bekend gemaakt tijdens de officiële prijsuitreiking.

NSP2026_nominaties.png

Juryvoorzitter Anna Wassenburg: "Dit juryjaar stond bol van ontzettend veel mooie in het Nederlands uitgegeven spellen en dat zie je terug in deze negen nominaties. We hebben ze niet één keer gespeeld, maar keer op keer, want pas dan weet je of een spel blijft boeien. Deze negen deden dat en maken kans om in oktober een prijs te winnen."

De genomineerden voor 2026 zijn:

logo genomineerd familie 2026_.png
NSP 2026 - Familie
  • Castle Combo | White Goblin Games
    • spelauteurs: Grégory Grard en Mathieu Roussel
    • grafisch artiest: Stéphane Escapa
    • spelers: 2 tot 5
    • leeftijd: 10+
    • speelduur: 25 minuten
    Uit het oordeel van de jury:
    De kracht van Castle Combo zit in het eenvoudige spelverloop in combinatie met de hoge herspeelbaarheid. Het zorgt ervoor dat spelers elke keer een nieuwe strategie moeten zoeken. En dat kan ook want elk spel liggen er andere kaarten in de markt. Het spel blijft toegankelijk genoeg blijft voor families, maar biedt tegelijkertijd ook genoeg uitdaging voor de doorgewinterde speler.

• Rebirth | DSV Games
    • spelauteur: Reiner Knizia
    • grafisch artiest: Anna "Mikado" Przybylska en Vesna "vesner" Redesiuk
    • aantal spelers: 2 tot 4
    • speelduur: 45 tot 60 minuten
    Rebirth blinkt uit in overzichtelijkheid. De regels zijn in een paar minuten uit te leggen. Maar er zit vrij veel diepgang achter.
    Zodra het bord voller raakt, worden de beschikbare plekken schaarser en moeten de spelers steeds scherper kiezen tussen de mogelijkheden om punten te scoren. Het versterkt de interactie tussen de spelers. Elke keuze van een tegenstander beïnvloedt de scoremogelijkheden van de ander.

• Take Time | Libellud - Asmodee
    • spelauteurs: Alexi Piovesan en Julien Prothière
    • grafisch artiest: Maud Chalmel
    • aantal spelers: 2 tot 4
    • speelduur: 30 minuten
    Take Time kent een zorgvuldig opgebouwde moeilijkheidsgraad, een hoge herspeelbaarheid en een elegante vormgeving. Nieuwe spelregels en voorwaarden worden geleidelijk geïntroduceerd, waardoor spelers zonder ingewikkelde uitleg direct kunnen beginnen en stap voor stap meer diepgang ervaren.

logo genomineerd kenners 2026_.png
NSP 2026 - Kenners
  • Dewan | Space Cowboys - Asmodee
    • spelauteurs: Johannes Goupy en Yoann Levet
    • grafisch artiest: Arthus Pilorget
    • spelers: 2 tot 4
    • speelduur: 40 minuten
    Dewan is met de beperkte hoeveelheid regels een zeer toegankelijk spel, dat vrij veel interactie biedt en interessante keuzes oplegt. Daarmee is het een prima keuze voor zowel de speler die eens in de zoveel tijd een spel op tafel legt als de doorgewinterde speler.

• Pondscape | DSV Games
    • spelauteur: Tomáš Holek
    • grafisch artiest: Jiří Kůs
    • spelers: 1 tot 4
    • leeftijd: 7+
    • speelduur: 30 minuten
    Het spel Pondscape zit bomvol met lastige keuzes. Welke kikkers moeten spelers gebruiken om punten mee te scoren?
    In het spel krijgt eenieder tegelijkertijd tal van mogelijkheden en onmogelijkheden voorgeschoteld. Strategische keuzes kunnen worden gemaakt, maar de beperkte hoeveelheid aan beschikbare kaarten zorgt er wel voor dat spelers deuren open moet houden voor broodnodige aanpassingen.

• The Lord of the Rings(*): Trick-Taking Game | Office Dog - Asmodee
    • spelauteur: Bryan Bornmueller
    • grafisch artiest: Elaine Ryan en Samuel R. Shimota
    • spelers: 1 tot 4
    • speelduur: 20 minuten

(*)Bij The Lord of the Rings: Trick-Taking Game beoordeelde de jury twee delen als één spel. The Fellowship of the Ring en The Two Towers verschenen in hetzelfde juryjaar en gebruiken vrijwel dezelfde mechanismen.
    Volgens de jury blinkt het ontwerp van The Lord of the Rings: Trick-Taking Game uit door de manier waarop eenvoudige regels steeds nieuwe diepgang krijgen. Door dit stap voor stap te doen, blijft de spelervaring zich voortdurend ontwikkelen zonder onnodig ingewikkeld te worden. Het spel blijft toegankelijk, ook voor spelers die minder bekend zijn met de wereld van Tolkien. Tegelijkertijd zullen liefhebbers juist veel herkenning vinden in de uitwerking van het verhaal van de boeken.

logo genomineerd experts 2026_.png
NSP 2026 - Experts
  • Mieren van Mirmar | DSV Games
    • spelauteur: Renato Ciervo en Andrea Robbiani
    • grafisch artiest: Candida Corsi en Sara Valentino
    • leeftijd: 13+
    • speelduur: 90 minuten
    Het thema ondersteunt het spelverloop goed en laat veel van de acties logisch en intuïtief aanvoelen. Dit maakt het spel behapbaar, maar niet minder uitdagend.
    Mieren van Mirmar overtuigt vanwege de sterke verwevenheid van thema en spelmechanismen, de grote strategische vrijheid en de opvallend hoge herspeelbaarheid.

• River of Gold | White Goblin Games
    • spelauteur: Keith Piggott
    • grafisch artiest: Francesca Baerald
    • leeftijd: 14+
    • speelduur: 60 tot 90 minuten
    River of Gold maakt direct indruk zodra het op tafel ligt. De goudfolie en andere productiedetails versterken het thema. De afwerking zorgt ervoor dat het spel meteen de aandacht trekt.
    De regels zijn snel uitgelegd en ook het speltempo blijft hoog, want een beurt is snel gespeeld. Het spel blijft overzichtelijk.

• Yokohama | White Goblin Games
    • spelauteur: Hisashi Hayashi
    • grafisch artiest: Ryoko Hiyashi en Adam P. McIver
    • leeftijd: 14+
    • speelduur: 90 minuten
    De jury waardeert de originele vorm van worker placement in Yokohama. Hierdoor doet elke speler namelijk drie zaken: het opbouwen van aanwezigheid op het bord, het plannen van efficiënte routes en het kiezen van het juiste moment om krachtige acties uit te voeren. Deze vormen samen een uitdagende puzzel waarin vrijwel elke keuze invloed heeft op volgende beurten. Dit zien we vaker, maar Yokohama slaagt er goed in om het spel gestroomlijnd te houden.

De Nederlandse Spellenprijs reikte in 2001 voor de eerste keer prijzen uit voor in het Nederlands uitgegeven bord- en kaartspellen. De jury wil door een kwalitatieve toekenning van prijzen spelers helpen om hun weg te vinden in het grote jaarlijkse spellenaanbod.

Nominaties NSP 2026

Website: De Nederlandse Spellenprijs

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Re: De genomineerden voor de Nederlandse Spellenprijs 2026

Bericht door WTULTC »

Op zich begrijpelijke keuzes op Yokohama na.
Ik weet wel dat dit spel voor het eerst in het Nederlands is uitgebracht, maar waarom is dat niet eerder gebeurd toen het origineel is uitgebracht? Na ruim 5 jaar een spel in het Nederlands uit brengen vind ik een beetje mosterd na de maaltijd en persoonlijk vind ik dat er een nieuwe regel toegevoegd moet worden in het reglement van de Nederlandse Spellenprijs en dat is dat het originele uitgave van het spel niet ouder mag zijn dan 2 of 3 jaar oud mag zijn. Dit voorkomt dat zulke oude titels (originele uitgave) mee kunnen doen, want Yokohama voelt als een oud spel aan. Het is immers al bijna 10 jaar geleden voor het eerst verschenen.

Overigens nog iets opvallends. Er staat geen enkel nominatie voor 999Games tussen. Is dit voor de eerste keer in de geschiedenis van de Nederlandse Spellenprijs?
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: do 03 sep 2026, 20:20 Op zich begrijpelijke keuzes op Yokohama na.
Ik weet wel dat dit spel voor het eerst in het Nederlands is uitgebracht, maar waarom is dat niet eerder gebeurd toen het origineel is uitgebracht? Na ruim 5 jaar een spel in het Nederlands uit brengen vind ik een beetje mosterd na de maaltijd en persoonlijk vind ik dat er een nieuwe regel toegevoegd moet worden in het reglement van de Nederlandse Spellenprijs en dat is dat het originele uitgave van het spel niet ouder mag zijn dan 2 of 3 jaar oud mag zijn. Dit voorkomt dat zulke oude titels (originele uitgave) mee kunnen doen, want Yokohama voelt als een oud spel aan. Het is immers al bijna 10 jaar geleden voor het eerst verschenen.
Heerlijk voorspelbaar, je draait bijna elk jaar een soortverwant bandje af.
Volkomen zinloos.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

WTULTC schreef: do 03 sep 2026, 20:20 (...) Na ruim 5 jaar een spel in het Nederlands uit brengen vind ik een beetje mosterd na de maaltijd en persoonlijk vind ik dat er een nieuwe regel toegevoegd moet worden in het reglement van de Nederlandse Spellenprijs en dat is dat het originele uitgave van het spel niet ouder mag zijn dan 2 of 3 jaar oud mag zijn. Dit voorkomt dat zulke oude titels (originele uitgave) mee kunnen doen, want Yokohama voelt als een oud spel aan. Het is immers al bijna 10 jaar geleden voor het eerst verschenen.
De NSP promoot spellen die in de vooropgestelde periode in het Nederlands uitgegeven worden. Dat is een duidelijk reglement, bedoeld om de spellen van uitgevers die de inspanning doen om spellen in onze taal uit te geven in de kijker te plaatsen. Ik kan dat alleen maar toejuichen, want ik heb nog de tijd gekend dat enkel Ganzenbord, Monopoly, Stratego, Scrabble, het MB-gamma en nog een paar andere in een Nederlandse versie kwamen.

Duidelijke -en naar mijn bescheiden mening- goede regels van de organisatie. We gaan toch ook niet de regels van ieder spel dat we kopen in vraag stellen?
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dan gooi ik er een andere titel in waarvan ik weet dat die niet is genomineerd omdat die er leveringsproblemen zijn in het Nederlands is uitgekomen in de periode voor deze Nederlandse Spellenprijs: Endeavor Diepzee.

Dit expert spel had zelfs hoge ogen gegooid om de prijs te winnen, maar dat spel had sowieso genomineerd moeten worden of niet?

@ Erwin, hoe denk jij hierover?

@ Bart, ik snap je punt. Maar een spel dat al bijna 10 jaar oud is en al die tijd in het Engels verkrijgbaar is voelt niet "nieuw" cq "vers" aan als dat eindelijk op de Nederlandse markt verschijnt. Stel het spel wint de prijs. Dit komt vaak ook op bgg te staan. De auteur laat dat. Dan zal die toch ook raar opkijken? Is mijn spel nu pas bekend in Nederland en win ik daar zelfs ook een prijs mee?

Hoe komt het voor de buitenwereld, met name de buitenlandse spellenwereld, over dat een spel na bijna 10 jaar nog een nationale Spellenprijs kan winnen? Dat mag de Nederlandse Spellenprijs zich wellicht gaan afvragen. Hoe wil je jezelf als Spellenprijs tussen de andere internationale spellenprijzen profileren? Mogelijk een prijs gaan geven aan een spel dat bijna 10 jaar oud is lijkt mij niet echt goed profileren tov de andere internationale spellenprijzen.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Ik snap het punt wel dat WTULTC hier probeert te maken. Maar bekijk het eens van de positieve kant, dit moet dan wel een heel goed spel zijn als het tussen al het nieuwe geweld nu in aanmerking komt voor de NSP.

Zelf trekt het spel me totaal niet, maar dat is een persoonlijk dingetje. Ik heb 3 spellen van al deze genomineerden gespeeld en 2 ook zelf, dat zijn Castle Combo en Pondscape. In mijn ogen ook spellen die nog enige overeenkomsten hebben met elkaar.

Endeavor Diepzee had zeker niet misstaan hier tussen en zou voor mij er ook echt bovenuit steken. Maar helaas is dat spel nu slachtoffer van de verkrijgbaarheidsregel geworden. Maar ach, er zijn genoeg spellen die nooit genomineerd zijn voor een prijs en die ik heel leuk vind. Maar richting de massa die niet zo in de spellen zit, is het wel jammer natuurlijk, net dat beetje extra publiciteit die mensen naar een spel trekt.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Het komt niet vaak voor, maar ik heb meer genomineerden in de familie-categorie gespeeld (2) dan in de kenner en expert-categorieën (elk 1). En ja, het expertspel dat ik al heb gespeeld is Yokohama :lol: Illustreert denk ik ook maar weer hoe ontzettend veel spellen er inmiddels elk jaar uitkomen. Voor de familie-categorie zou mijn stem naar Castle Combo uitgaan, erg toegankelijk maar niet minder uitdagend. En de LotR slagenspellen zouden wat mij betreft in elk geval ook een waardige winnaar zijn. Yokohama vond ik OK maar heb ik nooit een topper gevonden.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Uiteraard eventjes het hebben over de spellen zelf.

Familiecategorie:
Castle Combo is erg leuk.
Rebirth is leuk, maar wellicht zit deze tussen familie en kenners in. Ook hier zijn aardig wat tactische beslissingen te maken vind ik.
Take Time had wat mij betreft wel een categorie hoger gekund. Ik vind dat toch meer een kennerspel dan familiespel want niet iedereen heeft even goed door hoe je tactisch de kaarten kunt plaatsen.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er ondanks het niet echt mijn type spel er dit jaar geen partyspel is genomineerd in de familiecategorie. Waarom eigenlijk niet? De spellen die nu zijn genomineerd zijn allemaal spellen met wat tactiek.

Kennerscategorie:
Dewan heb ik daarvan gespeeld en speelt heel leuk.

Expertcategorie:
Ben ik qua spellen niet zo van. Soms speel ik er 1 sessie van maar van deze titels heb ik niets gespeeld maar ik ken ze wel.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Van mij mag Castle Combo winnen en Dewan.

Castle Combo vond ik het leukst uit die categorie.

Dewan niet gespeelt, maar trekt me het meest.

Expert weet ik niet. River of Gold vond ik wel leuk maar niet bijzonder. Yokohama viel vies tegen. We hebben niet eens het spel afgemaakt zo saai vonden we het. Is inmiddels al verkocht.

Mieren van Mirmar niet gespeeld en vind ik lastig inschatten.

Mensen hier die Yokohama wel konden waarderen?
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: vr 04 sep 2026, 00:08 Dan gooi ik er een andere titel in waarvan ik weet dat die niet is genomineerd omdat die er leveringsproblemen zijn in het Nederlands is uitgekomen in de periode voor deze Nederlandse Spellenprijs: Endeavor Diepzee.

Dit expert spel had zelfs hoge ogen gegooid om de prijs te winnen, maar dat spel had sowieso genomineerd moeten worden of niet?

@ Erwin, hoe denk jij hierover?
Ik wil je graag antwoorden, maar ik begrijp de eerste zin niet. Voelt alsof er een paar woorden missen.
Kun je dit opnieuw verwoorden in begrijpelijk taal?

Volgens de uitgever is dit spel nog niet uit. Zij melden verwacht Q3/Q4. Als dit klopt, kan het uiteraard niet meedoen bij deze verkiezing. De deadline is immers verstreken.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Edwin84 schreef: vr 04 sep 2026, 15:04 Van mij mag Castle Combo winnen en Dewan.

Castle Combo vond ik het leukst uit die categorie.

Dewan niet gespeelt, maar trekt me het meest.

Expert weet ik niet. River of Gold vond ik wel leuk maar niet bijzonder. Yokohama viel vies tegen. We hebben niet eens het spel afgemaakt zo saai vonden we het. Is inmiddels al verkocht.

Mieren van Mirmar niet gespeeld en vind ik lastig inschatten.

Mensen hier die Yokohama wel konden waarderen?
Eens met Castle Combo en Dewan.

Yokohama is een van de beste worker placement spellen die ik heb gespeeld.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dus volgens jou gaat Endeavor Diepzee volgend jaar worden genomineerd? Ik ben benieuwd.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: vr 04 sep 2026, 18:58 Dus volgens jou gaat Endeavor Diepzee volgend jaar worden genomineerd? Ik ben benieuwd.
Hoe kom je tot deze onzinnige conclusie?
Ik heb geen invloed op de nominaties.
Gekey
Meeple

Bericht door Gekey »

Endeavor heeft aan deze jaargang meegedaan. Als uitgever krijgen we niet te horen waarom een spel niet genomineerd is, maar beschikbaarheid zou een goede reden kunnen zijn.

De release was afgelopen najaar, maar erg snel uitverkocht. We verwachten de 2de druk voor het einde van het jaar. Deze nieuwe druk heeft erg veel vertraging gehad omdat deze tegelijk gedrukt wordt met de uitbreiding Onbekende Wateren.

Jordi, DSV Games
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Gekey schreef: vr 04 sep 2026, 20:28 Endeavor heeft aan deze jaargang meegedaan. Als uitgever krijgen we niet te horen waarom een spel niet genomineerd is, maar beschikbaarheid zou een goede reden kunnen zijn.

De release was afgelopen najaar, maar erg snel uitverkocht. We verwachten de 2de druk voor het einde van het jaar. Deze nieuwe druk heeft erg veel vertraging gehad omdat deze tegelijk gedrukt wordt met de uitbreiding Onbekende Wateren.

Jordi, DSV Games
Dank voor je toelichting. Ik had de release gemist.

De regel “Het spel kan door geïnteresseerde spelers goed via openbaar toegankelijke wegen (Nederlandse (web)winkels of beurzen) worden aangeschaft” zou inderdaad een rol kunnen spelen.