De genomineerden voor de Nederlandse Spellenprijs 2026

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
WTULTC
Elfenkoning

Re: De genomineerden voor de Nederlandse Spellenprijs 2026

Bericht door WTULTC »

Maar dan is het toch zeker dat het komt doordat het niet verkrijgbaar is.

De jury kan onmogelijk lijkt mij Yokohama boven Endeavor Diepzee verkiezen lijkt mij.

Niet lullig voor Yokohama, maar voor mij voelt het alsof dit spel is gekozen om maar het aantal van 3 vol te kunnen maken. De jury weet immers zelf goed dat dit spel 9 jaar geleden op de internationale markt is verschenen. Sterker nog ik verwacht zelfs dat een deel van juryleden het 9 jaar geleden al heeft gespeeld.
Afbeelding

Labels:
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

Voor de gewone consument die niet op BGG rondneust is Yokohama een nieuw spel.
Wat je er persoonlijk ook van mag vinden, de criteria van de NSP zijn helder.

Of vind je het oneerlijk dat beschikbaarheid meeweegt waardoor alle briljante spellen die in een oplage van 100 zijn verschenen niet mee mogen doen voor deze prijs? Lopen die al twéé prijzen mis! :o
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

WTULTC schreef: za 05 sep 2026, 00:25 Maar dan is het toch zeker dat het komt doordat het niet verkrijgbaar is.

De jury kan onmogelijk lijkt mij Yokohama boven Endeavor Diepzee verkiezen lijkt mij.

Niet lullig voor Yokohama, maar voor mij voelt het alsof dit spel is gekozen om maar het aantal van 3 vol te kunnen maken. De jury weet immers zelf goed dat dit spel 9 jaar geleden op de internationale markt is verschenen. Sterker nog ik verwacht zelfs dat een deel van juryleden het 9 jaar geleden al heeft gespeeld.
Ik denk dat je nu wel heel erg dingen aanneemt en invult voor de jury. Er is ruim voldoende keuze, ook in de categorie expertspellen, dat het niet nodig is om een spel aan te wijzen "om maar het aantal van 3 vol te kunnen maken".

Dit is meer gedreven door je eigen meningen en voorkeuren lijkt mij.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

WTULTC schreef: za 05 sep 2026, 00:25Niet lullig voor Yokohama, maar voor mij voelt het alsof dit spel is gekozen om maar het aantal van 3 vol te kunnen maken. De jury weet immers zelf goed dat dit spel 9 jaar geleden op de internationale markt is verschenen. Sterker nog ik verwacht zelfs dat een deel van juryleden het 9 jaar geleden al heeft gespeeld.
L***g dat je zo blijft doordrammen, omdat het oordeel van de jury niet met dit van jou overeenkomt.

Naar mijn mening zijn de regels duidelijk en hier nog eens aangehaald. Verschillen van mening mag, je mening beargumenteren mag, maar ik meen dat je dit al zeer uitvoerig en vanuit je persoonlijke overtuiging duidelijk gemaakt hebt. Jouw invulling van de beste spellen en deze van de jury komt niet (helemaal) overeen. Mooie conclusie.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Mijn invulling over hoe je het reglement zou moeten aanpassen om tot een betere NSP te kunnen komen mag ik hier gerust ventileren. Daar is dit topic ook voor, want doordat Endeavor Diepzee wel het afgelopen jaar in het Nederlands is uitgebracht en nu tijdelijk niet beschikbaar is mag/kan het dus ook niet meedoen met de NSP van dit jaar en voor volgend jaar is het waarschijnlijk ook uitgesloten van deelname. Is dat eerlijk kun je afvragen of mag het spel dan wel volgend jaar meedoen?
Dus niet alle Nederlandse spellen die het afgelopen jaar in het Nederlands zijn uitgebracht dingen dus mee want een spel kan dus blijkbaar door deze regel tussen wal en schip vallen waardoor het geen enkele editie mee kan dingen met de prijs terwijl het wel in het Nederlands is uitgebracht. Dat is toch merkwaardig?

Met andere woorden je moet als uitgever perfect je voorraad timen want raakt je spel eerder uitverkocht dan verwacht dan doet je spel ondanks dat het in de juiste termijn is uitgebracht in het Nederlands toch niet mee. Of kun je het beste altijd een kleine oplage voor de jury achter de hand houden of bewust net te doen alsof het spel wel verkrijgbaar is zodat je mee kunt dingen?

Laat voorop stellen dat ik geen enkele van deze expertspellen heb gespeeld en ik geen voorkeur heb voor wie er wint, maar ik het een merkwaardige regel vind.
Naast dat een spel dat al 9 jaar oud is omdat het eindelijk in het Nederlands verschijnt genomineerd mag en kan worden.
Afbeelding