Nederlandse Spellenprijs in de koelkast

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Nederlandse Spellenprijs in de koelkast

Bericht door Rubik »

Richard van Vugt schreef:Dus geen Truus uut Uuthoorn - wat dat betreft heb ik de Nederlandse Spellenprijs altijd een aanfluiting gevonden, qua samenstelling en qua opzet - sorry Erwin, dit is niet persoonlijk bedoeld.
Als je naar de spellen kijkt die voor de prijs van 2010 in aanmerking kwamen, heb je van de volgende spellen een cijfer gegeven op je website.
Brug naar de Hemel (7)
Vasco da Gama (7,5)
Havanna (7-)
Opera (7,5)
Samarkand (6,5)
Seeland (7,5)
Endeavor (7,5)

Van de overige spellen kon ik geen cijfers vinden. Ik vind de verschillen in cijfers tussen de spellen minimaal. Ik vind maar zelden spellen die geen waardering tussen 6,5 en 7,5 van je hebben gehad. Waarom vind je de selectie van de huidige jury dan een aanfluiting?
Richard van Vugt
Garnaal

Bericht door Richard van Vugt »

Sorry Erwin, maar als je op voorhand indrukken als feiten ('zwaar gefrustreerd') gaat melden, en je bovendien iemand neerzet als onbeschoft en reltrapper, dan denk ik toch dat dat eerder op jezelf moet slaan. Het is merkwaardig dat je keer op keer anderen verwijt waar je zelf mee bezig bent: een rel initiëren (en er vervolgens halverwege uitstappen met een opmerking in de trant van: laat ik de verstandigste maar zijn). Ik proef ook enige rancune uit de opmerking: 'jouw vriendjes in de Duitse spellenscène'. Ben je nou gewoon zo ongelukkig met het op papier zetten van je gedachten? Je maakt jezelf ook niet bepaald geliefd door bij voorbaat mensen uit te sluiten ('ongeschikt als initiator of organisator'), en dat terwijl je zelf aangeeft dat zo iemand in staat moet zijn mensen te binden. Met zo'n voorwaarde, die overigens zeer terecht is, sluit je jezelf met zo'n opmerking ook meteen uit. Wat ben je toch aan het bokken?
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

Ik weet niet wat de reden is waarom men niet instaat is om de prijs dit jaar niet te laten door gaan? Ik proef hier toch wel teleurstelling en ook iets van laten we er de schouders er onderzetten. De prijs is een door vrijwilligers met passie voor bordspellen ontstaan en daar zullen ongetwijfeld dingen gegaan zijn die ook anders hadden gekund. Voor hen zal het toch ook teleurstellend zijn? Ik kan me goed voorstellen dat mensen hier even hun ongenoegen over kwijt willen, maar dat we misschien de organisatie van de NSP ook kunnen prikkelen om het toch voor elkaar te krijgen om dit jaar een prijs te kunnen uitreiken. Laten hen ook de ruimte bieden om hier op te kunnen reageren, zodat er toch nog een NSP 2011 mag komen. Uiteindelijk maken vele handen licht werk.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Jammer. Zelf let ik niet echt op de prijswinnaars; ik vind mijn weg wel. Enkele vrienden en bekenden laten zich rond de sinterkerst wel leiden door de stickers op de dozen (en vragen achteraf aan mij of ze een goede keus gemaakt hebben hehehe).

Mijn ongevraagd advies: red wat er te redden valt en zorg ervoor dat ook dit jaar die prijs toegekend wordt, ongeacht hoe de organisatie erachter in elkaar steekt. Dat kan de gemiddelde consument toch geen zier schelen. Regel het voor 2012 dat iedereen weer helemaal blij is in spellenland maar laat 2011 niet schieten.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Richard van Vugt schreef:Sorry Erwin, maar als je op voorhand indrukken als feiten ('zwaar gefrustreerd') gaat melden, en je bovendien iemand neerzet als onbeschoft en reltrapper, dan denk ik toch dat dat eerder op jezelf moet slaan. Het is merkwaardig dat je keer op keer anderen verwijt waar je zelf mee bezig bent: een rel initiëren (en er vervolgens halverwege uitstappen met een opmerking in de trant van: laat ik de verstandigste maar zijn). Ik proef ook enige rancune uit de opmerking: 'jouw vriendjes in de Duitse spellenscène'. Ben je nou gewoon zo ongelukkig met het op papier zetten van je gedachten? Je maakt jezelf ook niet bepaald geliefd door bij voorbaat mensen uit te sluiten ('ongeschikt als initiator of organisator'), en dat terwijl je zelf aangeeft dat zo iemand in staat moet zijn mensen te binden. Met zo'n voorwaarde, die overigens zeer terecht is, sluit je jezelf met zo'n opmerking ook meteen uit. Wat ben je toch aan het bokken?
Beste Richard,

Ik wil mijn veronderstelling over jouw frustratie zeker niet verheffen tot feit. Dit ondanks de terugkoppelingen van gesprekken die jij de afgelopen jaren met anderen over de NSP en zijn juryleden hebt gevoerd. De informatie uit deze terugkoppelingen heb ik uit de tweede hand, ook daarvan wens ik geen feiten te maken. Maar volgens mij ben ik goed genoeg geïnformeerd om al een paar jaar een stellige indruk van jouw rol en motieven te hebben.

Wees gerust, mijn opmerking over Duitse vriendjes was niet gevoed door persoonlijke rancune. Die was uitsluitend gebaseerd op bespiegelingen over jouw onafhankelijkheid en objectiviteit. Zoals jij ze in het openbaar ook over andere recensenten maakt.

Ik vind jou uit volle overtuiging ongeschikt als organisator van zo’n prijs. Jij vindt het volgens mij veel te leuk om de integriteit, motieven en kwaliteit van andere recensenten en/of stukjesschrijvers openlijk in twijfel te trekken en die mensen keihard af te branden. Dit zie ik je namelijk al jaren doen. Dan ben je volgens mij niet geschikt als bindmiddel bij de start van zo’n project. Dit doet uiteraard niets af aan jouw grote kwaliteiten als recensent en/of stukjesschrijver.

Ik ben zelf af en toe ook een irritant stuk vreten. Ik was en ben overigens niet van plan om mezelf als bindmiddel voor zo’n nieuwe prijs neer te zetten. Wees niet bang voor concurrentie van mijn kant.
Richard van Vugt
Garnaal

Bericht door Richard van Vugt »

Feiten Erwin, feiten, en geen praatjes uit de tweede hand of persoonlijke overtuigingen.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Richard van Vugt schreef:Feiten Erwin, feiten, en geen praatjes uit de tweede hand of persoonlijke overtuigingen.
Dank voor deze sympathieke opwaardering van mijn reactie.
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

henk.rolleman schreef:Ik weet niet wat de reden is waarom men niet instaat is om de prijs dit jaar niet te laten door gaan? Ik proef hier toch wel teleurstelling en ook iets van laten we er de schouders er onderzetten. De prijs is een door vrijwilligers met passie voor bordspellen ontstaan en daar zullen ongetwijfeld dingen gegaan zijn die ook anders hadden gekund. Voor hen zal het toch ook teleurstellend zijn? Ik kan me goed voorstellen dat mensen hier even hun ongenoegen over kwijt willen, maar dat we misschien de organisatie van de NSP ook kunnen prikkelen om het toch voor elkaar te krijgen om dit jaar een prijs te kunnen uitreiken. Laten hen ook de ruimte bieden om hier op te kunnen reageren, zodat er toch nog een NSP 2011 mag komen. Uiteindelijk maken vele handen licht werk.
Ik sluit me aan bij Henk en hoor ook graag een reactie van de NSP organisatie.
Afbeelding
Wim 999
Uitgever

Bericht door Wim 999 »

cymric schreef:
Wim 999 schreef:Verder zou ik graag een constructie zien meer lijkt op Duitsland (ctrl-c ctrl-v wat mij betreft). De impact die daar is, dat is geweldig. En omdat daar jurywerk wordt gedaan en geen stemming via internet is er ook een soort lijn in te ontdekken. en wat eenvoudiger te beheersen. Alles bijelkaar erg professioneel en voor uitgevers daardoor interessant om aan mee te werken.
Wacht even. Heb je het nu over de SdJ of de DSP?
Voor uitgevers is het commerciele succes van SdJ natuurlijk vele malen interessanter. Daarom lijkt het mij wenselijk om dat na te streven (maar ik ben uiteraard partijdig). De impact is enorm groot in Duitsland en niet alleen (vooral niet misschien wel) bij spelers. Dus het promoten van de hobby is enorm succesvol op die manier en voor de veelspelers zijn er andere prijzen zoals de IGA, DSP en tegenwoordig ook een bijzondere award van de SdJ geloof ik.

Maar als de NSP als doel heeft om spellen als hobby te promoten, in het zonnetje te zetten, maatschappelijk bekender en gewoner te maken, dan heeft juist een SdJ opzet veel te winnen. want dat is een beter manier op 'Jan met de pet' te bereiken.

Kijk naar de winnaars van de NSP in de huidige opzet (Cuba, Agricola, Hoogspanning, Caylus, Vorsten van Florence, Puerto Rico) en vraag jezelf af welke van de spellen je in de Intertoys en Bart SMit mag verwachten als bestseller.

Overigens lijkt een ontopic inhoudelijke discussie me zeer interessant. En het geeft de betrokken mensen van NSP en Ducosim wellicht wat leuke tips of inzichten.
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

Wim 999 schreef:Maar als de NSP als doel heeft om spellen als hobby te promoten, in het zonnetje te zetten, maatschappelijk bekender en gewoner te maken, dan heeft juist een SdJ opzet veel te winnen. want dat is een beter manier op 'Jan met de pet' te bereiken.
Als gekozen zou worden voor een SDJ variant met alleen een vakjury dan zou ik dat toejuichen. Je kunt dan een familie en een expert uitroepen. Omdat Ducosim ook als visie heeft om meer het algemenere publiek te bereiken door o.a. het blad spel op de koffie tafel te krijgen. Een familie & expert prijs zou daar heel mooi bij aansluiten. Het "vele werk" door mensen te laten stemmen hoeft dan niet. Hoeveel mensen zitten er in de vakjury? Is het moeilijk om geschikte mensen te vinden voor die vakjury?
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

copy&paste uit wikipedia;
The award was created in 1978 to reward excellence in game design, and to promote top-quality games in the German market. It is thought that the existence and popularity of the award is one of the major drivers of the quality of games coming out of Germany. A Spiel des Jahres nomination can increase the typical sales of a game from 500-3000 copies to around 10,000; and the winner can usually expect to sell 300,000 to 500,000 copies.

Een 11-koppige jury nomineert de spellen en kiest ook de winnaar. De criteria waarop wordt gelet zijn:

-spelidee en originaliteit
-structuur van de regels en helderheid hiervan
-vormgeving
-speelwijze
De voorkeur gaat vaak uit naar een toegankelijk familiespel. Onder fans van bordspelen is de kritiek geuit dat het vaak de grotere uitgevers zijn die de prijs winnen.

Het zou prachtig zijn om ook zoiets in Nederland te hebben. Ik zie ook dat ze in Duitsland ook prijzen hebben uitgereikt voor complexe spellen, meer het genre van de doorsnee lezer van dit forum.

Ik sluit me aan bij het idee dat er een prijs moet komen voor 'iets goeds' voor breed publiek.
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

- Mike vermaakt zich prima bij het lezen en pakt er een zakje chips bij, terwijl hij wacht op het vervolg van deze spannende soap met goed onderliggend thema - :clap:
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Disclaimer: ik ben het stadium dat ik me bezighoud met spellenprijzen ontgroeid: het is leuk dat ze worden toegekend, maar voor mij hebben ze weinig betekenis.

Dat gezegd: een commerciëel succes komt niet zomaar aanwaaien. Ik ben met je (= Wim) eens dat de impact van de SdJ enorm is, maar of dat nu komt door het feit dat alleen een jury zich over de spellen uitspreekt... Dat vind ik een nogal gewaagde stelling. De prijs is de prijs, klaar, de rest is marketing. De NSP gaat echt niet opeens beter lopen als er geen publieksstemming meer is; en of er nou zoveel 'lijn' in de SdJ-resultaten zit...?

Verder richtte de SdJ zich na het debacle van Torres nadrukkelijk op de familiespellen, maar blijkbaar kon en/of wilde de jury over de loop der jaren niet meer om de zwaardere titels heenlopen en zullen vanaf dit jaar drie SdJs worden vergeven: één voor het beste kinderspel, één voor (min of meer) het beste familiespel, en één voor (min of meer) het beste liefhebberspel. Dit is naar mijn mening een manco van veel spellenprijzen: ze persen spellen uit verschillende categorieën samen tot één geheel waardoor nu juist voor de commercie allerlei belangrijke details verloren gaan. Zoals de SdJ het nu gaat doen (en de BGG Awards vanaf het begin doen, zij het uitgebreider) vind ik een zeer aanvaardbaar, zelfs rechtvaardig, compromis. Het opdelen van de NSP in liefhebber- en familiekost zou ik dan ook graag zien.

Wat betreft een publieksstemming: het heeft voor- en nadelen. Het kost meer moeite want een extra stap in het proces, bedrijven zien een stemming natuurlijk niet zitten ('het gepeupel mocht eens denken dat hun mening ertoe doet'), maar het geeft het publiek---voor wie de prijs uiteindelijk toch is bedoeld---wel het gevoel dat ze ergens over méé mogen beslissen en dat de uitkomst niet alleen maar een ondoorzichtig machtsspelletje is. Of je een stemming wilt houden is vooral een kwestie van smaak, denk ik. Het is ontegenzeglijk goedkoper en dus langer vol te houden, maar het idee van consensus zoeken en stemmen zit de Nederlander wel een beetje in z'n bloed waardoor het een NSP 'nieuwe stijl' wel een eigen karakter geeft.

Tot slot kan tegenwoordig zeer effectief gebruik worden gemaakt van de opkomende social media om de marketing en eventuele stemming op poten te zetten. Het is tegenstrijdig om unplugged producten te promoten via het telefoon- of antennedraadje, maar het is wel de realiteit anno nu.

Ik ben overigens het met Erwin eens (hell freezes over...) dat het wangedrocht voor de nominatie/besluitvorming dat het NSP bestuur had voorgesteld zo snel mogelijk van tafel moet. Gatverdamme zeg, wat denkt het bestuur daarmee te bereiken :wtf: :wtf: ? KISS is blijkbaar niet sexy genoeg ... 8)
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Het "wangedrocht" waar Erwin het over had, heeft ook zeker niet mijn voorkeur gehad. Niet alleen werd het ondoorzichtelijk, maar ook kon een spel dat in juni 2010 uitkwam, pas een prijs krijgen vèr in 2012. Dan schiet je toch echt je doel voorbij.
Het doel van het voorstel was om op meerdere momenten in een jaar aandacht aan de spellen te kunnen besteden, in plaats van op één piekmoment per jaar. Daardoor kon je meer aandacht genereren en dus ook meer inkomsten om de prijs naar een hoger plan te trekken.

Waar je met het stemmen door het publiek tegenaan loopt, is dat je de stemming niet te vroeg kunt laten houden, want dan hebben veel mensen maar heel weinig genomineerde spellen gespeeld. Maar je kunt de stemming ook niet te laat houden, want dan kunnen de prijswinnaars en genomineerden het niet meer op de doos laten drukken, waardoor een groot deel van het belang verloren gaat. Je hebt dus maar een heel kleine periode waarin het stemmen mogelijk is.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Meer 'piekmomenten'... Op mij komt dit over als min of meer gratis reclame voor de uitgever onder auspiciën van een op dat moment niet meer geheel onafhankelijke vakjury. Ik denk niet dat dat een gezonde situatie is, nog afgezien van het feit dat er teveel tijd tussen nominatie en uitreiking van de prijs zit.

Wat betreft je opmerking over het tijdsvenster voor stemmingen: bijzonder goed punt, wat een zwaarwegend nadeel mag worden genoemd. Aan de andere kant: als je de prijs opknipt is het aantal spellen dat per categorie moet worden gespeeld/geprobeerd door het publiek wel kleiner en overzichtelijker.