Disclaimer: ik ben het stadium dat ik me bezighoud met spellenprijzen ontgroeid: het is leuk dat ze worden toegekend, maar voor mij hebben ze weinig betekenis.
Dat gezegd: een commerciëel succes komt niet zomaar aanwaaien. Ik ben met je (= Wim) eens dat de impact van de SdJ enorm is, maar of dat nu komt door het feit dat alleen een jury zich over de spellen uitspreekt... Dat vind ik een nogal gewaagde stelling. De prijs is de prijs, klaar, de rest is marketing. De NSP gaat echt niet opeens beter lopen als er geen publieksstemming meer is; en of er nou zoveel 'lijn' in de SdJ-resultaten zit...?
Verder richtte de SdJ zich na het debacle van Torres nadrukkelijk op de familiespellen, maar blijkbaar kon en/of wilde de jury over de loop der jaren niet meer om de zwaardere titels heenlopen en zullen vanaf dit jaar drie SdJs worden vergeven: één voor het beste kinderspel, één voor (min of meer) het beste familiespel, en één voor (min of meer) het beste liefhebberspel. Dit is naar mijn mening een manco van veel spellenprijzen: ze persen spellen uit verschillende categorieën samen tot één geheel waardoor nu juist voor de commercie allerlei belangrijke details verloren gaan. Zoals de SdJ het nu gaat doen (en de BGG Awards vanaf het begin doen, zij het uitgebreider) vind ik een zeer aanvaardbaar, zelfs rechtvaardig, compromis. Het opdelen van de NSP in liefhebber- en familiekost zou ik dan ook graag zien.
Wat betreft een publieksstemming: het heeft voor- en nadelen. Het kost meer moeite want een extra stap in het proces, bedrijven zien een stemming natuurlijk niet zitten ('het gepeupel mocht eens denken dat hun mening ertoe doet'), maar het geeft het publiek---voor wie de prijs uiteindelijk toch is bedoeld---wel het gevoel dat ze ergens over méé mogen beslissen en dat de uitkomst niet alleen maar een ondoorzichtig machtsspelletje is. Of je een stemming wilt houden is vooral een kwestie van smaak, denk ik. Het is ontegenzeglijk goedkoper en dus langer vol te houden, maar het idee van consensus zoeken en stemmen zit de Nederlander wel een beetje in z'n bloed waardoor het een NSP 'nieuwe stijl' wel een eigen karakter geeft.
Tot slot kan tegenwoordig zeer effectief gebruik worden gemaakt van de opkomende social media om de marketing en eventuele stemming op poten te zetten. Het is tegenstrijdig om unplugged producten te promoten via het telefoon- of antennedraadje, maar het is wel de realiteit anno nu.
Ik ben overigens het met Erwin eens (
hell freezes over...) dat het wangedrocht voor de nominatie/besluitvorming dat het NSP bestuur had voorgesteld zo snel mogelijk van tafel moet. Gatverdamme zeg, wat denkt het bestuur daarmee te bereiken

? KISS is blijkbaar niet sexy genoeg ...