Hallo,
In mei ga ik met als begeleider mee met een 40-tal kinderen van 6 tot 16 jaar op weekend.
We willen een bosspel ontwikkelen en ik zou daarvoor gebruik willen maken van bordspelconcepten.
Wie heeft hier ervaring mee? Wie heeft goede ideeën over bordspellen die ook 'live' kunnen gespeeld worden.
Ik ken het 'stratego concept' met speelkaarten ('koning wint van alle kaarten behalve van de 2') en heb ook Cash & Guns live. Zijn er nog andere spellen die in aanmerking komen?
Groeten,
Kire
Bordspel voor bosspel
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Kire
- Munchkin
- Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
stefaan
- Caballero
Re: Bordspel voor bosspel
Van Kutschfahrt zum teufelsberg moet wel iets te maken zijn. Voor de rest zou ik de tip geven om elementen uit spellen te halen zonder het gehele spel te willen omzetten. Zo heb ik wel eens een spel ontwikkkeld met het thema en de groepsindeling geïnspireerd op Fire and Axe, het handelssysteem van Mare nostrum, gesloten veilingen zoals bijvoorbeeld bij Cleopatra, verdeling van special powers volgens het systeem uit San Marco,... Dit was wel niet echt bruikbaar in een bos.
Succes in elk geval.
Succes in elk geval.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Snuffel ook even rond op Google met de zoekopdracht 'groepsspelen'
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Voor mijn zomerkampen doe ik al even hetzelfde. Dat heeft opgeleverd:
levend stratego (dat ken je al)
levend cluedo/black vienna
levend kolonisten
levend can't stop
levend ganzenbord
levend wereld delen
levend black stories (eigenlijk is black stories een spel versie van raadsels vertellen)
Verder heb ik ook al eens gebruikt:
KUBB
Weerwolven van Wakkerdam
Mocht je intersse hebben in het een of het ander, dan hoor ik het wel.
JeVo
levend stratego (dat ken je al)
levend cluedo/black vienna
levend kolonisten
levend can't stop
levend ganzenbord
levend wereld delen
levend black stories (eigenlijk is black stories een spel versie van raadsels vertellen)
Verder heb ik ook al eens gebruikt:
KUBB
Weerwolven van Wakkerdam
Mocht je intersse hebben in het een of het ander, dan hoor ik het wel.
JeVo
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
JeVo
- Standaard moderator
Dag Stefaan,stefaan schreef:Van Kutschfahrt zum teufelsberg moet wel iets te maken zijn. Voor de rest zou ik de tip geven om elementen uit spellen te halen zonder het gehele spel te willen omzetten. Zo heb ik wel eens een spel ontwikkkeld met het thema en de groepsindeling geïnspireerd op Fire and Axe, het handelssysteem van Mare nostrum, gesloten veilingen zoals bijvoorbeeld bij Cleopatra, verdeling van special powers volgens het systeem uit San Marco,... Dit was wel niet echt bruikbaar in een bos.
Succes in elk geval.
als je van de bovengenoemde omgezette spellen nog beschrijvingen hebt, dan ben ik daar wel in geinteresseerd. Zou je me die eens willen opsturen?
Groetjes, JeVo
-
stefaan
- Caballero
Ik zoek in de restanten van oude documenten en harde schijven en probeer het door te sturen. Bedankt voor de interesse.
-
stefaan
- Caballero
Aangezien ik enkele pbtjes kreeg van mensen die mijn spel met gezelschapspelelementen wouden ontvangen, plaats ik het hier zodat iedereen die er iets wil uithalen het kan gebruiken. Ik moet erbij zeggen dat het wat verwarrend kan lijken. Het was oorspronkelijk een voorbeeldspel, gespeeld met animatoren (16-20 jaar) op speelpleinwerkingen, om hen aan te tonen hoe ze strategie in grote spelen kunnen integreren.
Sessie strategische elementen uit gezelschapsspellen in grote spelen NIWE 2008
“Strategie: door het nemen van beslissingen een wijzigende invloed uitoefenen op een spel met de bedoeling het spel in jouw voordeel te wijzigen.”
Een voorbeeld van een groot spel volgeladen met strategie
We bevinden ons op een vikingvergadering. Iedereen heeft zijn schild afgelegd in het midden van de kring. Tijdens de kreet van de vikings. (viiiiiiiiiiiiiii-king à la maaa-tsimba)
- Weerwolven van Wakkerdam: 4 mensen krijgen jagercapaciteiten en schieten iemand neer die neervalt in de cirkel.
Terwijl de rest vikingwoesj speelt krijgen de 4 gestorven broeders de opdracht van Thor om hun team samenstellen om zich voor te bereiden op Ragnarok.
- Midgard : elke Vikingbroeder krijgt 4 wapenschilden, hij kiest er één uit en geeft de rest door, van zijn linkerbuurman ontvangt hij er 5, kiest er één uit,...
De gestorvenen roepen hun team samen en nemen hun Vikingschip in ontvangst. De strooptocht kan voorbereid worden.
- Invasions: in het schip zijn 6 plaatsen. Hierop kunnen de vikings mensen plaatsen met verschillende functies: verdedigers tegen de gevaren (rollen broekrand om), plunderaars (rollen mouwen om), ezels om extra schatten te dragen (hangen constant rond het middel van één van de plunderaars).
Klaar voor de afvaart.
- Piratenbaai: Nu hijsen de verschillende teams tegelijk de vlag van het land waar ze naartoe gaan. Op elk eiland valt er een verschillende munteenheid te verdienen. Er wordt gekeken of er eilanden zijn die door 2 teams aangevallen worden. Tussen die teams ontstaat er meteen een duel om te zien wie er aan het langste eind zal trekken. De verliezers zullen slechts voor de helft van de buit strijden. Andere teams mogen besluiten om mee te doen, maar als ze bij het verliezende team zijn, gaan ook zij slechts voor de helft van de buit.
- Tikal: de teams ontdekken nu de verschillende streken onderweg naar het eiland dat ze gekozen hebben en de verdedigers kunnen de moeilijkheden overwinnen, de plunderaars gaan de uitdaging aan die het eiland biedt.
- Roborally: het tijdsmechanisme gaat als volgt: als alle groepen behalve 1 aangekomen zijn, dan heeft die groep nog 1 minuut om terug te keren.
Na enkele plundertochten verzamelen de Vikingbendes om de buit te bekijken.
- Mare nostrum: er vindt een Vikinghandel plaats want een gevarieerde buit brengt meer op. (per set van alle munten krijgt de bende een munt extra) De bende met het meeste geld bepaalt hoeveel munten elke bende in zijn etalage plaatst. Dan kiezen zij 1 munt uit het aanbod van de anderen, de bende bij wie er geld genomen wordt, kiest nu bij een andere bende,...
De goden willen geld verdienen aan Ragnarok en bieden dan ook een aantal voordelen (gebiedskeuze, extra vuurbal, bliksemschicht, reddende engel )aan aan diegene die het meeste biedt.
- Cleopatra: blind bieden: elke teamleider houdt een geldhoeveelheid vast en de leiders openenen tegelijk hun hand, de topbieder krijgt het voordeel, iedereen verliest zijn geldsom
Vooraleer Ragnarok van start gaat, gebeurt de gebiedsverdeling.
- San Marco: het team met gebiedsverdelingvoordeel maakt 4 pakketjes van de gebieden. De andere teams kiezen er daar 1 voor 1 eentje uit na ze bekeken te hebben. De pakketten moeten niet evenredig zijn.
De eindstrijd als slotakkoord.
Enkele concrete tips bij de integratie van strategische elementen
- Maak voor jezelf de keuze of je voor je groot spel vertrekt vanuit je thema, vanuit je spelstructuur of vanuit je strategische elementen. Bij ons voorbeeld deden we het laatste.
- Kies precies dat element uit een spel dat het spel uniek maakt (met dobbelstenen gooien en jezelf vooruit zetten is dus misschien niet de goede keuze,...)
- Denk goed na over de omzetting en de uitvoering van het strategisch element. Durf gerust het thema wijzigen.
- Doseer de strategie: te veel strategische keuzes kunnen je spel traag maken of zelfs uit balans brengen.
- Probeer dobbelstenen en spelborden te vermijden, je speelt een groot spel. Als je er toch één gebruikt, is inkleden de boodschap.
- http://www.boardgamegeek.com: de referentiesite voor gezelschapsspellen, met links naar regelbesprekingen.
Sessie strategische elementen uit gezelschapsspellen in grote spelen NIWE 2008
“Strategie: door het nemen van beslissingen een wijzigende invloed uitoefenen op een spel met de bedoeling het spel in jouw voordeel te wijzigen.”
Een voorbeeld van een groot spel volgeladen met strategie
We bevinden ons op een vikingvergadering. Iedereen heeft zijn schild afgelegd in het midden van de kring. Tijdens de kreet van de vikings. (viiiiiiiiiiiiiii-king à la maaa-tsimba)
- Weerwolven van Wakkerdam: 4 mensen krijgen jagercapaciteiten en schieten iemand neer die neervalt in de cirkel.
Terwijl de rest vikingwoesj speelt krijgen de 4 gestorven broeders de opdracht van Thor om hun team samenstellen om zich voor te bereiden op Ragnarok.
- Midgard : elke Vikingbroeder krijgt 4 wapenschilden, hij kiest er één uit en geeft de rest door, van zijn linkerbuurman ontvangt hij er 5, kiest er één uit,...
De gestorvenen roepen hun team samen en nemen hun Vikingschip in ontvangst. De strooptocht kan voorbereid worden.
- Invasions: in het schip zijn 6 plaatsen. Hierop kunnen de vikings mensen plaatsen met verschillende functies: verdedigers tegen de gevaren (rollen broekrand om), plunderaars (rollen mouwen om), ezels om extra schatten te dragen (hangen constant rond het middel van één van de plunderaars).
Klaar voor de afvaart.
- Piratenbaai: Nu hijsen de verschillende teams tegelijk de vlag van het land waar ze naartoe gaan. Op elk eiland valt er een verschillende munteenheid te verdienen. Er wordt gekeken of er eilanden zijn die door 2 teams aangevallen worden. Tussen die teams ontstaat er meteen een duel om te zien wie er aan het langste eind zal trekken. De verliezers zullen slechts voor de helft van de buit strijden. Andere teams mogen besluiten om mee te doen, maar als ze bij het verliezende team zijn, gaan ook zij slechts voor de helft van de buit.
- Tikal: de teams ontdekken nu de verschillende streken onderweg naar het eiland dat ze gekozen hebben en de verdedigers kunnen de moeilijkheden overwinnen, de plunderaars gaan de uitdaging aan die het eiland biedt.
- Roborally: het tijdsmechanisme gaat als volgt: als alle groepen behalve 1 aangekomen zijn, dan heeft die groep nog 1 minuut om terug te keren.
Na enkele plundertochten verzamelen de Vikingbendes om de buit te bekijken.
- Mare nostrum: er vindt een Vikinghandel plaats want een gevarieerde buit brengt meer op. (per set van alle munten krijgt de bende een munt extra) De bende met het meeste geld bepaalt hoeveel munten elke bende in zijn etalage plaatst. Dan kiezen zij 1 munt uit het aanbod van de anderen, de bende bij wie er geld genomen wordt, kiest nu bij een andere bende,...
De goden willen geld verdienen aan Ragnarok en bieden dan ook een aantal voordelen (gebiedskeuze, extra vuurbal, bliksemschicht, reddende engel )aan aan diegene die het meeste biedt.
- Cleopatra: blind bieden: elke teamleider houdt een geldhoeveelheid vast en de leiders openenen tegelijk hun hand, de topbieder krijgt het voordeel, iedereen verliest zijn geldsom
Vooraleer Ragnarok van start gaat, gebeurt de gebiedsverdeling.
- San Marco: het team met gebiedsverdelingvoordeel maakt 4 pakketjes van de gebieden. De andere teams kiezen er daar 1 voor 1 eentje uit na ze bekeken te hebben. De pakketten moeten niet evenredig zijn.
De eindstrijd als slotakkoord.
Enkele concrete tips bij de integratie van strategische elementen
- Maak voor jezelf de keuze of je voor je groot spel vertrekt vanuit je thema, vanuit je spelstructuur of vanuit je strategische elementen. Bij ons voorbeeld deden we het laatste.
- Kies precies dat element uit een spel dat het spel uniek maakt (met dobbelstenen gooien en jezelf vooruit zetten is dus misschien niet de goede keuze,...)
- Denk goed na over de omzetting en de uitvoering van het strategisch element. Durf gerust het thema wijzigen.
- Doseer de strategie: te veel strategische keuzes kunnen je spel traag maken of zelfs uit balans brengen.
- Probeer dobbelstenen en spelborden te vermijden, je speelt een groot spel. Als je er toch één gebruikt, is inkleden de boodschap.
- http://www.boardgamegeek.com: de referentiesite voor gezelschapsspellen, met links naar regelbesprekingen.
-
JeVo
- Standaard moderator
wow, ik zie inderdaad wat je probeert aan te geven,
maar er is inderdaad geen touw aan vast knopen
Geeft niet, het is leuk te zien hoe je zo veel bordspel
elementen in een groot spel verenigd.
JeVo
maar er is inderdaad geen touw aan vast knopen
Geeft niet, het is leuk te zien hoe je zo veel bordspel
elementen in een groot spel verenigd.
JeVo
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
Je kunt ook je hele lijstje toevoegen aan onze kennisbank 
-
JeVo
- Standaard moderator
PT,
heb je dan een advies over welke categorie ik het zou kunnen plaatsen?
JeVo
heb je dan een advies over welke categorie ik het zou kunnen plaatsen?
JeVo
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
Plaats ze maar onder een hoofdcategorie. Dan plaatsen wij ze uiteindelijk op de goede plek