Geen eurogames

Een forum vol chits, miniaturen en aanverwanten

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
heimdall
Rooster Booster

Re: Geen eurogames

Bericht door heimdall »

Eloy schreef:Ben zelf een fan van zowel de eurogames alsmede van echte wargames ( Avalon Hill/GMT games ). Ik begrijp alleen niet helemaal dat er zo weinig aandacht is voor deze laatste groep.
Het lijkt wel dat ook in dit forum er vooral niet gediscussieerd kan worden over echte wargames. Misschien is het wel niet z'n populair genre. Zeker niet in Nederland.
Wargames is toch meer wat voor nerds met teveel vrije tijd om handleidingen te lezen van 200 pagina's waarin je 12 x moet dobbelen om de stand van de loop van de derde tank aan de linker kant te bepalen ? :-)
Laatst gewijzigd door heimdall op do 07 jul 2011, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“I hate red cats, not the white or the brown or the black,not even the grey, just the red”
Yos-T
Grote Dienaar
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Yos-T »

Slimbips schreef:Wargames is toch meer wat voor nerds met teveel vrije tijd
Wees blij. 't houdt ze van de straat. Anders zitten ze de hele dag jou op de stoep, high van de Golden Power, luidruchtig Star Wars te quoten en je WIFI te hacken...
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

:lol:
Afbeelding
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Als je een eenvoudige maar toch schitterende wargame wilt, dan kan ik iedereen 2 de Mayo aanbevelen. Met een speeltijd van 20 tot 30 minuten en een regelboekje van minder dan 20 pagina's kan je snel aan de slag en is het zelfs laagdrempeliger dan MM44.

Niks gedobbel, niks regeleneverij, gewoon een wargame pur sang. Een aanrader.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Slimbips schreef: Wargames is toch meer wat voor nerds met teveel vrije tijd om handleidingen te lezen van 200 pagina's waarin je 12 x moet dobbelen om de stand van de loop van de derde tank aan de linker kant te bepalen ? :-)
Slimbips, dumbass...... ondanks de ogenschijnlijke tegenstelling passen deze woorden hier toch mooi in elkaar. :D
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Erwin schreef:
Bart schreef:
usurper schreef:De wargames spreken mij juist ontzettend aan. Ik heb niet voor niks Memoir 44 aangeschaft.
Memoir '44 of Axis & Allies zijn dan ook geen 'echte' wargames.
Waarom is Axis & Allies geen echte wargame? Ook een relatief eenvoudig en enigszins abtract WOII-veroveringspel op strategische schaal kun je toch gewoon een wargame noemen?
Uiteraard zijn Memoir'44 en A&A oorlogsspellen. Risk en een aantal 'Eurogames' zijn dat ook.

Maar in de strikte betekenis (die je voor mijn part niet hoeft te hanteren - zelf ben ik ook geen echte kenner van het genre) zijn wargames toch vooral spellen die een vrij getrouwe weergave proberen te geven van een veldslag of oorlog met een hele reeks units en counters, een vrij uitgebreide regelboek en een reeks van tabellen om de resultaten van de gevechten bepalen. Dit laatste zat vooral in de spellen uit de jaren '70-'80. Naderhand werden ook andere spelsystemen bedacht.

Het hangt er dus maar van af hoe eng je je definitie maakt.
Afbeelding
heimdall
Rooster Booster

Bericht door heimdall »

Erwin schreef:
Slimbips schreef: Wargames is toch meer wat voor nerds met teveel vrije tijd om handleidingen te lezen van 200 pagina's waarin je 12 x moet dobbelen om de stand van de loop van de derde tank aan de linker kant te bepalen ? :-)
Slimbips, dumbass...... ondanks de ogenschijnlijke tegenstelling passen deze woorden hier toch mooi in elkaar. :D
Hahahahaha, wat is zelfspot toch een groot goed!!
“I hate red cats, not the white or the brown or the black,not even the grey, just the red”
Barad_the_dwarf
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin

Bericht door Barad_the_dwarf »

Wel ik ken er ook niet zoveel van, ben altijd bereid om ze eens te proberen. Zelf heb ik Memoir 44, Command & Colors: Ancients en 2nd de mayo lezen.

Maar ik heb problemen om c&c op tafel te krijgen, zowel mijn vrouw als mijn vriend houden meer van Memoir.
Benvgastel
Sojaboon

Bericht door Benvgastel »

Zijn er nog mensen die adviezen hebben over wargames in dit genre.
( Wargames met een speelduur van 2 tot 6 uur en handleiding die niet meer dient te zijn dan een eurogame + )
Lock 'n Load : Band of Heroes http://www.locknloadgame.com/Section_Ca ... D=33&ID=49

Speelt grandioos, bij lange niet zo ingewikkeld als ATS/ ASL, en ziet er fantastisch uit.

Speelduur afhankelijk van het scenario tussen de 2 en 4 uur.

Aanrader !!
Eloy
Sojaboon

Bericht door Eloy »

Heb Lock 'n Load : Band of Heroes in mijn bezit gehad.
Vond de handleiding erg onoverzichtelijk. Derhalve was de leercurve nogal hoog.
Moet onmiddellijk bekennen : fantastisch speelmateriaal. En waarschijnlijk een enorme topper !

Er is wel veel keuze in dit genre.
Denk maar ook eens aan Conflict of Heroes reeks en Combat Commander.
Ik heb naar lang wikken en wegen uiteindelijk gekozen voor de Conflict of Heroes reeks, mede door het feit dat deze game gespeeld kan worden van solo t/m 4 spelers.
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Slimbips schreef:Wargames is toch meer wat voor nerds met teveel vrije tijd om handleidingen te lezen van 200 pagina's waarin je 12 x moet dobbelen om de stand van de loop van de derde tank aan de linker kant te bepalen ? :-)
:lol: :clap:

Zit toch wel een kern van waarheid in (naar mijn bescheiden mening) toen ik memoir speelde vond ik het een tegek spel maar wel een beetje nerdy. En dat is nog geeneens een echt een wargame lees ik
Afbeelding
Benvgastel
Sojaboon

Bericht door Benvgastel »

Fighting Formations van GMT is ook erg mooi en toegangelijk.
Is van dezelfde maker als Combat Commander
betelgeuze
Matroos

Bericht door betelgeuze »

Eloy schreef:Momenteel ben ik in het bezit van o.a de volgende niet eurogames :
...Europe and Asia Engulfed...
Hoi Eloy of anyone,
hoe zijn je ervaringen met Asia Engulfed of andere Pacific theatre wargames?
Eloy
Sojaboon

Bericht door Eloy »

Asia Engulfed is een prima spel, goed te combineren met Europe Engulfed.
Het is principe de blokkenversie van Axis & Allies, twee personenspel dus.
Aanschafprijs ligt wel een beetje hoog.

Alternatieve zijn :
Combat Commander Pacific
( geen spel op strategisch niveau, maar op tactisch )
Wel een geweldig spel.
Niet zo bekend maar een (vereenvoudigde) versie van Asia Engulfed is Pacific Victory ( van Colombia Games ) van 2 t/m 4 spelers met een speelduur van 2 a 3 uur.
betelgeuze
Matroos

Bericht door betelgeuze »

Bedankt voor de tips Eloy!