welke spellen erbij kopen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

SIR Louis
Veenboer

Re: welke spellen erbij kopen

Bericht door SIR Louis »

Van al de spellen die je opnoemt heb ik alleen race for the galaxy gespeeld en ik moet zeggen dat ik dat nogal redelijk chaotisch vond. Het is een spel waarin je een ruimteschip moet bouwen van verschillende onderdelen die je zo optimaal mogelijk wilt plaatsen in je schip. Waneer je schip af is komt er een hele reeks gebeurtenissen die moet proberen te overwinnen met jouw schip en er nog munt uit slaan ook.

Van de andere spellen weet ik niet zo veel.

Alleen dat puerto rico lange tijd op plaats 1 heeft gestaan op boardgame geek en dat wil wat zeggen; Maar ook dat het zware "kadé" is. Dus voor de meer ervaren spelers. Ik zou zelfs durven zeggen dat het een brainburner is.

Machiavelli is een kaartspelletje waarin iedereen een andere rol speelt ook heb ik begrepen dat je aardig je medespelers kan dwars zitten.

taipan ken ik niet en van wizard weet ik alleen dat het een slagenspel is zoals "wiezen" ook een slagenspel is.

Als je thuis 5 spelers hebt zou ik je Machiavelli aanraden anders moet je eens een kijkje nemen op http://www.boardgamegeek.com
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Suzan »

SIR Louis schreef:Van al de spellen die je opnoemt heb ik alleen race for the galaxy gespeeld en ik moet zeggen dat ik dat nogal redelijk chaotisch vond. Het is een spel waarin je een ruimteschip moet bouwen van verschillende onderdelen die je zo optimaal mogelijk wilt plaatsen in je schip. Waneer je schip af is komt er een hele reeks gebeurtenissen die moet proberen te overwinnen met jouw schip en er nog munt uit slaan ook.
Ik gok dat je nu Race for the Galaxy en Galaxy Trucker door elkaar haalt. RftG is een kaartspel, GT is het spel wat je hierboven beschrijft.
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

Ow sorry gelijk heb je. Waar ben ik met mijn gedachten?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Taipan kun je het best met 4 personen spelen. Het liefst 4 personen die een beetje van het gelijke niveau zijn qua spelinzicht.

Wizard is een slagenspel. Je moet van te voren voorspellen hoeveel slagen je haalt. Erg leuk. Vooral als je met meer personen bent.

De andere 3 die je noemt kun je niet met elkaar verlijken omdat het 3 totaal verschillende spellen zijn. Race for Galaxy komt dacht ik een beetje in de buurt bij Dominion (al heb ik Race nooit gespeeld omdat er geen NL-versie van is dacht ik). Puerto Rico is goed, maar geen kaartspel (tenzij je juist het kaartspel bedoelt). Machiavelli heb je nu op proef en dat is een leuk spel. Komt bij ons te weinig op tafel helaas, maar goed hoe meer keus uit spellen des te minder de verschillende spellen op tafel komen.
Afbeelding
betelgeuze
Matroos

Bericht door betelgeuze »

moos schreef:vraagje, wat is het verschil tussen
-race for the galaxy
-puerto rico
-machiavelli
Ze hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat spelers elke beurt een rol kiezen en vervolgens een actie kunnen uitvoeren en/of voordeel hebben naargelang hun gekozen rol. Verder:
- Puerto Rico = bordspel maar je hebt ook het Puerto Rico Kaartspel. Het kaartspel is wat eenvoudiger, sneller te spelen, kan ook als opstap dienen naar het bordspel.
- Race for the Galaxy: dit kaartspel is net zoals het Puerto Rico Kaartspel ontworpen met de bedoeling een kaartspel-variant (of zoiets) te zijn van het Puerto Rico bordspel. Het is wel een stuk complexer dan het Puerto Rico Kaartspel (nogal wat mensen knappen af op de vele verschillende symbooltjes op de kaarten waarvan je de betekenis moet leren, dus 'try before you buy'), en heeft een science fiction thema in plaats van een koloniaal thema.
- Machiavelli: zoals bij het Puerto Rico Kaartspel bouwen de spelers ook hier een stad uit met gebouwenkaarten. En (misschien minder objectief) ik zou zeggen dat bij dit spel bluffen/pesten een grotere rol speelt dan bij de andere genoemde en dat het minder een 'brainburner' is.
meijerc
Burgemeester

Bericht door meijerc »

Ik zou 7 wonders kopen.