spel voor 7 spelers

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

SIR Louis
Veenboer

spel voor 7 spelers

Bericht door SIR Louis »

Morgen komen mijn neven en nichten naar ons thuis. In totaal zijn we dan met 7 spelers helaas heb ik thuis alleen maar spellen die gaan tot een maximum van 6 spelers. Aangezien een spel bestel bij een online shop te lang zou duren ben ik ook op zoek naar een spel voor 7 spelers dat ik zelf zou kunnen maken.
Pedro777
Condottiërre

Re: spel voor 7 spelers

Bericht door Pedro777 »

Kun je niet vlug nog naar een spellenwinkel in de buurt rijden en 7 Wonders, Machiavelli, regenwormen, konijnen hokken of saboteur of zo gaan oppikken? De Bolderkar in Waregem is wel gesloten nu. In Roeselare is er ook nog BlackBorder in de Noordstraat. Maar ja ,dan moet je natuurlijk wel nog daar geraken.

Je zou regenwormen eigenlijk wel zelf kunnen maken als je over dobbelstenen beschikt.
Afbeelding
timeLESS
Sojaboon

Bericht door timeLESS »

Anders:
Weerwolven. (wel leuker met nog meer mensen eigenlijk)

of

The Resistance. Je kunt op BGG vast nog wel de regels vinden en met een twee gewone kaart spellen kun je iig het spel spelen zoals het gespeeld werd voordat het in productie ging (ietsjes anders geloof ik)
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Niet doen:
- 7 wonders (is NIET leuk met 7 spelers, en bovendien veel te veel werk om zelf te maken).
- Machiavelli (het is misschien te maken, maar het is NIET leuk met 7 spelers)
- regenwormen (ook simpel te maken met dobbelstenen, maar met 7 is het NIET leuk)

Met 7 spelers en makkelijk te maken:
- Saboteur (ken t zelf niet, maar schijnt zo te zijn)
- Diamant (enige dat je moet maken zijn kaarten met diamantjes erop of gevaren erop, een paar pionnetjes en chips oid dat kan dienen voor gewonnen diamantjes)
- The resistance (geweldig spel, en erg goed met 7. Een aantal kaarten moet je maken, maar niet onoverkomelijk.
- Bang! (misschien iets te ingewikkeld om te maken).
- Weerwolven (is wel aardig, maar the resistance is een stuk leuker, omdat je geen player eliminatie hebt)

Ik heb echter 1 tip voor je:
- Eat poop you cat (kort: Epyc)
Dit spel bestaat ook niet in fysieke vorm en het enige wat je nodig hebt is pen en papier.
Het idee is dit:
1. Alle 7 spelers beginnen met een vel papier en schrijven bovenaan een korte zin die uit te beelden is. Ze geven dan het papiertje door naar de volgende persoon (aan de rechterhand bijv.).
2. Bij de zin die de spelers van hun linkerbuurman hebben gekregen, probeert een ieder een plaatje te tekenen. Daarna vouwt men het blaadje, zodat de zin bovenaan niet meer zichtbaar is, enkel het plaatje. Dan weer doorgeven naar rechts.
3. Dan schrijft de volgende persoon de tekst die bij het plaatje hoort. Verder vouwen.
4. Dan tekent de volgende persoon het plaatje.
5. Dan schrijft de volgende persoon de tekst.
6. Dan tekent de volgende persoon het plaatje.
7. Dan schrijft de volgende persoon de tekst.
8. Iedereen krijgt zijn oorspronkelijke papiertje weer terug, vouwt het uit, en het lachen kan beginnen.

Hoe vager de omschrijvingen (en niet makkelijk uit te beelden), hoe beter.
Hoe slechter de tekenkunsten, hoe beter.

Paar voorbeelden:
Afbeelding

Afbeelding

Voor meer info over hoe te spelen, zie http://boardgamegeek.com/boardgame/3061 ... op-you-cat

Uit eigen ervaring kan ik het vertellen dat het met de juiste mensen erg veel lol oplevert!
Afbeelding
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

Bednakt iedereen voor de tips :thumbup: :thumbup: Ik ga zeker nog eens kijken naar EPYC en the resistance. The resistance had ik trouwens al eens eerder zien paseren in the dice tower. Ik ga de video nog eens bekijken.
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Wat dacht je van great dalmuti dan kan je zelf maken met gebruik van gewone kaartspelen bij elkaar voegen.
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

De grote dalmuti? Is dat niet hetzelfde als "presidenten"?

The resistance heeft wel mijn aandacht getrokken na de reviews van Tom Vasel en drakkenstrike. Zou ik het wel graag in huis halen. Helaas weet ik zeker dat ze dit spel niet hebben bij mijn lokale spellenzaak, dus wou ik vragen of er soms iemand The resistance heeft en bereid zou zijn om de kaarten in te scannen en door te zenden naar mij, zodat ik ze kan afprinten? Dat zou ik heel vriendelijk vinden!
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Ik ken presidenten niet maar qua naamgeving "presidenten" zou het zomaar kunnen.
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

In "presidenten" heeft iedereen een aantal normale speelkaarten. De startspeler. mag ofwel 1 kaart uitkomen of ook meerdere maar dan moet het wel dezelfde cijfers zijn. Bijvoorbeeld: 3 negens. Vervolgens is de volgende speler aan de beurt en hij moet boven de negens gaan maar met evenveel kaart. Bijvoorbeeld 3 boeren. enzoverder. Totdat iemand al zijn kaarten kwijt is.

Ik heb zojuist even naar diamant gekeken en ik denk dat ik dat ook wel kan maken. Alleen zit ik met een vraag in verband met de regels. Aangezien je maar 30 grotkaarten hebt kan je daar nooit 5 lange gangen van maken. Of moet je na elke expeditie de grotkaarten weer door elkaar schudden en opnieuw als trekstapel gebruiken?
Robertopellizini
Genius

SIR Louis schreef: Ik heb zojuist even naar diamant gekeken en ik denk dat ik dat ook wel kan maken. Alleen zit ik met een vraag in verband met de regels. Aangezien je maar 30 grotkaarten hebt kan je daar nooit 5 lange gangen van maken. Of moet je na elke expeditie de grotkaarten weer door elkaar schudden en opnieuw als trekstapel gebruiken?
Een expeditie eindigt:
- als iedereen de grot verlaat voordat 2 van dezelfde gevaren (bijv. 2 slangen) verschijnen. In dit geval worden alle kaarten van de vorige expeditie opnieuw gebruikt.
- als er 2 van dezelfde gevaren zichtbaar worden (onthoud, er zijn er 3 per gevaar). In dit geval wordt 1 van die 2 gevaren uit het spel gehaald (er blijven er dus nog 2 daarvan over) en de rest van de kaarten worden weer geschud.

In ronde 4 kan het dus zijn dat je 3 gevaren minder hebt.

Alle grotkaarten met diamantjes erop worden elke ronde dus weer geschud, enkel de gevarenkaarten kunnen afnemen.
Afbeelding
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

Ok, heel erg bedankt

Ik heb allen nog iemand nodig voor dit:
SIR Louis schreef:The resistance heeft wel mijn aandacht getrokken na de reviews van Tom Vasel en drakkenstrike. Zou ik het wel graag in huis halen. Helaas weet ik zeker dat ze dit spel niet hebben bij mijn lokale spellenzaak, dus wou ik vragen of er soms iemand The resistance heeft en bereid zou zijn om de kaarten in te scannen en door te zenden naar mij, zodat ik ze kan afprinten? Dat zou ik heel vriendelijk vinden!
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bridget »

Robertopellizini schreef:Niet doen:
- 7 wonders (is NIET leuk met 7 spelers, en bovendien veel te veel werk om zelf te maken).
- Machiavelli (het is misschien te maken, maar het is NIET leuk met 7 spelers)
- regenwormen (ook simpel te maken met dobbelstenen, maar met 7 is het NIET leuk)
7 Wonders, Machavelli en Regenwormen zijn WEL leuk.
Persoonlijk vind ik Machiavelli uit dit rijtje voor 7 personen de beste keus.

7 Wonders is erg individueel spelen en bij Regenwormen zit je misschien te lang op de dobbelstenen en op elkaar te wachten, maar voor mensen die veel, gezellig tussendoor willen praten een goede keus.

The Resistance ken ik niet, maar het zijn veel kaartjes zag ik op BGG, dus niemand die dat voor je gaat inscannen. Zelf kopen dus.
Everybody has the right to play...
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

Zelf kopen zou een optie zijn, maar als ik dat vandaag bestel is dat vandaag niet aangekomen en een ander probleem is ook dat je minimaal met 5 spelers moet zijn. Normaal gezien spelen wij hier altijd met 2 of 3 spelers en zeldzaam kan het ook eens voorkomen met 4 maar met 5 gebeurt nooit. Dus voor de rest heb ik er eigenlijk weinig aan.

Ik heb even gekeken en The resistance bevat heel wat kaarten maar de meeste zijn dezelfde. Waarvan je er dus maar 1 hoeft in te scannen. Ook ben ik niet van plan om met de uitbreiding te spelen dus de plot kaart hoef je ook niet in te scannen.

Hetgeen je zou moeten inscannen is:

11 karakterkaarten + 1 achterkant
5 teamkaarten + 1 achterkant
2 stemkaarten (een positieve en een negatieve) + 1 achterkant
2 missiekaarten (een positieve en een negatieve) +1 achterkant

Dit komt neer op 24 kaartjes die je zou moeten inscannen. Dit lijkt me niet zo super veel.

Alvast bedankt
Louis
Robertopellizini
Genius

7 wonders, machiavelli en regenwormen (ietsje minder) zijn zeker leuk!

Alleen niet met 7 mensen.
Bij Machiavelli is de kracht van het spel de niet gekozen rollen. Hoe minder spelers, hoe minder gekozen rollen. Met 7 mensen wordt het een loterij en heb je vaak geen of amper keuze met wat je moet nemen. Machiavelli is juist goed met 5. Op Boardgamegeek zijn ze het redelijk met me eens. 35% raadt het spel niet aan met 7 spelers. Ben ik het dus mee eens.

regenwormen is met 7 spelers echt een chaos. Het duurt veels te lang voordat je weer aan de beurt bent en met zoveel spelers is het puur geluk en totaal niet leuk. Op BGG raadt 76% het met 7 spelers af.

7 wonders is een van mn favoriete spellen Het werkt het beste met 4 of 5 (5 is mijn sweet spot). Ik heb het 2x met 7 spelers gespeeld. Het is niet direct slecht, maar het is weer een stuk meer random. Het is moeilijker om een strategie te volgen en je krijgt vaker kaarten in je handen waar je weinig mee kan. Niet direct slecht, maar speel het veel liever met 4 of 5. Volgens BGG kan het wel met 7.

The resistance heeft erg weinig kaarten. Als je het zonder de actiekaarten speelt die een soort van uitbreiding zijn en enkel de basis speelt (wat ook goed speelbaar is, maar wat lastiger voor 'the resistance' om de 'spies' te vinden), dan heb je maar erg weinig kaarten nodig. Zelfs MET de actiekaarten is het niet heel veel.
Afbeelding
SIR Louis
Veenboer

Bericht door SIR Louis »

Ik heb ook nog een vraagje over diamant. Op BGG heb ik volgende kaarten gevonden

12 grot kaarten met waarde:

1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 13, 14, 15, 17

en 5 gevarenkaarten.

Nu weet ik dat het spel 30 kaarten telt en dat 15 daarvan gevarenkaarten zijn. Dus dan blijven er nog 15 grotkaarten over. Ik heb er echter 12 grotkaarten. Moet ik er daarvan dubbel nemen of heb ik kaarten te kort

Alvast bedankt.