Het Verboden Eiland
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
r56ygf
- Stamhoofd
Het Verboden Eiland
Gisteravond heb ik met een vriend maar liefst 10 potjes Pandemie achtereen gespeeld, waarbij we de moeilijkheidsgraad steeds langzaamaan opschroefden. Aangezien deze vriend geen echte veelspeler is, beviel dit spel dus waanzinnig goed. Nu vroeg ik me af of het zin heeft om ook Het Verboden Eiland aan te schaffen. Is dit een spel dat naast Pandemie goed overeind blijft? Dus hebben deze twee allebei bestaansrecht in één kast of is het beter om het alleen bij Pandemie te houden. Verder zou ik graag de voors en tegens voor Het Verboden Eiland van jullie horen (eventueel in vergelijking met Pandemie). Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door r56ygf op za 06 aug 2011, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
dominique
- Hazelnoot Ridder
Re: Het Verboden Eiland
Hier vind je een uitgebreid antwoord op al je vragen:
http://detafelplakt.skynetblogs.be/arch ... onder.html
http://detafelplakt.skynetblogs.be/arch ... onder.html
https://detafelplakt.com/
-
Drekster2001
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: El Duderino
Voor mij is Het Verboden Eiland een stap lager dan Pandemie... Een spel wat je met je neefjes of nichtjes kan spelen.
Allebei leuke spellen, maar Pandemie is mijns inziens vele malen rijker in zijn keuzemogelijkheden.
Allebei leuke spellen, maar Pandemie is mijns inziens vele malen rijker in zijn keuzemogelijkheden.
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
-
Leto
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
De regels van Het Verboden Eiland zijn eenvoudiger dan die van Pandemic. Het heeft minder rollen dan Pandemie+uitbreiding, maar dat wordt gecompenseerd door het bord dat telkens anders is, dat heeft dan op zijn beurt wel effect op de moeilijkheidsgraad vind ik. Het speelt nog sneller dan Pandemic, dus kan nog meer dienen als een filler, dat was mijn grootste reden om het bovenop Pandemic aan te schaffen, de tweede was dat het geodkoop was
. Er zitten teveel gelijkaardige elementen in om echt van 2 aparte spellen te spreken.
Dat is ferm overdreven, ik vind het veel dichter bij elkaar liggen, je staat in Pandemic ook regelmatig voor beslissingen die er geen zijn (dingen die je gewoon moet doen). Maar in Pandemic voelt het wel aan alsof alles belangrijker is, ook door het thema, dus dat wint het wel op dat gebied voor mij.Drekster2001 schreef:Voor mij is Het Verboden Eiland een stap lager dan Pandemie... Een spel wat je met je neefjes of nichtjes kan spelen.![]()
-
r56ygf
- Stamhoofd
Bedankt voor de reacties tot dusver. Om het duidelijker te krijgen voor mezelf heb ik wat specifiekere vragen.
Hoe moeilijk is dit spel? Op welk niveau wordt het lastig om te winnen? En als je op het moeilijkste niveau speelt hoe is het dan?
Het punt is bij Pandemie heb ik het punt nog niet bereikt waarop het niet meer uitdagend is en ik heb nog genoeg om aan de moeilijkheidsgraad toe te voegen. Het is uitdagend dat je het (bijna) zo gek kunt maken als je zelf wilt.
Het Verboden Eiland schijnt makkelijk, maar ik zou willen weten hoe makkelijk als dat op een of andere manier aan te geven is. Bijvoorbeeld het percentage dat je wint op een bepaald niveau. Misschien is het zelfs te zeggen op de volgende manier: als je het hoogste waterniveau gebruikt in Het Verboden Eiland dan is dat gelijk aan # epidemiekaarten in Pandemie.
Hoe moeilijk is dit spel? Op welk niveau wordt het lastig om te winnen? En als je op het moeilijkste niveau speelt hoe is het dan?
Het punt is bij Pandemie heb ik het punt nog niet bereikt waarop het niet meer uitdagend is en ik heb nog genoeg om aan de moeilijkheidsgraad toe te voegen. Het is uitdagend dat je het (bijna) zo gek kunt maken als je zelf wilt.
Het Verboden Eiland schijnt makkelijk, maar ik zou willen weten hoe makkelijk als dat op een of andere manier aan te geven is. Bijvoorbeeld het percentage dat je wint op een bepaald niveau. Misschien is het zelfs te zeggen op de volgende manier: als je het hoogste waterniveau gebruikt in Het Verboden Eiland dan is dat gelijk aan # epidemiekaarten in Pandemie.
-
missiloon
- Munchkin
mijn persoonlijke ervaring is dat verboden eiland absoluut niet makkelijker is dan pandemie, ik vind het zelfde iets moeilijker. Want bij pandemie kun je tot 3 blokjes hebben en dan nog breekt de ziekte "alleen maar" uit... bij verboden eiland wordt de tegel eerst onder water gezet en daarna verdwijnt deze + de bijbehorende kaart uit het spel, dus het deck van kaarten wordt ook steeds kleiner. Nu heb ik het alleen nog maar met 2 mensen gespeeld nog geen ervaring hoe dat met meer mensen is. Maar de regels zijn sneller uit te leggen maar dat vind ik ook het enige makkelijke aan verboden eiland 
-
Drekster2001
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: El Duderino
Leto schreef:De regels van Het Verboden Eiland zijn eenvoudiger dan die van Pandemic. Het heeft minder rollen dan Pandemie+uitbreiding, maar dat wordt gecompenseerd door het bord dat telkens anders is, dat heeft dan op zijn beurt wel effect op de moeilijkheidsgraad vind ik. Het speelt nog sneller dan Pandemic, dus kan nog meer dienen als een filler, dat was mijn grootste reden om het bovenop Pandemic aan te schaffen, de tweede was dat het geodkoop was. Er zitten teveel gelijkaardige elementen in om echt van 2 aparte spellen te spreken.
Dat is ferm overdreven, ik vind het veel dichter bij elkaar liggen, je staat in Pandemic ook regelmatig voor beslissingen die er geen zijn (dingen die je gewoon moet doen). Maar in Pandemic voelt het wel aan alsof alles belangrijker is, ook door het thema, dus dat wint het wel op dat gebied voor mij.Drekster2001 schreef:Voor mij is Het Verboden Eiland een stap lager dan Pandemie... Een spel wat je met je neefjes of nichtjes kan spelen.![]()
Dat vindt JIJ ferm overdreven bedoel je.... Ik gaf namelijk MIJN mening
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
-
Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Als je iets uitdagenders zoekt, kijk eens naar Defenders of the Realm. Ik zou Het Verboden Eiland betitelen als Pandemie-light en Defenders als Pandemie-heavy. Je hebt meer overwegingen te maken, een groter aantal mogelijke karakters en ik heb het nu twee keer gespeeld en twee keer smadelijk verloren. Het is wel behoorlijk aan de prijs moet ik alvast zeggen.r56ygf schreef:Bedankt voor de reacties tot dusver. Om het duidelijker te krijgen voor mezelf heb ik wat specifiekere vragen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Ik heb Pandemie nog niet gespeeld, maar over het Verboden Eiland is erg lastig. Met name als de landingsplaats bijv. al meteen getokken wordt en dus relatief vaak terug komt.
Effe nog een vraagje over het Verboden Eiland. Mag je nu wel of niet op een tegel die onderwater staat landen (met de helikopter/piloot) en deze dan droogleggen (2 acties)?
Effe nog een vraagje over het Verboden Eiland. Mag je nu wel of niet op een tegel die onderwater staat landen (met de helikopter/piloot) en deze dan droogleggen (2 acties)?
-
Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Op en tegel die onderwater staat kun je niet staan/landen en dus ook niet droogleggen meen ik me te herinneren.
On topic:
Ik vind dat beide spellen hun eigen charme hebben. De vormgeving van Verboden eiland spreekt mij meer aan maar ik vind pandemie leuker/interessanter om te spelen. Verboden eiland voelt af en toe wat oneerlijk doordat er een aantal tegels zijn die je absoluut niet kwijt mag raken. soms heb je net de pech dat dat dus wel gebeurd doordat na het schudden een tegel meteen weer bovenop komt te liggen. Ik vind verboden eiland wel de moeite waard om te kopen naast Pandemie. Het speelt wat sneller weg en is leuker voor tussendoor.
Wat mij ook erg interessant lijkt is dat nieuwe brandweerspel. http://www.bordspelmania.eu/nieuws/flas ... tml#nieuws
On topic:
Ik vind dat beide spellen hun eigen charme hebben. De vormgeving van Verboden eiland spreekt mij meer aan maar ik vind pandemie leuker/interessanter om te spelen. Verboden eiland voelt af en toe wat oneerlijk doordat er een aantal tegels zijn die je absoluut niet kwijt mag raken. soms heb je net de pech dat dat dus wel gebeurd doordat na het schudden een tegel meteen weer bovenop komt te liggen. Ik vind verboden eiland wel de moeite waard om te kopen naast Pandemie. Het speelt wat sneller weg en is leuker voor tussendoor.
Wat mij ook erg interessant lijkt is dat nieuwe brandweerspel. http://www.bordspelmania.eu/nieuws/flas ... tml#nieuws
-
r56ygf
- Stamhoofd
Dat brandweerspel ziet er geweldig uit!
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
Ik vind dat HvE zeker niet onder doet voor Pandemie. Op het allerlaagste niveau is HvE wellicht wat makkelijker, maar zodra je wat niveau's omhoog gaat, wordt het toch echt moeilijker. Daarnaast kun je het "bord" in HvE ook zo neerleggen als je zelf wil. In principe is de standaard opstelling een groot vierkant. Hierdoor worden er niet snel plekken onbereikbaar. Je zou het echter ook in een andere opzet kunnen neerleggen. (Er zijn officiële varianten). Dan kan het zo maar zijn dat een rol als de duiker of de helikopterkaart nog belangrijker wordt.
Je zou eens de spelregels kunnen lezen op www.hetverbodeneiland.nl . Dan krijg je vast een idee.
Defenders of the Realm is inderdaad nog pittiger dan Pandemie. Het zou alleen kunnen zijn dat het thema je niet aanspreekt. Een ander spel, wat ik leuker vind dan Defenders of the Realm is Ghost Stories. Op het makkelijkste niveau moet je wellicht zo'n 7 keer spelen voordat je een keer wint
Je zou eens de spelregels kunnen lezen op www.hetverbodeneiland.nl . Dan krijg je vast een idee.
Defenders of the Realm is inderdaad nog pittiger dan Pandemie. Het zou alleen kunnen zijn dat het thema je niet aanspreekt. Een ander spel, wat ik leuker vind dan Defenders of the Realm is Ghost Stories. Op het makkelijkste niveau moet je wellicht zo'n 7 keer spelen voordat je een keer wint