atarki schreef:Ga lekker onvoorbereid naar Spiel en laat alles op je af komen. Verdwaal in de verschillende hallen en neem daarom zeker een fles sinas/water mee.
Spiel 2011 is de eerste en laatste keer dat er zo'n grote bundeling van spellen uitgegeven in 2011 is. Als je dus schaarse probeertijd 'zomaar' wilt besteden aan titels die je met een beetje nazoekwerk gewoon nevernooit zou proberen, of waarvan je weet dat die ook op andere evenementen beschikbaar zijn (denk aan spellen van Nederlandse uitgevers)...
be my guest. Stap in de auto of trein en 'laat alles op je afkomen'. Ook als je een week (of twee) om rustig te proberen ter beschikking had, zou een onvoorbereide trip prima kunnen.
Maar de meeste stervelingen willen gebruik maken van die unieke gelegenheid, en hebben niet 10 dagen om rond te dwalen. Keuzes moeten worden gemaakt, iets dat ook niet veel anders kan met ongeveer 700 nieuwe uitgaven. Je kunt ze hier thuis maken, of daar in Essen. Daarom: bereid je voor. Denk niet dat alles sal reg kom, want het is alleen maar zonde van het benzine- of treingeld en de toegangskaarten.
Ga je 1 dag, dan heb je weinig tot geen tijd om spellen te spelen.
Onzin. Goeie spellenvrienden van mij gaan ook maar 1 dag, en die vermaken zich prima met meerdere spellen. Ze komen regelmatig met meer gekke dingen thuis dan ik in drie tot vier dagen gezien heb. Wederom: het hangt van je voorbereiding af. Ga je ter plekke bij elk standje pas navragen wat er nieuw is, is dat zonde van je tijd: die vragen had je al kunnen beantwoorden. Het enige wat écht pas in de hallen zelf kan worden beoordeeld is het aanbod van verkopers, en het uiterlijk van de spellen (dat soms een verrassende invloed heeft).
@topicstarter:
Er zijn diverse draden over Spiel te vinden, zoek ze op en lees ze door, ze bevatten veel van de informatie waar je naar op zoek bent. In het kort:
- De koopwoede heb je zelf in de hand. Vroeger waren de prijzen een stuk schappelijker dan dat ze nu zijn: in twee jaar tijd is er een kwart tot een derde op de prijzen gegooid. Ikzelf heb gemerkt dat een enthousiaste kennismaking slechts weinig zegt over de houdbaarheid op lange termijn, dus dit jaar ga ik zeer conservatief om met mijn spellenbudget van enkele honderden euro's. Als dat betekent dat ik niets meeneem... zo zij het.
- Het is aan te bevelen om af en toe een adempauze in te lassen en je spellen naar je auto te brengen, ja. Er rijden gratis bussen op het parkeerterrein. Stevige, ruime tassen zijn een must. Trolleys zie je steeds vaker, maar ik vind het ondingen omdat ze de toch al schaarse wandel- en zitruimte blokkeren.
- Bezoektijd hangt af van wat je wilt doen. Reken op het proberen van vijf tot zeven spellen per dag. (Met zeven heb je echt een topdag gehad, of heb je veel korte spellen gedaan.) Ga niet naar Spiel met een probeerlijst van 20 titels en één dag om ze te proberen, dat lukt echt niet.
- Eigen brood en drank meenemen is aan te raden: de cafetaria is wel okee, maar daar in de rij wachten is tijd die je niet aan kijken en spelen besteedt...