Spellen kopen op Spiel 2011 in Essen

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

ravinck
Party Animal

Spellen kopen op Spiel 2011 in Essen

Bericht door ravinck »

Heren, dames,

Als relatief nieuw in de bordspelmaniawereld ben ik voornemens om in oktober voor het eerst Spiel in Essen te bezoeken. Ik vroeg me een paar dingetjes af;

En ik heb al verhalen gelezen van mensen die diverse spellen kopen en ik heb ook ergens gezien dat er zo'n 700 :crazy: nieuwe spellen worden released.

Hoe zit het met jullie koopwoede? Kom je thuis met circa 3, 30 of 300 spellen? En wat geef je er voor uit? Neem je een budget in het achterhoofd en kan je je er goed aan houden?

Breng je tussendoor je nieuwste aanwinsten weg naar je auto? Of waar laat je de nieuwigheden?

Is één dag voldoende of verblijven jullie er langer?
En nemen jullie zelf je brood en sinas mee?
Afbeelding

Labels:
Enrico
Caballero

Re: Spellen kopen op Spiel 2011 in Essen

Bericht door Enrico »

Sinds een paar jaar weet ik mijn koopwoede aardig onder controle te houden: ik koop maar een handvol spellen tijdens de beurs. Ben me steeds meer af gaan vragen of het spel iets toevoegt aan mijn collectie en of ik dit regelmatig ga spelen (en met wie dan wel, want als ik verder niemand ken die van dit genre houdt, komt het niet op tafel). Verder speel ik het eerst voor ik iets koop. Pre-orders doe ik ook niet meer aan.

Pas als ik er redelijk van overtuigd ben dat het een goed spel is, koop ik het. En dan nóg maak ik een afweging: zal dit spel in het Nederlands uit gaan komen? Want dan wacht ik liever even.

Als je maar een beperkt aantal spellen koopt, is een budget minder van belang. Voorheen hield ik er wel rekening mee.

Meestal koop ik de spellen aan het eind van de dag en hoef ik tussendoor niet naar de auto. Maar anders heb ik er wel even een wandeling voor over om mijn armen te ontlasten! :mrgreen:

Al vanaf de eerste keer dat ik naar Spiel ben geweest, ga ik alle 4 de dagen. Ik zou ook niet weten hoe ik de beurs in minder tijd goed zou moeten bekijken. Moet ik natuurlijk wel bij vertellen dat ik iedere dag een spel of 4-5 probeer te spelen en daar gaat een hoop tijd in zitten. Eten en drinken neem ik gewoon mee. Het is namelijk lastig om midden in een spel weg te lopen om e.e.a. te gaan kopen.

Het duurt nog wel even, maar toch alvast veel plezier op Spiel!
atarki
Rooster Booster

Bericht door atarki »

Ga lekker onvoorbereid naar Spiel en laat alles op je af komen.
Verdwaal in de verschillende hallen en neem daarom zeker een fles sinas/water mee.

Je ziet er ook mensen lopen met een trolley vol spellen, dat scheelt je een wandeling naar de auto. Ga je 1 dag, dan heb je weinig tot geen tijd om spellen te spelen.

Wil je toch enigszins voorbereid zijn lees dan dit artikel:
http://www.bordspelmania.eu/evenementen/topic4933.html

Vooral veel plezier!
Wat spelen we vandaag?
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door henk.rolleman »

Ik maak vaak wel een wensenlijstje, met de standnummers erbij. Dit omdat je zoveel leuks, moois en interessants tegenkomt dat keuzes soms lastig zijn of je bent honderden euro's kwijt. Van te voren weet ik nu welke titels ik interessant vind en welke niet zodat ik niet in mijn enthousiasme van alles aanschaf.
Afhankelijk hoeveel tijd je heb is een voorbereiding nooit weg omdat Spiel dermate groot is. Op de site van bordspel.com staat een mooi overzicht met interessante titels en links van hoe je kun voorbereiden. Eten meenemen doe ik altijd omdat ik het relatief duur is en ik eet meestal tussendoor of aan een speel tafel of in de gangen. Gezellig eten doe ik meestal in de avonds wel ;)

Ik ga dit jaar 3 dagen. Als je 1 dag gaat dan is mijn tip: bereik je op ze minst voor want mijn eerste keer was van van wow wat groot en veel ;) De donderdag en de vrijdag zijn mijn favoriet omdat het weekend altijd erg druk is.
ravinck schreef:Heren, dames,

Als relatief nieuw in de bordspelmaniawereld ben ik voornemens om in oktober voor het eerst Spiel in Essen te bezoeken. Ik vroeg me een paar dingetjes af;

En ik heb al verhalen gelezen van mensen die diverse spellen kopen en ik heb ook ergens gezien dat er zo'n 700 :crazy: nieuwe spellen worden released.

Hoe zit het met jullie koopwoede? Kom je thuis met circa 3, 30 of 300 spellen? En wat geef je er voor uit? Neem je een budget in het achterhoofd en kan je je er goed aan houden?

Breng je tussendoor je nieuwste aanwinsten weg naar je auto? Of waar laat je de nieuwigheden?

Is één dag voldoende of verblijven jullie er langer?
En nemen jullie zelf je brood en sinas mee?
Laatst gewijzigd door henk.rolleman op ma 29 aug 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Voorbereiding begint voor mij al in Juli!

Op dat moment informeer ik al wie er mee zou willen, hoeveel en welke dagen we gaan.

Daarna begint de voorbereiding met het aanmaken van een interesse lijst, lezen van previews, bekijken van video's en inlezen in de spellen en spelregels. Langzaam komt de trein op gang en wordt het al een aardige lijst met spellen. Dit duurt tot ongeveer 1 week voor Essen en ben hier veel tijd mee kwijt, denk wel dat ik hier 10 a 20 uur per week mee bezig ben. De lijst is geldig voor heel 2011/2012 tot volgend jaar Essen omdat gewoonweg teveel moois in één keer uitkomt en ik daar nog wel een jaar op kan teren.

Als ik kijk naar mijn lijst van 2009 dan:
  • 31 spellen op mijn lijst
  • 15 spellen aangeschaft
  • 23 spellen gespeeld
en in 2010:
  • 68 spellen op mijn lijst
  • 22 spellen aangeschaft
  • 42 spellen gespeeld
Meestal doe ik eerst een ronde op de beurs op alles te kopen wat ik toch al van plan was en daarna lekker relax kijken, spelen en praten. Spellen spelen is bijna niet te doen dus ik sta meestal veel te kijken naar anderen die spelen. Zelf als ik aanschuif speel ik maar één a twee rondes om het spel idee te bekijken en een indruk te krijgen of het een spel voor mij is. Geef wel aan je medespelers aan dat je maar een paar rondes wil spelen.

Ook doe ik een gedegen voorbereiding omdat ik meestal maar één dag ga. Ik heb meestal een budget en als dat op is dan is het op. Spellen (behalve gelimiteerde als Fragor Games) blijven toch wel in omloop en kun je vaak nog wel later kopen.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Ik sluit me aan bij een aantal bovenstaande punten:

- Zelf eten en drinken meenemen en tussendoor nuttigen. Geen tijdsverlies met zoeken, in de rij staan en het nuttigen van duur en niet smakelijk eten.
- Een plattegrond en standnummers met niet te missen stands/ spellen maken om niet te verdwalen tussen nutteloze stands met spellen die je interesse toch niet hebben.
- Ik speel daar 4 à 5 spellen op een dag en koop die misschien als het goed bevallen is. Vorig jaar 6 spellen gekocht in het hele weekend. Niet meer op de gok of het leuk is. Wel zou ik eerder van een kleine onbekende uitgever daar kopen, omdat je het spel daarna niet meer zo snel in NL zou kunnen vinden. Van een grote uitgever kan je langer nadenken, dat spel kom je later ook vast overal wel weer tegen.
- Meerdere dagen gaan is wel mijn advies.
Everybody has the right to play...
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Misth schreef:Spellen (behalve gelimiteerde als Fragor Games) blijven toch wel in omloop en kun je vaak nog wel later kopen.
Ik heb dus naast het net gevist met Antics! en daar baal ik nog steeds van. Het nieuwe spel zal ik zeker aanschaffen.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Seabie schreef:
Misth schreef:Spellen (behalve gelimiteerde als Fragor Games) blijven toch wel in omloop en kun je vaak nog wel later kopen.
Ik heb dus naast het net gevist met Antics! en daar baal ik nog steeds van. Het nieuwe spel zal ik zeker aanschaffen.
Die uitdrukking (hoewel... was het niet achter het net?) is misschien toepasselijker als je hun spel van dit jaar misloopt... :wink:
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Seabie schreef:
Misschien wil johny_bordspelmania zijn versie wel verkopen. We hebben deze nog nooit op tafel gelegd :-) Stuur hem een PB en probeer het uit te vinden. Vragen kan geen kwaad toch?
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Ik ga ééndag en koop meestal zo'n 25 spellen cq uitbreidingen, en ga tussendoor lossen bij de auto. Het eten in het restaurant is niet duur en best goed.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

pleunie.william schreef:Ik ga ééndag en koop meestal zo'n 25 spellen cq uitbreidingen, en ga tussendoor lossen bij de auto. Het eten in het restaurant is niet duur en best goed.
In het restaurant naast het perscentrum (bij de trappen van hal 10/11) kon je voor een redelijk bedrag bijv. een fatsoenlijke maaltijdsalade scoren.

Ik ga vier dagen (wo t/m za) en kwam de laatste jaren meestal met een kleine 50 titels thuis. Ik waag dit jaar een poging tot meer zelfbeheersing. Ben benieuwd of dit lukt.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

atarki schreef:Ga lekker onvoorbereid naar Spiel en laat alles op je af komen. Verdwaal in de verschillende hallen en neem daarom zeker een fles sinas/water mee.
Spiel 2011 is de eerste en laatste keer dat er zo'n grote bundeling van spellen uitgegeven in 2011 is. Als je dus schaarse probeertijd 'zomaar' wilt besteden aan titels die je met een beetje nazoekwerk gewoon nevernooit zou proberen, of waarvan je weet dat die ook op andere evenementen beschikbaar zijn (denk aan spellen van Nederlandse uitgevers)... be my guest. Stap in de auto of trein en 'laat alles op je afkomen'. Ook als je een week (of twee) om rustig te proberen ter beschikking had, zou een onvoorbereide trip prima kunnen.

Maar de meeste stervelingen willen gebruik maken van die unieke gelegenheid, en hebben niet 10 dagen om rond te dwalen. Keuzes moeten worden gemaakt, iets dat ook niet veel anders kan met ongeveer 700 nieuwe uitgaven. Je kunt ze hier thuis maken, of daar in Essen. Daarom: bereid je voor. Denk niet dat alles sal reg kom, want het is alleen maar zonde van het benzine- of treingeld en de toegangskaarten.
Ga je 1 dag, dan heb je weinig tot geen tijd om spellen te spelen.
Onzin. Goeie spellenvrienden van mij gaan ook maar 1 dag, en die vermaken zich prima met meerdere spellen. Ze komen regelmatig met meer gekke dingen thuis dan ik in drie tot vier dagen gezien heb. Wederom: het hangt van je voorbereiding af. Ga je ter plekke bij elk standje pas navragen wat er nieuw is, is dat zonde van je tijd: die vragen had je al kunnen beantwoorden. Het enige wat écht pas in de hallen zelf kan worden beoordeeld is het aanbod van verkopers, en het uiterlijk van de spellen (dat soms een verrassende invloed heeft).

@topicstarter:
Er zijn diverse draden over Spiel te vinden, zoek ze op en lees ze door, ze bevatten veel van de informatie waar je naar op zoek bent. In het kort:
  • De koopwoede heb je zelf in de hand. Vroeger waren de prijzen een stuk schappelijker dan dat ze nu zijn: in twee jaar tijd is er een kwart tot een derde op de prijzen gegooid. Ikzelf heb gemerkt dat een enthousiaste kennismaking slechts weinig zegt over de houdbaarheid op lange termijn, dus dit jaar ga ik zeer conservatief om met mijn spellenbudget van enkele honderden euro's. Als dat betekent dat ik niets meeneem... zo zij het.
  • Het is aan te bevelen om af en toe een adempauze in te lassen en je spellen naar je auto te brengen, ja. Er rijden gratis bussen op het parkeerterrein. Stevige, ruime tassen zijn een must. Trolleys zie je steeds vaker, maar ik vind het ondingen omdat ze de toch al schaarse wandel- en zitruimte blokkeren.
  • Bezoektijd hangt af van wat je wilt doen. Reken op het proberen van vijf tot zeven spellen per dag. (Met zeven heb je echt een topdag gehad, of heb je veel korte spellen gedaan.) Ga niet naar Spiel met een probeerlijst van 20 titels en één dag om ze te proberen, dat lukt echt niet.
  • Eigen brood en drank meenemen is aan te raden: de cafetaria is wel okee, maar daar in de rij wachten is tijd die je niet aan kijken en spelen besteedt...
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

He William,

Het lijkt wel een maraton :lol: elke 20 minuten een spel. Wat een heerlijk gemiddelde :P

pleunie.william schreef:Ik ga ééndag en koop meestal zo'n 25 spellen cq uitbreidingen, en ga tussendoor lossen bij de auto. Het eten in het restaurant is niet duur en best goed.
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

Door jullie tips en inzichten (dankwoord aan de reageerders met name aan Cymric en Misth), ben ik vandaag begonnen aan een geeklist op bgg.

Dit is toch wat makkelijker dan die notities in diverse notitieblocks.
Ik schrok er wel van dat er wel erg makkelijk 25 games opkomen. Zoveel wil ik er niet kopen, zoveel wil ik er ook niet spelen. Het eerste schrappen is dus al begonnen.
De beste tip vond ik nog, laat de Nederlands uitgevers links liggen, want die kom je later toch nog wel tegen. Al vrij snel zelfs na Spiel op het SpSp bijvoorbeeld.
Afbeelding
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

Toch nog een vraag;

Ik neem aan dat zo'n 90% van de titels die uit gaan komen op Spiel nu al genoemd zijn. Klopt dit?
Afbeelding