Q&A met Arno en Frank Quispel, speluitgevers (Quined Games)

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Willy the Kid
Burgemeester

Re: Q&A met Arno en Frank Quispel, speluitgevers (Quined Gam

Bericht door Willy the Kid »

missiloon schreef:Ik weet dat QWG bij sommige winkels de procedure heeft dat een winkel pas voor artikel hoeft te betalen als het echt daadwerkelijk verkocht is en niet op het moment dat het de winkelbinnen komt... ik zou verwachten dat zo'n procedure de grote spellenwinkelketens ook zou kunnen aanspreken...maar het alleen in de winkels zetten is ben ik bang niet genoeg :(
Veel van de winkeliers weten denk ik ook niet beter (denk ik, spreek hier niet uit ervaring of kennis) dan het assortiment wat ze al hebben. Als ze iets nieuws voorgeschoteld krijgen dan denken die ook: "Waarom kende ik dit dan nog niet? dan zal het wel niet zo goed zijn." En dan verhuist het naar de onderste plank.

En niet hoeven te betalen tot het verkocht is, is zeker niet genoeg. Ze willen weten of ze er snel geld mee kunnen krijgen, niet of ze er minder snel geld aan kwijt zijn.
Afbeelding

Labels:
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test
Contacteer:

Bericht door P.T. »

waarschijnlijk hebben winkels een bepaalde schapruimte die kleiner is dan het totale spellenaanbod. Dan kun je wel de regel hebben "je betaald pas als je het verkocht hebt", maar zolang het niet verkoopt heb je ook niet de winst. Dus kun je beter monopoly pakken die wel direct verkoopt. Anders gezien kan dit wel stimulerend werken en kan het wel helpen. Dus lijkt me een prima methode :)

Iemand nog vragen omtrent Quined? Alba Longa?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

P.T. schreef: Iemand nog vragen omtrent Quined? Alba Longa?

Oké, een vraag over Alba Longa.

24. Hoe is de internationale respons op de aankondiging van dit spel? Zo’n combinatie van ‘worker placement’, ‘dice drafting’ en directe interactie lijkt mij een magneet voor Amerikaanse veelspelers. Merk je dit in de pre-orders?
Laatst gewijzigd door Erwin op za 08 okt 2011, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

23. Krijgen jullie veel verzoeken binnen voor het uitgeven van een spel?
Ik denk dat we tien a twintig verzoeken of prototypen per jaar binnenkrijgen, met het verzoek of we het willen uitgeven. Ik denk dat 70 procent al alvalt na het toezenden van de handleiding of na een eerste uitleg door de auteur, omdat het niet leuk genoeg is, in ieder geval niet voor ons. Van de resterende dertig procent willen we graag een prototype ontvangen. Ook daar valt weer zo´n zeventig procent af na een eerste of tweede potje. Dan blijven er twee a drie spellen over die meer potjes nodig hebben om te testen; onderwijl starten we vaak met intensief emailcontact met de auteur, waarbij het niet kunnen nalaten onze eigen ideëen te ventileren: de uitbreidingen bij de Vorsten van Florence, de geldlimiet in Carson City + de uitbreiding "De rivier" of bijvoorbeeld Era of Invention's The Golden Goal zouden er niet geweest zijn zonder dit ventileren, om maar eens wat te noemen.
Soms leidt dit ventileren ook echter wel eens tot het weer terug moeten gaan naar de ontwerptafel, soms tot dank, soms tot verdriet van een auteur.

Niet alles is zonneschijn hoor: veel van onze goed bedoelde kommentaren worden ook vriendelijk ter zijde gelegd door auteurs, zeker door auteurs die hun sporen al hebben verdiend.

...en uiteindelijk hebben we dan dat ene Quined-spel per jaar!
Willy the Kid
Burgemeester

Nog maar een vraagje.

25) Wat mogen we dit jaar in de verkoop verwachten bij Spiel 2011?
Afbeelding
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test
Contacteer:

Bericht door P.T. »

26. Waarom eigenlijk maar 1 spel per jaar? (Ik schat in dat je er niet fulltime mee bezig wil zijn).

27. Ben je niet bang dat mensen je daardoor minder interessant vinden omdat er vrij weinig nieuws naar buiten komt omtrent het merk Quined? Behalve rond Spiel.
francobollus
Uitgever

21. Veel spellen zijn worker placement spellen. Is dit een bewuste keus of het tijdperk. Kunnen we binnenkort weer iets anders in de MP serie vinden? Persoonlijk vond ik Chocolatl erg leuk. Verschillende speltypes in 1 spel verwerkt.
Het is niet echt een bewuste keuze en ja, het is ook wel een beetje het tijdperk. We zijn gewoon op zoek naar een goed spel, en geregeld zijn dat worker-placement spellen, omdat -onder invloed van de tijdgeest- auteurs dat vaker dan andere spelsystemen in hun ontwerpen hanteren. Wonderlijk wel wat een mogelijkheden worker-placement biedt: als ik nou kijk naar onze eigen producten dan bieden Caylus, Age of Empires 3, Leonardo da Vinci of Carson City ieder voor zich op uiterst originele variaties op het worker-placement gebeuren.
Wij zijn ons heel bewust van het feit dat de bron van originele worker-placement-spellen mogelijk gaat uitdrogen, en iets anders is zeer zeker welkom.....maar als er weer een leuke verrassing vanuit de worker-placement hoek komt dan staan we daar zeker nog voor open!
francobollus
Uitgever

24. Hoe is de internationale respons op de aankondiging van dit spel? Zo’n combinatie van ‘worker placement’, ‘dice drafting’ en directe interactie lijkt mij een magneet voor Amerikaanse veelspelers.
Prima, en eigenlijk niet veel minder dan de Master Prints: we beseffen immers dat Alba Longa op eigen benen zal moeten staan, terwijl de concurrentie immens is (men is immers geneigd snel te lopen naar grote namen, zoals de nieuwe Rosenberg of Kramer, grote merken, zoals Queen of Ravensburger, bekende stunters etc etc, en bovenal: in heel veel landen staan er steeds meer "Quineds" op, kleine uitgevertjes die een gokje willen wagen met hun product). Leuk is wel te zien hoe divers het aanbod aan nationaliteiten in de pre-orders zijn: Japanners, Amerikanen, Canadezen, Spanjaarden, Belgen, Nederlanders, Britten, Duitsers, Italianen, maar ook wel eens een Rus, Fin of Argentijn.
Merk je dit in de pre-orders?
Niet echt. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat Alba Longa in de USA wordt uitgegeven door Tasty Minstrel Games. Voor velen daar een reden om even te wachten gezien de per saldo lagere kosten.
francobollus
Uitgever

25) Wat mogen we dit jaar in de verkoop verwachten bij Spiel 2011?
Reef Encounter, Carson City, Fish Fish Fish, Siena (allemaal beperkt) en Alba Longa
francobollus
Uitgever

26. Waarom eigenlijk maar 1 spel per jaar? (Ik schat in dat je er niet fulltime mee bezig wil zijn).
Precies, we willen en kunnen er maar beperkt tijd aan besteden, en zelfs twee titels per jaar (zoals in 2010) vroegen al te veel tijd.
27. Ben je niet bang dat mensen je daardoor minder interessant vinden omdat er vrij nieuws naar buiten komt omtrent het merk Quined? Behalve rond Spiel.
Nee, daar ben ik niet bang voor. Commercieel gezien is dat niet verstandig om te beweren, maar degenen die ons kennen weten dan ook dat we niet commercieel aangelegd zijn. Het enige wat we willen is plezier hebben in het ontwikkelen van een strategisch bordspel en plezier erin hebben dat anderen er plezier mee hebben.

Overigens geven de vragen en antwoorden van 26 en 27 goed weer waarom Quined weer Quined, en geen QWG meer, is.
Willy the Kid
Burgemeester

Toch weer een vraagje.

28.) Is een beurs als Spiel winstgevend of draai je verlies?
Afbeelding
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

29. Voelen jullie dat er wereldwijd crisis is (in een mindere verkoop, mensen die twijfelen om te kopen, producenten die hun prijzen verhogen)? Of is de spellenwereld van een kleine uitgever niet conjunctuurgevoelig?
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Willy the Kid schreef:28.) Is een beurs als Spiel winstgevend of draai je verlies?
of gewoon een heel erg leuke hobby?
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

30. Als spellen uitgeven voor jullie grotendeels een onderdeel van de hobby is, hoe ervaren jullie dan een grote beurs als Spiel? Net dan zijn jullie op de stand intensief bezig. Missen jullie het evenement als speler dan niet?

31. Zullen jullie ook persoonlijk aanwezig zijn op de grootste beurs van de Lage Landen: Spel in Ranst?

32. Hebben jullie door het uitgeven van spellen ook meer dan zakelijke contacten met spelontwerpers en uitgevers, m.a.w. houden jullie daar ook (internationale) vriendschappen aan over?
Afbeelding
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

33. Een vraag met een knipoog: Frank, jij bent huisarts. Nu wil de overheid korten op huisartsen. 132 miljoen als ik het goed heb. Houdt dit automatisch in dat er extra releases gaan volgen komend jaar?
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
Plaats reactie