BordspelManiaK: De planeet Venus

Over spelers en spellen: een column met een knipoog

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

BordspelManiaK
Locomotief
Persoonlijke Ondertitel: columnist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

BordspelManiaK: De planeet Venus

Bericht door BordspelManiaK »

BordspelManiaK schreef:De planeet Venus

U kent de uitspraak wel. Oorspronkelijk was het gewoon de titel van een boek, maar het is langzaam uitgegroeid tot een soort spreekwoord. Net zoals je je ogen ten hemel slaat als je het zoontje van de baas hoort opscheppen en je mompelend ‘de appel valt niet ver van de boom’ verzucht, kan je nu deze ‘nieuwe’ wijsheid gebruiken om alle verschillen tussen mannen en vrouwen te omschrijven: ‘Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus.’

Laatst viel het zogenaamde spreekwoord weer. We speelden een spelletje met jongens, meisjes, mannen en vrouwen onder elkaar en toen zei iemand het. Een man. Tegen een vrouw. Alleen maar omdat ze kritiek had op zijn rommelige manier van spelen en alle grondstofblokjes per kleur had gesorteerd. In evenwijdige rijtjes van dezelfde lengte.

Er ontstond een kleine discussie. Front A, de jongens en de mannen, vonden dat die van front B, de meisjes en de vrouwen, – in het algemeen en in dit spel in het bijzonder – te veel bezig waren met pietluttige details als blokjes sorteren en kaartstapeltjes recht leggen en te weinig aandacht besteden aan het spel an sich.

‘Wat moet dat daar geweest zijn, op die planeet Venus?!’, zei één der bewoners van Mars met een gezicht vertrokken van afschuw.

Kijk, van zo’n uitspraak gaan de radertjes in mijn hoofd aan het werk. Ik hou me dan niet meer bezig met de discussie waarbij ik biologisch gezien duidelijk tot front B behoor. (Wat trouwens niet belet dat ook ik me af en toe grondig kan ergeren aan mijn frontgenoten.) Nee, in mijn hoofd rolt meteen een film voorbij, een documentaire over de planeet Venus. Het dagelijks leven, vol yoghurtjes, kapperbezoeken en jaloezie. De architectuur, vol spiegels en pastelkleuren. De werkgelegenheid met heel veel glijtijden en halftimers. En de spelletjesmarkt…

Ik zie het helemaal voor me: mooi uitgegeven spelmateriaal in duurzame – lees: dure – stoffen als daar zijn: ivoor, mahoniehout of zijde. Alles in unieke kleurschakeringen;: turkoois, vermiljoen, fuchsia of purper. Geen sprake meer van plastic figuurtjes in achterlijke basiskleuren. Ook het spelconcept is helemaal anders. Geen ingewikkelde spellen met stappenplanning, maar spellen die je volledig ‘op gevoel’ kan spelen. En in de stapel opdrachtkaartjes zit er geregeld iets als: ‘Jullie hebben hard gewerkt, tijd voor een pauze. Leg het spel even stil en babbel een half uurtje over een vrij te kiezen onderwerp.’

Eén van mijn seksegenoten geeft me een pijnlijke elleboogstoot en kijkt me boos aan. ‘Wat zit jij daar nu te grijnzen?’ Met een harde klap beland ik weer op planeet Aarde.

Katrijn

Labels:
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: BordspelManiaK: De planeet Venus

Bericht door JeVo »

leuk stuk, :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

+ 1
Afbeelding
Richard van Vugt
Garnaal

Bericht door Richard van Vugt »

Babbelstukje dat in feite nergens over gaat. Pretendeert van Venus te komen, maar is gewoon een 't-is-me-wat-kletspraatje van de buurvrouw. Gehoord. Ze zeggen. O is het echt? Deuren die wagenwijd open staan. En zo verder.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Richard van Vugt schreef:Babbelstukje dat in feite nergens over gaat.
Tot hier ben ik het met je eens. Daarna verval je helaas in dezelfde fout als de columnist, namelijk het benadrukken van de bekende man/vrouw-clichés.
Ik kan overigens zowel in de column als in de reactie niet ontdekken waar de grens ligt tussen cliché en sarcasme, waardoor het nog verder langs me heen gaat.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Leuk stuk! Maar volgens mij zijn er toch ook mannen die blokjes op kleur sorteren hoor, ik ben er in elk geval één van :wink: .
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Dat zal dan wel je vrouwelijke kant zijn :wink:
Afbeelding
juiced
Rooster Booster

Bericht door juiced »

Dierik schreef:Leuk stuk! Maar volgens mij zijn er toch ook mannen die blokjes op kleur sorteren hoor, ik ben er in elk geval één van :wink: .
Hier zit er nog een die dat doet, mooi gesorteerd en gegroepeerd :)
Afbeelding
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

En hier is iemand die het geweldig vindt om die zorgvuldig opgebouwde torentjes "per ongeluk" omver te duwen. :shifty:
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Tijdens de uitleg bouw ik ook maar wat graag torentjes ;)
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

juiced schreef:
Dierik schreef:Leuk stuk! Maar volgens mij zijn er toch ook mannen die blokjes op kleur sorteren hoor, ik ben er in elk geval één van :wink: .
Hier zit er nog een die dat doet, mooi gesorteerd en gegroepeerd :)
Ik durf dat ook wel eens te doen hoor. En zo ken ik nog wel mannen die dat graag doen.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

P.T. schreef:Tijdens de uitleg bouw ik ook maar wat graag torentjes ;)
Is me tijdens jouw uitleg van Singapore op Spiel niet opgevallen. :wink:
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

‘Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus.’
In onze spellenclub zijn er dan toch een aantal mannen die van Venus en ook vrouwen die van Mars komen! :-)
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Persoonlijk sorteer ik eerste blokjes en vervolgens stapel ik ze op :-P Probeer zelfs met TTR treinen te stapelen ;-)
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

spellenclubapeldoorn schreef:Persoonlijk sorteer ik eerste blokjes en vervolgens stapel ik ze op :-P Probeer zelfs met TTR treinen te stapelen ;-)
Zeer vervelend dat je moeilijk hoge stapels kan bouwen met bepaalde huisjes. Neem nu de klassieke huisjes (zoals de dorpen in de KvCatan): daar wil ik graag een onderste rijtje bouwen, met daar bovenop een omgekeerd rijtje. Dan komt er weer een gewone rij en daar bovenop...
Lukt me nooit omdat de huisjes in het grondvlak uit elkaar schuiven. Grrrmbbl.
Iemand tips.

Ondanks heel mannelijke kenmerken zal ik ook wel van Venus zijn, zeker?