Roll Through The Ages: nieuwe editie

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

BaSL
Team Bordspelmania

Roll Through The Ages: nieuwe editie

Bericht door BaSL »

White Goblin Games heeft wat wijzigingen aangebracht in de nieuwe uitgave van Roll through the Ages:

- Uitbreiding The Late Bronze Age is nu meegenomen in de spelregels
- Vernieuwde verpakking
- Spelregels herschreven

Afbeelding
Afbeelding

Labels:
Tjoek
Fabrieksmanager

Re: Roll Through The Ages: nieuwe editie

Bericht door Tjoek »

Ik heb het spel nog nooit gespeeld, maar is het de moeite waard?
In hoeverre is het een dobbel spel alla Yathzee met iets te veel mogelijkheden, of zit er wel echt een strategisch element in?
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Het is de moeite waard. Natuurlijk, het blijft een dobbelspelletje, met een aardig push-your-luck gehalte, maar je hebt redelijk wat keuzes te maken.
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Tjoek schreef:Ik heb het spel nog nooit gespeeld, maar is het de moeite waard?
In hoeverre is het een dobbel spel alla Yathzee met iets te veel mogelijkheden, of zit er wel echt een strategisch element in?
Wat vind jij dan 'de moeite waard'?

RttA is naar mijn bescheiden azijnzure mening één van de weinige dobbelspellen die mijn moeite waard zijn. Het spelprincipe is redelijk Yathzee-erig (waar je natuurlijk wel van moet houden) en legt door het gebruik van dobbelstenen ook sterk de nadruk op taktiek, dus het op korte termijn goed gebruiken van de resultaten. Daar staat tegenover dat je zeker met de uitgebreidere scorevellen minstens op een paar verschilldende manieren het spel kunt winnen, en dat je in tegenstelling tot Yathzee zelf met alle worpen altijd wel wát kunt doen. De lol zit 'm er dan ook in om die mogelijkheden te herkennen en goed te gebruiken. Als je het spelletje speelt met een starre instelling, zul je het a) verliezen en b) niet leuk vinden. Een goede indicator is of je Yspahan leuk vindt en ook een beetje goed kunt spelen; indien ja, dan zou RttA dezelfde indruk moeten achterlaten.
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Ik vind Roll Through The Ages ook wel leuk. Uiteraard blijft het door het dobbelen geluk wel een rol spelen maar je moet inderdaad inschatten wanneer je wat zal gaan gebruiken.

Ik ben benieuwd naar de herschreven regels. Er zijn wat mij betreft in de originele regels wel een aantal zaken die niet zo duidelijk zijn of minder duidelijk.
Afbeelding
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Ik vind RTTA zelf ook wel een leuk spel. Natuurlijk zit er iets in van geluk met de dobbelstenen, je kunt ze echter wel opnieuw gooien (tot 3x toe) dus je kunt er ook wel een lichte invloed op uitoefenen.
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

cymric schreef:Een goede indicator is of je Yspahan leuk vindt en ook een beetje goed kunt spelen; indien ja, dan zou RttA dezelfde indruk moeten achterlaten.
Nu heb je zeker mijn interesse gewekt. Yspahan vind ik een goed spel waarbij de dobbelstenen niet te veel geluk in het spel brengen, maar je tactische vaardigheden goed aanspreken. Ik speel het zelf erg graag. Gelukkig ken ik iemand met RttA dus die moet ik binnenkort maar eens overhalen op het eens uit te leggen en te spelen :-)
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Tjoek schreef:
cymric schreef:Een goede indicator is of je Yspahan leuk vindt en ook een beetje goed kunt spelen; indien ja, dan zou RttA dezelfde indruk moeten achterlaten.
Nu heb je zeker mijn interesse gewekt. Yspahan vind ik een goed spel waarbij de dobbelstenen niet te veel geluk in het spel brengen, maar je tactische vaardigheden goed aanspreken. Ik speel het zelf erg graag. Gelukkig ken ik iemand met RttA dus die moet ik binnenkort maar eens overhalen op het eens uit te leggen en te spelen :-)
ik voel me aangesproken, klopt dat ;)?
Afbeelding
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

missiloon schreef: ik voel me aangesproken, klopt dat ;)?
Wat raad je dat toch weer snel :D
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Tjoek schreef:
missiloon schreef: ik voel me aangesproken, klopt dat ;)?
Wat raad je dat toch weer snel :D
Haha het was een gokje, maar we hebben het over dat spel gehad bij onze eerste ontmoeting :) vandaar de gok
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

cymric schreef:... is naar mijn bescheiden azijnzure mening ...
Zou je dit bij al je reviews kunnen zetten? :lol:
Sorry, kon het niet laten :oops: :wink:
Afbeelding
Viva
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: la Vida

Bericht door Viva »

Pedro777 schreef:Ik vind Roll Through The Ages ook wel leuk.
Ik ben benieuwd naar de herschreven regels.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de herschreven regels, wat zijn de aanpassingen?
jeroenh
Professor Pimpel

Bericht door jeroenh »

Viva schreef:Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de herschreven regels, wat zijn de aanpassingen?
De structuur van de spelregels is aangepast. De spelregels zijn herschreven i.p.v. vertaald.
Er zijn geen regels veranderd of toegevoegd.
Daarnaast is de uitbreiding "The late bronze age" aan de spelregels toegevoegd.

Als je de QWG versie bezit, is deze (buiten het spelregelboekje) identiek aan de WGG versie.
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Tussen al dit tomeloze enthousiasme voel ik me geroepen om een dot tegengas te geven:

Ik vind Roll through the ages echt een ongelofelijk flutspel. De illusie van een taktisch spel aan Yahtzee geknoopt, en qua naam verwijzen naar het strategische topspel Through The Ages waar het werkelijk helemaal niets mee van doen heeft = dikke onvoldoende. (en nee, ik ben niet de enige die dat vind, ik ken meer mensen die er geen klap aan vinden)

Wat mij betreft alleen geschikt om op saaie familiefeestjes de tijd door te komen, of in de kroeg met saaie vrienden om te kijken wie er nu weer een rondje haalt. In deze categorie dobbelgeluk is A fistfull of penguins een betere aanrader.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Ik vind ook niets leuks aan dit spel, dus je bent idd zeker niet de enige!
Afbeelding