Hoi, ik heb een nieuw spel gekocht, Kaiser. 1 vraag daarbij:
Bij het begin van het spel wordt 1 speler keizer, de andere spelers worden keurvorst in een vd 7 keurvorstendommen. De eerste keer dat fase V gespeeld wordt (nieuwe keurvorsten) moet je nagaan of er een machtswisseling plaatsvindt.
Is het dan zo dat alleen in eet keurvorstendom waar al een keurvorst is er een wisseling kan zijn?
Of kan het ook dat een vorstendom waar nog geen keurvorst was, dat daar iemand aan de macht komt als keurvorst?
Ik speelde het spel met 2 spelers, de keurvorst van 1 vorstendom geraakte uit het spel door veroudering. er was dus geen keurvorst meer... Is het zo?
Of zijn er vanaf de eerste keer dat fase V gespeeld wordt keurvorsten in alle vorstendommen waar er zich edelen bevinden?
Dank je wel!
Kaiser
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
EvilBro
- Sojaboon
Re: Kaiser
Nee.suikertje schreef:Bij het begin van het spel wordt 1 speler keizer, de andere spelers worden keurvorst in een vd 7 keurvorstendommen. De eerste keer dat fase V gespeeld wordt (nieuwe keurvorsten) moet je nagaan of er een machtswisseling plaatsvindt.
Is het dan zo dat alleen in eet keurvorstendom waar al een keurvorst is er een wisseling kan zijn?
Ja. De speler met de meeste machtspunten in een Keurvorstendom levert daar de Keurvorst.Of kan het ook dat een vorstendom waar nog geen keurvorst was, dat daar iemand aan de macht komt als keurvorst?
Klopt. Dit betekent dus niet dat er nooit meer een keurvorst in dit keurvorstendom zal zijn.Ik speelde het spel met 2 spelers, de keurvorst van 1 vorstendom geraakte uit het spel door veroudering. er was dus geen keurvorst meer... Is het zo?
Ja.Of zijn er vanaf de eerste keer dat fase V gespeeld wordt keurvorsten in alle vorstendommen waar er zich edelen bevinden?
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Kaiser
Een aanvulling: in de aartsbisdommen kan alleen een baron keurvorst worden.EvilBro schreef:Ja.Of zijn er vanaf de eerste keer dat fase V gespeeld wordt keurvorsten in alle vorstendommen waar er zich edelen bevinden?
-
Bartjes!
- Uitgever
Kaiser
Gisteren bij het Spelkwartier in Arnhem (geweldige winkel trouwens; het is jammer dat ik maar n keer per jaar in de buurt ben) Kaiser op de kop getikt voor slechts 15 euro. Nu heb ik de spelregels eens aandachtig zitten bestuderen en het wordt me steeds meer duidelijk. Voor de zekerheid even een kort vraagje: het is toch zo dat je zoveel actiekaarten mag kopen als je kunt betalen n kunt uitvoeren? Dat lijkt me namelijk het meest logisch (in verband met blauwe versus roze kaarten) en er staat nergens dat je maar 1 actiekaart mag kopen.
Is het daarnaast echt zo dat het spel met 2 spelers zo tegenvalt als Erwin in zijn - overigens erg leuk geschreven en enthousiasmerende - recensie schrijft?
Is het daarnaast echt zo dat het spel met 2 spelers zo tegenvalt als Erwin in zijn - overigens erg leuk geschreven en enthousiasmerende - recensie schrijft?
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ja. Het is voor de zittende keizer relatief erg eenvoudig om z te spelen dat geen van beide spelers er echt op vooruit gaat (de keizer mag bij gelijkspel beslissen wie er met de winst vandoor gaat), maar het spel beloont voor zover ik me kan herinneren wl het feit dat je nog steeds keizer bent. Op die manier is er weinig lol te beleven. Met vier spelers is het veel moeilijker om continu aan de macht te blijven en zul je moeten rouleren waardoor dat voordeel wegvalt. Er zijn wel wat discussietjes over mogelijke oplossingen te vinden op BGG, maar die heb ik zelf niet meer geprobeerd.
-
Gelete
- PIONier
Kaiser is een van mijn lievelingste spellen, maar ik spel het allen met vier mensen. Ik denk dat met drie of twee spelers is een klein beetje te saai (als El Grande met drie personen).
De vorige week heb ik de spiel ook gezien voor 19 euros bij Toys1, Delft (Hypolituustraat). Het is een goede en originale spel...
Goede dag.
De vorige week heb ik de spiel ook gezien voor 19 euros bij Toys1, Delft (Hypolituustraat). Het is een goede en originale spel...
Goede dag.