Mwah, ze hebben waarschijnlijk eerder een bovengemiddelde fantasierife schreef:Zijn bordspel liefhebbers ook bovengemiddeld geïnteresseerd in fantasy?
Wat lees jij?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Viva
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: la Vida
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Wat lees jij?
-
BaSL
- Team Bordspelmania
En ze adviseren elkaar allemaal fantasy... Zonder spellenhobby was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen.

-
Morrighan
- Grote Dienaar
Ryton schreef:
Als leestip zou ik graag een (voor mij) recente ontdekking willen aanprijzen:
Walter Moers:
Het is een hedendaagse Duitse schrijver die sinds 1999 al een boek of 6 uitgebracht heeft, waarvan er bij mijn weten al 3 in het NL vertaald zijn.
Geen van de drie kon ik wegleggen. Bovendien zijn ze enorm mooi geillustreerd, en bij momenten hilarisch en verassend, met een bepaalde samenhang, terwijl het toch allemaal verhalen zijn die op zichzelf staan!
Deze zijn ook erg leuk inderdaadSebastiaan schreef: Ik heb pas geleden 'the Dresden Files' ontdekt. Gekregen van een klant. Deel 1 is 'Storm Front' en ondertussen is deel 12 uit. Krijgt van mij een dikke![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
M'n smaak is ruim, wat boeken betreft. SF en Fantasy, al raakte ik daar op een gegeven moment wat op uitgekeken en lees ik het niet meer zo veel. Toen een tijd lang thrillers. Ook een beetje op uitgekeken weer. Zwaardere literatuur vind ik ook prima te doen.
Nog een aanrader in de categorie humor, die me meteen te binnen schoot bij 'Duitse schrijvers': de boeken van Tommy Jaud. Ontzettend infantiel, maar zo 'over the top' dat het weer leuk wordt. Helaas alleen in het Duits. In diezelfde categorie, maar dan zeker wel vertaald: Hotel op het dak van de wereld van Alec le Sueur. Soort van Fawlty Towers in de Himalaya.
Wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen zijn de wat 'zwaardere' Fantasy boeken of Fantasy boeken die een beetje in een grijs gebied vallen omdat ze erg apart zijn. De boeken van China Mieville. Met als topper Perdido Street Station.
En m'n persoonlijke favoriet, al is dat echt niet iets voor iedereen: Mervyn Peake's Gormenghast Trilogy. Z'n boeken bevatten weinig actie. Zo kan hij wel twee pagina's nodig hebben om het openen van een deur te beschrijven. Maar als je van taal houdt (Engels is de originele taal van het boek) is dit wel een topper. Mervyn Peake is kunstschilder van huis uit, en hij schildert met woorden.
Een aanrader die nog niet zo lang uit is en oorspronkelijk uit het Japans is vertaald: 1Q84 van Haruki Murakami. Beetje Orweliaans.
Erg 'hot' op het moment is de Hunger Games Trilogy van Suzanne Collins. Ook in het Nederlands te krijgen. Begin volgend jaar komt de verfilming er van uit. Trailer:
Op dit moment ben ik de Hunger Games aan het lezen.

-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Die kende ik nog niet. Door jouw toelichting heb ik wat informatie over deze reeks bekeken. Resultaat: er is een pakje met Duitse boeken onderweg. Dank je!Ryton schreef:Als leestip zou ik graag een (voor mij) recente ontdekking willen aanprijzen:
Walter Moers:
-
wensp
- Rooster Booster
Walter Moers is inderdaad een onderschat fantasy auteur... Mijn Duits is niet geweldig, dus ik lees ze in het Nederlands, maar 'Stad van de dromende boeken' en 'Rumo en de wonderen in het donker' zijn 200% aanraders!
-
Krisbach007
- Rooster Booster
Karin Slaughter!geweldig spannend...
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
-
Wyckyd
- Generalist
Net American Gods van Neil Gaiman weer gelezen - blijft een geweldig stuk fictie, een bloederig sprookje 
En daarvoor Bad Science van Ben Goldacre - een toegankelijk en humoristische beschrijving van de wetenschappelijke methode en statistiek. Een boek dat alle studenten (alle scholieren) van Nederland zouden moeten lezen om een beeld te krijgen waarom je onderzoek doet en welk doel statistiek heeft. Hij geeft daarbij ook mooie voorbeelden zoals homeopathie.
Aanrader.
En daarvoor Bad Science van Ben Goldacre - een toegankelijk en humoristische beschrijving van de wetenschappelijke methode en statistiek. Een boek dat alle studenten (alle scholieren) van Nederland zouden moeten lezen om een beeld te krijgen waarom je onderzoek doet en welk doel statistiek heeft. Hij geeft daarbij ook mooie voorbeelden zoals homeopathie.
Aanrader.
-
shifter
- Professor Pimpel
Ik lees alleen fantasy en onlangs gestart met "de erfenis", van christopher paolini
-
Drekster2001
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: El Duderino
Toen ik dit las werd ik gek! American Gods lees ik na elke 4 boeken die ik verslind, het allerbeste boek wat ik ooit heb gelezen!
Daarbij zijn de Sandman comics van Gaiman ook een grote aanrader
Daarbij zijn de Sandman comics van Gaiman ook een grote aanrader
Wyckyd schreef:Net American Gods van Neil Gaiman weer gelezen - blijft een geweldig stuk fictie, een bloederig sprookje![]()
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
-
henk.rolleman
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
En heb je de roman van kolonisten van catan al een gelezen?pleunie.william schreef:Ik lees voornamelijk spelregelboekjes
-
henk.rolleman
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
De Hobbit ben ik nu aan het lezen en daarna komt de Erfenis uit de reeks van Eragon. Een lekker onspannen verzet.
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Pleunie wel, ik niet...henk.rolleman schreef:En heb je de roman van kolonisten van catan al een gelezen?pleunie.william schreef:Ik lees voornamelijk spelregelboekjes
-
Wyckyd
- Generalist
Heb Sandman ook in de kast staan. Vond Anansie boys ook gaaf.Drekster2001 schreef:Toen ik dit las werd ik gek! American Gods lees ik na elke 4 boeken die ik verslind, het allerbeste boek wat ik ooit heb gelezen!![]()
Daarbij zijn de Sandman comics van Gaiman ook een grote aanrader![]()
Wyckyd schreef:Net American Gods van Neil Gaiman
Lees je de boeken van Neal Stephenson ook?
-
Drekster2001
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: El Duderino
Neal is zeker ook goed, maar Neil is het best
Wyckyd schreef:Heb Sandman ook in de kast staan. Vond Anansie boys ook gaaf.Drekster2001 schreef:Toen ik dit las werd ik gek! American Gods lees ik na elke 4 boeken die ik verslind, het allerbeste boek wat ik ooit heb gelezen!![]()
Daarbij zijn de Sandman comics van Gaiman ook een grote aanrader![]()
Wyckyd schreef:Net American Gods van Neil Gaiman
Lees je de boeken van Neal Stephenson ook?
This is what happens when you find a stranger in the Alps!