Hoogspanning vs. De eerste vonken.

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Hoogspanning vs. De eerste vonken.

Bericht door Jorrit »

Heb op Spiel lang staan kijken bij De eerste vonken. Het thema sprak me wat meer aan dan hoogspanning en doordat het dezelfde auteur heeft en zo op het eerste gezicht nog meer overeenkomsten leek het me een soort alternatief. Nu heb ik laatst Hoogspanning gespeeld en vond ik het boven verwachting leuk!
Ontstaat dus de vraag welk spel is leuker / beter etc. Lang verhaal kort:

Wat zijn de overeenkomsten / verschillen tussen Hoogspanning en De eerste vonken? Welk type speler zou je de een en welke de ander aanraden? (Indien mogelijk..)
Afbeelding
Bulak
Joker

Re: Hoogspanning vs. De eerste vonken.

Bericht door Bulak »

Allereerst een disclaimer: Met Hoogspanning heb ik wat meer ervaring, maar de 'De Eerste Vonken' heb ik slechts één keer gespeeld. Dat was wel zeer recent, en 'De Eerste Vonken' is naar mijn idee wat gemakkelijker te doorzien dan Hoogspanning, dus ik denk dat ik toch een redelijke vergelijking kan trekken.

Lengte: De Eerste Vonken duurt ongeveer een uurtje. Voor Hoogspanning staat twee uur op de doos vermeld, maar dat is volgens mij alleen realistisch voor mensen die het al een paar keer gespeeld hebben.

Toegankelijkheid: Power Grid is een spel dat bijna gemaakt lijkt om een hoge score te halen op BGG - daar waar de meest fanatieke spelliefhebbers zich verzamelen: het is een gestroomlijnd spel, maar er zijn legio valide strategieën. De spelduur is relatief lang en het is niet noodzakelijk voor iedereen meteen duidelijk hoe alle onderdelen van het spel in elkaar grijpen.
De Eerste Vonken is wat simpeler, hoewel het basis-principe veel op de oudere broer lijkt. Het zal voor vrijwel iedereen na een paar ronden duidelijk zijn hoe je het spel (redelijk) effectief kan spelen.

Interactie tussen spelers: Ik heb het idee dat dit wat directer is bij De Eerste Vonken, maar dat is lastig te zeggen na één spelletje. Sowieso is het bij beide spellen zo dat spelers elkaar goed kunnen beperken zonder elkaar volledig te blokkeren.

Regels: De Eerste Vonken heeft een uitermate belabberd regelboekje. Het is zo slecht dat ik het de moeite van het vermelden waard vind.
Voorbeeld: de regel van het 'aanvullen' van voorraden is zo ambigu geformuleerd dat je het kunt uitleggen als 'aanvullen tot het originele niveau' (de tekst wekt die suggestie), of 'aanvullen met hetzelfde aantal' (wat logischer lijkt als je kijkt naar de duurdere kaarten en de aantallen van verschillende goederen die bij het spel zitten - en al helemaal als je het spel eenmaal een keer gespeeld hebt). De laatste is overigens ook de juiste.
Extra vervelend hieraan is dat je over deze regel heen kan lezen zonder te beseffen dat je een bepaalde interpretatie aanneemt. Het spel is met de verkeerde uitleg nog steeds prima te spelen, maar wel minder leuk...
Over het regelboekje van Hoogspanning heb ik geen klachten.
Verder is Hoogspanning een gestroomlijnd spel, maar De Eerste Vonken is regeltechnisch nog simpeler.

In het kort:
Hoogspanning is een bijzonder goede Eurogame. De Eerste Vonken is een toegankelijker versie van Hoogspanning.
Jorrit schreef:Welk type speler zou je de een en welke de ander aanraden? (Indien mogelijk..)
Persoonlijk zou ik mijn keuze daar voornamelijk van laten afhangen:
Ga je het spel spelen met fanatieke bordspel-liefhebbers: neem Hoogspanning.
Ben je op zoek naar een spel dat je met de hele familie kan spelen (als ze het niveau Monopoly ruimschoots ontstegen zijn): neem dan De Eerste Vonken. (En kijk even naar Dharquen's video review voor een duidelijker uitleg van de regels dan in het regelboekje. (En ik zeg dat terwijl ik deze video nog niet eens bekeken heb.))
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Bij hoogspanning vind ik nogal veel rekenwerk komen kijken en dat is bij de eerste vonken ook wel aanwezig, maar minder en toegankelijker. En het thema spreekt mij meer aan.
Nou moet ik zeggen dat ik beide niet erg veel heb gespeeld en ze beide wel leuk vindt, maar de eerste vonken ligt nu voor bij mij (toch toegankelijker waardoor het eerder op tafel zal komen en wel genoeg variatie.)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Er zijn zeer duidelijke overeenkomsten zoals de clan leden (huizen), voedsel (geld), ontwikkelingen (centrales), niveau's m.b.t plaatsen clan leden (3 fases van 10, 15 en 20 voor huizen). De verhoudingen van voedsel m.b.t. geld is anders en wat meer geschikt voor een familiespel aangezien nagenoeg maar tot 10 hoeft te tellen.

Duidelijke verschil is de draai die aan de fases is gegeven wat naar mijn mening ook beter past bij De Eerste Vonken. De fases zijn in beide spellen nagenoeg hetzelfde maar wel in een andere volgorde.

Daarnaast is het gebied meer gekoppeld aan het voedsel en de ontwikkelingen. Je moet zowel in een gebied staan waar je kunt jagen op mammoeten en je ontwikkeld hebben tot iemand die kan jagen. Je hebt dit bij Hoogspanning alleen op de manier met wat je kunt stoken (centrale) en wat je dan van de markt kunt kopen en zal moeten kopen om je huizen van stroom te voorzien. Voedsel krijg je naar gelang je ontwikkeling in De Eerste Vonken en bij Hoogspanning moet je dit kopen.

Het bieden heeft een totaal nieuwe vorm gekregen en is niet meer per opbod. Bij hoogspanning is het:
- eerste speler biedt een centrale aan
- elke speler bied hoger of past
- net zolang alle spelers op één na hebben gepast

Bij De eerste vonken:
- eerste speler biedt een centrale aan
- elke speler bepaald of die de ontwikkeling wel/niet wil hebben
- de laatste speler die zegt dat hij de ontwikkeling wil krijg de ontwikkeling

Verder heb je geen 2e fase meer en zijn er binnen de ontwikkelingen 2 soorten namelijk tools die voedsel opleveren en ontwikkelingen voor vuur, intelligentie en meer om je te ontwikkelen.

Ik heb beide spellen inmiddels al 10+ keer gespeeld en beide bevallen me prima!
Jorrit
Phoenix

Bericht door Jorrit »

Bedankt voor de reacties! Niet dat ik er nu uit ben welke ik wil hebben maar het verschil en de overeenkomsten zijn me duidelijk.
Afbeelding
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Jorrit schreef:Bedankt voor de reacties! Niet dat ik er nu uit ben welke ik wil hebben maar het verschil en de overeenkomsten zijn me duidelijk.
Wat dacht je van beide? :clap:
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

Misth schreef:
Jorrit schreef:Bedankt voor de reacties! Niet dat ik er nu uit ben welke ik wil hebben maar het verschil en de overeenkomsten zijn me duidelijk.
Wat dacht je van beide? :clap:
Dacht ik ook :thumbup:
Afbeelding
Jorrit
Phoenix

Bericht door Jorrit »

En ze dan op de stapel spellen die ik echt nog een keer moet spelen zetten?
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Je kunt ze ook onder de stapel leggen, of een nieuwe stapel maken.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Ik zou ze eerst allebei een keer spelen bij iemand anders. Hoogspanning is vrij populair, maar er zijn genoeg mensen die het maar een droge rekenpuzzel vinden (zoals ik). Eerste Vonken heeft wat minder gereken, maar is nog steeds vrij droog en procedureel. Ik verwacht dat mensen die Hoogspanning leuk vinden de Eerste Vonken maar een slap aftreksel vinden, en mensen die Hoogspanning niet leuk vinden, zullen de Eerste Vonken waarschijnlijk ook niet geweldig vinden.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Peter Hein schreef:Ik zou ze eerst allebei een keer spelen bij iemand anders. Hoogspanning is vrij populair, maar er zijn genoeg mensen die het maar een droge rekenpuzzel vinden (zoals ik). Eerste Vonken heeft wat minder gereken, maar is nog steeds vrij droog en procedureel. Ik verwacht dat mensen die Hoogspanning leuk vinden de Eerste Vonken maar een slap aftreksel vinden, en mensen die Hoogspanning niet leuk vinden, zullen de Eerste Vonken waarschijnlijk ook niet geweldig vinden.
Ik denk bij droge rekenpuzzels eerder aan spellen van Knizia. Ik vind deze Friedemannetjes relatief sappig.