Welke spellen?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Welke spellen?
Momenteel staan deze spellen op mijn wenslijst:
Dixit
Pandemie
Steden en Ridders uitbreiding voor Kolonisten van Catan
Tinners Trail
Tobago
Smallworld
Bang! Bullet Luxe editie
Perudo
En dan nu mijn vragen:
1 Zou ik voor Dixit of Dixit Odyssey gaan? Ik heb nog geen van beide gespeeld, maar het lijkt me een leuk spel.
2 Op gebied van coöperatieve spellen heb ik enkel Verboden Eiland reeds gespeeld bij vrienden. Aangezien ik niet hetzelfde wou kopen, kwam ik uit bij Pandemie of Ghost Stories. Welke van de 2 is de leukste? Of nog een ander coöperatief spel?
3 Ik heb altijd graag Kolonisten gespeeld, maar nu begint het wat eentonig te worden. Daarom had ik graag een uitbreiding geprobeerd. ik twijfelde tussen zeevaarders en steden en ridders. Welke van de 2 zouden jullie kiezen?
4 Ik ben dol op Risk en velen zeggen dat Small World erg lijkt op Risk, maar veel leuker is. Klopt dit? En is dit een goede keuze?
5 Vrienden hebben Cash & Guns wat ik heel leuk vind als tussendoortje. Daarom wou ik voor Bang! gaan. Vergelijkbaar? Leuker of net niet?
6 Ik heb nog geen enkel echt dobbelspel. Ik twijfel tussen Perudo en Can't stop. Welk spel zouden jullie aanraden van deze 2? Of nog een ander spel?
7 Welke spellen uit mijn lijstje vinden jullie toppers? En waarom?
8 Welke spellen uit mijn lijst vinden jullie maar niets? En waarom?
Misschien ook nog even vermelden dat ik deze spellen heel graag speel: 7 Wonders, Puerto Rico, Saboteur, Boonanza, Stenen Tijdperk, Koningsburcht, Vorsten van Florence, Dominion, Risk, Ticket To Ride, Verboden Eiland, Machiavelli, ...
Alvast bedankt voor het advies!
Dixit
Pandemie
Steden en Ridders uitbreiding voor Kolonisten van Catan
Tinners Trail
Tobago
Smallworld
Bang! Bullet Luxe editie
Perudo
En dan nu mijn vragen:
1 Zou ik voor Dixit of Dixit Odyssey gaan? Ik heb nog geen van beide gespeeld, maar het lijkt me een leuk spel.
2 Op gebied van coöperatieve spellen heb ik enkel Verboden Eiland reeds gespeeld bij vrienden. Aangezien ik niet hetzelfde wou kopen, kwam ik uit bij Pandemie of Ghost Stories. Welke van de 2 is de leukste? Of nog een ander coöperatief spel?
3 Ik heb altijd graag Kolonisten gespeeld, maar nu begint het wat eentonig te worden. Daarom had ik graag een uitbreiding geprobeerd. ik twijfelde tussen zeevaarders en steden en ridders. Welke van de 2 zouden jullie kiezen?
4 Ik ben dol op Risk en velen zeggen dat Small World erg lijkt op Risk, maar veel leuker is. Klopt dit? En is dit een goede keuze?
5 Vrienden hebben Cash & Guns wat ik heel leuk vind als tussendoortje. Daarom wou ik voor Bang! gaan. Vergelijkbaar? Leuker of net niet?
6 Ik heb nog geen enkel echt dobbelspel. Ik twijfel tussen Perudo en Can't stop. Welk spel zouden jullie aanraden van deze 2? Of nog een ander spel?
7 Welke spellen uit mijn lijstje vinden jullie toppers? En waarom?
8 Welke spellen uit mijn lijst vinden jullie maar niets? En waarom?
Misschien ook nog even vermelden dat ik deze spellen heel graag speel: 7 Wonders, Puerto Rico, Saboteur, Boonanza, Stenen Tijdperk, Koningsburcht, Vorsten van Florence, Dominion, Risk, Ticket To Ride, Verboden Eiland, Machiavelli, ...
Alvast bedankt voor het advies!
-
spellenclubapeldoorn
- Phoenix
Re: Welke spellen?
1. Dixit Odyssey , puur om het feit dat het met meer spelers te spelen is.
2. Allebei top spellen dus dit is puur smaak qua thema's van beide spellen
3. Steden en ridders beter gebalanceerd( vind ik )
4. Klopt, Small world heeft wel wat weg van risk alleen wat andere spel elementen. ( deze staat ook op mijn eigen wishlist
Nox' Spellenzolder
5. Geen idee
6. Can't stop leuk spelletje om even tussendoor te spelen. vind Dice town ook een grappig dobbel spel met iets meer inhoud. BGG
7. is puur smaak
8. is puur smaak
2. Allebei top spellen dus dit is puur smaak qua thema's van beide spellen
3. Steden en ridders beter gebalanceerd( vind ik )
4. Klopt, Small world heeft wel wat weg van risk alleen wat andere spel elementen. ( deze staat ook op mijn eigen wishlist
5. Geen idee
6. Can't stop leuk spelletje om even tussendoor te spelen. vind Dice town ook een grappig dobbel spel met iets meer inhoud. BGG
7. is puur smaak
8. is puur smaak
-
Frost
- Garnaal
1. Geen idee.
2.Ken alleen Pandemie.Erg goed spel.Moeilijk te winnen.
3.Als eerst zou ik steden en ridders kopen.Met dezeuitbreiding kun je mekaar een beetje pesten.Daarna een keer zeevaarders in de uitverkoop kopen.Om zelf leuke en grote kaarten te verzinnen.
4.Smallworld zeker doen.
5.Ken ze allebei niet.
6.Heb zelf Perudo en Can't stop ken ik niet.Vind Kingsburg wel een erg leuk spel met dobbelstenen.Maar is dan ook een dobbel/bordspel.
7.Vindt Tinners trail zeker een erg goed spel.Je moet het zeker een paar gespeelt hebben om het goed en tactische te spelen.
8.Zie geen slechte spellen staan.(Voor de spellen die ik ken.)
Bas
2.Ken alleen Pandemie.Erg goed spel.Moeilijk te winnen.
3.Als eerst zou ik steden en ridders kopen.Met dezeuitbreiding kun je mekaar een beetje pesten.Daarna een keer zeevaarders in de uitverkoop kopen.Om zelf leuke en grote kaarten te verzinnen.
4.Smallworld zeker doen.
5.Ken ze allebei niet.
6.Heb zelf Perudo en Can't stop ken ik niet.Vind Kingsburg wel een erg leuk spel met dobbelstenen.Maar is dan ook een dobbel/bordspel.
7.Vindt Tinners trail zeker een erg goed spel.Je moet het zeker een paar gespeelt hebben om het goed en tactische te spelen.
8.Zie geen slechte spellen staan.(Voor de spellen die ik ken.)
Bas
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
1. Geen idee, spellen als Dixit zijn niks voor mij dus ik hou er verder maar mijn mond over.
2. Pandemie heeft qua mechanismen wel overeenkomsten met Verboden Eiland, ik vind het een erg leuk spel. Ghost Stories ken ik niet, maar schijnt een stuk complexer te zijn.
3. Zeevaarders voegt een optie toe aan Catan, maar verandert het spelgevoel niet zo veel. Steden en Ridders maakt van Catan best wel een ander spel. Dat andere spel bevalt mij niet zo, maar dat is een kwestie van smaak.
4. De overeenkomst tussen Risk en Small World is gebiedjes veroveren, en daar houdt het ook meteen op. SW heeft geen dobbelstenen, dus als je maar met genoeg mannetjes aan komt zetten win je altijd. Verder tel je elke beurt punten voor de gebieden die je bezit (en wie aan het eind het meest heeft, wint) en heb je steeds wisselende speciale eigenschappen. Is veel leuker dan Risk als je het mij vraagt
5. Ik vind Bang! zeker net zo leuk als Cash & Guns, maar een groot deel van mijn spellengroep is het daar niet mee eens, dus wees voorzichtig met Bang. Nadeel is dat je na 10 minuten uit het spel kan liggen en dat de rest dan nog een half uur doorspeelt. Komt niet vaak voor, maar het is wel frustrerend als het gebeurt.
6. King of Tokyo!
Perudo en Can't Stop kun je niet echt vergelijken, het ene is een bluf-spelletje en het andere een push-your-luck spelletje. Maar vergeet die verschillen, het leukste dobbelspel ter wereld heet King of Tokyo. http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... g-of-tokyo En dan heb je meteen een spel waarbij je je tafelgenoten lekker af mag maken (in het spel dan...) dus kun je Bang! ook meteen vergeten, scheelt ook weer een paar centen.
7 en 8. Zie wat mijn voorganger al zei, dit is puur smaak. Als iemand goed uit kan leggen waarom hij/zij iets leuk vindt of niet dan kun je best wat aan die info hebben trouwens. Maar ik heb nu geen tijd om zo uitgebreid op een reeks spellen in te gaan.
Veel speelplezier!
2. Pandemie heeft qua mechanismen wel overeenkomsten met Verboden Eiland, ik vind het een erg leuk spel. Ghost Stories ken ik niet, maar schijnt een stuk complexer te zijn.
3. Zeevaarders voegt een optie toe aan Catan, maar verandert het spelgevoel niet zo veel. Steden en Ridders maakt van Catan best wel een ander spel. Dat andere spel bevalt mij niet zo, maar dat is een kwestie van smaak.
4. De overeenkomst tussen Risk en Small World is gebiedjes veroveren, en daar houdt het ook meteen op. SW heeft geen dobbelstenen, dus als je maar met genoeg mannetjes aan komt zetten win je altijd. Verder tel je elke beurt punten voor de gebieden die je bezit (en wie aan het eind het meest heeft, wint) en heb je steeds wisselende speciale eigenschappen. Is veel leuker dan Risk als je het mij vraagt
5. Ik vind Bang! zeker net zo leuk als Cash & Guns, maar een groot deel van mijn spellengroep is het daar niet mee eens, dus wees voorzichtig met Bang. Nadeel is dat je na 10 minuten uit het spel kan liggen en dat de rest dan nog een half uur doorspeelt. Komt niet vaak voor, maar het is wel frustrerend als het gebeurt.
6. King of Tokyo!
Perudo en Can't Stop kun je niet echt vergelijken, het ene is een bluf-spelletje en het andere een push-your-luck spelletje. Maar vergeet die verschillen, het leukste dobbelspel ter wereld heet King of Tokyo. http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... g-of-tokyo En dan heb je meteen een spel waarbij je je tafelgenoten lekker af mag maken (in het spel dan...) dus kun je Bang! ook meteen vergeten, scheelt ook weer een paar centen.
7 en 8. Zie wat mijn voorganger al zei, dit is puur smaak. Als iemand goed uit kan leggen waarom hij/zij iets leuk vindt of niet dan kun je best wat aan die info hebben trouwens. Maar ik heb nu geen tijd om zo uitgebreid op een reeks spellen in te gaan.
Veel speelplezier!
-
Robertopellizini
- Genius
1. Ik heb zelf enkel Dixit en dat is erg leuk.
2. Pandemie is vergelijkbaar met Verboden Eiland (zelfde maker en de laatste wordt pandemic light genoemd). Pandemie is moeilijker naarmate je meer spelers hebt. Met weinig spelers kun je complexe niveaus aan, met veel spelers kun je beter bij eenvoudigere niveaus blijven. Ik ken Ghost Stories alleen via via. Het schijnt een stuk lastiger te zijn om te winnen. Soms nagenoeg onmogelijk.
4. Zie Mac-S zijn commentaar. Risk en Small World zijn erg verschillend. Small World is vele malen leuker (1 van mijn favoriete spellen) en heeft veel minder geluk. De races+powers combinaties zijn echt leuk en het speelt ook stukken sneller (met zn 2en in 30-45 minuten)
5. Ik vind Bang bij lange na niet zo leuk als Cash & Guns. Bij Cash & Guns is uitschakeling nog niet zo erg, het spel duurt daarna niet heel lang meer. Bij Bang kun je er snel al uitliggen en dan een uur moeten wachten tot het spel over is. Beide spellen zijn flink random, maar Bang heeft iets meer mogelijkheden, maar die maken het spel enkel iets meer 'fiddly' en zeker niet leuker.
6. Zoals al gezegd: King of Tokyo! Fantastisch spel voor 2 tot 6 spelers (beste met 4 tot 6). Ook Roll Through the Ages (duurt iets langer), Regenwormen/Geharrewar in de Susibar (vergelijkbaar) zijn aardige dobbelspelletjes.
7. Toppers uit je lijstje: Dixit, Pandemie, Smallworld. (ook Tobago vind ik wel aardig)
8. Vind ik niks: alles van Catan. Ben er wel klaar mee. En ook Bang vind ik niks.
2. Pandemie is vergelijkbaar met Verboden Eiland (zelfde maker en de laatste wordt pandemic light genoemd). Pandemie is moeilijker naarmate je meer spelers hebt. Met weinig spelers kun je complexe niveaus aan, met veel spelers kun je beter bij eenvoudigere niveaus blijven. Ik ken Ghost Stories alleen via via. Het schijnt een stuk lastiger te zijn om te winnen. Soms nagenoeg onmogelijk.
4. Zie Mac-S zijn commentaar. Risk en Small World zijn erg verschillend. Small World is vele malen leuker (1 van mijn favoriete spellen) en heeft veel minder geluk. De races+powers combinaties zijn echt leuk en het speelt ook stukken sneller (met zn 2en in 30-45 minuten)
5. Ik vind Bang bij lange na niet zo leuk als Cash & Guns. Bij Cash & Guns is uitschakeling nog niet zo erg, het spel duurt daarna niet heel lang meer. Bij Bang kun je er snel al uitliggen en dan een uur moeten wachten tot het spel over is. Beide spellen zijn flink random, maar Bang heeft iets meer mogelijkheden, maar die maken het spel enkel iets meer 'fiddly' en zeker niet leuker.
6. Zoals al gezegd: King of Tokyo! Fantastisch spel voor 2 tot 6 spelers (beste met 4 tot 6). Ook Roll Through the Ages (duurt iets langer), Regenwormen/Geharrewar in de Susibar (vergelijkbaar) zijn aardige dobbelspelletjes.
7. Toppers uit je lijstje: Dixit, Pandemie, Smallworld. (ook Tobago vind ik wel aardig)
8. Vind ik niks: alles van Catan. Ben er wel klaar mee. En ook Bang vind ik niks.
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
Ghost stories is complexer dan pandemie. Het kan echter wel 10 potjes duren voordat je ghost stories op makkelijk niveau wint.
-
Father Vic
- Party Animal
2. Wij wonnen ons eerste spelletje Ghost Stories met 2 spelers meteen, en dus gingen we meteen een trapje hoger proberen, maar dat bleek toch wat voorbarig. Dus daarna toch weer het makkelijke niveau, en dan duurde het toch nog zo'n 10 spellen alvorens we nog eens konden winnen, dit keer met 4. Verboden Eiland is stukken makkelijker. Pandemie, Yggdrasil e.a. heb ik nog niet gespeeld.
5. Ik heb Bang en zou graag ook Cash & Guns hebben.
6. King of Tokyo, Alien Frontiers, Elder Sign, Alea Iacta Est, Um Krone und Kragen, Regenwormen & Risk Express zijn er enkele die me zomaar te binnen schieten. En ook wel Troyes, al is dit veel meer dan dobbelen alleen.
5. Ik heb Bang en zou graag ook Cash & Guns hebben.
6. King of Tokyo, Alien Frontiers, Elder Sign, Alea Iacta Est, Um Krone und Kragen, Regenwormen & Risk Express zijn er enkele die me zomaar te binnen schieten. En ook wel Troyes, al is dit veel meer dan dobbelen alleen.
-
Father Vic
- Party Animal
En als ik zelf ook even dit topic zou mogen gebruiken om een lastige knoop te helpen doorhakken ?
Ik zou deze week een bestelling van iets boven de 100 euro willen aanmaken voor volgende maand. Voor welke combinatie zouden jullie gaan ?
1) 50€ : Dragon Rampage (2012)

-> Ook dit zou perfect bij ditterio's punt 6, de leuke dobbel-spellen passen. Yahtzee-gewijs dobbel je combinaties bijeen, waarna je tokens legt bij defense, dragon attack, steal, treasure, attack of retreat. Elk personage heeft aparte eigenschappen zoals hit points, een deck met eigen vaardigheden, ... Een zeer recent spel en misschien nog wat duur voor wat je krijgt aan materiaal. Maar het spel zelf kan me enorm bekoren.
2) 45€ : Dragon Rage (2010)

-> Dit betreft een second edition van een spel oorspronkelijk uit 1982. Toevallig ook een draken-spel (en geen draak van een spel
), maar iets geheel anders. De ene speler dient z'n burcht te verdedigen tegen aanvallen van buitenaf, van monsters en draken, gespeeld door de ander.
3) 45 € : Cadwallon: City of Thieves (2010)

-> Hier heb ik nog het minst over opgezocht, maar lid zijn van een dievenbende lijkt me wel wat.
En het zou wat weg hebben van Okko, toch ook een leuk spel.
4) 40 € : Those Pesky Humans ! (2009)

-> Ziet er misschien een wat simplistisch HeroQuest/Descent uit en misschien is het dat ook ? En met kartonnen personages i.p.v. miniatures. Maar het artwork heeft me toch aardig in de ban.
5) 30 € : Legitimacy (2009)

-> Een beetje dezelfde commentaar als bij voorgaande, al is dit toch wel een wat ander spel. Het wordt zelfs een Snakes & Ladders meets RPG genoemd.
Al is me dat zeker te kort door de bocht, want met de pets, allies, items en het geswitch tussen good & evil side heeft dit spel toch iets in huis, en ook hier kan het artwork me enorm bekoren.
6) 25 € : Burrows (2010)

-> De uitschieter in dit zestal. Je legt mollentunnels aan en tracht van elk soort tunnel niet de kortste te hebben op het moment dat toeristen langs komen om de verschillende mollen te bezichtigen. Doet me wat denken aan de mix van Aqua Romana en Metro.
Alle hulp is welkom.
Ik zou deze week een bestelling van iets boven de 100 euro willen aanmaken voor volgende maand. Voor welke combinatie zouden jullie gaan ?
1) 50€ : Dragon Rampage (2012)

-> Ook dit zou perfect bij ditterio's punt 6, de leuke dobbel-spellen passen. Yahtzee-gewijs dobbel je combinaties bijeen, waarna je tokens legt bij defense, dragon attack, steal, treasure, attack of retreat. Elk personage heeft aparte eigenschappen zoals hit points, een deck met eigen vaardigheden, ... Een zeer recent spel en misschien nog wat duur voor wat je krijgt aan materiaal. Maar het spel zelf kan me enorm bekoren.
2) 45€ : Dragon Rage (2010)

-> Dit betreft een second edition van een spel oorspronkelijk uit 1982. Toevallig ook een draken-spel (en geen draak van een spel
3) 45 € : Cadwallon: City of Thieves (2010)

-> Hier heb ik nog het minst over opgezocht, maar lid zijn van een dievenbende lijkt me wel wat.
4) 40 € : Those Pesky Humans ! (2009)

-> Ziet er misschien een wat simplistisch HeroQuest/Descent uit en misschien is het dat ook ? En met kartonnen personages i.p.v. miniatures. Maar het artwork heeft me toch aardig in de ban.
5) 30 € : Legitimacy (2009)

-> Een beetje dezelfde commentaar als bij voorgaande, al is dit toch wel een wat ander spel. Het wordt zelfs een Snakes & Ladders meets RPG genoemd.
6) 25 € : Burrows (2010)

-> De uitschieter in dit zestal. Je legt mollentunnels aan en tracht van elk soort tunnel niet de kortste te hebben op het moment dat toeristen langs komen om de verschillende mollen te bezichtigen. Doet me wat denken aan de mix van Aqua Romana en Metro.
Alle hulp is welkom.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb al wat knopen doorgehakt:
Pandemie ga ik kiezen boven Ghost Stories.
Steden en Ridders uitbreiding boven zeevaarders.
Tinners trail en tobago ga ik behouden, net als Smallworld.
Nog twijfels:
Dixit of Dixit Odyssey. Zijn de regels van deze spellen exact hetzelfde? Of zitten er buiten de andere kaartjes en het spelersaantal nog verschillen?
Perudo ga ik niet nemen, ik ga voor King of Tokyo.
Bij Bang! twijfel ik ook nog steeds en daarom denk ik dat ik Bang! niet ga nemen.
Ik heb al wat knopen doorgehakt:
Pandemie ga ik kiezen boven Ghost Stories.
Steden en Ridders uitbreiding boven zeevaarders.
Tinners trail en tobago ga ik behouden, net als Smallworld.
Nog twijfels:
Dixit of Dixit Odyssey. Zijn de regels van deze spellen exact hetzelfde? Of zitten er buiten de andere kaartjes en het spelersaantal nog verschillen?
Perudo ga ik niet nemen, ik ga voor King of Tokyo.
Bij Bang! twijfel ik ook nog steeds en daarom denk ik dat ik Bang! niet ga nemen.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
Tuurlijk mag datFather Vic schreef:En als ik zelf ook even dit topic zou mogen gebruiken om een lastige knoop te helpen doorhakken ?
-
Father Vic
- Party Animal
Ik vermoed dat bijna niemand ze zal kennen, vandaar dat ik er links naar BGG heb achter geplaatst.
Klik maar op zowel de naam als de afbeelding van elk spel.
Klik maar op zowel de naam als de afbeelding van elk spel.
-
Viva
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: la Vida
Father Vic schreef:En als ik zelf ook even dit topic zou mogen gebruiken om een lastige knoop te helpen doorhakken ?
€50 + €30 + €25 komt het dichtst in de buurt van het gestelde bedrag
-
spellenclubapeldoorn
- Phoenix
Regels zijn precies het zelfde, ik heb allebei de varianten puur voor art werk en meer diversiteit met kaarten die je krijgtditterio schreef:Dixit of Dixit Odyssey. Zijn de regels van deze spellen exact hetzelfde? Of zitten er buiten de andere kaartjes en het spelersaantal nog verschillen?.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Ik ken de laatste niet, kan er dus ook niet over oordelen.1 Zou ik voor Dixit of Dixit Odyssey gaan? Ik heb nog geen van beide gespeeld, maar het lijkt me een leuk spel.
Verboden Eiland is vrijwel letterlijk Pandemie Light. Bijna alles in VE keert terug in een 'pittiger' vorm in Pandemie. Ghost Stories heeft een andere insteek die meer neer lijkt te komen op volhouden-volhouden-volhouden totdat je met je op-één-na-laatste ademteug de slechterik verslaat. Ikzelf vind Pandemie vele malen prettiger om te spelen omdat alles wat je doet ook gebeurt, in tegenstelling tot Ghost Stories waar je Yathzeet om de geesten van het bord te spelen en dat toch redelijk vaak zal mislukken. Kun je daartegen, is ook Ghost Stories geen miskoop.2 Op gebied van coöperatieve spellen heb ik enkel Verboden Eiland reeds gespeeld bij vrienden. Aangezien ik niet hetzelfde wou kopen, kwam ik uit bij Pandemie of Ghost Stories. Welke van de 2 is de leukste? Of nog een ander coöperatief spel?
Dat is voor mij als het kiezen of ik een rode of een blauwe vlag op een modderschuit wil, maar vooruit: S&R. Is veel uitgebreider, voegt echt ook meer toe dan Zeevaarders.3 Ik heb altijd graag Kolonisten gespeeld, maar nu begint het wat eentonig te worden. Daarom had ik graag een uitbreiding geprobeerd. ik twijfelde tussen zeevaarders en steden en ridders. Welke van de 2 zouden jullie kiezen?
Small World lijkt op Risk in dat het het over-en-weer van landje veroveren kent, maar zonder dobbelstenen wordt uitgevoerd, en dat het spel na dik een uur is afgelopen. Het heeft ook een elegant mechanisme dat uitbeeldt dat concentreren en uitbreiden hun voor- en nadelen hebben. Over het algemeen vindt men dit leuker, ja. Je speelt echter wel op een fantasiekaart. Wil je een spel dat tussen Risk en Small World inligt (wel op een wereldkaart, met Small World-achtige mechanismen, én dobbelstenen), kun je kijken naar A Brief History of the World. Is wel alleen in het Engels.4 Ik ben dol op Risk en velen zeggen dat Small World erg lijkt op Risk, maar veel leuker is. Klopt dit? En is dit een goede keuze?
Geen flauw idee, ken beide niet.5 Vrienden hebben Cash & Guns wat ik heel leuk vind als tussendoortje. Daarom wou ik voor Bang! gaan. Vergelijkbaar? Leuker of net niet?
Perudo. Kun je langer volgens de regels van de statistiek spelen; Can't Stop is alleen maar push your luck. Tenzij je dat natuurlijk weer leuker vindt. Alternatieven: Roll through the Ages, A Fistful of Penguins (niet gespeeld, maar wel veel goeds over gehoord, maar wellicht moeilijk aan te komen), en Geharrewar in de Sushi-bar. Zwaardere alternatieven bestaan ook, maar je zoekt het duidelijk in de lichte hoek. Geharrewar in de Sushi-bar heeft in vergelijking tot de spellen die ik noemde minder controle over wat je als speler doet, en valt daardoor voor mij af. Jij kijkt daar misschien anders tegenaan.6 Ik heb nog geen enkel echt dobbelspel. Ik twijfel tussen Perudo en Can't stop. Welk spel zouden jullie aanraden van deze 2? Of nog een ander spel?
Pandemie en Small World. Pandemie vanwege het feit dat de spelers volledige controle over hun acties hebben (i.t.t. tot de meeste andere coops); Small World vanwege het eerder genoemde elegante mechanisme, en de in het begin (eerste twee, drie dozijn spellen) zeer ruime variatie aan volkeren waarmee je het speelveld opkomt.7 Welke spellen uit mijn lijstje vinden jullie toppers? En waarom?
Van wat ik ken vind ik Tinners' Trail nog de minst slechte vanwege het hele mooie mechanisme hoe water het delven steeds verder bemoeilijkt. (Dit wordt dan weer teniet gedaan door het thematisch sterke fluctueren van de metaalprijzen, maar speltechnisch naar mijn mening een ramp is.) De rest vind ik voor mijzelf te licht of te buitenissig om vaak te doen.8 Welke spellen uit mijn lijst vinden jullie maar niets? En waarom?
Succes ermee!
-
Father Vic
- Party Animal
45+30+25 is zelfs perfect 100.Viva schreef:€50 + €30 + €25 komt het dichtst in de buurt van het gestelde bedragFather Vic schreef:Ik zou deze week een bestelling van iets boven de 100 euro willen aanmaken voor volgende maand. Voor welke combinatie zouden jullie gaan ?
Maar het mag gerust ook 110 of 115 zijn, hoor.
Zolang het maar boven de 100 uitkomt, want dan zijn verzendkosten gratis.
Ik denk dat ik voor 4, 5 en 6 zal gaan, aangevuld met nog iets kleins.
Dragon Rampage hou ik dan voor later. Misschien iets voor op Spiel ?
Eagle Games zullen daar wel een stand hebben. Maar Minion Games ?
En de spellen uit 2009 vallen wellicht toch iets moeilijker te vinden.
Maar ... als je ze vindt, kan het natuurlijk wel aan een prijsje zijn.