Welke spellen?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Welke spellen?

Bericht door ditterio »

cymric schreef: Van wat ik ken vind ik Tinners' Trail nog de minst slechte vanwege het hele mooie mechanisme hoe water het delven steeds verder bemoeilijkt. (Dit wordt dan weer teniet gedaan door het thematisch sterke fluctueren van de metaalprijzen, maar speltechnisch naar mijn mening een ramp is.) De rest vind ik voor mijzelf te licht of te buitenissig om vaak te doen.
Bedankt. Als je tinner's trail en tobago geen superspellen vindt, welke spellen zou je me dan aanraden in het "luchtigere" genre?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Vind ik moeilijk te zeggen, het hangt erg van sfeer en spelers af. Ik zou het op Perudo houden: dobbelstenen, beetje bluffen, ... . Kan niet verkeerd zijn, denk ik. King of Tokyo, wat de rest je aanraadt, is ongetwijfeld een vlot spel, maar toch ook weer met kaarten en figuurtjes en energieblokjes en... Perudo is alleen dobbelstenen, bekers en een soort-van scorespoor.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

cymric schreef:Vind ik moeilijk te zeggen, het hangt erg van sfeer en spelers af. Ik zou het op Perudo houden: dobbelstenen, beetje bluffen, ... . Kan niet verkeerd zijn, denk ik. King of Tokyo, wat de rest je aanraadt, is ongetwijfeld een vlot spel, maar toch ook weer met kaarten en figuurtjes en energieblokjes en... Perudo is alleen dobbelstenen, bekers en een soort-van scorespoor.
Ik heb hem zelfs zonder scorespoor alleen bekers en dobbelstenen horen bij mijn editie :P
Echter bij mijn visite is king of tokyo meer favoriet dan perudo en ik zie ook wel waarom. Ik zelf vind king of tokyo ook net wat leuker
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Kan ik ook beide kopen of is dat weggesmeten geld omdat ze teveel op elkaar lijken?
Father Vic
Party Animal

Bericht door Father Vic »

Perudo en King of Tokyo zijn heel verschillend. In feite vind ik King of Tokyo een vrij uniek spel.
boualy
Meeple

Bericht door boualy »

Hallo,

Ik ben van plan een spel aan te kopen, maar twijfel tussen deze 3 :

Macao, Brass of Endeavor.

Wat denken jullie?
Tips?
:?
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Tips: vertel eens iets meer over jezelf. Welke spellen heb je al? Welke vind je leuk en waarom, welke vind je stom en waarom?
Dan kunnen we beter antwoord geven op je vraag.

Ik kan wel zeggen dat ik Endeavor leuker vind dan Brass, maar of dat ook voor jou geldt?
boualy
Meeple

Bericht door boualy »

Ben een beginnende speler. Heb het bordspel pas dit jaar ontdekt en ik moet zeggen het is erg leuk om te doen.
Zelf heb ik nog geen enkel "moeilijk" spel thuis liggen.
Omdat ze bij Oberonn (spelwinkel in Hasselt) deze 3 titels in promotie (20 euro/stuk) hebben wou ik er één uitkiezen. Geen van de 3 titels ken ik, dus daarom deze vraag.

Enkele "moeilijke" spellen die ik al gespeeld heb bij clubs zijn oa Trollhalla, Kingdom Builder, Cuba, Drum Roll, The Adventurers, Kolonisten van Catan.
Frost
Garnaal

Bericht door Frost »

1.Macao ken ik niet.
2.Brass echt een hersenkraker.Heel pittig spel voor een "beginneling".
3.Endeavor.Een aanrader.

Bas
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

boualy schreef:Hallo,

Ik ben van plan een spel aan te kopen, maar twijfel tussen deze 3 :

Macao, Brass of Endeavor.

Wat denken jullie?
Tips?
:?
Ik zou met grote zekerheid voor Endeavor gaan! Brass vind ik ook goed overigens, maar heeft de dubbele speelduur van Endeavor, dus de laatste komt daardoor in de praktijk vaker op tafel.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

boualy schreef:Enkele "moeilijke" spellen die ik al gespeeld heb bij clubs zijn oa Trollhalla, Kingdom Builder, Cuba, Drum Roll, The Adventurers, Kolonisten van Catan.
Hoe zit je met de speleraantallen? Vaak met 2, minder vaak met 2, tot wel 5, of minder? Wat wil je met spelduur? Zit je in een groep die vaak het nieuwste wil proberen en dan weer doorschuift naar het volgende nieuwtje? Hoe belangrijk is toeval in je spellen? Hoe belangrijk 'thema' (= onderwerp)?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

boualy schreef:Ben een beginnende speler. Heb het bordspel pas dit jaar ontdekt en ik moet zeggen het is erg leuk om te doen.
Zelf heb ik nog geen enkel "moeilijk" spel thuis liggen.
Omdat ze bij Oberonn (spelwinkel in Hasselt) deze 3 titels in promotie (20 euro/stuk) hebben wou ik er één uitkiezen. Geen van de 3 titels ken ik, dus daarom deze vraag.

Enkele "moeilijke" spellen die ik al gespeeld heb bij clubs zijn oa Trollhalla, Kingdom Builder, Cuba, Drum Roll, The Adventurers, Kolonisten van Catan.
In dat geval adviseer ik je Endeavor. Brass is ook een prima spel, maar in dit stadium wellicht wat te pittig. Macao is bij mij door het ijs gezakt. Ik was aanvankelijk gecharmeerd van het actiesysteem, maar na een paar potjes bleek het voornamelijk een erg saai spel te zijn.
boualy
Meeple

Bericht door boualy »

Bedankt allemaal :thumbup:
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

1 Zou ik voor Dixit of Dixit Odyssey gaan? Ik heb nog geen van beide gespeeld, maar het lijkt me een leuk spel. Ik heb zelf Dixit Odyssey met de kaartset van Dixit 2. Meerdere malen met 7 mensen gespeeld en elke keer een succes. Het stemmen met de pinnetjes in de bordjes werkt niet echt handig, maar hier zijn wel oplossingen voor te vinden.

2 Op gebied van coöperatieve spellen heb ik enkel Verboden Eiland reeds gespeeld bij vrienden. Aangezien ik niet hetzelfde wou kopen, kwam ik uit bij Pandemie of Ghost Stories. Welke van de 2 is de leukste? Of nog een ander coöperatief spel? Ik heb Pandemie zelf niet gespeeld, maar Ghost Stories is wel een aanrader. Ghost Stories is verdomd moeilijk en je wordt constant in het nauw gedreven, waardoor je vaak zult verliezen; afhankelijk van de moeilijkheidsgraad natuurlijk. Dit zorgt er dan wel weer voor dat je blijer bent als je een keer wint; ik vind dit geen nadeel, maar dat moet je zelf beoordelen.

3 Ik heb altijd graag Kolonisten gespeeld, maar nu begint het wat eentonig te worden. Daarom had ik graag een uitbreiding geprobeerd. ik twijfelde tussen zeevaarders en steden en ridders. Welke van de 2 zouden jullie kiezen? Zeevaarders voegt nauwelijks iets toe, het breidt alleen de wereld iets uit. Steden en Ridders vormt een echte uitbreiding, maar alsnog werkt het het beste om gewoon goed te gooien. :)

4 Ik ben dol op Risk en velen zeggen dat Small World erg lijkt op Risk, maar veel leuker is. Klopt dit? En is dit een goede keuze? Small World en Small World Underground zijn fantastische spellen en elk potje is anders. Het is een beetje met Risk te vergelijken al is de geluksfactor minder en heb je geen allianties; het is gewoon ieder voor zich! SW schaalt ook ontzettend goed of je het nou met 3 of 5 speelt, het optimum is denk ik wel 4. Daarbij is elk spel anders door de gekke combinaties en in tegenstelling tot Risk worden er geen mensen uitgeschakeld. Topspel!!!

5 Vrienden hebben Cash & Guns wat ik heel leuk vind als tussendoortje. Daarom wou ik voor Bang! gaan. Vergelijkbaar? Leuker of net niet? Geen idee, beide niet gespeeld

6 Ik heb nog geen enkel echt dobbelspel. Ik twijfel tussen Perudo en Can't stop. Welk spel zouden jullie aanraden van deze 2? Of nog een ander spel? Can't Stop is leuk als je het niet erg vindt dat er zo'n lelijk (of mooi, net wat je vindt) verkeersbord bijzit

Misschien ook nog even vermelden dat ik deze spellen heel graag speel: 7 Wonders, Puerto Rico, Saboteur, Boonanza, Stenen Tijdperk, Koningsburcht, Vorsten van Florence, Dominion, Risk, Ticket To Ride, Verboden Eiland, Machiavelli, ...
-----------------------------------
Zo te zien heb je al flink wat van het moderne spellenspectrum meegekregen: Worker Placement, Deck Building, Character selection, Variable player powers, Coop, etc. Als je eens iets wilt proberen wat weer een tikkeltje anders is, moet je inderdaad Dixit en Small World eens proberen.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Bedankt voor het advies allemaal. Ik heb de knoop doorgehakt en volgende spellen besteld:

- Dixit Odyssey
- Pandemie
- Steden & Ridders (uitbreiding van Kolonisten van Catan)
- Tinner's Trail
- Tobago
- Small World
- King Of Tokyo
- Perudo