BSM.CON 2012

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bart51
Grote Dienaar

Re: BSM.CON 2012

Bericht door Bart51 »

Ik heb me gisteren goed geamuseerd op deze bijeenkomst. Heel wat nieuwe mensen leren kennen. Als één van de drie Belgen vond ik het best wel leuk om met de echte mensen achter de avatars eens een spel op tafel te leggen.
Samen met Martijn en Robert speelden Bart en ik Grand Cru, Castelli en Hawai. Hier en daar nog een regel eens verduidelijken of opnieuw lezen en het wordt helemaal ok.
In elk geval, zoals wel eens vermeld in een Michelin-reisgids: de reis waard. Bij een volgende gelegenheid probeer ik er weer bij te zijn.

P.S. Ook nog lekker gegeten bij de plaatselijke Italiaan, een gezellig gesprek aan tafel, maar den Italiaan wist jammer genoeg niet wie Milaan-San Remo gewonnen had. Gelukkig waren er enkele smartphones in de buurt :D ...

Labels:
Maarten&Gaatske
Stamhoofd

Bericht door Maarten&Gaatske »

Hallo lieden,

wat een opkomst gisteren. Tweemaal zoveel mensen als de eerste editie vorig jaar. Die editie alleen 's middags gespeeld vanwege een bezoekje aan GLOW die avond.

Nu lekker druk, en net niet te druk, vond ik. Het blijft een goede locatie voor BSM.con. Wellicht volgt hier uitsluitsel over, over hoe een derde keer vorm krijgt, en wellicht op een andere plek. Komt allemaal nog wel, want gisteren was heel geslaagd. Ik voeg bij Ravinck (Roel) dat het allemaal heel natuurlijk ging bij het aansluiten bij een nieuw spel.

Steeds meer bekenden, en steeds meer vrienden ontmoet. Ik heb 'Gubs', 'The Witches of Blackmore','Stringrailway, Transport', 'Glen More', 'The Manhattan Project' en cooling down: 'Regenwormen' gespeeld, en het vormde uiteindelijk een mooie mix tussen: mooi opwarmspelletje, een paar die medium heavy waren en 'heavy' tot rustig afbouwen.

Een positieve verrassing was wel 'The Manhattan Project' en 'Glen More'. Uiteraard lag het ook aan de deelnemers van deze spellen :lol:

Het was dus zeer geslaagd, en wil ik (ook namens de wederhelft van Moppersmurf Maarten) iedereen bedanken.

Vele groeten,

Maarten en Gaatske (Moppersmurf Maarten)
Ik haat spellen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Het was een erg geslaagde dag. Veel meer bezoekers dan de vorige keer, waardoor je ook vaker met en vooral makkelijker met verschillende mensen (leden) een spelletje kon spelen.
De dag begon voor mij met een stroomversnelling in het spel Flussfieber, wat een geinig spelletje is. Daarna met oa Bastiaan, waar ik al eerder bij een filmpje van hem had gepost dat ik graag een spelletje met hem speelde, Gubs gespeeld. Dat was een erg melig en leuk spelletje. Als 3e spel werd Coney Island gespeeld. Waarbij het idee erg orgineel is, maar ik vrij dik laatste werd. Het kaartspelletje Witches of Blackmore kwam op tafel en de vergelijking met Wizard werd gemaakt al is dit spel wel ietsjes anders. Ik won het spel, maar waardoor precies weet ik nu eigenlijk nog niet. Nog vlak voor de pauze heb ik Nile de Luxor gespeeld met een paar mensen waar mee ik daarna naar de plaatselijke goede turk ging eten. Na de pauze kwam Flash point op tafel wat ik een erg leuk spel vind om samen de slachtoffers in uit een brandend huis te redden. Het hield maar niet op want daarna kwam het veiling spelletje Byzanz (Bazar in NL denk ik) op tafel wat een sluw spelletje bleek te zijn. Drie man behaalde de hoogste score. Als 8e en laatste spel kwam het op Dominion lijkende dobbelspel Quarriors op tafel. Geinig spelletje al verkies ik toch kaarten boven zo'n grote hoeveelheid dobbelstenen.

Al met al een zeer geslaagde BSM II. Bedankt organisatie en mede spellen spelers. Op naar nummer III!
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Kire »

Als één van de drie Belgen vond ik het best wel leuk om met de echte mensen achter de avatars eens een spel op tafel te leggen.
Lees ik dit goed? Slechts 3 Belgen op wat bijna een thuismatch zou moeten zijn?

Wanneer is de volgende editie in Eindhoven zodat we dit met minstens 33% kunnen verhogen!
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Ik ving trouwens nog een gesprek op tussen de magic spelers die voor in de zaal zaten:

"GameForce is vanavond trouwens ook open he"
"Hoezo?"
"Ja die bordspelers achterin zijn er vanavond ook nog"

Die waren vast blij met onze komst :lol:
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Kire schreef:
Als één van de drie Belgen vond ik het best wel leuk om met de echte mensen achter de avatars eens een spel op tafel te leggen.

Wanneer is de volgende editie in Eindhoven zodat we dit met minstens 33% kunnen verhogen!
Ik heb er minimaal 4 geteld, waarvan 75% bart heette ;)
Vorig jaar waren er volgens mij meer Belgen.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

P.T. schreef:
Kire schreef:

Ik heb er minimaal 4 geteld, waarvan 75% bart heette ;)
Vorig jaar waren er volgens mij meer Belgen.
Bart, Bart, Bart en Piet en Ryton is toch ook een Belg volgens mij dus dat is al vijf. En dan was er nog een groepje van 4 die volgens mij ook uit België kwamen dus ik denk zelfs 9 in totaal. Dat is natuurlijk nog steeds een grote minderheid, dus Kire en anderen de volgende keer zeker komen. :clap:
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

P.T. schreef:Ik ving trouwens nog een gesprek op tussen de magic spelers die voor in de zaal zaten:

"GameForce is vanavond trouwens ook open he"
"Hoezo?"
"Ja die bordspelers achterin zijn er vanavond ook nog"

Die waren vast blij met onze komst :lol:
Haha, dit hoorde ik ook inderdaad!! Ze hadden natuurlijk veel beter bij ons kunnen aanschuiven.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Ik had helaas de eerste editie moeten missen en door de goede verhalen waren de verwachtingen hoog gespannen. Kort samengevat kan ik zeggen dat het een super dag was.
Een kleine kanttekening bij mijzelf is dat ik helaas mijn geheime missie niet heb kunnen volbrengen. Maar daarover later meer.

Goed 12 uur was ik binnen. Er zaten al wat mensen te spelen en ik werd meteen naar een tafeltje van WGG gelokt (niet geheel onverwacht). Daar was Bartjes net bezig om Lost Temple uit te leggen aan William, Elbert en Bas. Men vroeg mij aan te schuiven en dat deed ik natuurlijk zonder tegensputteren. We konden meteen van start gaan en we raceten allen als gekken naar de tempel. Als demoer van WWG deed ik natuurlijk mijn uiterste best om zo onopvallend mogen slecht te spelen, zodat de anderen in ieder geval het gevoel zouden hebben een kans op de overwinning te kunnen maken. Dat ging mij, geroutineerd als ik ben, best aardig af. Net voor de einde maakte ik nog een schijnbeweging om mijn tegenstanders een beetje in het angstzweet te krijgen, maar uiteindelijk mocht William de zege in ontvangst nemen en werd ik laatste.

Het volgende spel dat gespeeld werd, was Magnum Sal. Ik had dat de laatste Spiel gekocht, maar had nog geen gelegenheid gevonden om het te spelen. De oproep op dit forum door BaSL leek me een mooie gelegenheid om het eens uit te proberen en om tegen de grote Bas te mogen spelen. Sander en Rien schoven aan en na een korte en professionele uitleg, waarin geen detail vergeten werd, konden we onze mijnwerkers aan het werk gaan zetten om het kostbare zout bovengronds te halen en bij de koning in te leveren. Op zich liep het spel lekker soepel en was vrij duidelijk wat je moest doen (al wilde je altijd meer). Maar om de een of andere reden werd de flow steeds onderbroken door vragen van Bas die iedere keer weer dacht een sluipweggetje gevonden te hebben. Ik had de vragen natuurlijk allemaal direct kunnen pareren, maar zo professioneel als ik ben, pakte ik iedere keer het regelboekje om het op te zoeken, om niet al te betweterig over te komen. Dat schrikt nieuwe en onervaren spelers namelijk af.
Ik denk dat ik wel mag zeggen dat Magnum Sal ons allen goed bevallen is.

Vervolgens kwam Glen More op tafel. Ook deze was weer uitgekozen op verzoek van Bas. (beginnen jullie het al door te hebben?). Maarten en Klaas schoven aan. In Glen More bouw je aan je clandomein in de Schotse hooglanden. Op een rondlopend spoor liggen tegels en de spelers meeples. Degene die achteraan staat is aan de beurt, zet zijn meeple, pakt een tegel, betaald en bouwt aan. Daarna wordt die tegel en alle tegels er omheen geactiveerd. Zo verzamel je grondstoffen, zet je ze om in punten of whiskey, etc. Nadat een stapel tegels op is (er zijn er 3) volgt een waardering op 3 items. Het verschil in aantal tussen jouw en degene die het minste heeft van dat item bepaalt hoeveel punten je krijgt. Aan het einde van het spel krijg je 3 strafpunten voor elke tegel die jij meer hebt dan degene met het kleinste domein. Compact blijven en efficient zijn, daar gaat het om. Ondanks dat Klaas het grootste domein had en daardoor de meeste strafpunten, won hij toch net van mij, wegens de tiebreaker. :evil: .
Opvallend was ook dat tijdens dit spel Bas veel minder vragen stelde. Voelde hij zich wat geintimideerd door mij, of pastte dit spel beter bij zijn niveau?.

Tijdens de eetpauze lette ik even niet goed op. Iedereen stoof alle kanten op om de innerlijke mens te gaan verzorgen en dat was het moment waarop mijn geheime missie faalde. Ik had namelijk de opdracht gekregen om de gehele dag als een soort persoonlijke begeleider op te treden van Bas, maar ik draaide me even op en hij was verdwenen. Had ik dus voor niks die spellen gekocht om hem bezig te houden. Ik had me hier beter op voor moeten bereiden. :oops:

Na deze nederlaag, raapte ik mijzelf bij elkaar en kwam waarvoor ik ook gekomen was. Spellen spelen.
Ik kon aanschuiven bij een potje Flashpoint: Fire rescue met Stefan en James. We speelden de basisvariant waarbij we wel doorgingen totdat alle slachtoffers gered waren. Ik moet zeggen dat ik dit een hele leuke coop vond. Vooral thematisch voelt het erg goed.

Hierna werden we verleid tot het spelen van een potje Lifeboat, door Paul. Een grappig spelletje, maar dat kwam ook met name door de flamboyante wijze waarop Paul het uitlegde en speelde. We hebben in ieder geval flink gelachen. Samen met Stefan, Ahmed, Wilfred en Oscar hadden we Paul (helaas mijn geheime liefde) al snel overboord en dood. Ahmad won glasrijk als het geniepige kind.

In de stapel spellen die op tafel lagen, vond ik Tournay. Ik heb deze ook thuis in de kast staan, maar nog ongespeeld. Ik vond in Stefan een medespeler om het uit te proberen.
Het was even wat gepuzzel met al die symbolen, ondanks het feit dat ik thuis al 3x de spelregels had doorgelezen. Je moet het toch een keer in actie zien om het echt te begrijpen. Ik wil deze graag nog vaker spelen en dan zal het een stuk makkelijker gaan (maar is dat niet met zo ongeveer alle spellen)

Als afsluiter van dag speelde ik nog een potje Quarriors met William, Wiljan en John. Heerlijk er op los dobbelen en vooral niet te serieus nemen. In eerste instantie gingen we allemaal best gelijk op, maar uiteindelijk trok John een supercombi en scoorde in een keer 8 punten. Game over.

Het was 22uur, ik was moe maar voldaan en wist haast zeker dat ik die nacht zou gaan dromen van meeples, dobbelstenen, kaarten en fiches.
Al met al een super dag. Leuk om veel te spelen met veel verschillende leuke mensen.
Dank aan de organisatie, de locatie en alle anderen.
Laatst gewijzigd door rober op di 20 mar 2012, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door henk.rolleman »

Afgelopen zaterdag heb ik ook geweest met mijn zoon (8). We hebben Agricola Familie variant (met een vader en een dochter uit St Truiden) Het was even opnieuw duiken in de regels maar uiteindelijk bracht de agrarische achtergrond mij blijkbaar toch de overwinning.
Hawaii heb ik met met zoon en Johanna met dochter gespeeld helaas was al weer tijd om voor te bereiden op de terugtocht waardoor we het spel een ronde gespeeld. Helaas omdat het spel wel naar meer smaakte. Voor mijn zoon was dit de eerste Agricola ervaring en dat smaakte te naar meer. Bastiaan (Dharquen) reed met een vriend mee vanuit Leusden naar Eindhoven en onderweg hebben we lekker kunnen praten over alle bordspelperikelen e.d. Dat was erg gezellig. De moderators hadden de beurs goed georganiseerd mijn dank daar voor! Mijn zoon mocht met de trekking van de loterij mee helpen en wist voor o.a. Dharquen een winnend lot uit de zak te trekken. Wat vliegt de tijd toch voorbij. Gelukkig heb ik nog een aantal nieuwe gezichten kunnen koppelen aan de forumnamen en een aantal mensen gesproken. Mijn zoon had er ook erg van genoten en zondag gaf hij aan dat de zaterdag toch wel een stuk leuker was dan de zondag ;) We hebben gisteren toch maar even Battle Line gepakt voor een cooling down :)
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

rober schreef:Tijdens de eetpauze lette ik even niet goed op. Iedereen stoof alle kanten op om de innerlijke mens te gaan verzorgen en dat was het moment waarop mijn geheime missie faalde. Ik had namelijk de opdracht gekregen om de gehele dag als een soort persoonlijke begeleider op te treden van Bas, maar ik draaide me even op en hij was verdwenen. Had ik dus voor niks die spellen gekocht om hem bezig te houden. Ik had me hier beter op voor moeten bereiden. :oops:
Hey! Wie is jouw geheime opdrachtgever!? :evil:

Dammit, volgende keer zorg ik dat ik nóg meer lastige vragen ga stellen!

:lol:
Afbeelding
Bart51
Grote Dienaar

Bericht door Bart51 »

Oei, meer Belgen dan gedacht... Excuses aan de mede-exoten !
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Ik was eigenlijk ook wel benieuwd of er veel belgen zouden zijn.
Wij konden zowiezo niet komen omdat ik moest werken.. Maar als ik zo de foto's zie zag het er een leuke dag uit! We zijn hier wel nog nieuw... maar denk dat da niet zo een probleem zou geweest zijn??
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Nee helemaal niet :) Er waren ook mensen die geen lid waren hier :)
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

Een geslaagde dag! Ik ben blij dat ik dit keer wel kon aanschuiven. Leuke mensen ontmoet, goede spellen gespeeld en weer een mooie ervaring rijker.
Afbeelding