Paniek in de wei

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Hee! Goed opgemerkt van je. Ik zal het meteen op een briefje bij mijn spelregels vermelden.

Labels:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Hee! Goed opgemerkt van je. Ik zal het meteen op een briefje bij mijn spelregels vermelden.
Zou ik niet doen.

Citaat uit de Fragor regels: ?If the timer ends on a sheep panic space, then the active player receives a bonus lamb slam (Important note: points are scored in the tig fields before the lamb slam is taken)?.

Dit betekent dat je eerst scoort en pas daarna de paniekdobbelsteen uitvoert.

Toelichting: ?tig fields? zijn weilanden 1 en 3 (scoren met eigen schapen en met het zwarte schaap). ?Lamb slamb? is de schuifactie op de paniekdobbelsteen.

De ontwerper is blijkbaar zijn eigen ?important note? vergeten....... :-)
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Inmiddels heb ik inderdaad bevestiging van Fragor dat ze zich vergist hebben... De spelregels in Paniek in de Wei zijn dus toch correct.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

ik zag op de site van AdamSpielt de foto van de Duitse versie van Paniek in de Wei (Haste Bock?). Die ziet er dus 10x beter en overzichtelijker uit dan de versie van 999games :?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Tja, wat zal ik zeggen. Anders is het wel, maar het speelveld heb je niet echt nodig. Verder gebruikt de duitse versie losliggende aktiekaartjes die je omdraait, dus moet je extra goed kijken wat een tegenstander nog aan akties heeft. In de 999 Games-editie is dat gestandaardiseerd en dus wat makkelijker te onthouden. Er zullen vast mensen zijn die zeggen dat het er beter en overzichtelijker uitziet, maar '10x' betwijfel ik toch ten zeerste.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

999
Afbeelding

Duits
Afbeelding

Ik ga toch voor de duitse dan!!!
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Ik vraag me toch af door welke "actie" de spelsituatie in de Duitse versie is ontstaan... Of is het weer zo'n foutieve foto, zoals die zo vaak te zien is achter op spellendozen en in catalogi.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik had ook geprobeerd er een foto (met kopiëren en plakken) op te krijgen, maar mij lukte dat niet :oops: .

Ik ga zeker weten voor de Duitse. De doos alleen al ziet er een stuk aantrekkelijkler uit. En als het over overzichtelijkheid gaat, is het Duitse scorespoor toch echt beter. Bovendien ogen de kleuren veel frisser en vrolijker, passen beter bij het thema. Ik heb het spel nog niet gekocht en ben dat wel van plan: de Duitse dus.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Johanna schreef:Ik heb het spel nog niet gekocht en ben dat wel van plan.
Pas wel op als je denkt een luchtig familiespelletje te kopen. Die leeftijdsaanduiding van 8 raakt kant nog wal, het is veel pittiger dan dat.

Afgezien daarvan vond ik het spel zwaar tegenvallen. Bij dit spel moet je te veel nadenken voor wat het aan speelplezier oplevert. Het is een beetje schuiven met schapen tegen wil en dank. Je moet altijd een actie doen, maar vaak kun je alleen maar je medespeler(s) naaien in plaats van iets leuks voor jezelf doen. Dan gaat willekeur een grote rol spelen en dat vind ik nooit een goede zaak.

Ik begrijp niet dat 999 uitgerekend dit spel heeft gekozen om een grote PR-campagne om heen te starten. Buiten de grappige speelfiguren kan ik geen enkele reden bedenken.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Dat klink niet echt als een aanmoediging om het spel te kopen, Peter Hein.
In de database lees ik juist best positieve reacties.
Wat zijn de ervaringen van anderen op dit forum: Is Paniek in de Wei een aanrader of een afknapper.... :?:
jeroenh
Professor Pimpel

Bericht door jeroenh »

Ik ga zeker voor de NL-versie. Daarbij wordt je niet gehinderd door een speelbord en ik vind het scorespoor mooier... maar smaken verschillen natuurlijk.

Tja en het spel. Het is voor mij zeker geen topper. Je probeert in je beurt het maximale voor jouw score eruit te halen en daarbij de maximale irritatiegrens van je speelgenoten te bereiken (vooral dat laatste spreekt mij erg aan....). Alleen... in het begin heb je legio mogelijkheden (en weet je niet waar je handig aan doet), maar later in het spel zijn je mogelijkheden beperkt (omdat je net de verkeerde actie in het begin van het spel hebt gebruikt)...

Toch staat het spel op mijn wishlist.... het mechanisme spreekt mij wel aan. En met het juiste gezelschap zal ik zeker veel pret beleven met dit spel!
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Ik ga ook voor de NL versie. Het nut van een bord heb ik nog niet gevonden.

Dat wat Peter Hein wegt klopt toch wel. Er staat op de doos vanaf 8 jaar, maar dan moeten ze toch wel wat spelervaring hebben.
jeroenh
Professor Pimpel

Bericht door jeroenh »

Overigens las ik ook ergens, dat de Duitse versie een versimpelde versie is... En als ik zo naar het plaatje kijk, mis ik bijv. de rode vakjes en de bijbehorende paniekdobbelsteen.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

jeroenh schreef:Overigens las ik ook ergens, dat de Duitse versie een versimpelde versie is... En als ik zo naar het plaatje kijk, mis ik bijv. de rode vakjes en de bijbehorende paniekdobbelsteen.
De paniekvelden en de dobbelsteen zijn ook in de Duitse versie aanwezig.
alrick
Regenmaker

Bericht door alrick »

Het is maar net wat je van dit spel verwacht. Met vier volwassenen die er van houden elkaar flink te dwarsbomen, is dit een geweldig leuk spel. Je moet het niet al te serieus benaderen, en er van houden om je tegenspeler wit weg te zien trekken als jij zijn mooie opzetje in duigen laat vallen. Het is zeker geen kinderspel, en dat wil men de klant toch een beetje laten geloven. Als wij het met onze kinderen spelen, heeft de jongste toch echt grote moeite om een juiste actie te kiezen en dan doet-ie maar wat (9 jaar). Ik vind het qua spelplezier erg in de buurt komen van Pinguin, van Phalanx. Dat spel is overigens een stuk eenvoudiger en wèl heel goed met jongere kinderen te spelen.
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.