Nederlandse Spellenprijs in een nieuw jasje

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Nederlandse Spellenprijs in een nieuw jasje

Bericht door Dierik »

Afbeelding

Voor 2012 is nu definitief bepaald dat de NSP een vervolg krijgt als juryprijs. Dit betekent dat er niet meer gestemd kan worden door het publiek op de genomineerde kandidaten.

De jury bestaat vanaf dit jaar uit maar liefst 11 juryleden. Dit zijn:
- Fred Horn (spelauteur en verzamelaar en tevens juryvoorzitter)
- Han Heidema (hoofdredacteur SPEL, het verenigingsblad van Ducosim)
- Ronald Hoekstra (http://www.spelmagazijn.com)
- Peter Hein van Mulligen (http://www.spellengek.nl)
- Henk Rolleman (fotoredacteur SPEL, het verenigingsblad van Ducosim)
- Rian van Meeteren (Ducosimoprichter en erelid)
- Tamara Bakker (Spelgroep Phoenix)
- Kyra van Wijngaarden (eigenaresse De Koperen Pion en organisatrice Spellen aan Zee)
- Jan Sinke (redacteur van de stichting Vakbladen)
- Bert Calis (eigenaar De Spellenwinckel te Amersfoort)
- Niek Ederveen (bordspelrecensent SPEL, het verenigingsblad van Ducosim)

Verder is bekend gemaakt dat het winnende spel al in mei zal worden gekozen, de uitreiking van de spellenprijs 2012 zal plaatsvinden op de Ducosim Zomerbeurs op 8 september in Amersfoort.
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Re: Nederlandse Spellenprijs in een nieuw jasje

Bericht door Davio »

Alhoewel ik het jammer vind dat we niet meer kunnen stemmen, kan ik me heel erg vinden in de geselecteerde juryleden.

Toch vind ik het wel gek dat het winnende spel al in mei wordt gekozen, terwijl het pas in september bekend wordt gemaakt. Niet dat er in de zomer nu zoveel spellen uitkomen, maar toch...

Misschien was het wel de enige datum dat alle juryleden aanwezig konden zijn. :D
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Ik denk eerder dat het te maken heeft met de agendering van de Ducosimbeurzen en commerciëel aantrekkelijke seizoenen. De herfstbeurs van Ducosim is immers in december, tussen Sinterklaas en Kerst in. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat dit een tamelijk dom moment zou zijn om een spel van een kwaliteitslabel te voorzien.

Desondanks hoop ik ook dat er ruim aandacht aan het spel zal worden gegeven op het SpSp. Dat de uitrijking op de Ducosimbeurs zal plaatsvinden is begrijpelijk... Maar qua aandacht is het SpSp beter. Misschien dat de tijdspanne tussen Ducosim en SpSp het bedrijf in kwestie ook nog wat tijd gunt om 'officiëel' voldoende exemplaren te produceren...?
Laatst gewijzigd door cymric op di 20 mar 2012, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Is er al bekend welke spellen genomineerd zijn? Zo niet, welke spellen zouden in aanmerking kunnen komen?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Davio schreef:Toch vind ik het wel gek dat het winnende spel al in mei wordt gekozen, terwijl het pas in september bekend wordt gemaakt. Niet dat er in de zomer nu zoveel spellen uitkomen, maar toch...

Misschien was het wel de enige datum dat alle juryleden aanwezig konden zijn. :D
Ik ben zo brutaal om jouw aandacht te vestigen op het verschil tussen twee handelingen: de bekendmaking van de winnaar en de uitreiking van de prijs.

Ik verwacht dat ze de winnaar in mei van de daken schreeuwen. Op de Ducobeurs van september doen ze vervolgens het dingetje met een oorkonde en een babbeltje. Iets anders kan ik me niet voorstellen. Maar ja, ik ben ook maar een toeschouwer.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

ditterio schreef:Is er al bekend welke spellen genomineerd zijn? Zo niet, welke spellen zouden in aanmerking kunnen komen?
Als ik het goed heb begrepen gaat het dit jaar om Nederlandstalige spellen, die tussen 1 juni 2011 (de vorige verkiezing betrof het tijdvak 1 juni 2010 t/m 31 mei 2011) en 1 maart 2012 zijn verschenen.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Davio schreef:Alhoewel ik het jammer vind dat we niet meer kunnen stemmen, kan ik me heel erg vinden in de geselecteerde juryleden.
Ik ben blij dat de publieksverkiezing is opgedoekt (dat was de laatste jaren nauwelijks meer dan een wedstrijdje over het grootste adressenboek van de deelnemende uitgevers).

Ik kan me vinden in de geselecteerde juryleden. Ik vind het opmerkelijk dat ik de Nederlandse recensent van Spielbox niet op de lijst zie.
Drekster2001
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: El Duderino

Bericht door Drekster2001 »

Bepalen deze juryleden dus ook welke spellen genomineerd zijn?
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Vind het mooi dat zo'n grote groep mensen zijn tijd investeert in de spellen wereld. Want in principe is zo'n winnende sticker op je doos voornamelijk commercieel aantrekkelijk.

Ik hoop dan, dat veel niet spel spelende mensen dit spel kopen en daardoor in aanraking komen met de spellen wereld.

Dus ik wens de jury veel succes in hun keuze, de groei van onze spellen wereld ligt in jullie handen :-P
Scaramouche
Regenmaker

Bericht door Scaramouche »

Als lid van de NSP commissie, maar geen jurylid, wil ik even een paar dingen aanvullen.
Er is een klein foutje geslopen in de procedure, namelijk dit;
- De Groslijst wordt samengesteld in maart, over het tijdvak maart - maart (nu iets korter vanwege NSP 2011).
- In mei worden de nominaties bepaald door de jury (maar nog niet bekend gemaakt aan het publiek)
- Mid-juni is de verkiezing (op een dag waar de hele jury bijeen is) en die wordt daarna bekend gemaakt.
- Op de zomer-beurs van Ducosim (september) wordt de prijs uitgereikt.
De tijd tussen verkiezing en uitreiking wordt gebruikt om alles in Spel! te kunnen zetten. De uitreiking in sept. en niet in nov. op het SpSp is om de producenten de kans te geven om dozen te voorzien van logo's van 'genomineerd' en 'winnaar'. Als je het pas in november doet is de productie van spellen al gedraaid.
We zijn wel van plan om aandacht te geven aan NSP op het SpSp, de vorm is nog niet bekend, maar wordt over gesproken.
Verder komt er zeer binnenkort een persbericht uit met meer informatie over procedures, achtergronden e.d.

gr
Maurice
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Scaramouche schreef:De uitreiking in sept. en niet in nov. op het SpSp is om de producenten de kans te geven om dozen te voorzien van logo's van 'genomineerd' en 'winnaar'.
Ik vind het mooi dat de uitreiking gebeurt bij Ducosim. Dat is immers de partij die deze spellenprijs mogelijk maakt en steunt.

Het argument over de logo's en dozen snap ik niet helemaal. De uitgevers weten immers al in juni hoe de verkiezing uitpakt. Zij kunnen dan al beginnen met het drukken van logo's. De datum van de fysieke uitreiking heeft volgens mij geen enkel effect.