maar hoeveel wargames zijn er nu zonder invloed van dobbelstenen (ik las net 2 de mayo)
Want je kan wel de "echte" wargames spelen zoals Conflict of heros (heb ik dus gedaan) maar uiteindelijk bepaald de dobbelsteen net zo veel als bij memoir. Daar zit je dan een uur op te broeden voor een goede tactiek...........
Geen eurogames
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
- Antoi
- Hazelnoot Ridder
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Re: Geen eurogames
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
-
Gebruiker 3696
Een uur voor tactiek? Hoeveel tijd heb je dan nodig om een strategie uit te dokteren? Of spelen jullie wargames in real time?Antoi schreef:Daar zit je dan een uur op te broeden voor een goede tactiek...........
-
Yos-T
- Grote Dienaar
Niet zo gek veel. Napoleons Triumph is wel een goeie. Al kun je daar ook "pech" hebben als je precies de verkeerde formatie van je tegenstander aanvalt of je tegenstander jou "bluf" doorziet.Antoi schreef:maar hoeveel wargames zijn er nu zonder invloed van dobbelstenen (ik las net 2 de mayo)
Als je taktiek afhangt van 1 of twee dobbelsteenrollen, dan is je taktiek misschien niet zo goed (Je gooit namelijk +/-50% van de tijd onder gemiddeld. Er gaat wel eens wat mis)...Antoi schreef: Want je kan wel de "echte" wargames spelen zoals Conflict of heros (heb ik dus gedaan) maar uiteindelijk bepaald de dobbelsteen net zo veel als bij memoir. Daar zit je dan een uur op te broeden voor een goede tactiek...........
Ik ken CoH en Memoir verder niet, maar het gebruik van dobbelstenen verschilt nogal per spel. Er zijn genoeg wargames waar je meer dan genoeg mogelijkheden hebt om van een reeks slechte worpen te herstellen met een goede strategie.
Mijn ervaring is dat winst of verlies bij de meeste wargames niet van een dobbelsteenrolletje afhankelijk is. Slim bewegen en je aanvallen goed uitkiezen is een stuk belangrijker. Ook niet onbelangrijk is goed om kunnen gaan met tegenslagen.
- Antoi
- Hazelnoot Ridder
- Contacteer:
Dat gezegd hebbende durf ik te beweren dat memoir net zo goed een wargame is als bijvoorbeeld conflict of heroes. Het plannen blijft het zelfde en ook de te gebruiken tactiek en strategie zijn van belang. Uiteindelijk komt het allemaal op de dobbelsteen aan en die bepaalt wie er wint of verliest.
Als je echt niet van geluk afhankelijk wil zijn dan moet je diplomacy spelen of (in mindere mate) a game of thrones (spel der tronen) beide zijn goede spellen waarbij geluk een zeer kleine factor speelt.
Als je echt niet van geluk afhankelijk wil zijn dan moet je diplomacy spelen of (in mindere mate) a game of thrones (spel der tronen) beide zijn goede spellen waarbij geluk een zeer kleine factor speelt.
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
- LiefKleinKonijntje
- Grote Dienaar
Twee aardige Print-and-Play War games die ik allebei onlangs een aantal keren heb gespeeld om met het genre kennis te maken:
- Napoleon at Waterloo, op operationeel nivo (1 counter = 1 legeronderdeel) speel je redelijk gestroomlijnd de slag bij Waterloo na.
- Valor & Victory, tactisch (1 counter = 1 squad) WW2 spel (een soort "ASL light" volgens mensen die het weten kunnen)
Bij deze twee spellen komen zowat alle typische Wargame elementev voorbij (LoS, CRT, ZoC enz
), dus is een goedkope manier om te kijken of het wat voor je is. Op de Valor & Vicotry file page op BGG heeft iemand alle units die je voor de eerste twee scenarios nodig hebt op 1 velletje gezet, nog makkelijker. Die eerste scenarios zijn wel redelijk 1-dimensionaal trouwens, maar dat schijnt later beter te worden.
Mijn zoon en ik vonden ze wel leuk, en gaan nu aan Memoir beginnen...
- Napoleon at Waterloo, op operationeel nivo (1 counter = 1 legeronderdeel) speel je redelijk gestroomlijnd de slag bij Waterloo na.
- Valor & Victory, tactisch (1 counter = 1 squad) WW2 spel (een soort "ASL light" volgens mensen die het weten kunnen)
Bij deze twee spellen komen zowat alle typische Wargame elementev voorbij (LoS, CRT, ZoC enz
Mijn zoon en ik vonden ze wel leuk, en gaan nu aan Memoir beginnen...