SpSp 2006 - De eerste indrukken

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Nala
Sojaboon

Bericht door Nala »

Ik wil ook wel even een kort? verslagje doen van de zondag.

We (gezelschap van 4) begonnen rond 10.15 uur met Taj Mahal. De uitleg was erg goed en bleek later ook de duidelijkste en meest gestructureerde van de dag. Wederom een compliment aan Tsaar! Het spel beviel ons ook goed (Caylus en Reef Encounter zijn al in bezit), dus we hebben het 's middags aangeschaft.

Verder nog gespeeld:
Ave Caesar (verschrikkelijk suf, leek nog het meest op ganzenbord)
Thurn und Taxis (na alle lof moesten we dit natuurlijk proberen, maar het viel mij wat tegen.)
Chinese muur (meest belabberde uitleg van de dag, hoe kan je 10 regels verbasteren tot een onbegrijpelijke toestand?)
Pinguin (misschien voor mijn kleine neefje/nichtje)
Castello (leuk spel, maar ik raakte behoorlijk gefrustreerd door het steeds werpen van de verkeerde kleuren met de dobbelstenen)
We hebben naar de uitleg van Paniek in de wei geluisterd en een schaapje verdient. Tja, wat we daar nu mee moeten?

Verder heeft ons gezelschap (broer + vriendin) het spel Shogun gespeeld en vonden ze het helemaal geweldig. Gladiator vonden ze daarentegen helemaal niks, maar ze kwamen er na 15 minuten spelen achter dat de demonstrateur enkele belangrijke zaken vergeten was te vermelden. (toen vonden ze het wel een aardig spel)

Aanwinsten in totaal:
Taj Mahal, Veel Soeps, houten puzzelkubus waar ik al de hele avond op aan het zwoegen ben, mooie nieuwe dobbelstenen en fiches (voor de heb), Piramides van de Jaguar (als kado voor ons gezelschap). Zij kochten Spank the Monkey, dobbelstenen (ook voor de heb?) en getwijfel over Shogun, maar toch nog ietsje te duur.

Algemeen: lekker rustig, we hebben niet lang hoeven wachten op een tafel. Weinig gekocht, maar daarvoor ga ik ook niet naar het Spsp.

Aan alle demo-ers: bedankt!! (ook al was het soms onbegrijpelijk, zonder jullie kon ik niet zo snel spelletjes testen)
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

Erwin schreef: Ik was zeer verbaasd over de aanwezigheid van een 999 Games dumpstand, waar oudere 999 & Phalanx spellen, Duitse titels en spellen uit de privé-collectie van de eigenaar van 999 Games werden verkocht voor extreem lage prijzen. Eerst weigeren ze aan Speldorado en Adriaensen een stand te verhuren (vanwege hun vermeende dumpprijzen), gaan ze vervolgens zelf vrolijk tekeer. Dit voelt niet lekker (en da's een gevoel dat door velen werd gedeeld).
Ik begrijp niet helemaal waarom dit botst. Zoals je zelf ook schrijft, werden alleen de oude spellen verkocht tegen "dumpprijzen", terwijl als ik het goed begrepen heb 'het conflict' over de prijsconcurrentie op de nieuwere spellen ging. Dit vind ik toch wel een wezenlijk verschil. Maar corrigeer me als ik het fout heb.

Zelf ben ik trouwens wel van mening dat het een vreemde situatie is dat eenzelfde holding een spellenbedrijf bevat en een ogenschijnlijk onafhankelijke spellenbeurs organiseert. Het is lastig, want het spellenspektakel kan misschien niet zonder de financiële steun van de holding overleven. Als dit wel zou kunnen, dan zou het misschien een idee zijn om Spellenspektakel BV te verkopen om in ieder geval de schijn niet tegen je te hebben.

Maarja, ik kan ook wel weer begrijpen dat de invloed prettig is. En laten we wel wezen, zonder de heer Bruinsma hadden we zowel het spellenspektakel alsook een heleboel geweldige spellen (in het Nederlands) moeten missen. Alle vormen van belangenverstrengeling ten spijt.
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

Oh ja, ik wilde ook nog wel even kwijt dat ik me prima vermaakt heb de afgelopen dagen. Derhalve heb ik me ook wel enigszins geïrriteerd aan alle negatieve reacties. Als er geen goedkope deals zijn wordt er geklaagd. Als er dan wel goedkope deals zijn (door de uitgever zelf) wordt er wederom geklaagd. Als het te druk is wordt er geklaagd (vorige jaren). Als het wat rustiger is omdat er een stuk minder verkoopstandjes staan wordt er wederom geklaagd. Ondertussen klaag ik natuurlijk over het geklaag en ben ik zelf geen haar beter.

Maar goed, ik heb als demonstrateur drie dagen voor 999games gewerkt. Een dag paniek in de wei, een dag Phalanx en een dag Val van Rome/Bedriegers Bedrogen. Ik was eigenlijk verbaasd over de hoeveelheid leuke spellen die 999games dit jaar uitgebracht heeft.

Ik kon Justinianus wel waarderen (ondanks de schijnbaar slechte ontvangst op Spiel, als ik het Internet tenminste moet geloven). En ook Val van Rome, Paniek in de Wei, Bedriegers Bedrogen, Castello en in iets mindere mate Thurn und Taxis overtroffen mijn verwachtingen.
Vorig jaar staken voor mij alleen Iguazu en Pinguïn boven het maaiveld uit. Ik was dus echt blij verrast met zoveel leuke titels dit jaar.

Daarnaast leek Factory Fun mij een interessant spel. Jammer dat ik niet genoeg tijd had om een demo te krijgen, dus ik denk dat ik volgend jaar op Essen langs de Cwali-stand ga. Verder heb ik nog interesse in Hermagor en Leonardo, maar ik vrees dat ook die titels nog even moeten wachten, aangezien ik toch echt voorlopig genoeg spellen voor 3-5 spelers en 90+ minuten heb (ik ben geen verzamelaar en doe mijn uiterste best om het niet te worden).

Wat ik wel gekocht heb: Eastern Front, een uitbreiding op memoir '44 en twee spellen Colossal Arena. Ik kon die laatste niet laten liggen voor 5 Euro per stuk (kan ik nog eens wat kado doen).

Verder was het voor mij een leuk weerzien met mijn collega's. Heb veel gelachen en 's avonds in het Holiday Inn een paar leuke spelletjes gespeeld: vrijdag, Indonesia, en zaterdag, Taipan en Njet (<- vond ik echt een leuk spel. Jammer dat het zeer moeilijk te krijgen is).

Hopelijk tot volgend jaar!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

BenNevis schreef: Ik begrijp niet helemaal waarom dit botst. Zoals je zelf ook schrijft, werden alleen de oude spellen verkocht tegen "dumpprijzen", terwijl als ik het goed begrepen heb 'het conflict' over de prijsconcurrentie op de nieuwere spellen ging. Dit vind ik toch wel een wezenlijk verschil. Maar corrigeer me als ik het fout heb.
Een ‘dumpstand’ werkt als een magneet op bezoekers van een spellenbeurs. De bezoeker kan zijn euro maar één keer uitgeven. Die eurootjes landen in dit geval bij het concern dat de standhuur int. Dat concern wordt daarmee een directe concurrent van de aanwezige winkeliers. Vind ik niet verstandig.

'Het conflict' over de prijsconcurrentie had meer lagen, maar de over de verbannen ‘prijsvechters’ klagende standhouders ging het vooral om het terughalen van de geldstroom. Dat is in feite dezelfde redenering als hierboven.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

BenNevis schreef:
Erwin schreef: Ik was zeer verbaasd over de aanwezigheid van een 999 Games dumpstand, waar oudere 999 & Phalanx spellen, Duitse titels en spellen uit de privé-collectie van de eigenaar van 999 Games werden verkocht voor extreem lage prijzen. Eerst weigeren ze aan Speldorado en Adriaensen een stand te verhuren (vanwege hun vermeende dumpprijzen), gaan ze vervolgens zelf vrolijk tekeer. Dit voelt niet lekker (en da's een gevoel dat door velen werd gedeeld).
Ik begrijp niet helemaal waarom dit botst. Zoals je zelf ook schrijft, werden alleen de oude spellen verkocht tegen "dumpprijzen", terwijl als ik het goed begrepen heb 'het conflict' over de prijsconcurrentie op de nieuwere spellen ging. Dit vind ik toch wel een wezenlijk verschil. Maar corrigeer me als ik het fout heb.
Dit bots in zoverre dat de inkoopprijs soms hoger ligt dan de verkoopprijs van de dump ??????????????
Tandem
Sojaboon

Bericht door Tandem »

Ik heb begrepen dat er ook enige onvrede was onder de standhouders. Er zijn standhouders die 2000 euro hebben moeten betalen voor hun stand. Andere standhouders hebben helemaal niets hoeven te betalen. Reden: de organisatie had zoveel gaten op de vloer dat er nog wat mensen zijn benaderd met het aanbod voor een gratis stand. Daar maak je vrienden mee bij de betalende standhouders.
Ronaldus
Sojaboon

Bericht door Ronaldus »

Ik zal ook even mijn ervaringen spuien:

Ik ben vrijdag en zaterdag geweest. Dit is alweer mijn 9e Spellenspektakel op rij.
Vrijdag was heerlijk rustig. Je hoefde nooit lang te wachten, dus hebben we de kans gegerepen om verschillende grotere titels te spelen:

+Paniek in de Wei
+/- Thurn und Taxis (leuk spelmechanisme, maar totaal geen interactie)
- Gladiator
+ Castello
-- Ave Cesar (werd zeer uitgebreid geshowd, maar het was een zeer eenvoudige Formula Dé rip-off. Als je al een dobbelracespel wilt spelen, ga dan voor Formula Dé)
+ Pokertournooi bij Everest Poker. (ook al was het maar reclame, het was erg leuk om met een dealer te pokeren. Het potje was zeer spannend, en iedereen kreeg een aansteker in de vorm van 5 pokerfiches mee)

Zaterdag: druk druk druk! o.a. Bedriegers Bedrogen heb ik voorbij moeten laten schieten omdat er geen vrije plek was.

+ Manilla (onderhoudend gezelschapspel)
- Regenwormen (schraal dobbelspel, niks voor mij)
+/- Hameln (met figuurtjes van de makers van de schapen van PidW, erg herkenbaar. Moeilijk in te komen, en het duurde erg lang voordat iemand van Ducosim kwam opdagen. Toen we wilde beginnen, was ie weer weg en zaten we binnen de kortste keren weer vast. Natuurlijk ging hij niet weg voordat hij ons vroeg of we lid wilden worden van Ducosim. We hebben het spel vroegtijdig afgebbroken)
+ Project X (leuk spel, een soort Where's Waldo. Weer vroeg de maker of we een spelletje mee wilde nemen ("ach, als iedereen nou 3 euro bij elkaar legt...) )

Aan het eind van de middag werden we door een stel Hongaren meegesleurd en kregen we teringlastige houten puzzels in allerlei vormen en maten in de handen gedrukt. Erg verslavend! Voordat we het wisten waren we een uur bezig te klooien, mede aangemoedigd door de enthousiaste Hongaren zelf en moesten we gaan vanwege sluitingstijd.

Uiteindelijk hebben we drie spellen gekocht: Paniek in de Wei, Castello en Manilla. Afdingen is blijkbaar niet meer mogelijk tegenwoordig. We kregen er geen euro af, ondanks dat we 3 spellen bij dezelfde winkel kochten (Schellens). Ze kwamen de spellen "toch wel kwijt" was hun antwoord. Ergens hebben ze een punt, want alle drie de spellen waren op andere plaatsen al uitverkocht of bijna uitverkocht voor de zaterdag.

Al met al heb ik me prima vermaakt als klant. Er waren veel minder spellen op herhaling dan vorig jaar, en de spellen die we speelden waren over het algemeen best leuk. Ik heb eigenlijk geen slechte speluitleggers meegemaakt, en had het idee dat 999 games met een heel leger speluitleggers stond dit jaar. Echt, het wemelde van het gifgroen!

Ik kan alleen nog maar klagen over de prijs van het spellenspektakel zelf: 24 euro voor 2 dagen vind ik VEEL te veel. Vorig jaar had je nog een kortingsbon in het Spellenspektakel magazine, waardoor je voor een tientje binnenkwam. Dit jaar was het "gewoon" weer 2x2 euro duurder.
We zijn nu echt aan het overleggen om het SPSP te laten voor wart het is en verder te kijken wat er nog meer aan spellenspektakels zijn. Dat vind ik erg jammer. Ik hoop nog steeds dat het SPSP de prijs kan verlagen, maar ik vrees van niet.
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

syroit schreef:
BenNevis schreef:
Dit bots in zoverre dat de inkoopprijs soms hoger ligt dan de verkoopprijs van de dump ??????????????
Weet je dat zeker? Ik weet in ieder geval dat 999games veel oude spellen aan de winkels aanbiedt voor veel lagere inkoopprijzen. In de nieuwe catalogus van 999games zijn dat de 'scherp geprijsde' spellen. Dus tenzij de winkels nog oude voorraad hadden liggen kunnen de winkels deze spellen nog steeds met een goede marge verkopen. Mijns inziens is dit dus een storm in een glas water. 999games heeft zeer veel oude spellen waar nog een flinke voorraad van was sterk in prijs verlaagd voor zowel de inkoop als de verkoop. Waarom kan je anders in de gewone spellenwinkels Medina kopen voor 15 Euro?

Ik denk persoonlijk dat veel standhouders niet zoveel oude spellen voerden omdat ze liever hun display- en voorraadruimte behouden voor de nieuwe spellen, die meer opleverden; niet vanwege de hogere marge, maar vanwege de hogere prijs. 50% marge op 30 Euro is nog altijd 3 keer zoveel winst als 50% marge op 10 Euro (afgezien van alle overige kosten).
Laatst gewijzigd door BenNevis op ma 30 okt 2006, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Nala schreef: Pinguin (misschien voor mijn kleine neefje/nichtje)
Ik weet niet of het aan de uitleg heeft gelegen, maar Pinguin is een geweldig tactisch spel voor volwassenen.
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

Rubik schreef:
Nala schreef: Pinguin (misschien voor mijn kleine neefje/nichtje)
Ik weet niet of het aan de uitleg heeft gelegen, maar Pinguin is een geweldig tactisch spel voor volwassenen.
Ik zou het wel knap vinden als je als demonstrateur het voor elkaar krijgt om pinguin niet goed uit te leggen. Ben het volledig met je eens dat pinguin een geweldig spel is.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Ronaldus schreef:+/- Thurn und Taxis (leuk spelmechanisme, maar totaal geen interactie)

-- Ave Cesar (werd zeer uitgebreid geshowd, maar het was een zeer eenvoudige Formula Dé rip-off. Als je al een dobbelracespel wilt spelen, ga dan voor Formula Dé)
Volgens mij zit er wel degelijk interactie in Thurn und Taxis, alleen is deze enigszins verborgen. Je moet goed in de gaten houden welke fiches de tegenstanders proberen te verkrijgen en daar kun je actie tegen ondernemen. Van elke stad zitten er namelijk maar 3 kaartjes in de stapel. Je kunt er voor proberen te zorgen dat de tegenstander deze niet in handen krijgt, door alle kaarten te laten wisselen of de kaart zelf te nemen. Verder kun je anderen "dwingen" hun strategie aan te passen door sneller grotere koetsen te verzamelen. De interactie is dus wel aanwezig, maar veel subtieler dan bijvoorbeeld door het "blokkeren" van een stad in Ticket to Ride.

Ave Caesar als een rip-off van Formula Dé te bestempelen vind ik een beetje vreemd. Ten eerste zijn het twee heel verschillend soorten spellen (afgezien dat het beide races zijn) en ten tweede bestaat Ave Caesar volgens mij al veel langer dan Formula Dé. Ave Caesar is een luchtig spelletje voor tussendoor, waarbij je elkaar lekker dwars kunt zitten. Voor Formula Dé moet je echt gaan zitten (het kan nogal even duren voordat het af is) en je moet je met lange termijn planning bezig houden.
inkie1010
Joker

Bericht door inkie1010 »

Hierbij mijn ervaringen:

Ik ben zaterdag de hele dag geweest. En heb het prima naar mijn zin gehad. Ik vond het prettig dat er veel tafels waren om spellen te proberen, omdat ik daar eigenlijk ook voor kom!

Gespeeld:
- Manilla, vond het niet bijzonder.. teveel geluk
+ Carcassonne de Toren, leuke toevoeging aan Carcassonne, lekker gemeen ook!
+/- Niet helemaal mijn spel, maar in mijn gezelschap was ook een jongen van 12 en die vond het helemaal geweldig. Voor die doelgroep is het erg leuk.
+/- Project X. Leuk gedaan, maar vond 30 euro veel te veel geld voor een plaatjes-zoek spel...
++ Paniek in de Wei, het ziet er kinderlijk uit (ik vind het trouwens schitterend gemaakt), maar het is behoorlijk tactisch en erg grappig!
- Ave Caesar : vereldeld ganzenborden... niet echt anno 2006 denk ik..
+ Chinese Muur, erg leuk tactisch spelletje en voor 9 euro is dat een prima spel voor tussendoor
++ De Bedrieger Bedrogen, voor mij de topper van SPSP'06, want een ongelooflijk leuk spel! Helaas was het al uitverkocht toen ik hem wilde gaan kopen....

Gekocht: Chinese Muur, Paniek in de Wei

Jammer vind ik dat ik Catan: Val van Rome niet heb kunnen spelen evenals Castello, WoW TC game, en nog een aantal titels. Volgend jaar toch maar een extra dag ervoor uittrekken!
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Ronaldus schreef:Ik zal ook even mijn ervaringen spuien:
Ik kan alleen nog maar klagen over de prijs van het spellenspektakel zelf: 24 euro voor 2 dagen vind ik VEEL te veel. Vorig jaar had je nog een kortingsbon in het Spellenspektakel magazine, waardoor je voor een tientje binnenkwam.
Je kunt ook kaarten in de voorverkoop kopen, dan heb je ze voor 10 euro. Wat ik wel jammer vond was dat je deze keer geen kaarten thuisgestuurd kreeg. Nu stonden we, ondanks de kaarten uit de voorverkoop, nog ruim een kwartier te wachten.

De beurs was anders dan andere jaren, maar ik heb me prima vermaakt.
We hebben, over het algemeen, leuke spellen gespeeld( vooral de spellen van QWG waren toppers). De outlet van 999games beviel mij, in tegenstelling tot anderen blijkbaar, dus wel. Ik ga altijd naar het SpSp om vooral kennis te maken met nieuwe spellen. Daarnaast wil ik altijd een paar nieuwe spellen kopen en kijken of er nog wat leuke aanbiedingen zijn.

Het argument van je kunt je geld maar 1x uitgeven begrijp ik dan ook wel, maar is voor ons niet van toepassing. Als er geen aanbiedingen zijn, kopen we alleen 1 of 2 nieuwe titels. Nu kopen we 1 of 2 nieuwe titels (de 2e is nog even afwachten of "De val van Rome" zondag nog beschikbaar was, wnt zaterdag was hij uitverkocht) en een aantal aanbiedingen.

Ook is het erg leuk om iemand een spel cadeau te doen voor zijn verjaardag. Normaal lukt dat niet, maar door de 999 outlet hebben we nu een leuke voorraad cadeautjes voor vrienden.

Afdingen lukt nog wel degelijk. Bij QWG kochten we 3 spellen. Daar vroeg ik of ik korting zou krijgen als ik er nog een 4e spel kocht. Dat 4e spel was niet eens nodig, want we kregen al een kleine korting op deze 3 spellen).

Al met al vond ik het een geslaagd evenement. Ik heb me prima vermaakt en ga zeker volgend jaar weer.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Rubik schreef:Volgens mij zit er wel degelijk interactie in Thurn und Taxis, alleen is deze enigszins verborgen. Je moet goed in de gaten houden welke fiches de tegenstanders proberen te verkrijgen en daar kun je actie tegen ondernemen. Van elke stad zitten er namelijk maar 3 kaartjes in de stapel. Je kunt er voor proberen te zorgen dat de tegenstander deze niet in handen krijgt, door alle kaarten te laten wisselen of de kaart zelf te nemen. Verder kun je anderen "dwingen" hun strategie aan te passen door sneller grotere koetsen te verzamelen. De interactie is dus wel aanwezig, maar veel subtieler dan bijvoorbeeld door het "blokkeren" van een stad in Ticket to Ride.
Ik weet niet of het zo verstandig is om kaarten die je zelf niet kunt gebruiken, op te pakken. Er zitten er misschien maar 3 van elke stad in het spel, maar er zijn zóveel steden en routes mogelijk dat gericht tegenwerken vrijwel ondoenlijk is. Met korte trajecten maakt dat nog niet zoveel uit, je begint gewoon weer overnieuw. Maar op het moment dat langere trajecten op tafel beginnen te komen, zit je zelf ook uit alle macht te proberen waardevolle fiches binnen te halen. Kun je je het dan wel permitteren om zomaar loze kaarten te trekken? Ik weet het niet. Simpel wisselen van kaarten is een vloek en een zegen, want er komen wel 6 nieuwe exemplaren te liggen en Joost mag weten wie daar profijt van heeft. Mij lijkt het geen garantie op tegenwerking, in ieder geval.

Alleen mensen die echt goed kunnen bijhouden welke kaarten iemand op handen heeft, zouden nadrukkelijk(er) kunnen proberen elkaar in de wielen te rijden. Gewone stervelingen kunnen dat nabootsen door hun kaarten open te leggen. Het zal er ongetwijfeld wat gemener aan toegaan, maar ik vraag me echt af in welke mate.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Misschien of topic maar wat me opviel was, dat toen ik zaterdag in Voorhout de Toys to buy in wandelde het eerste wat ik op de spellenafdeling te koop zag, De val van Rome was. Ik dacht dat dit een exclusive voor het spsp was en dat ie pas later in de winkels zou liggen omdat ze dit op de 999 site hadden vermeld:

Wij verwachten dat het spel op het Spellenspektakel uitvoerig gedemonstreerd zal worden en het is de bedoeling dat u het aldaar bij de aanwezige winkeliers kunt kopen. Het zal echter beperkt voorradig zijn, omdat dit project tot voorkort onvoorzien was.
http://www.999games.nl/sneakpreview.php

Samen met het vreemde presentje vond ik het een beetje op valse reclame lijken om mensen naar de beurs te trekken maargoed!