beginners - starten met Puerto Rico of Agricola?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

WTULTC
Elfenkoning

Re: 2 pers, beginners - starten met Puerto Rico of Agricola?

Bericht door WTULTC »

Heb je de filmpjes van darquen bekeken, want dan krijg je een goed beeld van de spellen.

Andere twee persoonsspellen zijn Dominion, lost cities of wellicht een cooperatief spel zoals het verboden eiland of pandemie.

Overigens lijkt Goa mij ook een goede optie.
Afbeelding

Labels:
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door ditterio »

Ik heb Goa nog niet gespeeld, maar is dat niet veel zwaarder dan Puerto Rico of Agricola?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

ditterio schreef:Ik heb Goa nog niet gespeeld, maar is dat niet veel zwaarder dan Puerto Rico of Agricola?
Nee: gewone euro voor de liefhebber. Even zonder bijbedoelingen: waarom denk je dat het spel veel zwaarder zou zijn?
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

cymric schreef:
ditterio schreef:Ik heb Goa nog niet gespeeld, maar is dat niet veel zwaarder dan Puerto Rico of Agricola?
Nee: gewone euro voor de liefhebber. Even zonder bijbedoelingen: waarom denk je dat het spel veel zwaarder zou zijn?
Ik ging gewoon af op een aantal opmerkingen uit de spellendatabase van dit forum. Deze uitspraken zijn van 6 verschillende personen (de laatste zal je wel herkennen :wink:):

1 Leuk spel, maar wel voor spelers die van 'zware' spellen houden.

2 Goa is een lekker pittig spel, met een speelduur die op het randje is. Liefhebbers van zware kost komen hier prima aan hun trekken

3 Voor de liefhebber van een zwaarder spel een ware uitdaging.

4 De eerste keer dat je het speelt is het even doorzetten

5 Prachtig spel voor mensen die graag pittige spellen spelen.

6 Goa had een tijd nodig om te worden gewaardeerd: het is lastig te leren omdat je zoveel moet en kunt doen. Als je eenmaal een beetje in de gaten hebt hoe alles loopt en in elkaar grijpt, is dit een sterk spel met een verzorgd uiterlijk dat je voor hele grote dilemma's zal plaatsen. De veilingen zijn het kloppende hart---hier moet je elkaar zo hard mogelijk dwars zitten; dat leren is lastig.

Daarom dacht ik dat dit spel nog een tikkeltje zwaarder is dan Puerto Rico e.a.
sterretjes
Meeple

Bericht door sterretjes »

Bedankt voor de verdere reacties, tips en suggesties! :)

En op basis van Carcassonne alleen is het wat moeilijk adviseren en suggereren: dan kan ik het lijstje usual suspects wel aflopen, maar veel heb je er niet aan.
Ja, maar ik was dan ook zelf aan hand van beargumenteerde meningen, recensies, .... aan het lijstje van deze 2 geraakt. Wat ik las bij beide en met oog op wat wij in een spel zoeken, beviel me alvast goed :)

Wat we er uiteindelijk zelf van vinden, is natuurlijk persoonlijk, maar dat weet je maar eerst als je het gespeeld hebt, en ik vind gewoon tips van mensen die al heel veel gespeeld/spelervaring hebben daarbij wel waardevol. :)
Ik kan dat zelf zo niet inschatten omdat ik (nog) geen scala aan spellen ken door ze te spelen en er geen zicht op heb, maar het kan natuurlijk altijd zijn dat info als "we spelen enorm graag Carcassonne en houden van spellen waar een tactiek/strategie in te vinden is, maar het moet goed speelbaar zijn met 2" misschien al iets aangaf van "dan gaat jullie x of y wschl. ook bevallen" ofzo.
Of dat uiteindelijk ook zo is, is op voorhand moeilijk te zeggen en is persoonlijk. Maar als ik niet op zoek was naar meningen van kenners/spelers met ervaring, zou ik de vragen ook niet stellen :)
Als de tip van Adriaensen niet vermeld was geweest, was ik wschl nog lang niet daarop uitgekomen, want daar was ik via "eigen" zoektochten op Google toevallig nog niet op uitgekomen, idem met oa. de tip/vermelding van Stone Age (wel al op uitgekomen, maar blijkbaar nooit echt op dat spel verdergekeken (allicht omdat er op die site maar 2 (niet-veelzeggende) reacties waren en ik het nu eens beter bekeken heb en meer over gelezen heb dankzij ditterio spreekt het me eigenlijk ook wel aan ('k kan me ook niet herinneren dit bv. in een topic over spellen voor 2 spelers tegengekomen te zijn, wschl staat het er wel in maar is het me niet bijgebleven wegens enkel vermelding en ik heb vooral bij het doornemen van die topics toen doorgezocht op de titels die meerdere keren vermeld waren (je moet ergens afbakenen, een mens heeft helaas nog wat anders te doen dan info opzoeken, lezen, opzoeken over elk mogelijk vermeld spel (helaas, want ik amuseer me er wel mee, maar je moet natuurlijk ook wel eens een knoop doorhakken) :D )), enz...

Dan zou ik bijna zeggen: aan de Through the Ages met 'm, maar dat is een spel dat ik jullie in dit stadium écht afraad om zelf mee aan de slag te gaan. Maar houd die titel in gedachten, voor later als jullie groot zijn :twisted:.
En waarom raad je het in dit geval af? :)
Ik heb nou voor de moment nog maar even er op verder gekeken en lees in recensies dat het een dobbelspel betreft en diehardfans van Civilization wat oppervlakkig is/dan weer té kort duurt, maar ik vermoed dat je dat niet bedoelt? :mrgreen:

Even kort: er is een verschil tussen toeval en geluk [...]
Ja, daar kan ik me wel in vinden. En dat is ook de reden allicht dat ik ook eens win :lol:
Maar dat is juist hetgeen waar m'n grootste spelpartner eigenlijk naar op zoek is/graag in een spel ziet: dat het puur op kunde/inzicht van de spelers aankomt. Zoals bij schaken.
Mij ligt dat iets minder :oops:
Ik vind dat "toeval" zoals je het beschrijft wel leuk, en het geeft ergens de kans om flexibel daarop in te springen.

(Hoe moet ik in dat opzicht bij de spellendatabase het klavertje beschouwen/interpreteren?)

Adriaensen in Antwerpen, op de Cuperusstraat, kan die dingen niet leveren...??
Bedankt voor de tip. Om de een of andere reden was ik op die site nog niet uitgekomen (maar ik heb de indruk dat google resultaten de laatste tijd een kwestie zijn van wie het meeste betaalt... :? ) (Reden te meer om verder te kijken dan de eerste pagina's, of veel te hebben aan adviezen, tips, ... op forums/van kenners!)

WTULTC schreef:Heb je de filmpjes van darquen bekeken, want dan krijg je een goed beeld van de spellen.
Bedankt voor de tip, ik heb voor de moment (maar ben tussen het antwoorden in aan 't kijken, zo meteen wat gerichter ;)) die specifieke silmpjes nog niet gevonden, maar ben door de tip wel op youtube filmpjes uitgekomen die idd alvast een goed beeld geven van de spelen op een aantal vlakken!

Ik ga zo meteen eens verder kijken op de door jullie nog vermelde titels, ditterio en WTULTC, bedankt! :D
Laatst gewijzigd door sterretjes op ma 30 jul 2012, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Patty
Jakkiebak!

Bericht door Patty »

Kijk dan ook nog even naar Puerto Rico het kaartspel want dat vind ik leuk om met z'n tweeen te spelen.

succes Patty
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Met de kennis van nu zou ik dat commentaar anders hebben opgeschreven 8) (en misschien ga ik dat ook wel doen, ben toch bezig aan een herzieningsronde). Punt is dat het commentaar waar lastig en pittig wordt genoemd vrijwel zonder uitzondering uit de tijd vóór Agricola stamt (2006 en eerder): kijk je naar de latere waarderingen (2008 en later), dan zie je die bewoording niet meer. Ik denk dat we collectief wat toleranter zijn geworden voor 'lastig' en 'pittig' ...

Dus hoe zou ik Goa nu classificeren: leercurve is zwaarder dan bij Puerto Rico voornamelijk omdat het aantal acties dat je als speler krijgt beperkt is, en je die dus zo efficiënt mogelijk wilt inzetten. Bovendien wordt er geveild, en dat houdt in dat je moet leren wat de waarde van het geveilde is. Het lijkt hierin op Agricola, dat ook een beperkte hoeveelheid acties ter beschikking stelt, en waar je ook je weg moet vinden in de waarde van je eigen kaarten. Maar Goa is weer eenvoudiger omdat de geveilde actietegels van spel tot spel (vrijwel) hetzelfde blijven, terwijl de kaarten bij Agricola altijd veranderen. Eindoordeel is dus dat het spel wat mij betreft tussen Puerto Rico en Agricola inligt.

Maar even voor de topicstartster: Goa is een uitstekend spel voor 2, een zeldzaamheid in die zin dat het beter wordt met minder spelers. Adriaensen heeft het nog in voorraad, maar je kunt ook overwegen nog even te wachten op de Engelse herdruk, die een aantal regelwijzigingen introduceert die het geheel wat beter in balans brengen. Maar, zoals gezegd, doe even rustig aan tijdens het leren van het spel.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

sterretjes schreef:
WTULTC schreef:Heb je de filmpjes van darquen bekeken, want dan krijg je een goed beeld van de spellen.
Bedankt voor de tip, ik heb voor de moment (maar ben tussen het antwoorden in aan 't kijken, zo meteen wat gerichter ;)) die specifieke silmpjes nog niet gevonden, maar ben door de tip wel op youtube filmpjes uitgekomen die idd alvast een goed beeld geven van de spelen op een aantal vlakken!
De filmpjes van Dharquen -Nox' Spellenzolder- vind je gewoon hier op BSM:
  • onder 'Spellen en regelvragen' - 'Videoreviews en speluitleg' http://www.bordspelmania.eu/videoreviews-en-speluitleg/
  • je kan ook rechtsbovenaan in het zoekvak 'Spel / Auteur / Uitgever' een titel ingeven: dan kom je bij het spel in onze spellendatabase, met daaronder de links naar onderwerpen in het forum; daartussen vind je -indien beschikbaar- ook Dharquens videobespreking
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

sterretjes schreef:En waarom raad je het in dit geval af? :) Ik heb nou voor de moment nog maar even er op verder gekeken en lees in recensies dat het een dobbelspel betreft en diehardfans van Civilization (zoals m'n vriend is) wat oppervlakkig is/dan weer té kort duurt, maar ik vermoed dat je dat niet bedoelt? :mrgreen:
Omdat je nu naar Roll Through the Ages hebt gekeken, is niet hetzelfde. Ik bedoel dit spel (als je Boardgamegeek nog niet had gevonden, dan bij deze). Ikzelf heb er enkele bedenkingen bij, maar laat dat je niet weerhouden. Echter: later pas. Dit spel is écht een maatje te groot in dit stadium, dubbel en dwars zo als je het zelf moet uitzoeken.
(Hoe moet ik in dat opzicht bij de spellendatabase het klavertje beschouwen/interpreteren?)
Mijn mening? Negeren, en vragen aan mensen die het spel kennen. Het is heel erg moeilijk om aan de hand van één cijfertje een beeld te vormen van de vele nuances van toeval en het inspelen daarop.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Bart schreef: De filmpjes van Dharquen -Nox' Spellenzolder- vind je gewoon hier op BSM:
  • onder 'Spellen en regelvragen' - 'Videoreviews en speluitleg' http://www.bordspelmania.eu/videoreviews-en-speluitleg/
  • je kan ook rechtsbovenaan in het zoekvak 'Spel / Auteur / Uitgever' een titel ingeven: dan kom je bij het spel in onze spellendatabase, met daaronder de links naar onderwerpen in het forum; daartussen vind je -indien beschikbaar- ook Dharquens videobespreking
Of de meest makkelijke manier: onder het menu "spellen" bevind zich een menu item "videoreviews" ;)
betelgeuze
Matroos

Bericht door betelgeuze »

sterretjes schreef:En ik kan ze nu wel al kopen en opzij leggen, maar daartegen is er mss een (betere?) nieuwe editie van het betr. spel, feesteditie, flinke prijskorting, ...
Van Puerto Rico is er nu al een jubileumeditie (ziet er een stuk minder sober uit, maar aan een hogere prijs en alleen engels- of duitstalig).
sterretjes
Meeple

Bericht door sterretjes »

Hallo,

Nog even "de afloop" laten weten :wink:
Bedankt nog voor de verdere tips/ervaringen!

Ik heb inmiddels een aantal spellen aangeschaft en gespeeld, en de eerdere tips/meningen van jullie net als de aangehaalde video's van darqueen hebben zowel geholpen bij de uiteindelijke keuzes als bij de eerste speelbeurten :D

Uiteindelijk is het zowel Puerto Rico geworden als Agricola :oops:
maar ook een al eens aangehaald "lichter" spel, nl. Het verboden Eiland, om gelijk ook kennis te maken met een coöperatief spel. En ingeval de andere 2 toch te hoog gegrepen zouden zijn...

Puerto Rico hebben we ondertussen 4 keer gespeeld (in 3 dagen achter elkaar). De eerste keer hebben we er wel bijna 5 uur over gedaan (met 2) :oops: Maar daarna ging het vlot.
Ik had er een beetje schrik voor dat het "te" ingewikkeld zou zijn, maar dat valt érg goed mee! Eigenlijk al vanaf het tweede spelletje waren we er wel al mee weg, op wat dingen na die toen nog soms eens even over het hoofd gezien werden, zoals ("tijdig") checken op de nog overblijvende goederen op het einde van de kapiteinsfase, kolonisten aanvullen op het einde van de burgermeesterfase, ... of het muntje leggen.
Iig hebben we ons ontzettend vermaakt! Als het met méer dan 2 spelers nòg leuker is, amai dan ... :thumbup:
We hebben vanaf het 3e spelletje wel peetjes van Carcassonne (3 peetjes elk van 2 ongebruikte kleurensets doorschijnende van de feesteditie) gaan gebruiken om telkens op de rollenkaartjes te zetten. Geeft een beetje plaatsbesparing, en m'n spelpartner had wat last om de kaartjes telkens te pakken met z'n korte nagels :P

Het Verboden Eiland heb ik voorbije week 3 keer gespeeld. Een keer met m'n beste vriendin, die het niets vond (m.n. omwille van het samenwerken ipv tegen elkaar spelen). Een keer alleen. En een keer met m'n broer, die het wel leuk vond, maar eigenlijk meer voor (als je met) kinderen (speelt). We hadden nu ook wel een niet echt uitdagende combinatie (piloot en navigator).
Ik kan niet meteen zeggen hoe het komt, want we vonden het op zich wel amusant, en het overleggen/de interactie ging goed/was leuk, maar ondanks het spel niet lang duurt, lijkt er zo geen "drive" te zijn om het meteen nog eens (of echt vaak) te spelen.
Carcassonne is nu ook niet ingewikkeld/moeilijk, maar dat hebben we al tot verslijtens toe gespeeld en toch blijft het "trekken". (Als er iemand evtl. nog zo'n spel heeft met derg. verslavingsgehalte dat ook goed speelbaar is met 2 .... :wink: )

Agricola hebben we nog niet gespeeld (wegens eerst spelen van Puerto Rico en Het Verboden Eiland :wink: ).

Ik overweeg ook om binnen een tijdje/als eerstvolgende misschien "De Koningsburcht" aan te schaffen, m.n. ook na bekijken van de video van darqueen.

Goa spreekt me ook wel aan, maar misschien beter dus om te wachten op de nieuwe versie (duidelijkere of betere spelregels?)
Laatst gewijzigd door sterretjes op ma 30 jul 2012, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

sterretjes schreef:Ik had er een beetje schrik voor dat het "te" ingewikkeld zou zijn, maar dat valt érg goed mee!
Mooi zo. Ik hoop dat je nu ook begrijpt waarom we met alleen Carcassonne in het achterhoofd een beetje voorzichtig waren.
Iig hebben we ons ontzettend vermaakt! Als het met méer dan 2 spelers nòg leuker is, amai dan ... :thumbup:
Een goede keus, dus. Maar ik had eerlijk gezegd ook niet veel anders verwacht.
We hebben vanaf het 3e spelletje wel peetjes van Carcassonne (3 peetjes elk van 2 ongebruikte kleurensets doorschijnende van de feesteditie) gaan gebruiken om telkens op de rollenkaartjes te zetten. Geeft een beetje plaatsbesparing, en m'n partner had wat last om de kaartjes telkens te pakken met z'n korte nagels :P
Jij noemt ze peetjes? Grappig. Is dat zelf verzonnen of is het je eigen bewerking van het woord meeple?
Goa spreekt me ook wel aan, maar misschien beter dus om te wachten op de nieuwe versie (duidelijkere of betere spelregels?)
Het is nogal onwaarschijnlijk dat er een Nederlandstalige versie van de nieuwe oplage zal worden uitgegeven omdat in deze contreien het origineel flopte. Je zult dus altijd met een vreemde taal in de weer moeten gaan als je die nieuwe versie wilt spelen. Dat is een punt van aandacht. Hoe de nieuwe regels zich gedragen is bovendien op het moment een beetje ongewis: de doos is nog niet verkrijgbaar, alhoewel daar binnen enkele dagen verandering in lijkt te komen. Volgens de auteur en testers is het spel er wel op vooruit gegaan, wat best een knappe prestatie is gezien het feit dat het spel al goed wás.

Met andere woorden: indien vreemde taal geen bezwaar, dan nog even wachten; indien wel, dan Nederlandse versie zeker overwegen.

Enne... pas je een beetje op met je aanstaande verzamelwoede? 8)
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Ik heb dit topic destijds gemist (was toen even wat minder fanatiek hier), maar vind het erg leuk om te lezen. Je situatie doet me ook erg aan de mijne denken. Ik ben goed verslaafd geweest aan Carcassonne (zeker meer dan 100 keer gespeeld en in een ver verleden nog eens 2e geworden op een NK door lekker pesterig te spelen) en ben de spellenwereld daarna ingedoken met Puerto Rico. Wat een ontdekking was dat, zeg! En ik heb ook nog flink geTraviant trouwens, met alle lijstjes en statistiekjes die ik kon verzinnen er bij in...

Maar goed, Agricola vond ik uiteindelijk een prima spel, maar wat traag en te solitair. Goa vond ik maar saai en kwam over als constant stuivertje wisselen, waarbij de winnaar uiteindelijk niet het idee had nou zo geweldig gespeeld te hebben. Kingsburg staat wel op m'n wensenlijstje, die kan zomaar wel eens erg leuk zijn.

Ik raad je aan om eens naar Dominion te kijken. Dat is hier een regelrechte hit gebleken (zeker ook met twee personen!) en is nu een van m'n meest gespeelde spellen (het heeft Carcassonne al lang en breed ingehaald). In eerste instantie schrok het spel me gek genoeg enorm af en heb ik het altijd van me af geschoven, maar dat is reuze onterecht geweest!

Daarnaast kan het de moeite waard zijn om naar Glory To Rome te kijken. Een ongelooflijk tactisch kaartspel waar alles ontzettend ingenieus in elkaar grijpt. Het kan voor een speler aanvoelen als een geluksspel met spelbrekende combo's, maar 'gek genoeg' wint vaak dezelfde! Qua regels kost het weer even wat moeite om er doorheen te komen, maar aangezien Puerto Rico ook zo gelukt is...
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

sterretjes schreef:Ik overweeg ook om binnen een tijdje/als eerstvolgende misschien "De Koningsburcht" aan te schaffen, m.n. ook na bekijken van de video van darqueen.

Seabie schreef:Goa vond ik maar saai en kwam over als constant stuivertje wisselen, waarbij de winnaar uiteindelijk niet het idee had nou zo geweldig gespeeld te hebben. Kingsburg staat wel op m'n wensenlijstje, die kan zomaar wel eens erg leuk zijn.
Verwarrings-alert! Koningsburcht, De en Kingsburg zijn twee verschillende spellen.

De Koningsburcht heb ik één of twee keer gespeeld, en ik vond er niet veel aan. Maar dat komt vooral omdat ik vond dat het wel erg veel mechaniekjes gemeen had met enkele andere spellen (o.a. Caylus, De Kathedraal) dus de kritiek was vooral gericht op het originaliteitsgehalte van het spel. Als je die "bagage" niet hebt, zal dat je niet storen en gaat het voor jou alleen om het spel zelf. Voor mij is het dan nog steeds geen favoriet (de spellen waar ik het op vond lijken komen bij ook niet hoger dan een 6 ("best aardig")), maar smaken verschillen natuurlijk.

Kingsburg is in mijn ogen origineler, omdat het dobbelstenen op een leuke manier gebruikt om de acties te verdelen. Naast het worker placement mechanisme zitten er veel verschillende gebouwen in met speciale eigenschappen, a la Puerto Rico dus. Dit vind ik een veel leuker spel (maar ja, die dobbelstenen... maar naast geluk is het ook hier een kwestie van flexibel en slim omgaan met wat het toeval je aanbiedt. Het zal echter niet iedereen aanspreken.)

En nu ik toch aan het woord ben, wil ik nog even van de gelegenheid gebruik maken om Seabie tegen te spreken waar het Goa betreft: een heel leuk spel en zeker niet saai.

Maar het beste advies voor elk spel is toch nog steeds: probeer het indien mogelijk eerst eens uit (in een winkel, op een beurs of bij een spellenclub).