Aangepaste spellen...

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Elsje07
El Capitan

Aangepaste spellen...

Bericht door Elsje07 »

Ik werk als begeleidster bij volwassen personen met een licht/matig mentale handicap.
Enkele onder hen kunnen lezen en kunnen eenvoudige rekenoefeningen doen.

Maar nu kwam het vorige week ter sprake dat ik thuis met mijn vriendin regelmatig gezelschapspelletjes speel. En dat vonden ze zelf ook wel leuk klinken. Nu heb ik hen beloofd om vanavond met hen tijdens mijne late wat spellen te spelen. De gewone uno kunnen ze en ik ga eens zien of uno extreme hen ook lukt. Verder hebben we op het werk niet zo super veel spellen. Een "mens erger je niet" en enkele "memo's" en "domino's" en dan zijn we er al bijna denk ik..

Nu zou ik het natuurlijk ontzettend leuk vinden moest ik hen ook een beetje kunnen aansteken om graag spellen te spelen. Maar welke zouden ze kunnen?

De spellen moeten eenvoudig zijn, niet te strategisch maar toch ook weer niet te kinderlijk!
Ze heb ik bv onlangs gezien dat er een ganzenbord zou zijn van FC de kampioenen... en dat lijkt me wel iets voor hen. Maar dingen van dora, winnie de pooh... dat komt al meteen kinderachtig over terwijl ze toch allemaal ouder zijn als mij...

Dus moesten jullie spellen kennen die niet te kinderachtig overkomen, waarvoor ze niet teveel moeten kunnen tellen/lezen... dan zijn jullie tips meer als welkom!!!

Ben benieuwd!! :)
Laatst gewijzigd door Elsje07 op ma 30 apr 2012, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Aangepaste spellen...

Bericht door pleunie.william »

Het lijkt me dat dobbelspelletjes wel in aanmerking moeten kunnen komen. Regenwormen en Konijnen Hokken schieten me zo te binnen. Als het rekenen iets te moeilijk, kan jij helpen. Wellicht dat Gepakt & Gezakt ook leuk is.

Veel plezier vanavond!
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Misschien helemaal niet goed hoor, maar ken je het spel Qwirkle?
http://boardgamegeek.com/boardgame/25669/qwirkle

Een rij van dezelfde of juist verschillende kleuren en vormen maken?
Totaal niet kinderachtig, de beste spel-liefhebbers vermaken zich hiermee...

Verder denk ik dan aan Blokus. Ook geen reken of taal kundigheid voor nodig, vormen op en bord leggen en elkaar blokkeren. Ik weet niet hoe het gaat met dat soort ruimtelijk inzicht? In aangepaste vorm kan het ook altijd natuurlijk.

Zo ook met Jungle Speed. Als je twee dezelfde ziet moet je de totem toch snel pakken? (Maar 1 keer kort gespeeld, dus ik weet het zelf niet meer zeker). Maar aan dat soort spellen denk ik nu dus.

O, en te slotte, Kakkerlakkenpoker. Was met mijn nichtje ook een succes, kaartje doorgeven en raden of iemand liegt of niet. Kan je ook aanpassen aan niveau.

Succes!
Laat je weten wat het geworden is?
Everybody has the right to play...
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Gepakt en Gezakt zou kunnen, maar dan moet je, denk ik, het rekenwerk versimpelen. Blokus is een mooie suggestie, en in diezelfde lijn wil ik Ubongo (de basisversie) aanbevelen. Dat is puzzelen à la Blokus, maar dan wel om te zien wie het het snelst kan.

Qwirkle is leuk, in dezelfde lijn Ingenious. Voor Ingenious moet je tellen, maar het is alleen maar bij-tellen. Ik heb echter geen flauw idee of dit toch niet al een grens overschrijdt.

En dan heb je hier, en zeker hier nog meer inspiratie. Handicaps heb je in vele soorten en maten, dus ik ben bang dat je eerst een beetje zult moeten zoeken en doorlezen voor je iets hebt wat je wel wat lijkt. (Ik vrees ook dat ik je nu helemaal op de kast jaag door je links naar de niet bijzonder gebruikersvriendelijke website van BGG te geven, maar het is wel de geëigende plek om dit soort dingen te zoeken omdat het aantal bezoekers er zo groot is.) Maar keus moet er zeker zijn!
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Mmh er zijn hier idd al enkele interessante spellen genoemd geweest die ik misschien wel haalbaar acht met hen. :thumbup:

Maandag avond heb ik tijdens mijne late eigenlijk enkel uno extreme gespeeld. Ik had dit van thuis uit meegenomen en dit lukte hen toch wel, ondanks de nieuwe kaarten erin. Vooral het duwen op het 'kaske' vonden ze leuk :D Verder heb ik opruim gehouden in de spellenkast op't werk en heb ik toch nog enkele spellen compleet kunnen maken...

Dus als ik hen nu motiveer voor spellekes te spelen dan kan ik misschien wat budget krijgen voor nieuwe spellen!! :angel:
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Elsje07 schreef:... tijdens mijne late ...
Even serieus: dit klinkt als een Vlaamse uitdrukking. Ik neem aan dat dit 'mijn late dienst' of 'mijn avonddienst' is?
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

cymric schreef:
Even serieus: dit klinkt als een Vlaamse uitdrukking. Ik neem aan dat dit 'mijn late dienst' of 'mijn avonddienst' is?

Idd... ge hebt ne vroege, dag en late of ne nacht :D
Dus ik bedoel tijdens mijne avonddienst :wink:
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

cymric schreef:
's nie persé Vlaams :silent:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Okee, zuidelijk dan. 'Mijne late' zou ik als Hagenees niet gebruiken, in ieder geval, en zeker niet met 'mijne'. Dat klinkt allemaal erg ouderwetsch en hoofs :wink: .

Terug on-topic: welke spellen hadden je interesse, Elsje07?
freyavandechocolade
Meeple

Bericht door freyavandechocolade »

Ik heb volgende spellen al succesvol met die doelgroep gespeeld:

* Dweebies
http://www.spellenclub13.be/recensies/Dweebies.htm
Afbeelding

* Dobble
Op elke kaart 2 dezelfde voorwerpen vinden (verschillende mini-spellen)
Afbeelding

* Rory's story Cubes
Verhalen vertellen aan de hand van tekeningen op dobbelstenen (ook perfect zelf te maken...)
Afbeelding
Krisbach007
Rooster Booster

Bericht door Krisbach007 »

Om met 2 te spelen zou misshien Ballonrace zelfs kunnen, of de beer is los.
Mollenmania is ook een leuke... bovenstaande allemaal goedgekeurd door mijn schoonzusje met Down1
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Wel leuke voorstellen allemaal, alleen vrees ik dat onze bewoners niet goed genoeg kunnen tellen... En dat ze zich te snel zouden laten afschrikken door zo'n drempel.

Dweebies lijkt me dan al net iets meer haalbaar... Eveneens de Qwirkle lijkt me leuk!
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
Hert
Meeple

Bericht door Hert »

Diamant is leuk als er iemand meespeelt die de verdeling van de diamantjes op zich neemt. Mijn nichtje van 4 speelde al redelijk mee.
Verder de kinderspellen zoals Spokentrap mss, ziet er niet te kinderachtig uit.
ontwaken
PIONier

Bericht door ontwaken »

Sinds mijn zus een paar jaar geleden slachtoffer werd van N.A.H. en tweemaal per week naar een instelling gat voor N.A.H. patiënten, kom ik er regelmatig. Zo'n jaar geleden raakte bekend dat ik wat met spelletjes heb en de cliënten (zo worden ze genoemd) vonden dit een leuk tijdverdrijf. Sindsdien doe ik zo ongeveer per kwartaal een spellendag met hen.
Wat is er allemaal al de revue gepasseerd :
Weerwolven van Wakkerdam (vinden ze allen heel leuk.
Woordzoeker
get bit
take 5
Ubongo
Quirkle
Tayu
blokus
stapelwoord
saboteur

Ik poog telkens met een gezamenlijk spel te starten om nadien in groepjes te verdelen en verder met kleinere groepjes te spelen naargelang niveau en interesse.
Het geeft toch wel een hele voldoening deze cliënten op een vrolijke manier uit hun dagelijkse sleur te halen.
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Bedankt voor je reactie!

In onze groep is er ook 1 iemand met een NAH. Maar hem krijgen we nog niet mee gemotiveerd om mee gezelschapsspellen te spelen.
Hij houdt meer van buitenspelen zoals KUBB of petanque...

Leuk initiatief dat je een spellendag organiseert met hen.
Ik heb ondertussen op het werk de goedkeuring om een spellenvakantie te organiseren, dus 3 dagen alles in thema van spelletjes! En wie weet groeit dit nog verder uit want ze vonden dit toch erg interessant.

Het idee van gezamelijk te starten om daarna op te splitsen is misschien wel iets dat ik kan meenemen, want dat klinkt wel leuk!

Weerwolven lijkt me te moeilijk voor onze bewoners, maar als er mensen zijn die hiervan een eenvoudigere versie kennen mogen altijd voorstellen doen natuurlijk. Op de vakantie zijn we met een 8tal (of net iets meer) Ben benieuwd!
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen