Mijn wenslijst
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Mijn wenslijst
Misschien eerst even mijn profiel schetsen. Ik speel graag tactische spellen als Maharaja, 7 Wonders en Hoogspanning. Ik kan genieten van worker placements zoals Stone Age en Puerto Rico. Ik hou van partyspellen als Dixit Odyssey, Saboteur, Weerwolven en Cash & Guns. Verder speel ik ook graag de dobbelspellen King of Tokyo en Regenwormen. Ik speel ook heel graag kaartspellen als Dominion, Jaipur, Boonanza, Koehandel Master, Jambo, Kolonisten van Catan het snelle kaartspel en Machiavelli. Ik wil echter niet beginnen aan Card Trading Games. Naast kaartspellen ben ik ook fan van de abstracte spellen als Dammen en Stratego. Een spel mag ook luchtig zijn, zoals Ticket To Ride wat ik een fantastisch spel vind. Ik hou niet van deductiespellen als Tobago en Cluedo. Mijn vriendin houdt niet van deck building spellen als Carcassonne, dus in die spellen heb ik ook niet echt interesse om te kopen. Ik heb nog maar 1 coöperatief spel (Verboden Eiland) gespeeld (bij vrienden) en dat vond ik heel leuk. Daarom wil ik me zelf ook één of meerdere coöps kopen. Een spel moet vooral goed en niet te lang zijn. Dus geen spel dat 3 uur of langer duurt. Ik zoek vooral spellen met een hoge herspeelbaarheid. De meest gespeelde spellen bij mij thuis zijn Boonanza, Saboteur, King of Tokyo en 7 Wonders. We spelen meestal met 3 of 4 spelers, soms ook met 2 of met meer dan 5 spelers. Hieronder mijn wenslijst. Welke spellen kunnen jullie me aanraden uit deze lijst? Alternatieven geven mag ook.
A Few Acres Of Snow
Asara
Bang !
Carson City
Chinatown
Chocolatl
Clans
Galaxy Trucker
Ghost Stories
Guillotine
Hawaii
Pandemie
Panic Station
Perudo
Race for the Galaxy
Rattus
Roll Through The Ages
San Juan
Takenoko
The Resistance
Tikal
Time’s Up
Yinsh
A Few Acres Of Snow
Asara
Bang !
Carson City
Chinatown
Chocolatl
Clans
Galaxy Trucker
Ghost Stories
Guillotine
Hawaii
Pandemie
Panic Station
Perudo
Race for the Galaxy
Rattus
Roll Through The Ages
San Juan
Takenoko
The Resistance
Tikal
Time’s Up
Yinsh
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Re: Mijn wenslijst
Uit deze lijst, met een scheef oog bekeken: Ghost Stories, Guillotine, Perudo, Race for the Galaxy, Rattus, Roll Through the Ages en Yinsh.
-
r56ygf
- Stamhoofd
Wat mij betreft zou ik deze zeker proberen:
Carson City
Pandemie
Tikal (maar niet het beste met 2 spelers)
Yinsh
Carson City
Pandemie
Tikal (maar niet het beste met 2 spelers)
Yinsh
-
WTULTC
- Elfenkoning
Guilotine, Pandemie en Flashpoint fire rescue. Bang raad ik af als je niet vaak met 5 of meer mensen speelt. Crooks vind ik op dit moment een leuk luchtig spelletje.
.
.
-
woozle
- Stamhoofd
Voor Co-op zou ik kiezen tussen pandemie of Flash Point. Ik heb ze allebei, en ik vind ze allebei even leuk.
Aanrader is volgens mij Panic Station - als je regelmatig met 5 of meer spelers speelt. Download dan ook zeker de laatste regels die op BGG staan. In de nieuwe uitgave zijn ze misschien standaard wel aanwezig.
Aanrader is volgens mij Panic Station - als je regelmatig met 5 of meer spelers speelt. Download dan ook zeker de laatste regels die op BGG staan. In de nieuwe uitgave zijn ze misschien standaard wel aanwezig.

-
Robertopellizini
- Genius
Ben ik de enige die deze even hierom moest gniffelen? (no offense)ditterio schreef:
Ik speel graag tactische spellen als Maharaja, 7 Wonders en Hoogspanning.
Ik kan genieten van worker placements zoals [...] Puerto Rico.
Mijn vriendin houdt niet van deck building spellen als Carcassonne,
7 wonders en hoogspanning in 1 rijtje noemen zie je niet vaak, Puerto Rico is geen worker placement, en carcassonne is geen deck building.
Maar goed, de spellen:
A Few Acres of Snow is 'broken'. Het spel is kaput in die zin dat er 1 overheersende strategie is voor de Britten die met goed spel altijd wint. De designer heeft het geprobeerd te fixen, maar tevergeefs. Ik kan het je dus sterk afraden.
Asara is een leuke worker placement met kaarten als workers. Ik heb het 1x gespeeld en vond het heel aangenaam. Het is de eenvoudigste Worker Placement die ik ken (nog lichter dan Stone Age). Dit kan ik je wel aanraden.
Bang! Ik vond het een erg teleurstellend spel. Player elimination in een spel dat langer dan 1 uur duurt vind ik geen succes. Het spel duurt veel te lang voor wat het is.
Carson City. Een interessant spel. Mijn groep was er erg over verdeeld. 2 mensen (waaronder ik) vonden het eigenlijk niks, terwijl de overige 3 het erg leuk vonden. Er zit verder ook veel conflict en wat onvoorspelbaarheid in het spel. Daar moet je tegen kunnen.
Guillotine is een erg chaotisch, maar wel leuk spel. Erg geschikt voor de door jou genoemde spelersaantallen en zelfs ook leuk met 2. Dit is een van mn favoriete fillers. Staat altijd garant voor veel plezier. Het is een soort geglorificeerd pesten met redelijk wat humor.
Hawaii was voor mij een van de verrassingen van het afgelopen jaar. Het spel speelt niet heel snel, maar is uitermate geschikt voor 2 t/m 5 spelers. Er zijn flink wat regeltjes, maar met ietwat ervaring speelt het spel toch redelijk snel weg. Het spel voelt als een mix tussen Stone Age en Vikings, maar wel iets complexer dan die 2. Echt een leuk spel.
Pandemie is een leuke coöp, maar wel met 1 probleem, namelijk dat 1 speler met meer ervaring de rest gaat aanvoeren. Ook doe je in het spel vaak dezelfde dingen als een vorige keer. Het is altijd net wel iets anders en aanpassing is zeker vereist, maar na een tijdje ga je het spel toch 'door' krijgen. Ik speel het nog steeds met plezier, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen teveel een puzzel wordt. Verboden Eiland is sterk gelijk aan pandemie en wordt ook wel pandemie light genoemd.
Panic Station heeft flink wat opstartproblemen gehad met slechte regels. Met de juiste aanpassingen (en een variant) is het spel echter goed speelbaar. Het is wel erg afhankelijk van het geluk van kaarten trekken in hoeverre de good guys or bad guys in het voordeel zijn. Ik heb 2 potjes gespeeld. In de eerste wonnen de mensen redelijk comfortabel en in de 2e werden de mensen afgemaakt. Dit soort swings moet je kunnen accepteren, dan is het spel wel aardig. Ik vind echter dat er beter spellen zijn dan deze. Voor thematisch kun je beter voor het (het wat langere) Battlestar Galactica gaan. Voor een sneller spel met net zoveel of nog meer paranoia moet je voor The Resistance gaan.
Race for the Galaxy. Ik heb het slechts een paar keer gespeeld en moet zeggen dat ik het steeds nog niet goed onder de knie krijg. Dit spel heeft echt een duidelijke leercurve. Het is niet zozeer dat de symbolen ingewikkeld zijn, maar het onthouden en toepassen is niet altijd even intuïtief. Ook de strategieën zijn lastig goed uit te voeren. Pittig spel, maar ik begin het wel steeds leuker te vinden. Let wel dat het
Rattus. Hier kan ik kort over zijn. Ik vind er niks aan. Blokjes heen en weer geschuif. Bah.
Roll Through the Ages is een aardig dobbelspel. Ik speel het regelmatig nog en heb er altijd wel plezier in. Er zijn wat dominante strategieën, maar dan moeten de dobbelstenen wel meewerken natuurlijk.
San Juan. Hier ben ik nu op uitgekeken. Het is een leuk spelletje en een ideale opstap naar een spel als Race for the Galaxy, maar toch te beperkt om lang interessant te bliijven.
Takenoko vind ik misschien wel het 'mooiste' spel van 2011. Het ziet er prachtig uit, dat bamboe, en die panda/tuinman. Het speelt ook erg lekker weg. Een nadeel is wel dat er veel geluk in het spel zit. Zoveel, dat dat vaak bepaalt wie het spel wint. Ik speel het vooral met mijn vrienden en anderen die spelletjes niet zo serieus nemen, dus dan kan het best. Voor mensen die graag willen winnen kan het echter vervelend zijn.
The Resistance. Dit is mijn favoriete spel, mijn nr. 1. Het hangt wel veel af van met wie je het speelt. Het spel komt prachtig tot z'n recht met mensen die er niet van terugschrikken anderen te beschuldigen, hardop te discussiëren over wat te doen en actief overal bij betrokken te willen zijn. De spelers maken het spel. Met de juiste groep (gelukkig is die van mij daar één van) is dit een prachtig staaltje intrige/samenwerking/backstabbing, samengepakt in 30 minuten. Echt een aanrader. Let wel dat dit spel met name tot zijn recht komt vanaf 6 spelers (liefst 7). Met 5 is het toch iets minder.
Tikal vind ik dan weer helemaal niks. Analysis Paralysis (dat wil zeggen dat mensen geneigd zijn veel tijd te nemen om hun beurt optimaal uit te denken) is een enorm probleem omdat je elke beurt 10 actiepunten te besteden krijgt en die kunt verdelen over verschillende dingen. Het spel is slim bedacht, maar het irriteert mij enorm en speelt gewoon niet lekker weg.
Yinsh is een aardig 2-persoonsspel abstract. Leuk voor af en toe, maar ik prefereer dan een spel als Hive of zelfs Kamisado.
Chinatown/Chocolatl/Clans/Galacy Trucker/Ghost Stories/Perudo/Time's Up nooit gespeeld
Gezien je voorkeuren zou ik kiezen voor:
- Hawaii (goed met alle nummers)
- Asara
- Guillotine
- Pandemie (toch wel de koning van de 'eenvoudigere' coöps)
- Roll Through the Ages
- The Resistance (als je toch minstens regelmatig met 6 speelt en je groep zich goed kan en wil inleven, anders niet doen)
en misschien Takenoko (afhankelijk van hoe erg je het vindt wanneer geluk een flinke rol speelt)
Andere suggesties:
- Yspahan (leuk, relatief snel spel met inventief gebruik van dobbelstenen)
- Ninjato (worker placement, vergelijkbaar met Stone Age, maar dan met leuk push-your-luck mechanisme)
- Kingsburg (wederom erg inventief gebruik van dobbelstenen. Is wel in eerste instantie ietwat aan de lange kant, maar met herhaald spelen gaat dat sterk omlaag)
- Small World (risk, maar dan heel erg anders; erg simpel, leuk en snel spel met verschillende races/abilities combinaties die elk spel uniek maken)
- Lords of Waterdeep. Een erg nieuw worker placement spel wat heel goede recensies krijgt. Ik vind het persoonlijk ietwat overrated, maar het zit wel strak in elkaar én speelt snel.
Succes!
-
cymric
- Wu Feng
Nee hoor. Maar ik had geen zin om dat op te schrijven.Robertopellizini schreef:Ben ik de enige die deze even hierom moest gniffelen? (no offense)
Aanvulling: ik verkeerde in de veronderstelling dat het probleem redelijk weg is, maar dat nu elders een zwak punt opduikt...? Hoe dan ook, het overheersende gevoel is wel dat AFAoS lijkt op een tapijt dat niet in een kamer past en altijd ergens scheef ligt, dus aanschaffen houdt een zeker risico in omdat een nieuweling niet weet hoe handig hij uiteindelijk met het spel zal worden.A Few Acres of Snow is 'broken'. ...
Aanvulling: duidelijk zwaardere werkverschaffing dan je in Stenen Tijdperk tegenkomt; onvoorspelbaarheid (lees: rauw dobbeltoeval) kan inderdaad voor gemor zorgen; en wat mij persoonlijk tegenstond was het gepriegel met alle gebouwen- en waardetegels. Goede herspeelbaarheid, dat dan weer wel.Carson City. ...
Aanvulling: elke coöp die geen regelgrenzen stelt aan het 'adviseren' is vatbaar voor dit euvel, dat is niet iets dat karakteristiek is voor Pandemie. Het is een groepsprobleem, geen spelprobleem. Verder wordt elke coöp met een mechanische tegenstander vroeg of laat een puzzel: kille spelregels kunnen niet een tegenspeler / verrader / saboteur van vlees en bloed vervangen. Niet op de lijst van aanbeveling vanwege de aanwezigheid van een heftiger coöp: Ghost Stories.Pandemie is een leuke coöp, maar wel met 1 probleem, namelijk dat 1 speler met meer ervaring de rest gaat aanvoeren. ...
Aanvulling: maar toch, in de categorie simpel en snel elkaar murw meppen... Ik vind het ook niet echt leuk, maar denk wel dat het voor anderen een geslaagd half uurtje simpel tactisch plezier oplevert. Gezien de lichte spellen die het vaakst in het huishouden van de topicstarter worden gespeeld, leek me dat dit zeker van toepassing was. Vandaar op mijn aanbevelingslijst. Met de uitbreiding gaat de herspeelbaarheid ook fiks omhoog.Rattus. Hier kan ik kort over zijn. Ik vind er niks aan. Blokjes heen en weer geschuif. Bah.
Aanvulling: ik speel niet meer met de basisscorebladen, gebruik altijd die van de (gratis) uitbreiding. Die laat het spel wat langer doorlopen en heeft wat meer variatie, wat dit spelletje best kan hebben.Roll Through the Ages is een aardig dobbelspel. ...
Aanvulling: grappig is dan wel weer dat veel andere spellen net zo'n keuzerijkdom herbergen, maar je spelers dan meestal niet hoort klagen over AP. Tikal moet je leren vlot te spelen, net als die andere spellen... Spelers willen dat gewoon vaak niet—kan gebeuren—maar jammer genoeg wordt dan de AP (waarvan niet gezegd is dat die optreedt) als handig excuus misbruikt. Hoe dan ook, Tikal verscheen niet op mijn lijst van aanbeveling vanwege het feit dat het spel een fikse leercurve heeft: dat leek me minder geschikt. Herspeelbaarheid is daarentegen dik in orde.Tikal vind ik dan weer helemaal niks. ...
Aanvulling:Chinatown/Chocolatl/Clans/Galacy Trucker/Ghost Stories/Perudo/Time's Up nooit gespeeld
- Chocolatl = blind bieden^2. Vinden de meeste mensen niet leuk; en in dit geval waarschijnlijk ook iets teveel deductie, wat niet mocht. Verder ben ik niet overtuigd van de houdbaarheid van deze titel: het spel lijkt steeds brozer te worden (= steeds meer dat van steeds minder afhangt) naarmate ik het meer speel.
- Clans: prima abstract spel in een leuke uitvoering met eenvoudige regels, maar helaashelaas, met deductie (wie speelt met welke kleur?) en misleiding (kan ik anderen laten denken dat ik met rood speel terwijl ik eigenlijk zwart ben?) als kernelementen. Viel af.
- Galaxy Trucker: heel veel vertier en lachen-gieren-brullen humor als ruimteschepen weer doormidden worden geschoten... maar met weinig echt spel, en naar mijn mening teveel regels voor de leuke ervaring. Viel daardoor af.
- Ghost Stories: heftiger Pandemie met meer dobbelsteeninvloed en langere cliffhangers, kwam daardoor op mijn lijst van aanbeveling, vóór Pandemie. Lijdt trouwens ook aan het alfaspeler-syndroom (zelfs meer, want er is geen enkel regeltechnisch verschil tussen een spel met 1 speler die voor 4 speelt of met 4 spelers van vlees en bloed).
- Perudo: vrolijk en eenvoudig bluffen met dobbelstenen. Valt eigenlijk nooit verkeerd, vandaar op de lijst van aanbeveling. Geen serieus te spelen spel, wel goed om een avond mee af te sluiten of mee te beginnen.
Laatst gewijzigd door cymric op do 03 mei 2012, 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Ik ken alleen deze bovenstaanden.ditterio schreef: Asara
Chocolatl
Clans
Pandemie
Panic Station
Perudo
Rattus
Roll Through The Ages
Takenoko
Yinsh
Coöp (Pandemie/Panic Station) houd ik niet van dus beoordeel ik niet.
Yinsh is abstract voor 2 personen. Als je hiervan houd is het een goeie in zijn soort.
De rest van dit lijstje zijn hele gezellige spellen, ik heb ze al, of ze staan op mijn wishlist. Wat mij betreft stuk voor stuk aanraders.
In je profiel schets je ook (bijna) alle spellen die ik ook heb of graag speel. Grappig! Leek wel of ik mijn eigen verhaal zat te lezen!
Everybody has the right to play...
-
ditterio
- Grote Dalmuti
Eerst en vooral heel erg bedankt voor alle tips. Dankzij jullie raad heb ik al een aantal spellen van mijn lijstje geschrapt (zoals panic station, a few acres of snow en tikal), van andere spellen ben ik dan weer 99% zeker dat ik ze ga aanschaffen (yinsh, the resistance, asara, guillotine, perudo en/of roll through the ages). Bij andere spellen twijfel ik nog (zoals takenoko, chocolatl, clans, 1 vd 2 coöps pandemie en ghost stories of allebei, bang! en rattus). Ook overweeg ik om één van deze voorgestelde spellen te kopen: Lords of Waterdeep, Yspahan of Ninjato. Small World heb ik zelf (leuk spel) en Kingsburg (ook leuk spel en favoriet van mijn vriendin) speel ik bij vrienden.
In verband met het gegniffel
Ik ben een beginnende speler en heb nog niet veel ervaring met al die termen. Ik dacht dat worker placements wou zeggen dat je elke beurt een aantal acties doet door iets te plaatsen (op de schepen, in het handelshuis, enz). Aangezien dit bij Puerto Rico het geval is dacht ik dat dat ook een worker placement was. Of valt Puerto Rico hier niet onder omdat iedereen tezelfdertijd de acties doet?
7 Wonders en Hoogspanning zijn inderdaad twee verschillende spellen, maar ik speel ze allebei graag en ook allebei vrij tactisch vind ik. Al is Hoogspanning veel zwaarder dan 7 Wonders (in mijn ogen).
Ik dacht dat deck building games spellen zijn waarbij het “spelbord” zich stilletjesaan ontvouwt/groter wordt. Bij Carcassonne leg je tegeltjes en tegen het einde van het spel ligt de tafel vol. Maar dat is blijkbaar geen deck building? Wat zijn dan wel deck building spellen?
In verband met het gegniffel
7 Wonders en Hoogspanning zijn inderdaad twee verschillende spellen, maar ik speel ze allebei graag en ook allebei vrij tactisch vind ik. Al is Hoogspanning veel zwaarder dan 7 Wonders (in mijn ogen).
Ik dacht dat deck building games spellen zijn waarbij het “spelbord” zich stilletjesaan ontvouwt/groter wordt. Bij Carcassonne leg je tegeltjes en tegen het einde van het spel ligt de tafel vol. Maar dat is blijkbaar geen deck building? Wat zijn dan wel deck building spellen?
-
missiloon
- Munchkin
mijn kijk op beiden termen, maar mogelijk heb ik het niet volledig goed:
worker placement spellen: je hebt mannetjes en die zet je in. Zoals bij stone age heb je in begin 5 mannetjes, deze kunnen allemaal een andere actie doen bwv.
deck-building spellen: Hierbij denk ik meteen aan dominion. Je bent tijdens het spel bezig met het samenstellen van je eigen stapel kaarten, die kaarten zijn het "deck".
hier de termen op bgg, maar dan dus in het engels:
deckbuilding:
Deck / Pool Building is a mechanism in which players start the game with a pre-determined set of cards / player pieces and add and change those pieces over the course of the game. Many deck-building games provide the players with a currency that they use to "buy" new items that are integrated into the deck or pool. These new resources generally expand the capabilities of the player and allow the player to build an "engine" to drive their future plays in the course of the game.
This mechanism describes something that happens in play during the game as a function of the game, not mere customization of the game from a body of card prior to play.
worker placement:
This mechanic requires players to draft individual actions from a set that is available to all players. Drafting is done one-at-a-time and in turn order. Once drafted, an action can no longer be taken until a subsequent turn or until the action space is no longer occupied by a worker.
Usually, each player has a limited number of pieces with which to participate in the process. In other words, they "place workers" to show which actions have been drafted by which players.
In Agricola, for example, you start with two family members who can be placed on action spaces to collect resources or take certain actions like building fences. When someone places on a given space, that action is no longer available until the next round.
Well known examples of Worker Placement include Agricola, Caylus, Stone Age, Pillars of the Earth, Tribune, and Dominant Species. Early design experiments with the mechanic include Way Out West, Bus, and Keydom (though there is some disagreement about this)
worker placement spellen: je hebt mannetjes en die zet je in. Zoals bij stone age heb je in begin 5 mannetjes, deze kunnen allemaal een andere actie doen bwv.
deck-building spellen: Hierbij denk ik meteen aan dominion. Je bent tijdens het spel bezig met het samenstellen van je eigen stapel kaarten, die kaarten zijn het "deck".
hier de termen op bgg, maar dan dus in het engels:
deckbuilding:
Deck / Pool Building is a mechanism in which players start the game with a pre-determined set of cards / player pieces and add and change those pieces over the course of the game. Many deck-building games provide the players with a currency that they use to "buy" new items that are integrated into the deck or pool. These new resources generally expand the capabilities of the player and allow the player to build an "engine" to drive their future plays in the course of the game.
This mechanism describes something that happens in play during the game as a function of the game, not mere customization of the game from a body of card prior to play.
worker placement:
This mechanic requires players to draft individual actions from a set that is available to all players. Drafting is done one-at-a-time and in turn order. Once drafted, an action can no longer be taken until a subsequent turn or until the action space is no longer occupied by a worker.
Usually, each player has a limited number of pieces with which to participate in the process. In other words, they "place workers" to show which actions have been drafted by which players.
In Agricola, for example, you start with two family members who can be placed on action spaces to collect resources or take certain actions like building fences. When someone places on a given space, that action is no longer available until the next round.
Well known examples of Worker Placement include Agricola, Caylus, Stone Age, Pillars of the Earth, Tribune, and Dominant Species. Early design experiments with the mechanic include Way Out West, Bus, and Keydom (though there is some disagreement about this)
-
cymric
- Wu Feng
Werkverschaffing is eigenlijk een slecht omschreven term. Het is, in z'n meest pure vorm (*haalt diep adem*)ditterio schreef:In verband met het gegniffelIk ben een beginnende speler en heb nog niet veel ervaring met al die termen. Ik dacht dat worker placements wou zeggen dat je elke beurt een aantal acties doet door iets te plaatsen (op de schepen, in het handelshuis, enz). Aangezien dit bij Puerto Rico het geval is dacht ik dat dat ook een worker placement was. Of valt Puerto Rico hier niet onder omdat iedereen tezelfdertijd de acties doet?
- een manier om spelers meerdere acties uit een veel groter aanbod van acties te laten uitkiezen
- op zo'n manier dat de spelers om en om een actie uitkiezen en elkaar daarbij kunnen blokkeren
- waarna alle gekozen acties in een bepaalde volgorde worden uitgevoerd
- en weer vrijkomen voor een volgende 'manche'
- tot aan het speleinde.
7 Wonders is tactisch: je kunt, zeker met toenemend speleraantal, vrijwel niets uitrichten op de lange termijn. Wat er uiteindelijk uitrolt is het resultaat van slim kiezen uit een set kaarten die voor jou (en de andere spelers) elke keer een verrassing zal zijn. Hoogspanning kent dit korte termijndenken ook, maar je kunt hier wel degelijk voor een bepaalde lange termijnvisie gaan: agressief een grondstof monopoliseren, lange tijd rustig achteraan hangen en veel geld verzamelen en dan een of twee klappers maken, meteen kiezen voor wat duurdere verbindingen in de hoop dat je niet veel last van inbouwen krijgt, ... . Hoogspanning is daardoor (veel) strategisch(er) van aard dan 7 Wonders. Je tactiek zal er dan ook op gericht zijn om specifiek die dingen te doen die in je gekozen strategie passen; en omdat deze 'sturing' zo nadrukkelijk aanwezig moet zijn, kun je Hoogspanning beter omschrijven als een strategiespel dan als een tactisch spel.7 Wonders en Hoogspanning zijn inderdaad twee verschillende spellen, maar ik speel ze allebei graag en ook allebei vrij tactisch vind ik. Al is Hoogspanning veel zwaarder dan 7 Wonders (in mijn ogen).
Deck building is Dominion of Thunderstone. Carcassonne is 'gewoon' een tegellegspel met een heel klein snufje meerderheden.Ik dacht dat deck building games spellen zijn waarbij het “spelbord” zich stilletjesaan ontvouwt/groter wordt. Bij Carcassonne leg je tegeltjes en tegen het einde van het spel ligt de tafel vol. Maar dat is blijkbaar geen deck building? Wat zijn dan wel deck building spellen?
-
Mistharfare
- Website beheerder
Tips zijn altijd welkom maar waar het uiteindelijk om gaat is dat jij (en je medespelers) het spel leuk vindt dus je zult spellen moeten spelen, spelen en nog eens spelen.
Daarvoor zul je spellen moeten kopen maar er zijn andere manieren om spellen te bemachtigen en het spelen te bevorderen. Zo kun je gaan recenseren, demoën, beurzen bezoeken of andere dergelijke afspraken regelen om spellen te bemachtigen.
Uiteraard zul je als je spellen koopt een paar miskopen doen maar dan verkoop je die weer aan iemand die wel affiniteit heeft met het spel. Vandaar dat voordat je een spel koopt het verstandig is om eerst erover te lezen, kijken wat anderen ervan vinden, videos bekijken, spelregels lezen en spelen.
Je zult spellen tegenkomen die je in eerste instantie niks lijken, niet mainstream zijn of de artwork je niet aanstaat maar juist tussen deze spellen zitten pareltjes. Je zult hier je eigen weg in moeten vinden (en ook een beetje die van je groep) en uiteindelijk merk je welke spellen je het leukste vind. Er is vaak een reden waarom mensen altijd met dezelfde groep spelen en er ook mensen zijn die meerdere groepen hebben. Dit alles is om wat de spelers gemeen hebben met elkaar en de spellen die ze spelen.
Daarnaast draait alles om medestanders te vinden. In je ééntje spelen kan vaak wel maar is minder leuk. Wat ik hiermee bedoel is dat als jij helemaal in trein, war, een bepaalde auteur of een bepaalde reeks spellen bent en je spelersgroep is dat niet heeft het geen zin deze spellen aan te schaffen want het is zonde als ze toch niet gespeeld worden.
Iedereen kan advies geven over de spellen omdat dit op smaak berust ook al weet je niet alles van de spellen. Iedereen kan een mening vormen maar de enige die kan bepalen of de spellen het waard zijn ben jijzelf.
Mijn advies: Sluit bij voorbaat geen enkel spel uit, speel zoveel mogelijk en neem afwegingen (goeie en foute) voor het aanschaffen van spellen alleen zo zul je erachter komen welke spellen voor jou zijn gemaakt.
Tot slot even wat van mijn pareltjes die ik anders nooit had gevonden:
Daarvoor zul je spellen moeten kopen maar er zijn andere manieren om spellen te bemachtigen en het spelen te bevorderen. Zo kun je gaan recenseren, demoën, beurzen bezoeken of andere dergelijke afspraken regelen om spellen te bemachtigen.
Uiteraard zul je als je spellen koopt een paar miskopen doen maar dan verkoop je die weer aan iemand die wel affiniteit heeft met het spel. Vandaar dat voordat je een spel koopt het verstandig is om eerst erover te lezen, kijken wat anderen ervan vinden, videos bekijken, spelregels lezen en spelen.
Je zult spellen tegenkomen die je in eerste instantie niks lijken, niet mainstream zijn of de artwork je niet aanstaat maar juist tussen deze spellen zitten pareltjes. Je zult hier je eigen weg in moeten vinden (en ook een beetje die van je groep) en uiteindelijk merk je welke spellen je het leukste vind. Er is vaak een reden waarom mensen altijd met dezelfde groep spelen en er ook mensen zijn die meerdere groepen hebben. Dit alles is om wat de spelers gemeen hebben met elkaar en de spellen die ze spelen.
Daarnaast draait alles om medestanders te vinden. In je ééntje spelen kan vaak wel maar is minder leuk. Wat ik hiermee bedoel is dat als jij helemaal in trein, war, een bepaalde auteur of een bepaalde reeks spellen bent en je spelersgroep is dat niet heeft het geen zin deze spellen aan te schaffen want het is zonde als ze toch niet gespeeld worden.
Iedereen kan advies geven over de spellen omdat dit op smaak berust ook al weet je niet alles van de spellen. Iedereen kan een mening vormen maar de enige die kan bepalen of de spellen het waard zijn ben jijzelf.
Mijn advies: Sluit bij voorbaat geen enkel spel uit, speel zoveel mogelijk en neem afwegingen (goeie en foute) voor het aanschaffen van spellen alleen zo zul je erachter komen welke spellen voor jou zijn gemaakt.
Tot slot even wat van mijn pareltjes die ik anders nooit had gevonden:
- Valdora
- Peloponnes
- Tinner's Trail
- Brug naar de Hemel
- Diamonds Club
-
ditterio
- Grote Dalmuti
Misth, ik begrijp je volkomen, het makkelijkste is om alle spellen op voorhand te testen. Dit kan makkelijk in spellenclubs en ik zou dit wel zien zitten, maar mijn vriendin is niet echt voorstander. Ze vindt dat we al genoeg spellen spelen en het leven is meer dan spellen spelen alleen. Ik kan haar daarin geen ongelijk geven. We spelen zo goed als elk weekend (soms ook in de week met ons tweetjes) spellen, dus dat is meer dan voldoende.
Ik heb al verschillende spelen aangekocht louter op basis van spelvideo’s, advies op fora en door recensies te lezen (zonder 1 van deze spellen te spelen) en ik moet zeggen dat ik hierdoor (misschien op Tobago na dat mij een klein beetje tegenviel) nog geen enkele miskoop heb gedaan. Uiteraard speel je het ene spel wel liever dan het andere.
Bij de aankoop van spellen hou ik ook rekening met mijn vriendenkring waar ik spellen mee speel. Ik heb geluk dat die groep vrij groot is. Van januari 2012 tot nu al met meer dan 20 verschillende personen (familie en vrienden) thuis spellen gespeeld en de smaak van de groep is vrij verdeeld (wat in mijn voordeel is). De ene groep speelt het liefst luchtige partyspellen waarbij de nadruk op het plezier (lachen en pret maken) ligt. Een andere groep kan ik zwaardere spellen voorschotelen. Nog een andere groep speelt het liefst kaartspellen of luchtige bordspellen. Nog anderen spelen niet graag spellen die lang duren. Het grote voordeel is dat elke groep wel meerdere spelsoorten graag speelt en de meesten ook openstaan voor nieuwe spellen. Dat zorgt ervoor dat ik voor elk spel dat ik al heb aangekocht een publiek heb om te spelen. Een spel dat ik wel graag eens zou spelen, maar waarvan ik niet echt mensen in mijn vriendenkring heb die hiervoor zouden openstaan is bijvoorbeeld Memoir 44. Daarom koop ik dat spel ook niet. Wat ook vaak terug komt is dat de meesten graag eens een nieuw spel spelen, maar geen 3 nieuwe spellen op een avond willen spelen omdat de uitleg van de spellen dan te lang duurt of omdat ze steeds een zelfde spel willen spelen om een tactiek te vinden in dat spel.
Ik pas mijn publiek ook vaak aan aan het spel ipv omgekeerd. Bijvoorbeeld: ik heb zin om een spel te spelen dat het best speelt met 6 spelers. Dan zorg ik dat we met 6 zijn en bekijk ik op voorhand welke spellen we kunnen spelen met 6. Het volgende weekend zorg ik dat we met 4 zijn omdat er dan andere spellen aan bod kunnen komen. Elk spellenweekend is op die manier anders en gevarieerd. Ook voor ons.
Nu heb ik een afspraak met mijn vriendin. Binnenkort gaan we op een rommelmarkt staan. Met de winst van onze spullen + oude spellen als Monopoly, Wie wordt multimiljonair, Magelaen, ... mag ik nieuwe spellen kopen. Daarom ben ik nu al aan het uitkijken wat ik met mijn budget ga doen
Bij advies van anderen hou ik ook rekening met hun voorkeuren. Jerommeke speelt graag de kaartspellen A, B en C. Ik speel ook graag de kaartspellen A, B en C. Jerommeke speelt daarnaast ook graag kaartspel D. Dan is de kans groot dat ik kaartspel D ook leuk zal vinden. Omgekeerd kan uiteraard ook.
Ik hou ook rekening met de spellen die ik al heb. Ik hoef geen 20 worker placement spellen en slechts 1 kaartspel te hebben, als ik beide soorten spellen even graag speel. Daarnaast hou ik ook rekening met de spellenkast van vrienden waar ik vaak mee speel. Dominion, Ticket To Ride, Vorsten van Florence, Regenwormen,... vind ik heel leuke spellen, maar heb ik zelf niet omdat ik deze spellen bij vrienden kan spelen. Tenzij goedkope, korte kaartspelletjes.
Ik sluit niet elk spel uit, maar spellen waarbij verschillende “kenners” zich zware vragen stellen, laat ik voorlopig vallen omdat ik toch keuze genoeg heb en liever spellen koop waarbij het risico heel klein is dat ik het een slecht spel zal vinden.
Bedankt voor je 5 pareltjes. Tinner’s Trail staat al in mijn kast. Reglement al gelezen en ziet er leuk uit, maar tot hiertoe nog niet kunnen spelen. Daar komt binnenkort zeker verandering in.
Ik heb al verschillende spelen aangekocht louter op basis van spelvideo’s, advies op fora en door recensies te lezen (zonder 1 van deze spellen te spelen) en ik moet zeggen dat ik hierdoor (misschien op Tobago na dat mij een klein beetje tegenviel) nog geen enkele miskoop heb gedaan. Uiteraard speel je het ene spel wel liever dan het andere.
Bij de aankoop van spellen hou ik ook rekening met mijn vriendenkring waar ik spellen mee speel. Ik heb geluk dat die groep vrij groot is. Van januari 2012 tot nu al met meer dan 20 verschillende personen (familie en vrienden) thuis spellen gespeeld en de smaak van de groep is vrij verdeeld (wat in mijn voordeel is). De ene groep speelt het liefst luchtige partyspellen waarbij de nadruk op het plezier (lachen en pret maken) ligt. Een andere groep kan ik zwaardere spellen voorschotelen. Nog een andere groep speelt het liefst kaartspellen of luchtige bordspellen. Nog anderen spelen niet graag spellen die lang duren. Het grote voordeel is dat elke groep wel meerdere spelsoorten graag speelt en de meesten ook openstaan voor nieuwe spellen. Dat zorgt ervoor dat ik voor elk spel dat ik al heb aangekocht een publiek heb om te spelen. Een spel dat ik wel graag eens zou spelen, maar waarvan ik niet echt mensen in mijn vriendenkring heb die hiervoor zouden openstaan is bijvoorbeeld Memoir 44. Daarom koop ik dat spel ook niet. Wat ook vaak terug komt is dat de meesten graag eens een nieuw spel spelen, maar geen 3 nieuwe spellen op een avond willen spelen omdat de uitleg van de spellen dan te lang duurt of omdat ze steeds een zelfde spel willen spelen om een tactiek te vinden in dat spel.
Ik pas mijn publiek ook vaak aan aan het spel ipv omgekeerd. Bijvoorbeeld: ik heb zin om een spel te spelen dat het best speelt met 6 spelers. Dan zorg ik dat we met 6 zijn en bekijk ik op voorhand welke spellen we kunnen spelen met 6. Het volgende weekend zorg ik dat we met 4 zijn omdat er dan andere spellen aan bod kunnen komen. Elk spellenweekend is op die manier anders en gevarieerd. Ook voor ons.
Nu heb ik een afspraak met mijn vriendin. Binnenkort gaan we op een rommelmarkt staan. Met de winst van onze spullen + oude spellen als Monopoly, Wie wordt multimiljonair, Magelaen, ... mag ik nieuwe spellen kopen. Daarom ben ik nu al aan het uitkijken wat ik met mijn budget ga doen
Bij advies van anderen hou ik ook rekening met hun voorkeuren. Jerommeke speelt graag de kaartspellen A, B en C. Ik speel ook graag de kaartspellen A, B en C. Jerommeke speelt daarnaast ook graag kaartspel D. Dan is de kans groot dat ik kaartspel D ook leuk zal vinden. Omgekeerd kan uiteraard ook.
Ik hou ook rekening met de spellen die ik al heb. Ik hoef geen 20 worker placement spellen en slechts 1 kaartspel te hebben, als ik beide soorten spellen even graag speel. Daarnaast hou ik ook rekening met de spellenkast van vrienden waar ik vaak mee speel. Dominion, Ticket To Ride, Vorsten van Florence, Regenwormen,... vind ik heel leuke spellen, maar heb ik zelf niet omdat ik deze spellen bij vrienden kan spelen. Tenzij goedkope, korte kaartspelletjes.
Ik sluit niet elk spel uit, maar spellen waarbij verschillende “kenners” zich zware vragen stellen, laat ik voorlopig vallen omdat ik toch keuze genoeg heb en liever spellen koop waarbij het risico heel klein is dat ik het een slecht spel zal vinden.
Bedankt voor je 5 pareltjes. Tinner’s Trail staat al in mijn kast. Reglement al gelezen en ziet er leuk uit, maar tot hiertoe nog niet kunnen spelen. Daar komt binnenkort zeker verandering in.
-
cymric
- Wu Feng
ditterio schreef:Nu heb ik een afspraak met mijn vriendin. Binnenkort gaan we op een rommelmarkt staan. Met de winst van onze spullen + oude spellen als Monopoly, Wie wordt multimiljonair, Magelaen, ... mag ik nieuwe spellen kopen. Daarom ben ik nu al aan het uitkijken wat ik met mijn budget ga doen.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
Het zijn niet alleen spellen dat ik verkoop, ook andere zaken zoals cd's, dvd's, boeken, enzcymric schreef:ditterio schreef:Nu heb ik een afspraak met mijn vriendin. Binnenkort gaan we op een rommelmarkt staan. Met de winst van onze spullen + oude spellen als Monopoly, Wie wordt multimiljonair, Magelaen, ... mag ik nieuwe spellen kopen. Daarom ben ik nu al aan het uitkijken wat ik met mijn budget ga doen.Volgens mij... kom je net aan een exemplaar Coloretto o.i.d.