Hermagor
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Imhotep
- Uitgever
Hermagor
HERMAGOR is gisteren gearriveerd in onze magazijnen. QWG verwacht van dit nieuwe spel van Emanuele Ornella heel veel en gezien de reacties op SPIEL 2006 in Essen zijn deze hoge verwachtingen terecht.
Op de site http://www.whitegoblingames.nl ziet u (bij nieuws) een impressie van het prachtige spelmateriaal.
Kom kijken, spelen en kopen in onze stand volgend weekend in Eindhoven !
Op de site http://www.whitegoblingames.nl ziet u (bij nieuws) een impressie van het prachtige spelmateriaal.
Kom kijken, spelen en kopen in onze stand volgend weekend in Eindhoven !
Labels:
-
syroit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik heb de kans gehad dit spellen te spelen op zaterdagavond in het Holiday Inn, en was aangenaam verrast.
Als je de uitleg hoort lijkt het een zeer ingewikkeld spel, maar eenmaal dat je een ronde gespeeld hebt valt dat allemaal mee.
Je moet tijdens het spel al rekening houden met de eindscore, want er zitten op het einde nog verschillende tellingen. Bij een van die tellingen wordt gekenen in welke regio het minste huizen hebt en die worden gewaardeerd. En dit waren enkele vergeten en heeft en heel wat punten gekost
Als je de uitleg hoort lijkt het een zeer ingewikkeld spel, maar eenmaal dat je een ronde gespeeld hebt valt dat allemaal mee.
Je moet tijdens het spel al rekening houden met de eindscore, want er zitten op het einde nog verschillende tellingen. Bij een van die tellingen wordt gekenen in welke regio het minste huizen hebt en die worden gewaardeerd. En dit waren enkele vergeten en heeft en heel wat punten gekost
-
Baffo
- PIONier
Ik heb Hermagor gespeeld op het Spellenspektakel zaterdag en ik kan niet anders dan positief zijn. Het lijkt inderdaad ingewikkeld, maar na het spelen van een ronde gaat een en ander wel op zijn plek vallen. Hiermee wil ik niet zeggen dat het een eitje is! Hermagor biedt mijns inziens veel diepgang, waarbij ik elementen van GOA (markt) en Elfenland (reizen naar de steden) herken. Vooral de meerdere scoremogelijkheden moeten goed in het oog worden gehouden.
Conclusie: ik heb het dus gelijk maar gekocht!
ps. 1 minpuntje: de geldbriefjes gaan wel snel 'krom' staan.
Conclusie: ik heb het dus gelijk maar gekocht!
ps. 1 minpuntje: de geldbriefjes gaan wel snel 'krom' staan.
-
thesid
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Koek en Spel
-
Imhotep
- Uitgever
Het is zelfs zijn allerbeste spel tot nu toe.
Hermagor zal in 2007 bewijzen dat het een blijvertje is en dat dit kwaliteitsspel door velen zal worden gewaardeerd. Positieve recensies en aandacht zullen Hermagor geen windeieren leggen. Momenteel hebben een groot aantal bekende spellensites en tijdschriften aangegeven het spel in een recensie verder te belichten.
Het spel was op Spiel 2006 na 2,5 dag uitverkocht. Ook QWG heeft veel Hermagor verkocht tijdens Spellenspektakel 2006 in Eindhoven.
De meeste mensen die het spel tijdens de beurs wilden proberen hebben het spel helemaal uitgespeeld en vervolgens gekocht. Door de beperkte ruimte (slechts 2 tafels voor Hermagor) hebben helaas nog te weinig mensen kennis kunnen maken met dit nieuwe spel van QWG.
Sterke punten van het spel zijn:
- fantastische layout en artwork
- grote herspeelbaarheid
- uniek veilingmechanisme op de Grote Markt van Hermagor (fase 1)
- veel strategie en diepgang in de combinatie van de Grote Markt en het reizen in fase 2
QWG
Hermagor zal in 2007 bewijzen dat het een blijvertje is en dat dit kwaliteitsspel door velen zal worden gewaardeerd. Positieve recensies en aandacht zullen Hermagor geen windeieren leggen. Momenteel hebben een groot aantal bekende spellensites en tijdschriften aangegeven het spel in een recensie verder te belichten.
Het spel was op Spiel 2006 na 2,5 dag uitverkocht. Ook QWG heeft veel Hermagor verkocht tijdens Spellenspektakel 2006 in Eindhoven.
De meeste mensen die het spel tijdens de beurs wilden proberen hebben het spel helemaal uitgespeeld en vervolgens gekocht. Door de beperkte ruimte (slechts 2 tafels voor Hermagor) hebben helaas nog te weinig mensen kennis kunnen maken met dit nieuwe spel van QWG.
Sterke punten van het spel zijn:
- fantastische layout en artwork
- grote herspeelbaarheid
- uniek veilingmechanisme op de Grote Markt van Hermagor (fase 1)
- veel strategie en diepgang in de combinatie van de Grote Markt en het reizen in fase 2
QWG
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
Imhotep
- Uitgever
-
syroit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zelf heb ik maar 1 minpunt ondekt en dat zat hem in de spelregels. De uitleg die er stond was op zich heel duidelijk alleen mocht er iets meer aandacht besteed worden aan de lay-out om bepaalde punten duidelijk uit te lichten. Ook word er soms in 1 tekening 2 voorbeelden uitgelegd. Vind ik wat onhandig.cymric schreef:Goed, en nu de hamvraag: wat zijn de negatieve kanten van het spel? Als je die net zo snel en duidelijk op durft te schrijven als de positieve, zorg ik ervoor dat Hermagor mijn absolute probeertopprioriteit is op Spel 2006, okee?
Nu als je 1 rondje speelt ben je dat allemaal al weer vergeten. Ik moet ook zeggen dat ik het zaterdagavond rond 23h heb gespeeld!!
-
Imhotep
- Uitgever
Mindere punten (ik spreek liever niet van negatieve) van Hermagor zijn:cymric schreef:Goed, en nu de hamvraag: wat zijn de negatieve kanten van het spel? Als je die net zo snel en duidelijk op durft te schrijven als de positieve, zorg ik ervoor dat Hermagor mijn absolute probeertopprioriteit is op Spel 2006, okee?
- met 2 personen minder leuk (ondanks de variant) als met meerdere personen
- als je met personen speelt die alle zetten willen doorrekenen en dooranalyseren is de speeltijd behoorlijk lang (omdat het bij normaal spelen ook al snel 1,5 uur duurt)
- veel kleine regeltjes, zoals bij Caylus het geval is (maar dat is slechts de eerste keer dat je het speelt het geval)
Meer kan ik helaas niet bedenken, sorry !
-
cymric
- Wu Feng
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Vermoedelijk een gruwelijke speelduur met medespelers die hun acties graag tot op de millimeter doorrekenen en willen onthouden hoeveel geld hun tegenstanders bezitten.cymric schreef:Goed, en nu de hamvraag: wat zijn de negatieve kanten van het spel? Als je die net zo snel en duidelijk op durft te schrijven als de positieve, zorg ik ervoor dat Hermagor mijn absolute probeertopprioriteit is op Spel 2006, okee?
Met vlotte medespelers is het genieten geblazen.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
cymric
- Wu Feng
Eindoordeel: probeert een beetje van alles te zijn, en slaagt in niets. Speelt snel, maar is na een tijdje routineus, en met snelle rekenaars wordt het duf en niet erg spannend. Misschien nog een kleine cliffhanger aan het einde om te zien wie het beste van alle andere spelers kon bijhouden wat hun score is---een onzinnig mechanisme dat door een net openbaar scorespoor had moeten worden vervangen. (Maar dan wordt het tegelijkertijd helemaal een wedstrijdje hoofdrekenen. Damned if you do, damned if you don't.)
Het spel werkt ongetwijfeld beter met spelers die het op het scherpst van de snede proberen te spelen, maar als die zo hard tekeer (durven te) gaan zet ik toch echt veel liever Funkenschlag op tafel. Geen aanschaf dus, sorry.
Het spel werkt ongetwijfeld beter met spelers die het op het scherpst van de snede proberen te spelen, maar als die zo hard tekeer (durven te) gaan zet ik toch echt veel liever Funkenschlag op tafel. Geen aanschaf dus, sorry.
-
francobollus
- Uitgever
Beste Cymric,
Ik moest je stukje een paar keer lezen om het te begrijpen, maar ik ben het, persoonlijk en zakelijk (;)), niet met je eens.
Ik zal niet verder in detail treden, maar wil nog wel verwijzen naar een eerste, Duitstalige en positieve kritiek, te vinden op http://www.spieletest.at/spiel.php?ID=1554.
Met vriendellijke groet,
Frank Quispel
Ik moest je stukje een paar keer lezen om het te begrijpen, maar ik ben het, persoonlijk en zakelijk (;)), niet met je eens.
Ik zal niet verder in detail treden, maar wil nog wel verwijzen naar een eerste, Duitstalige en positieve kritiek, te vinden op http://www.spieletest.at/spiel.php?ID=1554.
Met vriendellijke groet,
Frank Quispel