Geocaching

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

WTULTC
Elfenkoning

Re: Geocaching

Bericht door WTULTC »

NielsZW, cache je met een gsm of heb je al een GPS? Ik zie namelijk dat je voornamelijk alleen maar traditionals hebt gedaan. Persoonlijk is onze intresse daarin steeds minder geworden en doen wij voornamelijk multi's. Liefst een beetje met puzzelen en/of mooie verstoptechnieken, waarbij je de nodige GPS-kennis nodig hebt. Dat is voor ons lekker uitdagend en de kick om dan een cache te vinden zonder hulplijntje is dan groot.

Leuk NielsZW, wij hebben een korte multi liggen. Inmiddels bijna 50 bezoekers en 3 favopunten gekregen, dus cache is leuk genoeg. Het begint bij een picknickbankje waar een aantal gegevens opgezocht moeten worden en vervolgens ga je naar een kappeletje en dan moet je weer wat gegevens vinden om een projectie te kunnen doen. Het is meer om beginnende cachers het projecteren te leren...

Vandaag hebben we overigens een van de bekendste caches van het land (Nederland), namelijk het mysterie van de drie zusjes. Deze multi was wel makkelijk, maar de wp's waren mooi. Daarna gingen we een wat pittigere doen. Namelijk Struinen op de Wolfhezerheide en deze cache had zowat alles wat je nodig moet hebben aan gps-kennis om hem tot een goed einde te kunnen brengen. Voor ons zelfs nog iets nieuws en dat is gelukkig gelukt zonder een hulplijntje te gebruiken.
Afbeelding
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

WTULTC schreef:... Namelijk Struinen op de Wolfhezerheide en deze cache had zowat alles wat je nodig moet hebben aan gps-kennis om hem tot een goed einde te kunnen brengen. Voor ons zelfs nog iets nieuws en dat is gelukkig gelukt zonder een hulplijntje te gebruiken...
Da's ook sterk: deze cache hadden we zaterdag willen doen! Maar door de mindere weersverwachting is het geplande dagje uitgesteld.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Enrico hij is zeker de moeite waard. Niet zo zeer vanwege de verstoptechnieken, maar wel vanwege de opdrachten en de GPS-technieken. Daarnaast gaat de tocht ook nog door een erg mooi gebied. Verder verklap ik niets... haha...

Daarna hebben wij nog Kasteel Doorwerth bezocht en de uitkijktoren daar in de buurt. Liggen 3 makkelijke caches, maar dat was meer als tijdopvulling (ivm later bij een chinees gingen eten) en vanwege het mooie kasteel en uitzicht.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Joverowa, ik zie nu dat je TC over spellen (de turtle) in de Jumanji (erg toepasselijk) ligt. Deze cache heb ik een maand geleden gedaan. Ik kan je vertellen dat hij in een van de mooiste caches van Nederland ligt.
Afbeelding
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

WTULTC schreef:NielsZW, cache je met een gsm of heb je al een GPS?
GSM natuurlijk. Ik doe nu de makkelijke traditionele caches maar ik begin langzamerhand met de puzzels. Ik vind trackables ook erg leuk.

Binnekort mijn eigen muntenlijn uitzetten. Zijn al besteld. Verder heb ik een TB die staat morgen weer op Ducosim in de parkeergarage!
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

NielsZW schreef:
WTULTC schreef:NielsZW, cache je met een gsm of heb je al een GPS?
GSM natuurlijk. Ik doe nu de makkelijke traditionele caches maar ik begin langzamerhand met de puzzels. enz
Het is niet vanzelfsprekend om met een GSM te cachen. Wij zouden na 5 caches al vastgelopen zijn: projecteren, kruispeilingen en dergelijke zijn zelden tot nooit mogelijk op een GSM. Bovendien is een (bui) regen ook niet aan te raden met een GSM.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Niels... Uhm... Ik mag hopen dat je de coördinaten van je cache meerdere keren hebt gepeild en daar dan het gemiddelde van hebt genomen, want anders krijg je een enorme afwijking als mensen naar je cache zoeken. Zeker omdat hij met een GSM is uitgezet. Iets waarbij ik eigenlijk al mijn vraagtekens bij zet en je eigenlijk niet zou moeten doen.

Verder ben ik geheel met Enrico eens. GPS (meestal Garmin) is beter nauwkeuriger dan een GSM en kun je in het veld makkelijker mee projecteren, RD-coördinaten etc. Op een GSM heb je daarvoor tools nodig en die werken voor sommige zaken minder prettig, maar sommige tools (met name omreken tools) zijn wel handig op de GSM. Wij houden een GSM (smartphone) naast de GPS, alleen voor omrekentools. Niet om de tocht mee te doen.

Komend weekend staat een nachtcache op het programma samen met een paar andere cachers. Hopelijk wordt het mooi weer.
Afbeelding
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Enrico schreef:Het is niet vanzelfsprekend om met een GSM te cachen. Wij zouden na 5 caches al vastgelopen zijn: projecteren, kruispeilingen en dergelijke zijn zelden tot nooit mogelijk op een GSM. Bovendien is een (bui) regen ook niet aan te raden met een GSM.
WTULTC schreef:Zeker omdat hij met een GSM is uitgezet. Iets waarbij ik eigenlijk al mijn vraagtekens bij zet en je eigenlijk niet zou moeten doen.

Verder ben ik geheel met Enrico eens. GPS (meestal Garmin) is beter nauwkeuriger dan een GSM en kun je in het veld makkelijker mee projecteren, RD-coördinaten etc.
Wat een aversie richting de GSM's. Is de gehele geocache wereld zo? Zo ja, dan moet ik mij maar eens achter de oren krabben. Ik ben een beginner en dat geef ik graag toe. Dus is het handig om een App te hebben (7.99) waar ik het mee kan leren. Ik kan ook een apart kastje kopen (200+ euro) maar dat heb ik er nog niet voor over.

De cache is slechts een idee en zeker nog niet klaar. Ben wel met voorbereidingen begonnen. Echter als ik jullie zo hoor kan ik beter stoppen. Je kan me ook eens uitnodigen om eens te zien wat de voordelen zijn. Btw in mijn omgeving zijn verschillende cachers overgestapt van GPS naar iPhone. Dus jullie mening wordt niet overal gedragen.
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Niels, kijk ik en Enrico houden van (pittige) multi's van zeker zo'n 5 km of langer (wandelingen in meestal een mooi natuurgebied). Daarbij zoek je meerder waypoints (WP's) en gebruik je gedurende die toch die meestal zo'n 2 a 3 uurtjes duurt (ligt aan de moeilijkheidsgraad). Laatst zelfs 8 uur. Ik zal een rijtje maken waarom juist bij zulke tochten een GPS beter is dan een GSM:

- De meeste accu's van GSM's gaan veel sneller op dan de batterijen van een GPS. Tevens neem ik voor de zekerheid altijd een setje volle reserve batterijen mee, maar met volle batterijen kun je zeker zo'n 12 u tot 16 u achter elkaar geocachen.
- Projecteren, RD-coördinaten etc. zijn makkelijker in te voeren op een GPS. Bij een GSM heb je daar wel tools voor maar dat werkt niet altijd even prettig.
- Een GPS is over het algemeen robuster. Kan beter tegen regen. De meeste GPS'en hebben een driehoekskompas, wat betekend dat als je een GPS op zijn kop/schuin zou houden hij nog steeds de juiste richting aan geeft. Volgens mij heeft een GSM dat niet.
- Een GPS hang je makkelijker om je nek of aan je broek zodat je tijdens het lopen je handen vrij hebt.
- In de zon kun je over het algemeen het scherm van de meeste GPS'en beter aflezen dan de scherm van een GSM.

Met name de bovenste 2 punten zijn de grootste voordelen bij met name multi's. Nu weet ik Niels dat je nog geen multi hebt gedaan (misschien wel niet jouw ding), maar als je wel een multi zou gaan doen van 5 km met bijv. 15 WP's die je allemaal moet berekenen en invoeren op je GSM dan kom je denk ik snel de te korten van een GSM tegen. Ik kan genoeg caches opnoemen die zowat niet te doen zijn met GSM, zoals Jumanji, Struinen over de Wolfhezerheide en de Bedevaartcaches.

Een voordeel aan GSM zijn bepaalde omreken tooltjes. Zoals stapeltel een tekst etc.. Dan hoef je alleen die tekst op je GSM in te typen en komen er cijfers uit die je dan voor een deel nodig hebt in een coördinaat. Alleen daarvoor gebruiken wij een GSM naast onze GPS. Daarnaast heb je bij sommige caches een QR-codereader nodig en dan is een GSM ook wel handig. Echter dat zijn de enige 2 voordeel puntjes.

Als je alleen maar traditionele caches blijft doen dan hoef je inderdaad niet persé een GPS aan te schaffen, maar persoonlijk vind ik oppikkers (traditionele caches) niet veel meer aan tenzij ze erg mooi verstopt zitten en niet onder een steen of zo... Voor ons zijn oppikkers alleen maar tijdopvulling als ze in de buurt liggen van een mooie multi of als ze op de route liggen waar je tijdens de multi langs komt dan laat ik ze zeker niet liggen.

Nog over het plaatsen van een cache. Leg je GSM (of GPS) meerdere keren (zo'n 3 keer) vlak op de grond op dezelfde plek. Wacht telkens 10 sec. Lees dan de coördinaten af. Doe dat 3 keer en neem van zowel noord als oost het gemiddelde van die keren. Dan heb je aardig goed de coördinaten bepaald en zal er minder afwijking zijn voor je cachebezoekers. Vraag wel toestemming aan de grondeigenaar (vaak de gemeente, natuurmonumenten of staats bosbeheer). Met name natuurorganisaties willen nog wel eens moeilijk doen. Gemeentes over het algemeen niet als je maar duidelijk in je brief uit legt wat je plannen voor de cache zijn en waar deze komt liggen en wat geocachen in houd. Ik heb er oa in gezet dat het ter promotie is van onze mooie gemeente. Deze info is ook allemaal te vinden op de diverse forums etc. Ik wil je er alleen maar op wijzen, want er is niets zo frustrerend dat een cache veel afwijking heeft doordat de cache-eigenaar de coördinaten verkeerd heeft ingelezen. Dat krijg je anders wel te horen in negatieve logs en dat wil ik bij deze voor je voorkomen door je zo te waarschuwen. Als alles goed klopt, dan krijg je dat ook te horen. Wellicht zelfs als de cache mooi is door favopunten. Onze cache heeft inmiddels 4 favopunten en daarmee zijn wij erg blij.
Afbeelding
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Ik heb je een pb gezonden. Deze discussie loopt anders te hoog op.
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Ik ben even een paar dagen weg geweest (inderdaad: weekendje geocachen...), vandaar mijn reactie nu pas.

Ik heb niets tegen geocachen met een GSM en ik kan me ook heel goed voorstellen dat je het met een GSM uitprobeert. Het is tenslotte zonde als je een paar honderd euro uitgeeft aan een GPS en je na een paar keer ontdekt dat het toch niet helemaal is wat je verwachtte. En uiteraard zijn de vele tools en toegang tot internet op een GSM erg handig.

Zoals WTULTC al aangaf, zijn er vele soorten caches en dus ook vele soorten cachers. Ik ken mensen die inmiddels 5000 caches gedaan hebben en daarbij amper 300 multi's. Voor dit type cachers kan een GSM prima zijn. In mijn geval voldoet dit niet meer. De reden heeft WTULTC al beschreven.

Laat je niet misleiden door onze reacties: als jij plezier beleeft aan de manier waarop je tot nu toe cachet (raar woord :think: ) en een GSM voldoet daarbij, dan moet je dat vooral zo blijven doen!

Overigens: gisteren ben ik hier geweest...
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Gaaf Enrico.

Ook wij zijn dit weekend op pad geweest. Met een paar andere teams (oa de maker van de prachtige Jumanji cache bij Uden, moet je zeker een keer gaan doen Enrico) hebben we de nachtcache De Zware Jongens bij Venray gedaan. Alle opdrachten gingen goed, maar uiteindelijk konden we hem toch niet vinden. Aleen de muggen waren minder. Ik zit nu vol met bulten. Rond 2.00 u s'nachts zijn we maar naar huis gegaan. Echter het was wel gezellig.
Afbeelding
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Maar ik ben wel benieuwd welke GPS jullie dan wel gebruiken en waarom?

Ik had een gezien maar dat kost mij mij al snel 300 euro (Garmin Oregon). Bt'je veel voor een beginner. Echter de etrex serie schijnt ook goewd te zijn. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik heb de Garmin Dakota 20 (dus niet de Dakota 10 want die heeft voor mij een aantal belangrijke functies niet), dat is zeg maar het kleinere broertje van de Oregon

De redenen (voor mij pluspunten) waarom ik voor deze GPS heb gekozen zijn de volgende:
- Compacte wat kleinere gps die lekker in de hand ligt
- Touchscreen
- SD-kaartje kun je extra toevoegen naast het standaard geheugen waardoor er meer opslagruimte is
- Mogelijkheid om kaarten er op te zetten. Zelf heb ik een opensource fietsmap er op staan (zat niet standaard bij de koop, maar kun je wel ergens downloaden) waar ook veel bospaadjes op staan. Erg handig in het bos zodat je al na een berekening van een wp ziet of het een logisch punt kan zijn. Daarnaast hoef je dan niet steeds de pijl achter na te lopen.
- Beeldscherm is duidelijk (ook met zonlicht en in het donker bij nachtcaches)
- Levensduur van de batterijen (AA-batterijen) is vrij lang ca 16 tot 20 uur (iets langer dan de Oregon, maar dat komt met name door het kleinere scherm denk ik).
- Chirpfunctie (al heb ik dat tot nu toe nog maar 1x nodig gehad bij een geocache)
- Prijs/kwaliteitverhouding. De Dakota 20 kostte mij destijds zo'n 220 euro en dat was zo'n 100 a 150 minder dan de Oregons waar je vond ik zoveel verschillende versies van hebt dat ik niet echt weet welke nu het best voor mij zou passen.

Minpunten:
- Soms zou ik willen dat het scherm toch iets groter was, want ik druk nog wel eens een verkeerd getalletje in als ik een nieuw coördinaat in typ.
- En wellicht kan het menu beter, met waypoints aanmaken opslaan etc. al weet ik niet precies hoe dat bij andere GPS'en is. Al stoor ik mij hier niet zo aan.
- Niet de mogelijkheid om Wherigo's te doen kan (dat kan een Oregon wel), maar dit kan wel met een gsm erbij. Er zijn namelijk programma's die Wherigo's op de mobiel kunnen zetten en afspelen.

NielsZW.. De extrex serie is ook goed en kom ik geregeld tegen. Maar is dacht ik zonder touchscreen. Toch zie je de meeste cachers (met name ervaren) met een Oregon lopen. Er zijn namelijk zoveel soorten Oregon's (400, 450, 550 t etc..). Echter ik ben blij met mijn Dakota 20. Toen ik hem kocht was ik ook nog maar een beginnende cacher. Mocht er ooit een 2e GPS komen dan wordt het wel een Oregon en schuift deze door mijn vriendin, maar hij voldoet nu nog prima dus ik zie nu niet echt in waarom ik nu al een Oregon zou moeten hebben...
Afbeelding
Carrie
Veenboer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Carrie »

Op zich is het met de Oregon's niet zo heel ingewikkeld, je moet gewoon voor jezelf bedenken van te voren: Wat wil ik?
Veel types van de Oregon worden niet meer geleverd, en daar is simpel weg een nieuw serie nummer voor gekomen. Dus als je dan een nieuwe gaat halen dan vallen die oude nummers al af (dat scheelt :wink: ). Dan staat de 't' achter een typenummer voor topokaarten. Wil je die erop hebben of koop je zelf kaarten? Let op de schaal van die topokaarten die erop zitten. Is dat voldoende voor je?
Dan zijn er nog met of zonder fototoestel? Wij hebben de 400T = zonder camera. Dat vonden we ook niet zo nodig, omdat we altijd nog wel een mobieltje bij ons hebben.
Dan kan je nog kijken hoe groot je je scherm wilt hebben. De 400T (wordt niet meer geleverd) vind ik prettig in de hand liggen, touchscreen (voor mij ook groot genoeg), sd-kaartje waarop extra kaarten staan, werkt op 2 penlites en groot voordeel t.o.v. mobiele telefoon: waterdicht en het kan tegen een stootje! :thumbup: