Hawaii gedumpt

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

VFeight
Jakkiebak!

Hawaii gedumpt

Bericht door VFeight »

Nu was ik best wel benieuwd naar de review van Hawaii en dit was het resultaat:

deel 1: http://boardgamegeek.com/video/17189/ha ... aii-part-1

deel 2: http://boardgamegeek.com/video/17207/ha ... aii-part-2

Ik heb het spel al enkele keren gespeeld en ben er helemaal weg van en vind het bij deze een beetje zonde dat het op zo'n manier in de spotlights komt.
Nu heeft iedereen recht op zijn mening natuurlijk, alleen er is zoveel andere rommel op de markt...zucht...

zo, dat lucht op :D

Labels:
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Hawaii gedumpt

Bericht door 16 Feet Pauly »

Haha je beseft toch wel dat de discussie hiermee gestart is ;), ik heb toevallig deel 2 aanschouwt. Ik denk dat hij gewoon weer eens wilde zeiken, hij is altijd enthousiast over vrijwel alles wat hij reviewed. Het is geen slecht spel hoor Hawaii, het enige wat mij een beetje stoort aan het spel is dat er losse delen in zitten om een modulair bord te maken, maar dit heeft 0 invloed op het spel, de volgende keer dat je speelt merk je er niks van dat de tegels anders liggen. Ho well, ook niet mijn favoriet van vorig jaar maar wel vermakelijk voor een keer.
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Wat is trouwens een euro spel?
Afbeelding
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Xildur schreef:Wat is trouwens een euro spel?
Niet duur?

Nee serieus, een euro is een vaak uit Duitsland afkomstig spel waarbij het thema er iets minder bovenop ligt dan zijn Tegenovergestelde categorie de ameritrash. Heeft vaak blokjes en draait vaak om overwinningspunten.
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Een benaming voor een bepaald type bordspel. Het zijn titels met een relatief korte spelduur (niet meer dan 2 uur), nadruk op spelmechanismen in plaats van 'de ervaring', geen spelereliminatie, weinig tot geen rechtstreekse aanvallen op andere spelers, en simplistisch (doch wel verzorgd) spelmateriaal. Alle spellen in het logo van BSM zijn euro's.

Waarom 'euro': vanwege het feit dat dit type spel zijn oorsprong vond in de Duitse spellenscene. Dit in tegenstelling tot bepaalde grote Amerikaanse uitgevers die de nadruk legden op grote en lange spellen met overdadige afwerking, nadruk op 'het verhaal', geen lief gedoe maar harde confrontatie waar nodig, en (veel) minder nadruk op het exploiteren van de 'trucjes' in de spelregels, vaak tot aan moedwillig negeren van de implicaties van de regels aan toe.

Toen een paar jaar geleden een stel heethoofden de zaak op het spits dreef, raakten de denigrerende termen eurosnoot of eurosnob en ameritrash) in zwang. (Toenertijd was Bush jr. nog president, wat het geheel een extra sociaal-cultureel tintje gaf.) Ameritrash was een geuzennaam en is nu de algemeen geaccepteerde term voor het type spel, is ook niet meer zo beladen als toen; de snoot en snob zijn min of meer verdwenen. Wil je het eurospel in een negatief daglicht zetten, gebruik je nu de het woord JASE: Just Another Soulless Euro.
r56ygf
Stamhoofd

Bericht door r56ygf »

Om eerlijk te zijn: toen ik het zag had ik het gevoel dat hij er dan ook maar alles bij had gehaald om het spel af te kraken en dat het niet een review was met alleen de punten die hem werkelijk stoorden. Die onzin over het opzetten van het spel bijvoorbeeld, er zijn zo veel spellen die veel tijd innemen om op te zetten. Beetje jammer.
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

cymric schreef:
Een benaming voor een bepaald type bordspel. Het zijn titels met een relatief korte spelduur (niet meer dan 2 uur), nadruk op spelmechanismen in plaats van 'de ervaring', geen spelereliminatie, weinig tot geen rechtstreekse aanvallen op andere spelers, en simplistisch (doch wel verzorgd) spelmateriaal. Alle spellen in het logo van BSM zijn euro's.

Waarom 'euro': vanwege het feit dat dit type spel zijn oorsprong vond in de Duitse spellenscene. Dit in tegenstelling tot bepaalde grote Amerikaanse uitgevers die de nadruk legden op grote en lange spellen met overdadige afwerking, nadruk op 'het verhaal', geen lief gedoe maar harde confrontatie waar nodig, en (veel) minder nadruk op het exploiteren van de 'trucjes' in de spelregels, vaak tot aan moedwillig negeren van de implicaties van de regels aan toe.

Toen een paar jaar geleden een stel heethoofden de zaak op het spits dreef, raakten de denigrerende termen eurosnoot of eurosnob en ameritrash) in zwang. (Toenertijd was Bush jr. nog president, wat het geheel een extra sociaal-cultureel tintje gaf.) Ameritrash was een geuzennaam en is nu de algemeen geaccepteerde term voor het type spel, is ook niet meer zo beladen als toen; de snoot en snob zijn min of meer verdwenen. Wil je het eurospel in een negatief daglicht zetten, gebruik je nu de het woord JASE: Just Another Soulless Euro.
Wat zijn dan bekende voorbeelden van een Amerikaans spel? Moet ik dan denken aan City of Thieves achtige spellen?
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Twilight Imperium III
Battlestar Galactica
Arkham Horror
Tides of Iron
Descent
Earth Reborn
Claustrophobia
Dust
Space Hulk
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Xildur schreef:
Wat zijn dan bekende voorbeelden van een Amerikaans spel? Moet ik dan denken aan City of Thieves achtige spellen?
Volgens mij: Risk, Axis & Allies, etc

Volgens BGG op http://boardgamegeek.com/wiki/page/Ameritrash

What is Ameritrash?

From the BoardgameGeek Glossary:

Ameritrash is "a catchphrase for 'American style boardgames.' In general, this means games that emphasize a highly developed theme, characters, heroes, or factions with individually defined abilities, player to player conflict, and usually feature a moderate to high level of luck."

There is a great deal of dispute over what Ameritrash means, even when it is accepted as a meaningful term. Many gamers would never call the "old" Avalon Hill a producer of Ameritrash. Ameritrash means something to most hobby gamers, but what it means still varies somewhat across communities.

In sum, the concrete definition of "Ameritrash" is considered by some to be hazy.

Examples

Runewars
Arkham Horror
StarCraft: The Board Game
War of the Ring
Last Night on Earth: The Zombie Game
Battlestar Galactica
Dune
Axis & Allies
Battlestations
Cosmic Encounter
Talisman
Twilight Imperium
Divine Righ
VFeight
Jakkiebak!

Bericht door VFeight »

NIet altijd even makkelijk in te schatten of het nu een volboed eurogame is of een ameritrashgame.
Laatste jaren zien we ook titels die het beste van beide in zich hebben.
Wat te denken van Ghost Stories, Dungeon Lords, Dungeon Petz, Defenders Of The Realm, Stronghold,...
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

VFeight schreef:Wat te denken van Ghost Stories, Dungeon Lords, Dungeon Petz, Defenders Of The Realm, Stronghold,...
Ik denk dat het eerder ligt aan de spelers dan aan het spel dat uiteindelijk bepaalt of je met AT of JASE bezig bent. Speel je om te winnen, ben je in feite bezig met een JASE (want gebruik maken van de regels); speel je om het spelen en de lol eromheen, doe je in feite AT (want regels zijn minder relevant). Het is zeer goed mogelijk om een titel met wat rollenspel of grappige tafeldiscussie de ene of de andere kant op te sturen; en daarvoor hoef je lang niet altijd een grote doos met spellenchroom op tafel te zetten.
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Thx voor de uitleg. Ik ben blijkbaar een euro fan. Weet iemand overigens waar je City of Thieves goedkoop kan krijgen?
Afbeelding