Die Macher

Wie helpt me in mijn speurtocht naar dit spel?

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Schoolmeester
Meeple

Die Macher

Bericht door Schoolmeester »

Hallo

Onlangs las en bekeek ik verschillende recensies i.v.m. het spel 'Die Macher'. Een ding is zeker: de meningen over dit spel zijn verdeeld. Desondanks blijft het spel mij intrigeren, niet alleen omdat politieke spellen mij totnogtoe relatief onbekend zijn, maar ook door de fijne mechanieken in het spel en de sobere - lees bijna typisch Duitse - vormgeving. Daarom ben ik op zoek naar een exemplaar van het spel.
Het spel werd ontwikkeld door Karl-Heinz Schmiel en het werd voor het eerst uitgegeven in 1986 door uitgeverij Hans im Glück. In de loop der jaren zijn een aantal heruitgaves verschenen, maar ongeveer rond de eeuwwisseling moet de laatste editie verschenen zijn. Daarna verdwijnt het spel een beetje in de anonimiteit. Het staat m.a.w. vast dat Hans im Glück het spel niet meer in productie heeft...

Heeft iemand een tip, dan hoor ik die graag. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten
Schoolmeester
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Die Macher

Bericht door cymric »

Je grootste kans is met de heruitgave van Valley Games, maar ook die is ondertussen OOP (in ieder geval bij de uitgever). In het tweedehands-circuit duikt het spel echter regelmatig op, dus ik weet zeker dat als je de geëigende kanalen (ebay of bgg, zie bijv. hier) een beetje in de gaten houdt, je een exemplaar kunt oppikken. Verwacht echter niet een laag aanschafbedrag, dat zit er niet in. Het was al duur toen Valley Games het opnieuw uitbracht, en het opnieuw uitverkocht raken van het spel heeft de prijs geen goed gedaan.
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Ik heb het spel liggen maar ben niet van plan het te verkopen. Wees je ervan bewust vooraleer je het koopt dat het een behoorlijk "droog" en technisch spel is met een stevge complexiteit. Het zou zonde zijn om veel geld te geven aan een spel dat dan tegenvalt. Succes bij je zoektocht.
Schoolmeester
Meeple

cymric schreef:Je grootste kans is met de heruitgave van Valley Games, maar ook die is ondertussen OOP (in ieder geval bij de uitgever). In het tweedehands-circuit duikt het spel echter regelmatig op, dus ik weet zeker dat als je de geëigende kanalen (ebay of bgg, zie bijv. hier) een beetje in de gaten houdt, je een exemplaar kunt oppikken. Verwacht echter niet een laag aanschafbedrag, dat zit er niet in. Het was al duur toen Valley Games het opnieuw uitbracht, en het opnieuw uitverkocht raken van het spel heeft de prijs geen goed gedaan.
Hallo

Bedankt voor de tips. :clap:
Die uitgeverij Valley Games lijkt trouwens nog wel meer spellen in het politieke thema uit te brengen. :wink:

Vriendelijke groeten
Schoolmeester
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Schoolmeester schreef: Die uitgeverij Valley Games lijkt trouwens nog wel meer spellen in het politieke thema uit te brengen. :wink:

Vriendelijke groeten
Schoolmeester
Inderdaad. Ik kan je zeker Liberté aanraden: minder lang en zeer originele spelmechanismen. Republic of Rome daarentegen ligt al jaren stof te vangen en krijg ik niet op tafel.
jopla
Veenboer

Bericht door jopla »

valley games heeft trouwens laten weten (via een tweet) dat er in 2013 opnieuw een reprint komt van Die Macher:
http://www.boardgamegeek.com/thread/782 ... print-2013
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

stefaan schreef:Inderdaad. Ik kan je zeker Liberté aanraden: minder lang en zeer originele spelmechanismen. Republic of Rome daarentegen ligt al jaren stof te vangen en krijg ik niet op tafel.
Het echte politieke proces zoals wordt uitgebeeld in Die Macher is Liberté daarentegen niet.

Dit overigens los van Liberté's verder prima spelkwaliteiten. Beetje een acquired taste, dat wel.
Schoolmeester
Meeple

cymric schreef:
stefaan schreef:Inderdaad. Ik kan je zeker Liberté aanraden: minder lang en zeer originele spelmechanismen. Republic of Rome daarentegen ligt al jaren stof te vangen en krijg ik niet op tafel.
Het echte politieke proces zoals wordt uitgebeeld in Die Macher is Liberté daarentegen niet.

Dit overigens los van Liberté's verder prima spelkwaliteiten. Beetje een acquired taste, dat wel.
Hallo

Ik heb ondertussen eens een beetje rondgekeken, o.a. naar een paar reviews van Liberté. Ik moet bekennen dat ik het spel wat moeilijk kan inschatten. Enerzijds had ik misschien iets verwacht dat meer in de lijn van 'Die Macher' ligt, maar dat is - zoals je zelf aangaf - niet onmiddellijk het geval. Anderzijds ben ik totnogtoe een fan van de spellen van Martin Wallace. Enfin, ik laat het wellicht best allemaal nog even bezinken...
Ik concentreer me ondertussen verder op 'Die Macher' en doe misschien eens navraag bij Valley Games.

Vriendelijke groeten
Schoolmeester