The Resistance - speluitleg

Speel The Resistance online met andere forumleden.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

The Resistance - speluitleg

Bericht door ditterio »

Dit spel bestaat uit 6 spelers (of meer). 4 zijn de leden van het Verzet (=verzetsstrijders), 2 zijn spionnen. De spionnen zijn op de hoogte van elkaars identiteiten, maar er is geen communicatie toegestaan buiten deze thread (behalve met mezelf) over dit spelletje. Er mogen dus onderling geen pb's gestuurd worden! Er kunnen ook meerdere spelers deelnemen.

Het doel van het spel (voor het verzet) is niet om het andere team uit te moorden, maar om missies te laten slagen. Het doel van de spionnen is juist om deze missies te laten mislukken. Voor een missie wordt een team uitgekozen en iedereen in dat team kan meewerken of saboteren. Als er gesaboteerd wordt is de missie mislukt. Je weet echter niet wie heeft gesaboteerd. Je weet wel dat ten minste 1 iemand uit dat team een spion is. Zo kom je langzamerhand meer te weten en kan je uiteindelijk teams maken zonder spionnen, waardoor je missies slagen en je het spel wint (als je een verzetsstijder bent).

Aan het begin van het spel wordt de spelerlijst gerandomiseerd en gepubliceerd - dit zal bepalen wie optreedt als 'De Leider' tijdens elke fase. Aan het begin van elke ronde zal een Leider worden geïdentificeerd - de taak van de Leider is te bepalen wie de plannen voor een aanval krijgt te zien.

Dit wordt bereikt door het publiceren van de aanval door de Leider in het forum;
De leider post de namen van de personen die hij op missie stuurt in het vet op het forum.
Voorstel: de namen van de geadresseerden (in het vet)
De Leider mag zichzelf kiezen. De leider kan zijn keuze op elk gewenst moment voorstellen.

Nadat de Leider het voorstel heeft gepost, moet elke speler een pb sturen naar de spelleider: Plan Accepteren of Plan Weigeren. Een stem mag NIET veranderd worden!
Nadat alle spelers hebben gestemd worden de stemmen geteld - meerderheid wint. Ik publiceer nadien op het forum wie het plan heeft goedgekeurd en wie het plan heeft afgekeurd. Bij gelijke stand wordt het plan verworpen. Indien het voorstel wordt verworpen dan wordt de volgende in de lijst Leider en kan een ander plan voorstellen. Als er in 1 ronde geen voorstel wordt aanvaard, winnen de spionnen de ronde.

Indien het voorstel wordt aanvaard wordt de aanval ingezet. Elke speler die het plan krijgt te zien, moet beslissen om dit plan te ondersteunen of dit plan te saboteren. Leden van het Verzet steunen de aanval automatisch. De spionnen kunnen beslissen om al dan niet de aanval te ondersteunen en sturen een pb naar de spelleider met hun keuze - ondersteuning of sabotage.

Zodra alle spelers die kennis hebben van het plan hebben ingecheckt op het forum (post 'check' in het vet!) zal de spelleider bekend maken of de aanval is gelukt of niet.
Ook wordt er vermeld hoeveel spionnen het plan saboteren als het plan mislukt!

Als alle spelers de aanval ondersteunen dan slaagt het plan en wint het verzet de ronde. Als een speler het plan saboteert mislukt de aanval en winnen de spionnen de ronde. De volgende ronde begint dan met een nieuwe leider.

Het aantal spelers per ronde die moeten gekozen worden om het plan uit te voeren bij 6 spelers:

Ronde 1 = 2 spelers
Ronde 2 = 3 spelers
Ronde 3 = 4 spelers
Ronde 4 = 3 spelers
Ronde 5 = 4 spelers

Het aantal spelers die kunnen gekozen worden, verschilt naargelang het aantal spelers!!!

Het team (de leden van The Resistance of de spionnen) dat als eerste 3 punten binnenhaalt wint!

Voor diegenen die het spel niet kennen, hier de online speluitleg van het echte spel:

Laatst gewijzigd door ditterio op vr 08 jun 2012, 15:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Robertopellizini
Genius

Re: The Resistance - speluitleg

Bericht door Robertopellizini »

ditterio schreef: Nadat de Leider het voorstel heeft gepost, moet elke speler stemmen in het forum:
Plan Accepteren of Plan Weigeren (in het vet!). Een stem mag NIET veranderd worden! Nadat alle spelers hebben gestemd worden de stemmen geteld - meerderheid wint. Bij gelijke stand wordt het plan verworpen. Indien het voorstel wordt verworpen dan wordt de volgende in de lijst Leider en kan een ander plan voorstellen. Als er in 1 ronde geen voorstel wordt aanvaard, winnen de spionnen de ronde
2 vraagjes:
- Bij The Resistance is stemmen op een voorstel erg belangrijk en dat wordt dan ook blind gedaan. Zoals je het nu hebt neergezet kan de laatste persoon zien wat de eerderen hebben gestemd en dan zijn eigen stem daaraan aanpassen. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?
- "Als er in 1 ronde geen voorstel wordt aanvaard, winnen de spionnen de ronde" Dit is een wijziging van de spelregels neem ik aan? En wat is precies 1 ronde? Dat iedereen als leider een keer een missie afgewezen ziet? Dat is in het oorspronkelijke spel direct verlies. Maar hier wil je dat dus niet op die manier doen?
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Robertopellizini schreef:
ditterio schreef: Nadat de Leider het voorstel heeft gepost, moet elke speler stemmen in het forum:
Plan Accepteren of Plan Weigeren (in het vet!). Een stem mag NIET veranderd worden! Nadat alle spelers hebben gestemd worden de stemmen geteld - meerderheid wint. Bij gelijke stand wordt het plan verworpen. Indien het voorstel wordt verworpen dan wordt de volgende in de lijst Leider en kan een ander plan voorstellen. Als er in 1 ronde geen voorstel wordt aanvaard, winnen de spionnen de ronde
2 vraagjes:
- Bij The Resistance is stemmen op een voorstel erg belangrijk en dat wordt dan ook blind gedaan. Zoals je het nu hebt neergezet kan de laatste persoon zien wat de eerderen hebben gestemd en dan zijn eigen stem daaraan aanpassen. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?
- "Als er in 1 ronde geen voorstel wordt aanvaard, winnen de spionnen de ronde" Dit is een wijziging van de spelregels neem ik aan? En wat is precies 1 ronde? Dat iedereen als leider een keer een missie afgewezen ziet? Dat is in het oorspronkelijke spel direct verlies. Maar hier wil je dat dus niet op die manier doen?
1 Deze opmerking is terecht en werd via pb ook als eens aangehaald door Wyckyd. Ik ga dit aanpassen in de regels.

2 Je uitleg klopt, maar op het forum is het geen direct verlies, maar scoren de spionnen 1 punt. De spionnen hebben er dus baat bij dat plannen steeds verworpen worden, maar hierdoor kunnen ze zich ook verdacht maken tov anderen.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Belangrijke spelregelaanpassing:

Nadat de Leider het voorstel heeft gepost, moet elke speler een pb sturen naar de spelleider: Plan Accepteren of Plan Weigeren. Een stem mag NIET veranderd worden!
Nadat alle spelers hebben gestemd worden de stemmen geteld - meerderheid wint. Ik publiceer nadien op het forum wie het plan heeft goedgekeurd en wie het plan heeft afgekeurd. Bij gelijke stand wordt het plan verworpen. Indien het voorstel wordt verworpen dan wordt de volgende in de lijst Leider en kan een ander plan voorstellen. Als er in 1 ronde geen voorstel wordt aanvaard, winnen de spionnen de ronde.
Laatst gewijzigd door ditterio op wo 06 jun 2012, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

En hoe gaat het met Plot kaarten?
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Er zijn geen plotkaarten in het online spel. Ik heb het al op beide manieren gespeeld, maar mijn voorkeur gaat uit naar een spel zonder plotkaarten. Dan is het puur gebaseerd op de denkpistes en overtuigingskracht van de deelnemers en speelt de geluksfactor een kleinere rol. Als er in volgende spellen met een andere spelleider wel iemand plotkaarten wil gebruiken, is dit voor mij uiteraard geen probleem.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Zonder plotkaarten lijkt het me wel beter om met een niet té groot aantal te spelen.
Liefst maximaal 8 dan, anders zijn plotkaarten wel noodzakelijk...
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Robertopellizini schreef:Zonder plotkaarten lijkt het me wel beter om met een niet té groot aantal te spelen.
Liefst maximaal 8 dan, anders zijn plotkaarten wel noodzakelijk...
Oké, ik zal afsluiten.