Mooi aanvullend of totaal overbodig?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Mooi aanvullend of totaal overbodig?

Bericht door ditterio »

Is het een mooie aanvulling of eerder overbodig (meer van hetzelfde) om spel X aan te schaffen als ik spel Y al heb?

Hieronder een overzicht:

X = dit spel overweeg ik om aan te schaffen.
Y = dit spel heb ik al.

X = Ghost Stories Y = Pandemie (Pandemie spelen we graag en vaak, al lukt het ons zelden om het spel te kunnen winnen, Ghost Stories lijkt nog moeilijker om te winnen?)

X = Asara Y = Stone Age (mijn vrienden en ik hebben al heel wat worker placements: stone age, de kathedraal, de koningsburcht, agricola, ... We spelen graag worker placement games, maar ik vind dat we er al voldoende hebben. Asara is ook worker placement, maar blijkbaar een vernieuwend mechanisme: worker placement met kaarten, is dit een must have of niet echt nodig om aan te schaffen als je al een overdaad aan worker placement games hebt?)

X = Roll Through The Ages Y = Levensweg Express (Levensweg express spelen we graag op reis of in de auto. Het is makkelijk te spelen, dobbelstenen gooien en dan op je papiertje aanduiden waarvoor je wil gaan. Geeft RTTA een grote meerwaarde tov andere dobbelspellen zoals Yspahan, Regenwormen en King of Tokyo?)

X = Perudo Y = dobbelstenen (ik heb dobbelstenen, dus zou ik dit spel eigenlijk kunnen proberen zonder het spel aan te kopen en er 15 euro aan te spenderen? Of zie ik iets over het hoofd?)

X = Yinsh Y = dammen (ik hou van dammen en vier op een rij, zal er met Yinsh een nieuwe wereld voor me opengaan?)

X = Puerto Rico Het Kaartspel Y = Puerto Rico (Puerto Rico het bordspel is mijn favoriet aller tijden en speel ik heel graag (zelfs met 2 spelers). Biedt dit van het bordspel afgeleide kaartspel een grote meerwaarde tov het bordspel?)

X = Time’s up Y = Wie is Napoleon? (Wie is Napoleon? vind ik een leuk, luchtig spelletje om in grote groep te spelen. Ik hou wel van luchtige partyspellen met het juiste publiek en op het juiste moment, maar biedt Time’s Up meer dan “uitbeeldertje spelen” en “hints raden”?)

X = The Resistance Y = The Resistance online (Ik speel online graag The Resistance, we hebben dit ook al in real life gedaan, maar dan zonder het echte spel. De spelleider verdeelt gewoon de rollen en de discussies kunnen beginnen. We spelen het wel zonder plotkaarten. Ik vind 15 à 17 euro veel geld voor een discussiespelletje dat je makkelijk zelf kan spelen, of bieden de plotkaarten zoveel meer plezier dat een aanschaf van dit spel prioriteit is?)

X = Guillotine Y = veel kaartspellen (Ik heb al heel wat luchtige, leuke, korte kaartspelletjes, waaronder Spy, Jambo, Jaipur, Kolonisten van Catan het snelle kaartspel, Saboteur, Boonanza, Machiavelli, Take 10,... Hoort Guillotine thuis in dit rijtje of is het enkel een aanrader omdat de prijs zo laag is?

X = Roborally Y = Smallworld (misschien een rare vergelijking, maar ik hou niet van Small World, ik vind het te chaotisch en verlies vaak het overzicht, ik heb bij dat spel het gevoel dat ik maar wat doe maar eigenlijk niet goed weet wat, robo rally ziet er daarentegen superleuk uit, maar velen zeggen dat het geen spel is voor controlefreaks die niet houden van grote chaos? Ik hou wel enorm van racespellen.)

X = Genoa Y = Boonanza (Boonanza is zowat het enige “onderhandelingsspel” dat ik al gespeeld heb en daar beleven we altijd veel plezier aan. Genoa is ook onderhandelen, maar waarschijnlijk een stuk zwaarder? Blijft het onderhandelen leuk zoals in Boonanza of wordt het veel harder gespeeld?)

X = Chinatown Y = Boonanza (zie hierboven + geniet Chinatown of Genoa jullie voorkeur, of geen van beiden of allebei?)

X = Thurn und Taxis Y = Ticket to Ride (Ticket To Ride vind ik een superspel. Velen zeggen dat het veel gelijkenissen heeft met Thurn und Taxis. Biedt Thurn und Taxis voldoende meerwaarde of kan ik het beter bij TTR houden?)

X = Formula D Y = Ditterio’s Race (Ditterio’s Race is een zelf ontworpen racespel gebaseerd op Formel Fun dat we graag spelen. Formula D ziet er heel leuk uit, maar wat ik me afvraag: heb je het gevoel dat je vollen bak kan racen zoals in een racespel pur sang, of is het eerder “wiskundig” berekenen hoe je het best kan remmen, schakelen en rekening kan houden met het weer? Spelen jullie liever een ander racespel, zo ja, welk?)

Graag jullie mening.
BaSL
Team Bordspelmania

Re: Mooi aanvullend of totaal overbodig?

Bericht door BaSL »

YINSH: inderdaad. Er gaat een wereld voor je open. YINSH heeft altijd een plekje in mijn Top x lijsten. Dammen of YINSH? Niet te vergelijken.

Chinatown / Genoa / Bonanza: ik ken Bonanza niet, maar Chinatown is onderhandelen en onderhandelen en een flinke dosis geluk. Wij zijn fan, maar je moet wel met onderhandelaars spelen. Want dat is het hele spel. Genoa is zwaarder. Meer mogelijkheden, meer tijd, meer gamer's game, waar je Chinatown best met je familie kan spelen.

Puerto Rico en San Juan zijn verschillende spellen. San Juan speelt sneller en is erg gaaf. Prefereer het boven Race for the Galaxy en Puerto Rico. Probeer het anders ook eens hier: http://www.feuerteufel.nl/index.php

T&T of TtR vind ik ook niet echt vergelijkbaar. Ja, je legt routes, maar in T&T moet je er wat meer voor doen. Het is allemaal wat tactischer, waar je bij TtR veel vervalt in hopen op de goede kaartjes en blijven verzamelen. T&T verpicht je om bepaalde routes te leggen.
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

ditterio schreef:X = Ghost Stories Y = Pandemie (Pandemie spelen we graag en vaak, al lukt het ons zelden om het spel te kunnen winnen, Ghost Stories lijkt nog moeilijker om te winnen?)
Er zijn mensen die GS makkelijker dan P vinden. En omgekeerd. Het is meer een verschil in aanpak: GS is agressiever, dreigender en onvoorspelbaarder; toen ik het nog speelde had ik veel meer het gevoel dat het niet zozeer neerkwam op slim winnen, maar op slim verliezen zodat je de aanval van dat ectomplasmatisch gespuis zolang mogelijk volhield. Ikzelf knapte af op het toeval in mijn acties (m.a.w., het gooien van ongemodificeerde dobbelstenen): in Pandemie bestaat dat niet. YMMV.
X = Asara Y = Stone Age (mijn vrienden en ik hebben al heel wat worker placements: stone age, de kathedraal, de koningsburcht, agricola, ... We spelen graag worker placement games, maar ik vind dat we er al voldoende hebben. Asara is ook worker placement, maar blijkbaar een vernieuwend mechanisme: worker placement met kaarten, is dit een must have of niet echt nodig om aan te schaffen als je al een overdaad aan worker placement games hebt?)
Deze vraag kan je alleen zelf beantwoorden. Ik kan immers niet zien vanaf welk moment spellen voor jou teveel op elkaar gaan lijken... Ja, het zijn beide werkverschaffers, maar de manier waarop dat element in beide titels is uitgewerkt (qua onderwerp als qua acties), verschilt toch wel aanzienlijk. Ik krijg in ieder geval niet het gevoel dat ik een kopie van hetzelfde spel aan het spelen ben. Asara is naar mijn mening wat eenvoudiger (geen modifiers in de vorm van gereedschap en speelkaartsymbolen) en dus wat minder geschikt voor de veeleisende veelspeler.

Los daarvan: is het erg als je veel—beter gezegd onevenredig veel—werkverschaffers in je verzameling zou hebben? Is er iets mis met het hebben van een voorkeur voor 't een of 't ander? 8)
X = Roll Through The Ages Y = Levensweg Express (Levensweg express spelen we graag op reis of in de auto. Het is makkelijk te spelen, dobbelstenen gooien en dan op je papiertje aanduiden waarvoor je wil gaan. Geeft RTTA een grote meerwaarde tov andere dobbelspellen zoals Yspahan, Regenwormen en King of Tokyo?)
RttA lijkt in niets op Yspahan en Regenwormen. Over KoT kan ik geen uitspraak doen; en wat ik over LE heb gelezen lijkt te suggereren dat RttA er vrij veel op lijkt: een Yathzee-structuur met een eigen scorevelletje. Ik denk dat als er een grens van 'lijkt teveel op elkaar' wordt overschreden, die hier ligt. Meer dan dat kan ik er niet van zeggen.
X = Perudo Y = dobbelstenen (ik heb dobbelstenen, dus zou ik dit spel eigenlijk kunnen proberen zonder het spel aan te kopen en er 15 euro aan te spenderen? Of zie ik iets over het hoofd?)
Je kan Perudo doen met gewone dobbelstenen, zeker. Maar je krijgt een mooi doosje met dobbelstenen die een leuk figuurtje in plaats van 6 ogen hebben...
X = Yinsh Y = dammen (ik hou van dammen en vier op een rij, zal er met Yinsh een nieuwe wereld voor me opengaan?)
Kijk, als je nou voor X 'TZAAR' had gesubstitueerd, kon ik het nog begrijpen. Of Y = Othello, of heel misschien wel 4 op'n rij. Maar de vergelijking in deze vorm... 8) Goed, dan even serieus: de spellen lijken in niets op elkaar anders dan dat er witte en zwarte stenen op een speelveld worden neergezet. YINSH is een prima abstract spel met heel herkenbare elementen uit andere spellen; het is waarschijnlijk het beste spel uit de hele GIPF-reeks; en is een prima startplek om de wereld van het moderne abstracte spel te gaan verkennen.
X = Puerto Rico Het Kaartspel Y = Puerto Rico
Geen commentaar: het kaartspel heb ik maar een keer of twee gedaan, en dat al een jaar of vijf geleden.
X = Time’s up Y = Wie is Napoleon?
X = The Resistance Y = The Resistance online?
Geen commentaar, ken geen van de spellen.
X = Guillotine Y = veel kaartspellen (Ik heb al heel wat luchtige, leuke, korte kaartspelletjes, waaronder Spy, Jambo, Jaipur, Kolonisten van Catan het snelle kaartspel, Saboteur, Boonanza, Machiavelli, Take 10,... Hoort Guillotine thuis in dit rijtje of is het enkel een aanrader omdat de prijs zo laag is?
Morbide onderwerp (wel galgenhumor), beetje rommelig... Ik vond het leuker vanwege het lichte roleplayen dan vanwege het spelletje zelf. Hangt er dus vanaf hoe melig je bent.
X = Roborally Y = Smallworld (misschien een rare vergelijking, maar ik hou niet van Small World, ik vind het te chaotisch en verlies vaak het overzicht, ik heb bij dat spel het gevoel dat ik maar wat doe maar eigenlijk niet goed weet wat, robo rally ziet er daarentegen superleuk uit, maar velen zeggen dat het geen spel is voor controlefreaks die niet houden van grote chaos? Ik hou wel enorm van racespellen.)
De vergelijking gaat inderdaad niet goed op. Smallworld noem jij te chaotisch, maar dat is niet het juiste woord voor wat ik dénk dat je ervaart. Roborally daarentegen is chaotisch in de zin dat je slechte controle hebt over het uiteindelijke resultaat van een eigen in dezelfde beurt geplande zet.

Ik vind Roborally een ***spel en ga iets anders doen als het op tafel komt. Dat heeft met een controlefetish niets te maken; anderen mogen mij in andere spellen knoerthard dwarszitten, graag zelfs. Maar voor mij ligt de grens bij het in mijn eigen beurt al onzeker zijn over wat er daadwerkelijk met mijn eigen acties gaat gebeuren. Als je voor Y 'Maharadja' kiest, krijg je een betere vergelijking: Y goed, dan X bekijken.
X = Genoa Y = Boonanza (Boonanza is zowat het enige “onderhandelingsspel” dat ik al gespeeld heb en daar beleven we altijd veel plezier aan. Genoa is ook onderhandelen, maar waarschijnlijk een stuk zwaarder? Blijft het onderhandelen leuk zoals in Boonanza of wordt het veel harder gespeeld?)
Moeilijk te zeggen. Het hangt erg van de spelersgroep af, doch er is wel veel meer om óver te onderhandelen, dus je kunt een stuk creatiever worden. Ik denk wel dat als het onderhandelen goed aanslaat, Genoa geen verkeerd spel is om te proberen.
X = Chinatown Y = Boonanza
Geen commentaar, ken Chinatown niet.
X = Thurn und Taxis Y = Ticket to Ride (Ticket To Ride vind ik een superspel. Velen zeggen dat het veel gelijkenissen heeft met Thurn und Taxis. Biedt Thurn und Taxis voldoende meerwaarde of kan ik het beter bij TTR houden?)
Wederom het Stone Age/Asara-verhaal: wat is voor jou 'meerwaarde'? Ik vind T&T eleganter in elkaar gezet, met nadrukkelijker elementen om het kaartentoeval wat te beperken; bovendien kun je het spel op diverse manieren spelen: lange verbindingen, bonusverbindingen, regioverbindingen, ... . Die zijn in latere versies van TtR ook wel te vinden, maar het hangt er dan vanaf welke TtR je hebt en speelt. Ikzelf kan vergelijken met de Märklin-editie: dan nog vind ik T&T uitdagender en leuker.
X = Formula D Y = Ditterio’s Race
Geen commentaar, ken beide spellen te slecht.
Laatst gewijzigd door cymric op za 09 jun 2012, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Bedankt voor de uitleg, ik heb al wat spellen geschrapt en bij andere een vraagteken of uitroepteken geplaatst :thumbup: