WK Bordspelmania Groep G

Stem hier op je favoriete spellen en bepaal mee wie de winnaar wordt van het WK Bordspelmania!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

WK Bordspelmania Groep G

CUBA
26
15%
MACHIAVELLI
19
11%
PUERTO RICO
51
30%
ALHAMBRA
8
5%
MR. JACK
9
5%
TICKET TO RIDE
35
21%
VASCO DA GAMA
6
4%
ENDEAVOR
15
9%

Totaal aantal stemmen: 169

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: WK Bordspelmania Groep G

Bericht door ditterio »

Als ik lees dat je ook iets tegen dixit, eufraat & tigris, carcassonne, caylus en stenen tijdperk hebt en je zelfs Puerto Rico geen topspel vindt :wtf: , kan ik er mee leven dat je ook TTR niet lust :wink: :mrgreen:
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

MikeBzonderpuntje schreef:
ditterio schreef:Het is eenvoudig te spelen, eenvoudig uit te leggen, eenvoudig te begrijpen
Inderdaad. Pak kaartje, pak kaartje pak kaartje. Wacht even tot je tegenstander is uitgemutst, pak nog eens een kaartje, pak kaartje, leg treintje.
ditterio schreef: en bovendien heeft het voldoende tactiek in huis voor zowel de beginnende als gevorderde speler.
Een Ticket To Ride-Fan :thumbup:
Mijn criteria liggen anders. Ik stel het zo: het heeft voldoende tactiek in huis voor de mens-erger-je-niet speler. De gevorderde speler kan het ook gebruiken ipv monopoly bij het verplichte kerstdiner met de schoonfamilie. De treintjes zijn schattig voor je kinderen, met de kaarten kunnen zij ook kwartetten. En het bord doet het trouwens ook goed op het haardvuur. :twisted:
Een Ticket To Ride-Hater.... :wave:
Fijn dat ik nu eindelijk weet in welk hokje ik thuis hoor.
Dat spaart me weer ettelijke euros uit aan sessies op een divan.

Prima dat je het een prutspel vindt, maar degradeer anderen die er wel plezier aan hebben niet meteen naar de spellenhel. Sorry moest het even kwijt.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
David
Professor Pimpel

Bericht door David »

ditterio schreef:
MikeBzonderpuntje schreef:In dit nogal middelmatige poultje zit eigenlijk niets wat ik een topspel vind, dus mijn 2 stemmen wil ik graag met alle haat doneren TEGEN Ticket To Ride
(kaartje pak, kaartje pak, kaartje pak, kaartje pak, kaartje pak, treintje leg, zzzzz :thumbdown: )
Dat vind ik een beetje kort door de bocht. TTR heeft meer tactiek dan je op het eerste zicht zou denken.
Het is niet alleen kaartjes pakken en treintjes leggen, maar ook:
- anderen saboteren of voor eigen succes gaan
- voor korte of lange routes kiezen (lange routes=meer punten, korte routes=sneller te volbrengen)
- nog even doorgaan met kleuren verzamelen (met het risico dat iemand anders jouw weg kiest) of meteen een kortere route leggen (maar hierdoor misschien een omweg moeten doen)
- 1 of meerdere routekaarten kiezen
- elke route eerst afleggen of routekaarten verzamelen en dan kijken welke routes elkaar overlappen
- 2 kaarten van een kleur kiezen of 1 kaart met een kleur naar keuze kiezen
- ...

Het is eenvoudig te spelen, eenvoudig uit te leggen, eenvoudig te begrijpen en bovendien heeft het voldoende tactiek in huis voor zowel de beginnende als gevorderde speler.

Een Ticket To Ride-Fan :thumbup:
- die routes leggen die je opties openhouden en je opdrachten niet te snel prijs geven.
- timing, timing, timing
- afwegen om opdrachten bij te nemen of niet (wat kan het opleveren, wat kan het je kosten, hoeveel tijd is er nog)
- anticiperen op de speelstijl van je concurrenten
- in het oog houden welke kaartkleuren je tegenspelers wegpikken en proberen te achterhalen welke route ze willen innemen. Daarop inspelen bij je timing en kaartkeuze
- je strategie aanpassen aan de opdrachten die je hebt gekregen (punten halen via routes, of via opdrachten)
- elke variant (map) van TTR eist een andere strategie.

Ticket to Ride is inderdaad een familiespel, but a damned good one. :wink:
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Goede tips :thumbup:
Iznogoedh
Professor Pimpel

Bericht door Iznogoedh »

Ticket to Ride en Puerto Rico
Tjoek
Fabrieksmanager

Bericht door Tjoek »

Pedro777 schreef:Puerto Rico en Cuba
Ook mijn keuze!
Afbeelding
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

ditterio schreef:Als ik lees dat je ook iets tegen dixit, eufraat & tigris, carcassonne, caylus en stenen tijdperk hebt en je zelfs Puerto Rico geen topspel vindt :wtf: , kan ik er mee leven dat je ook TTR niet lust :wink: :mrgreen:
Valt wel mee hoor. Vind het meeste wat je noemt alleen geen topspellen. En aangezien mijn aangedikte commentaren (vooral in de andere WK groep mails) blijkbaar hier en daar op behoorlijk wat lange tenen zijn gaan staan hier mijn mening een fractie serieuzer en genuanceerder:

Dixit heb ik een paar keer gespeeld en vond het best origineel en als tijdverdrijf wel aardig, maar werd het na een paar keer eigenlijk gewoon beu. Wel het soort spel waarvan ik me kan voorstellen dat het met een krat bier en echt goede vrienden opeens supergrappig kan worden.

Eufraat & Tigris heb ik gehad. Nu een aantal keren spelen weer verkocht. Ik had er nul plezier in. (Ja, ik heb 'm ook een aantal keer gewonnen) Zit qua mechaniek prima in elkaar hoor, maar door dit spel ben ik me gaan realiseren dat de meeste spellen van Reiner Knizia niet aan me besteedt zijn. Ik speel liever iets met 'tastbaar' thema, of anders gewoon zonder thema. Liever een abstract spel dan een Knizia, zeg maar.

Carcassonne: zelfde verhaal. Ooit gekocht omdat 'iedereen' het tof vond. Heb het echt nooit leuk gevonden, ondanks dat ik meestal won. Inmiddels weiger ik domweg om het te spelen. Ik kijk nog liever hoe verf droogt, zoals de Amerikanen zeggen.

Caylus. Tja. Staat ook hier in de kast. Met te koop sticker, wat mij betreft. Qua spel best aardig, maar niet bijzonder. Zo'n typische blokjesschuiver. Wil 'm best spelen. Maar zal 'm zelf nooit voorstellen.

Stenen Tijdperk is het spel waardoor ik (vooraal na het veeeeeeel te voorspelbare Kathedraal) besloot dat ik waarschijnlijk domwegniet van 'worker placement' spellen houdt. Gek genoeg vond ik daarna Manhattan Project en Vanuatu opeens verassend leuk na zo'n zelfingenomen mening.

Puerto Rico vond ik jarenlang fantastisch. Maar ik heb het inmiddels veel te veel gespeeld en zucht als mijn wekelijkse spelers het onder het stof vandaan willen halen. Wellicht doordat er zoveel spellen daarna zijn gekomen die hetzelfde kunstje proberen uit te halen, en net zomin sterk zijn in het 'voelen' van het thema.

En Ticket To Sleep. Tja. Heb het alles bij elkaar ooit 4x kado gegeven aan diverse mensen in een poging om te kijken of ze moderne spellen leuk vonden. Maar werd het uiteindelijk spuugzat door het simplistische spelverloop met geluksfactor. Wie weet wil ik over 4 jaar weer eens een poging wagen. Maar liever niet.

Zo, en nu ga ik weer eens hier en daar in de WK posts kijken of ik nog op wat meer tenen kan gaan staan om mijn ongenoegen dat mijn eigen favorieten geen kans maken..... :twisted:
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

MikeBzonderpuntje schreef:Zo, en nu ga ik weer eens hier en daar in de WK posts kijken of ik nog op wat meer tenen kan gaan staan om mijn ongenoegen dat mijn eigen favorieten geen kans maken..... :twisted:
Succes. Ik heb zojuist extra stevige klompen aangetrokken. :P
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Erg voorspelbare poule natuurlijk. Puerto Rico-wannabe Cuba krijgt hier een lesje.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Puerto Rico en Machiavelli.
Afbeelding
Klaas
Rooster Booster

Bericht door Klaas »

Cuba en Endeavor
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Jaja, wie gaat Puerto Rico kunnen stoppen? Ik denk... niemand :D
rober
Standaard moderator

WK Bordspelmania Groep G

Bericht door rober »

ditterio schreef:Jaja, wie gaat Puerto Rico kunnen stoppen? Ik denk... niemand :D
Ik denk 1 van de admins.
die kunnen hem zo uit de poll verwijderen. :twisted:
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Heb ik geen moeite mee... :twisted:
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

De winnaar in groep G is Puerto Rico. Tweede plaats voor Ticket to Ride.
Gesloten