Spellenspektakel 2007

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Spellenspektakel 2007

Bericht door syroit »

Ik heb net gezien dat het spellenspektakel 2007 volledig over een nieuwe boeg gegooid wordt!

Het gaat door in het laatste weekend van NOVEMBER in de Ijselhallen in Zwolle!

Ook de organisatieis weer in andere handen.

Bekijk ook http://www2.spellenspektakel.nl/
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Erg benieuwd wat dit gaat betekenen voor Spektakel & site.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Voorzetje---natuurlijk compleet ongeïnformeerde speculatie:
  • De organisatie is nu in handen van een bedrijf dat geen banden heeft met een spellenfabrikant, maar wel over uitgebreide beursorganisatieervaring beschikt: POSITIEF
  • Het beursoppervlak is groter: POSITIEF
  • Men zit nu in Zwolle: dit ligt voor de Nederlanders iets centraler, maar zal voor onze zuiderburen even slikken zijn: NEUTRAAL
  • De beurs is nu niet meer pal na Essen en meer richting de kerst en de sint (voor zover nog in leven) opgeschoven: commerciëel heel erg veel slimmer: POSITIEF
  • Daarentegen maakt het opgeschoven tijdspad het voor veel bezoekers die speciaal naar Europa afreizen voor de spellenbeurs in Essen vrijwel onmogelijk om nog even te blijven en naar Zwolle af te reizen. Ik weet niet hoeveel internationale bezoekers het SpSp trekt, maar vanuit dit oogpunt bezien is er slechts één conclusie: NEGATIEF
  • Toegangsprijzen hangen erg van het type beurs af en variëren van €3,50 (voor een rommelmarkt) tot €20 (voor een kaartje van EO's Vrouw Zijn) per dag. Nu is Libéma eigenaar van het SpSp, waardoor de beurs in eigen beheer wordt gehuurd---dat drukt de kosten: POSITIEF
  • Het SpSp is nu in handen van een bedrijf dat zich niet actief met de promotie van spellen bemoeit, waardoor andere (voornamelijk financiële) belangen veel zwaarder zullen gaan wegen. Met name het 'optreden van artiesten' zit mij niet lekker, en ook het feit dat er allerlei 'spannende nieuwe exposanten en attracties' worden aangekondigd doet mij de wenkbrauwen enigzins optillen. (Wat voor nieuwe 'attracties' kan je bij bordspellen bedenken??) Daarom: NEGATIEF
Vanzelfsprekend geef ik Libéma het voordeel van de twijfel, zeker wat betreft de organisatie, maar hoe deze overname het karakter van een spellenbeurs zoals we die kennen uit Essen, het 'oude' Eindhoven, Broechem, of waar dan ook, zal veranderen, moet nog worden bezien.
Laatst gewijzigd door cymric op wo 31 jan 2007, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Tsja, jammer dat ik er niet meer in vijf minuten naar toe kan wandelen. Het legt de lat wel wat hoger, voor ik besluit te reizen.
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

Met Cymric's analyse ben ik het volledig eens. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat met een behoorlijke dosis scepsis. Heeft er eigenlijk iemand van LE meegekeken bij het afgelopen Spellenspektakel of komt er misschien iemand van de organisatie van voorgaande jaargangen over naar LE? Het lijkt me namelijk behoorlijk lastig om als outsider met verstand van beurzen, maar zonder al te veel verstand van bordspellen dit uit de grond te stampen. Mijn vrees is dat het iets te veel een show, speelgoed-, familie-evenement gaat worden. Nu kan het best zijn dat dit de meeste bezoekers trekt en de meeste winst oplevert, maar ik zou toch liever zien dat er in de eerste plaats extra speeltafels komen.
Dit is allemaal erg speculatief, dus neem het met een korrel zout. LE krijgt ook bij mij sowieso het voordeel van de twijfel.

P.S.: het webadres www2.spellenspektakel.nl doet enigszins vermoeden dat er een nieuwe website gaat komen. Misschien wel zonder forum :'(.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

BenNevis schreef:P.S.: het webadres www2.spellenspektakel.nl doet enigszins vermoeden dat er een nieuwe website gaat komen. Misschien wel zonder forum :'(.
Ik denk niet dat de soep zo heet wordt gegeten: ik lees in het persbericht (dat je via de www2-site kunt vinden)
Libéma schreef:Het Spellenspektakel heeft ook een website met een enorme spellendatabase met waarderingen van consumenten, een discussieforum en wekelijkse informatie over spellen, spellenmakers en achtergronden van spellen.
Medunkt dat ze deze site niet zo snel zullen opdoeken, veranderen behoort wel tot de mogelijkheden. Bedenk dat onderhoud vrijwel niets kost, en alleen voor de bandbreedte moet worden betaald---en die is tegenwoordig ook praktisch gratis.
Fozz
Jakkiebak!

Bericht door Fozz »

cymric schreef:Men zit nu in Zwolle: dit ligt voor de Nederlanders iets centraler, maar zal voor onze zuiderburen even slikken zijn: NEUTRAAL
Neutraal? Zeg maar gerust ERG NEGATIEF *zucht* :(
Imagine being in an atmosphere where all your god-given senses are ineffective... you may find [url=http://www.fozz.be]yourself[/url].
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Met name het 'optreden van artiesten' zit mij niet lekker
Remember Hans Klok........ :-)

Het is mogelijk dat men met "artiest" doelt op tekenaars van covers, Magickaarten en ander prachtig spelmateriaal. Dan valt het leed toch weer reuze mee.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

BenNevis schreef:Het lijkt me namelijk behoorlijk lastig om als outsider met verstand van beurzen, maar zonder al te veel verstand van bordspellen dit uit de grond te stampen.
Dat kun je direct al aan het logo zien. Op een van de dobbelstenen staat de 3 naast de 4 in plaats van er tegenover...
BenNevis
Veenboer

Bericht door BenNevis »

cymric schreef:Medunkt dat ze deze site niet zo snel zullen opdoeken, veranderen behoort wel tot de mogelijkheden. Bedenk dat onderhoud vrijwel niets kost, en alleen voor de bandbreedte moet worden betaald---en die is tegenwoordig ook praktisch gratis.

Laten we dan hopen dat iemand van LE met verstand van IT en met tijd en zin het 'ik mis iets in de database'-draadje doorleest :wink: .
P8r
Meeple

Bericht door P8r »

Jammer, dus afgelopen jaar was voor mij voorlopig de laatste keer. Op vijf minuten fietsen van huis was, met twee kleintjes, toch wel erg handig. Aan de andere kant, spelletjesliefhebbers in Zwolle hebben nu een mazzeltje. Dat wordt dit jaar dan helaas Essen, ligt net even dichterbij :)

Peter
Laatst gewijzigd door P8r op do 01 feb 2007, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

cymric schreef:...
[*]Men zit nu in Zwolle: dit ligt voor de Nederlanders iets centraler, maar zal voor onze zuiderburen even slikken zijn: NEUTRAAL
Tenzij je zuiderbuur en vaste Spellenspektakelbezoeker bent natuurlijk, dan is het verdict: ZEER NEGATIEF

Even ruwe berekening met een internet routeplanner:

Sint-Truiden-Eindhoven: 80 km - 1u20 (totale reistijd: 2u40)
Sint-Truiden-Den Bosch: 116 km - 1u38 (totale reistijd: 3u16)
Sint-Truiden-Zwolle: 236 km - 2u43 (totale reistijd: 5u26)
Fozz schreef:Neutraal? Zeg maar gerust ERG NEGATIEF *zucht* :(
Erwin op Bordspel.com schreef:De overgang naar Libéma is een opmerkelijke stap. Hetzelfde geldt voor de verhuizing van Eindhoven naar Zwolle. Voor onze Vlaamse speelvrienden is het spijtig dat men de beurs niet heeft verplaatst naar de Brabanthallen. Dit complex is immers ook in handen van het Libéma concern.
De Vlaamse bezoekers zijn duidelijk geen doelpubliek meer. Voor een beurs die zich opnieuw dient te bewijzen is de reistijd wel erg hoog opgelopen. Zoals Erwin terecht opmerkt: Den Bosch zou, voor de toch wel talrijk aanwezige Vlamingen, een veel betere keuze geweest zijn.
Een gunstigere toegangsprijs en echte promoties op de beurs? Dat valt nog allemaal af te wachten.
cymric schreef:... Vanzelfsprekend geef ik Libéma het voordeel van de twijfel, zeker wat betreft de organisatie, maar hoe deze overname het karakter van een spellenbeurs zoals we die kennen uit Essen, het 'oude' Eindhoven, Broechem, of waar dan ook, zal veranderen, moet nog worden bezien.
Ik denk dat ik mijn geplande vakantiedag schrap. Dan zullen Essen en Broechem dit jaar mijn overvolle spellenkast verder aanvullen.

Eindhoven, we zullen je missen... :(
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Bart schreef:Ik denk dat ik mijn geplande vakantiedag schrap. Dan zullen Essen en Broechem dit jaar mijn overvolle spellenkast verder aanvullen.

Eindhoven, we zullen je missen... :(
Broechem zal toch ook best uitkijken naar een nieuwe datum, wat zij hadden min-of-meer de laatste zondag van November geclaimed. Toevallig vindt dan ook het nieuwe SpSp plaats.

De Bosch had volgens mij ook een beter optie geweest. Door voor Zwolle te kiezen verliezen ze veel BElgen denk ik!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

cymric schreef:Men zit nu in Zwolle: dit ligt voor de Nederlanders iets centraler, maar zal voor onze zuiderburen even slikken zijn: NEUTRAAL[*]
Ja, en wat dacht je van onze Zeeuwen?
Ik zie dit echt niet zitten: voor mij dus geen spellenspektakel meer. Balen! :cry: :cry:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Bart schreef: De Vlaamse bezoekers zijn duidelijk geen doelpubliek meer. Voor een beurs die zich opnieuw dient te bewijzen is de reistijd wel erg hoog opgelopen. Zoals Erwin terecht opmerkt: Den Bosch zou, voor de toch wel talrijk aanwezige Vlamingen, een veel betere keuze geweest zijn.
(
Het vertrek uit Eindhoven lijkt mij verstandig. Die zaal biedt de organisator immers geen ruimte voor groei. Ik vind de verhuizing naar Zwolle opmerkelijk, Den Bosch lijkt mij op het eerste gezicht een betere locatie (dichter bij het midden van het land, een relatief kleine stap vanuit Eindhoven, een groot complex en een mooie stad). Maar, misschien zijn de Brabanthallen niet beschikbaar in het najaar? Zo ja, dan moeten ze toch echt wat anders (en ben ik blij dat ze niet voor Goes hebben gekozen...... ).