Wat zijn goeie spelinvesteringevoor een spellenclub ?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

kimm
Party Animal

Wat zijn goeie spelinvesteringevoor een spellenclub ?

Bericht door kimm »

Zoals de tittel duidelijk laat vermoeden, ben ik op zoek naar wat mogelijk goeie spel investeringen zijn voor een spellenclub. Ik ben zowat een jaartje tussen de spellen uitgeweest dus ook wel een jaartje geen aankopen gedaan. Nu ben ik dus terug van start gegaan met spelen maar vraag ik me wel af wat een goeie investering kan zijn en wat minder . Ik heb dus een vermoeden dat er nood is om de collectie wat te vernieuwen maar met wat dan? Zijn er zo aanraders van recentere spellen die wel heel goed zijn voor in clubverband en misschien toch een iets langere toekomst te bieden hebben ? Ook spellen die uiteraard niet alleen geschikt zijn voor de pro's, dus ook makkelijk toegankelijk . Het nadeel met er een jaartje tussen uit te zijn geweest is dat ik echt niet meer op de hoogte ben over wat er is uitgekomen en wat niet en wat de opmerkingen erond zijn.

Het zou dus een grote hulp zijn hier wat tips te mogen ontvangen .
Groetjes Kim
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Wat zijn goeie spelinvesteringevoor een spellenclub ?

Bericht door syroit »

Lastige vraag ...

Dit hangt ook mede af van de samenstelling van de spelers en van wat je al in de collectie hebt liggen. Wij (Roll The Dice) proberen altijd veel variatie aan te bieden zowel in speelduur, thema als type spellen.
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

syroit schreef:Lastige vraag ...

Dit hangt ook mede af van de samenstelling van de spelers en van wat je al in de collectie hebt liggen. Wij (Roll The Dice) proberen altijd veel variatie aan te bieden zowel in speelduur, thema als type spellen.
+1 same here spellenclubapeldoorn
Voorbeeld
1 groep speelt TTR
1 groep speelt GOA
1 groep speelt Puerto rico
andere groep speelt kleine snelle kaart spelletjes
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Wij hebben mensen die om 19h00 een spel beginnen en dan tegen het einde van de spellenavond (7uur later) nog niet dat ene spel afhebben.

Zelf speel ik dan liever een spel of 4-5 met een aangenamere speelduur.
RebelMage
Regenmaker

Bericht door RebelMage »

Tipje van mij: Lords of Waterdeep, een zeer mooie en makkelijk te leren worker-placement game.
How much experience do i get for the bard?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

kimm schreef:Zoals de tittel duidelijk laat vermoeden, ben ik op zoek naar wat mogelijk goeie spel investeringen zijn voor een spellenclub. Ik ben zowat een jaartje tussen de spellen uitgeweest dus ook wel een jaartje geen aankopen gedaan. Nu ben ik dus terug van start gegaan met spelen maar vraag ik me wel af wat een goeie investering kan zijn en wat minder . Ik heb dus een vermoeden dat er nood is om de collectie wat te vernieuwen maar met wat dan? Zijn er zo aanraders van recentere spellen die wel heel goed zijn voor in clubverband en misschien toch een iets langere toekomst te bieden hebben ? Ook spellen die uiteraard niet alleen geschikt zijn voor de pro's, dus ook makkelijk toegankelijk . Het nadeel met er een jaartje tussen uit te zijn geweest is dat ik echt niet meer op de hoogte ben over wat er is uitgekomen en wat niet en wat de opmerkingen erond zijn.
Ik vind het wel een beetje vreemd: je bent er een jaar tussenuit geweest en wil nu het bestand opschonen c.q. vernieuwen in de hoop dat er spellen bijkomen die een iets langere toekomst te bieden hebben...? Ik zie even niet wat voor jou dan een 'langere toekomst' precies is.

Maar hier vind je een lijst met spellen die in 2011 zijn uitgekomen, en hier in 2012. De twee Felds van 2011, Burgen von Burgund en Trajan, doen het erg goed (naar mijn mening zelfs verrassend goed). Takenoko is een aantrekkelijk vormgegeven familiespel over een bamboe-etende panda. Flashpoint is een coop over het binnentreden van een brandend huis en slachtoffers redden. The Village wordt binnenkort/is reeds uitgegeven door 999 Games. Ora & Labora kun je ook bij 999 Games kopen en is Uwe Rosenbergs laatste, zeg maar een Le Havre 2. Lancaster heeft de NSP gewonnen. Kingdom Builder is een snel spelletje van de maker van Dominion, niet met deck building dit keer dat stilletjes redelijk hoge oogjes gooit. Hoogspanning: De Eerste Vonken is een vereenvoudigde en versnelde Hoogspanning ontwikkeld en uitgegeven ter ere van het 10 jarig-bestaan van Hoogspanning. Tournay is een kaartspel in het 'universum' van Troyes; net zoals Santiago de Cuba een vlot zusterspel in het 'universum' van Cuba is. Mondo is graaien en zo snel mogelijk slim aanleggen, met ondertussen al tig uitbreidingen. Ninjato laat de spelers als sluipende rovers te werk gaan. Panic Station is een coop à la The Thing, maar dan in de ruimte. The Manhattan Project is een agressievere werkverschaffer dan gewoonlijk en laat de spelers atoombommen in elkaar zetten. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Het hangt ervan af wat je je spelers wilt voorschotelen, eigenlijk.
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Op http://www.boardgamegeek.com/plays/byga ... /boardgame

Kan je zien welke spellen er in Capelle (bij Phoenix 010) op tafel zijn gekomen de laatste jaren. Hierbij moet je formel fun maar even negeren, maar de rest van de spellen zijn toegankelijke en erg leuke spellen. (voor de meerderheid dan, persoonlijk vind ik dominion minder, maar daar ben ik in de minderheid).
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Naast de al genoemde goede spellen moet je zeker ook King of Tokyo in overweging nemen: vlot en leuk spel.
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Ik vind 7 Wonders altijd een erg geslaagd spel voor een opening of afsluiter van de spelmiddag of avond.
Duurt niet te lang en kan met meerdere spelers gespeeld worden.
Everybody has the right to play...
kimm
Party Animal

Bericht door kimm »

cymric schreef:
kimm schreef:Zoals de tittel duidelijk laat vermoeden, ben ik op zoek naar wat mogelijk goeie spel investeringen zijn voor een spellenclub. Ik ben zowat een jaartje tussen de spellen uitgeweest dus ook wel een jaartje geen aankopen gedaan. Nu ben ik dus terug van start gegaan met spelen maar vraag ik me wel af wat een goeie investering kan zijn en wat minder . Ik heb dus een vermoeden dat er nood is om de collectie wat te vernieuwen maar met wat dan? Zijn er zo aanraders van recentere spellen die wel heel goed zijn voor in clubverband en misschien toch een iets langere toekomst te bieden hebben ? Ook spellen die uiteraard niet alleen geschikt zijn voor de pro's, dus ook makkelijk toegankelijk . Het nadeel met er een jaartje tussen uit te zijn geweest is dat ik echt niet meer op de hoogte ben over wat er is uitgekomen en wat niet en wat de opmerkingen erond zijn.
Ik vind het wel een beetje vreemd: je bent er een jaar tussenuit geweest en wil nu het bestand opschonen c.q. vernieuwen in de hoop dat er spellen bijkomen die een iets langere toekomst te bieden hebben...? Ik zie even niet wat voor jou dan een 'langere toekomst' precies is.

Maar hier vind je een lijst met spellen die in 2011 zijn uitgekomen, en hier in 2012. De twee Felds van 2011, Burgen von Burgund en Trajan, doen het erg goed (naar mijn mening zelfs verrassend goed). Takenoko is een aantrekkelijk vormgegeven familiespel over een bamboe-etende panda. Flashpoint is een coop over het binnentreden van een brandend huis en slachtoffers redden. The Village wordt binnenkort/is reeds uitgegeven door 999 Games. Ora & Labora kun je ook bij 999 Games kopen en is Uwe Rosenbergs laatste, zeg maar een Le Havre 2. Lancaster heeft de NSP gewonnen. Kingdom Builder is een snel spelletje van de maker van Dominion, niet met deck building dit keer dat stilletjes redelijk hoge oogjes gooit. Hoogspanning: De Eerste Vonken is een vereenvoudigde en versnelde Hoogspanning ontwikkeld en uitgegeven ter ere van het 10 jarig-bestaan van Hoogspanning. Tournay is een kaartspel in het 'universum' van Troyes; net zoals Santiago de Cuba een vlot zusterspel in het 'universum' van Cuba is. Mondo is graaien en zo snel mogelijk slim aanleggen, met ondertussen al tig uitbreidingen. Ninjato laat de spelers als sluipende rovers te werk gaan. Panic Station is een coop à la The Thing, maar dan in de ruimte. The Manhattan Project is een agressievere werkverschaffer dan gewoonlijk en laat de spelers atoombommen in elkaar zetten. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Het hangt ervan af wat je je spelers wilt voorschotelen, eigenlijk.
Door een spijtige scheiding is zowat de hele gezamelijke spellencollectie in de helft gegaan . Helaas heeft dat meegebracht dat er nu toch wel een groot aantal spellen minder zijn,waaronder ook de vaak de vaak gespeelde ! Vandaar wil ik nu investeren in een aantal nieuwe aankopen. Daar ik er een jaartje ben tussenuit geweest ben ik niet zo op de hoogte van spellen die ondertussen zijn uitgekomen. Wat me brengt bij de hier gestelde vraag . Ik zoek dus achter wat tips van spellen die dus uitgekomen zijn en wel de moeite waard zijn voor een aankoop of om zeker uit te proberen . Aangezien de meeste hier fervente spelers zijn zullen jullie toch al wel wel enkele leuke spellen zijn tegengekomen die wel de moeite zijn. Misschien is deze uitleg iets duidelijker .

Ik weet ook wel dat iedere speler een andere smaak heeft .
Stel dat je mensen thuis of in clubverband voer de vloer krijgt, die nog geen enkel spel gespeeld hebben of niet bekend zijn met gezelschapsspellen. Welke spellen zouden jullie hen dan laten spelen ?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Wat de moeite is om uit te proberen had ik hierboven al aangegeven: het bevatte een overzichtje van de belangrijkste/populairste spellen die in 2011 zijn uitgekomen. Ik kan niet meer zeggen dan dat omdat ik gewoon niet weet waar jouw interesses liggen. Wil je kort? Lang? Tactisch? Strategisch? Is onderwerp belangrijk of juist niet? Heb je een voorkeur voor een bepaald mechanisme? Enzovoort.

En wat ik niet-spelers voorzet? Daarvoor heb ik een paar kleine spelletjes, absoluut niet recent, die dienen als makkelijke smaakmaker om te ervaren dat er méér bestaat dan alleen maar dobbelstenen. En daarna is het een kwestie van vragen aan de niet-speler wat hij of zij leuk vond aan het spel, of het niet te moeilijk was, of juist te makkelijk, en iets passends uit mijn verzameling opduikelen.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Mogelijk kan dit draadje je wat op weg helpen:
Advies voor Beginnende Verzamelaars
Afbeelding
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

Een handig topic van mij. :)

Maar niet echt iets voor mensen die al in de hobby zitten, maar er even tussenuit zijn geweest.

Het zou kunnen dat je 7 Wonders gemist hebt, dat vind ik een topspel en dat kenmerkt zich doordat ik altijd de tijd en zin heb om het te spelen. En elk spel is dan net weer iets anders. Geluk speelt een rol, omdat je afhankelijk bent van je buren en de kaarten die je krijgt, maar je hebt niet het gevoel dat het overheerst en als je wint denk je toch dat het vooral door je eigen handigheid komt.

Ik zoek zelf wel eens op de BGG ranking van spellen die in 2012 (of 2011) zijn uitgekomen, hier de ranking voor 2011-2012: BGG ranking 2011-2012
kimm
Party Animal

Bericht door kimm »

Allesinds toch bedankt voor alle reacties .

7 Wonders had ik niet gemist hoor. Deze staat ook wel op de lijst : Nog terug aan te kopen. :)
Verder ben ik de doorgegeven links eens aan het uitpluizen . Heel erg bedankt, het helpt toch heel wat !

Groetjes Kim