Machiavelli

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

BGT2K4
Joker

Bericht door BGT2K4 »

En weer een nieuwe vraag:

Wanneer je iemand het Museum afneemt, of deze vernietigd bepaal je dan de kosten van het ruilen/vernietigen aan de hand van de kosten van het museum of aan de hand van het aantal overwinningspunten van het geheel?

De aflaatprediker krijgt 1 goud van degene met het meeste goud. Mag hij deze speciale eigenschap op elk willekeurig moment in zijn beurt `spelen´?
Dit kan namelijk uitmaken wanneer hij zelf samen met een ander het meeste goud heeft. Dus mag hij eerst bouwen en daarna geld innen bij degene die dan alleen het meste goud heeft (ik denk van wel)?

Graag jullie mening.
There is nothing right in the left side of my brain and nothing left in the right side of my brain.

Labels:
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

Antwoord vraag 1:
De kosten van het museum -1.
Tevens is dit hetzelfde als de overwinningspunten van het museum -1.

Antwoord vraag 2:
Ja, je mag die eigenschap 1x in je buurt op het gewenste moment uitvoeren.
BGT2K4
Joker

Bericht door BGT2K4 »

Het aantal overwinningspunten is niet noodzakelijkerwijs evenveel als de kosten voor het museum. Zolang er geen kaarten onder het museum liggen wel, maar anders is het aantal overwinningsounten meer dan dat het museum goud heeft gekost. Of zie ik iets over het hoofd?
There is nothing right in the left side of my brain and nothing left in the right side of my brain.
wanderer
Meeple

Bericht door wanderer »

Ik denk (weet...) dat ik wel wat hulp kan gebruiken bij het spel Maciavelli. Ik heb het 2 jaar geleden gekocht, de regels en kaarten bekeken en het weer weggelegd. Ik vond de regels erg verwarrend weet ik nog wel. Weet iemand een link waar de regels simpel en duidelijk uitgelegd staan.

Ik vroeg me bijvoorbeeld af hoe je een karakter kiest en hoe je reageerd wanneer deze genoemd wordt in de beurt (want als je dan pas iets mag doen dan weet de ander toch welk karakter je bent...)
en zo waren er meer onduidelijkheden. Hulp is dus van harte welkom!!!
missiloon
Munchkin

Re: Machiavelli

Bericht door missiloon »

2 vraagjes over machiavelli (+ uitbreiding) aangezien er hier gisteravond aan tafel een x aantal discussies ontstonden.

Vraag 1: wat gebeurd er als het goud op is uit de voorraad ( er was geen dief in het spel dus vele waren aan het oppotten). Hou je dan op andere manieren bij dat je meer geld hebt, of is het geld gewoon op?

Vraag 2: In de handleiding staat dat het effect van de alchemist na het effect van de belastinginner gaat. Betekend dit dat je als je 4 goud hebt alleen een gebouw van 3 kunt bouwen om dan die 1 goud aan de belastinginner te betalen. Of moet je alleen die goud betalen als je het geld hebt ? In dit laatste geval is het vast ook van toepassing op andere spelers met andere rollen dan de alchemist?
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Niemand die de antwoorden weten ?
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door ditterio »

Vraag 1 ben ik nog nooit tegengekomen, maar ik zou zeggen: op = op (tenzij het anders vermeld staat in de regels).

Vraag 2 weet ik niet aangezien ik de uitbreiding nog niet heb gespeeld.
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

missiloon schreef:Niemand die de antwoorden weten ?
Heeeeel veel machiavelli gespeeld, maar nooit met de uitbreiding. Dus kan je helaas niet helpen. :(
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

missiloon schreef:Vraag 1: wat gebeurd er als het goud op is uit de voorraad ( er was geen dief in het spel dus vele waren aan het oppotten). Hou je dan op andere manieren bij dat je meer geld hebt, of is het geld gewoon op?
Op=op.

Van Faidutti via zijn forum:

"I never saw this happen so far, but if there's no money, there's no money!!!"
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

missiloon schreef:Niemand die de antwoorden weten ?
Ik heb nooit met de belastinginner gespeeld aangezien de dief leuker is ;), maar heb een gekeken naar de regels. e.d. en het lijkt erop dat als je 4 goud hebt en een gebouw van 4 bouwt je dus geen geld aan de belastinginner kwijt bent. zelfs als je de alchemist bent en aan het einde van je beurt 4 goud terug krijgt. Het zou de belastinginner te krachtig maken als hij bij veel spelers het bouwen kan verbieden omdat ze hem niet kunnen betalen.

Zowiezo ook in het echte leven... als je geen geld hebt om belasting te betalen dan doe je dat gewoon niet ;) hahahahaha. en dan lekker wachten op de aanmaningen :D.
Oeh ik voel een uitbreiding aankomen voor machiavelli ;). Hoop dat je hier wat mee kan Ilona.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Nog een vraagje over Machiavelli:

Op de overzichtskaarten staat er bij koopman, prediker en koning: je ontvangt van kerkelijke gebouwen, je ontvangt van commerciële gebouwen, enz. Hierbij neem je dus een goudstuk als de overeenkomende kleur op de gebouwen voor jou ligt.

Maar bij Condottiëre staat er: je ontvangt van ALLE gebouwen.

Wil dit woordje "ALLE" zeggen dat je goudstukken krijgt van elke rode bol bij ALLE spelers, dus niet enkel de rode gebouwen die bij jou liggen, maar ook de rode gebouwen die bij anderen liggen.

Wij speelden dit altijd zo, maar gisteren speelden we dit spel met andere spelers en zij beweerden dat dit niet in het reglement staat en dus niet mag.

Iemand duidelijkheid hierover?
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

Er staat je ontvangt 1 goudstuk voor elk rood gebouw in je stad :D dus niet van iedereen, als dat zo is is die kaart zwaar overpowered.
ditterio schreef:Nog een vraagje over Machiavelli:

Op de overzichtskaarten staat er bij koopman, prediker en koning: je ontvangt van kerkelijke gebouwen, je ontvangt van commerciële gebouwen, enz. Hierbij neem je dus een goudstuk als de overeenkomende kleur op de gebouwen voor jou ligt.

Maar bij Condottiëre staat er: je ontvangt van ALLE gebouwen.

Wil dit woordje "ALLE" zeggen dat je goudstukken krijgt van elke rode bol bij ALLE spelers, dus niet enkel de rode gebouwen die bij jou liggen, maar ook de rode gebouwen die bij anderen liggen.

Wij speelden dit altijd zo, maar gisteren speelden we dit spel met andere spelers en zij beweerden dat dit niet in het reglement staat en dus niet mag.

Iemand duidelijkheid hierover?
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

16 Feet Pauly schreef:Er staat je ontvangt 1 goudstuk voor elk rood gebouw in je stad :D dus niet van iedereen.
Klopt!
Afbeelding
rife
Professor Pimpel

Bericht door rife »

BGT2K4 schreef:Ik heb een vraag over Machiavelli.
Kan het zo zijn, dat als je eenmaal koning bent, deze blijft tot het spel is afgelopen door elke keer de koning te kiezen? En als deze niet gesloten op tafel ligt blijft de koning de volgende beurt ook koning.
In aanvulling op voorgaande. De koning mag nooit als blinde kaart worden weggelegd aan het begin van de ronde. Zit dus altijd in het spel maar kan eventueel wel als slotkaart blind worden afgelegd. Dan wordt de koning weer de startspeler.
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.
ElMarto
Matroos

Bericht door ElMarto »

Ik haal deze draad nog even van onder het stof. Ik heb zelf nl. ook een vraagje ivm Machiavelli.

Gisteren was ik wat aan het rond lezen op BGG. Het ging over verschrikkelijke game ervaringen met je familie. En 1 iemand had het over Machiavelli, en meer bepaald dat zijn familie de regels maar niet begreep en dat ze dachten dat hij zomaar regels uitvond (een welgekend probleem, nietwaar?).

Nu stond er in dat tekstje dat zijn familie niet begreep dat je maar 1x hetzelfde gebouw mag bouwen. Deze regel heb ik nog nooit gezien. Ik ben in de Engelse regels gaan kijken en inderdaad, daar staat dat je maar 1 x hetzelfde gebouw mag bouwen. Toen ik 's avonds thuis kwam, ben ik het gaan opzoeken in mijn Nederlandstalige regels, maar daar vind ik het niet terug.

Kent iemand dit probleem? Wat doen jullie?