beginners - starten met Puerto Rico of Agricola?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
wennepen
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Re: beginners - starten met Puerto Rico of Agricola?
Dit lijkt me wel het meest van toepassing op hogerstaande posts. (Maar ik heb het waarschijnlijk zelf onbedoeld uitgelokt.)usurper schreef:Flauwekul
-
sterretjes
- Meeple
-------
Inmiddels nog enkele spellen aangeschaft die hier in het topic vermeld worden.
Bedankt voor de tips!
* De Fabrieksmanager onlangs tweedehands tegengekomen en gezien het koopje toch maar gekocht. Gaan we een van de dagen eens aan beginnen.
* Stenen Tijdperk blijf ik veel aantrekkelijks over lezen, en het van een forumlid ook tweedehands overgekocht (moet het nog gaan ophalen dus nog niet gespeeld, maar 'k zie er eigenlijk wel erg naar uit
* Caylus inmiddels beginnen spelen, pas na een 3-tal spelletjes uiteindelijk alles juist gespeeld
De laatste 2-3 weken bijna dagelijks op tafel gekomen. Ik zie er na een zware werkdag soms wel een heel klein beetje tegen op om weer de kraken, maar eens het spel dan op tafel staat...
Binnenkort gaan we eens een variant proberen (ieder 2 speler, tot aan het einde van de weg ipv tot aan het laatste kasteelbouw-symbooltje, ...)
* Carcassonne is inmiddels ook aan een heropleving toe, zijn we de laatste tijd ook weer vaak aan het spelen (maar ik kan niet meer tegen mijn verlies
* Dominion ook al enkele keren in verschillende varianten gespeeld (basisspel). Ik vind het zelf wel erg leuk. Amusant, niet al te zwaar waardoor toch een wat hoger "ontspanningsgehalte". Aangenaam na een lange werkdag of wanneer het al heel laat op de avond geworden is, als afsluiter na een wat "zwaarder" spel. Maar mijn spelpartner vindt het nogal/te eenvoudig, naar zijn zeggen eerder voor kinderen... En hij had al vanaf het 2e spel de tactiek om eerst voor geld te gaan en dan voor aankopen van de provincies, dus ja.. zo gaat er toch een deel verloren (vind ik toch
Is er evtl een uitbreiding die dit toch wat inperkt ofzo? Dus waardoor de actie groter wordt en het (kunnen- klakkeloos opkopen van eerst geld en dan daarmee de (hoogste) overwinningskaarten
Ik pak met de dief en via spion enz... dikwijls wel wat af, maar zou toch wat meer (inter)actie in het spel zien te krijgen zodat het niet telkens uitloopt op eerst geld verzamelen en dan overwinningskaarten.
Verder ook nog op de kop kunnen tikken, maar nog niet aan toegekomen/nog onderweg:
- Vorsten van Florence
- Dominant Species
- Bizon
- Age of Empires III
- Sid Meiers' Civilization
- Eufraat en Tigris
Ik denk dat voor m'n spelpartner het thema van Vorsten van Florence en Eufraat en Tigris een barrière is. Voor mij Age of Empires en Civilization (komt nogal overweldigend over, een beetje schrik om het allemaal onder de knie te krijgen/leercurve...
In Bizon en Dominant Species heb ik momenteel het meeste zin om (eerst) te leren spelen
Ook nog steeds niet aan Agricola toegekomen, het blijft een drempel, al dan niet omdat we dan toch (veel) meer zin blijken te hebben in een spel dat we al kennen en graag spelen, of een ander nieuw spel eerst nog te leren...
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Dit is een bekend verschijnsel bij beginnende Dominion-spelers.sterretjes schreef:Dominion ook al enkele keren in verschillende varianten gespeeld (basisspel). Ik vind het zelf wel erg leuk. Amusant, niet al te zwaar waardoor toch een wat hoger "ontspanningsgehalte". Aangenaam na een lange werkdag of wanneer het al heel laat op de avond geworden is, als afsluiter na een wat "zwaarder" spel. Maar mijn spelpartner vindt het nogal/te eenvoudig, naar zijn zeggen eerder voor kinderen... En hij had al vanaf het 2e spel de tactiek om eerst voor geld te gaan en dan voor aankopen van de provincies, dus ja.. zo gaat er toch een deel verloren (vind ik tochal snap ik zijn punt ook, 't is zo wel te winnen...)
Is er evtl een uitbreiding die dit toch wat inperkt ofzo? Dus waardoor de actie groter wordt en het (kunnen- klakkeloos opkopen van eerst geld en dan daarmee de (hoogste) overwinningskaarten
Ik pak met de dief en via spion enz... dikwijls wel wat af, maar zou toch wat meer (inter)actie in het spel zien te krijgen zodat het niet telkens uitloopt op eerst geld verzamelen en dan overwinningskaarten.
In het begin koop je al die actiekaarten omdat ze zulke leuke dingen doen en je er best wat aan lijkt te hebben.
Na een paar potjes ontdek je dat je veel sneller punten kunt krijgen door alleen maar geld te kopen.
De volgende stap zal zijn om gericht bepaalde actiekaarten te kopen die een goede synergie hebben en hierdoor de geld-strategie te kunnen verslaan (want dat kan bijna altijd).
Wat de aanvalskaarten betreft, Dief is niet zo heel goed tegen een basis geld-strategie. Met een Militie of Heks heb je waarschijnlijk meer succes.
Bij aanschaf van een uitbreiding heb je ineens een heleboel nieuwe actiekaarten, die ook allemaal weer leuke dingen doen waardoor je waarschijnlijk eerder geneigd zult zijn terug te vallen naar het begin-niveau in plaats van te leren hoe je de geld-strategie kunt verslaan.
Het principe blijft in alle gevallen hetzelfde: iemand die alleen maar geld koopt, wint vrijwel altijd van iemand die zomaar wat doet, maar verliest vrijwel altijd van iemand die weet wat hij doet.