Welke spellen moet ik ECHT hebben?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Jerome
- Gouverneur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
warpozio
- Grote Dienaar
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
-
warpozio
- Grote Dienaar
-
Peter Hein
- Burgemeester
-
syroit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
-
Jerome
- Gouverneur
Mijn tips vallen af want C&C:A is niet in NL uitgegeven en BattleLore heeft miniatuurtjes. Ik was vergeten te vermelden dat Twilight Struggle ook een baanbrekend nieuw spel is (kaartengestuurd meerderheden-/oorlogspel hybride over de Koude Oorlog), helaas ook al niet in NL uitgegeven.
Caylus, Reef Encounter en Mykerinos zijn alledrie erg leuk, en vergen ook enig denkwerk. Door aanwezigheid van enige toevalsfactoren blijft RE uiteindelijk het interessantst voor mij.
TTR is erg simpel maar velen vinden het leuk. Heersers der Woestijn is droog (hoe kan het ook anders met zo'n thema) en erg tactisch. Taj Mahal is trouwens een biedspel.
Misschien moest je maar eens ergens wat spellekes gaan uitproberen voor je met beide armen vol de winkel uitwandelt.
Caylus, Reef Encounter en Mykerinos zijn alledrie erg leuk, en vergen ook enig denkwerk. Door aanwezigheid van enige toevalsfactoren blijft RE uiteindelijk het interessantst voor mij.
TTR is erg simpel maar velen vinden het leuk. Heersers der Woestijn is droog (hoe kan het ook anders met zo'n thema) en erg tactisch. Taj Mahal is trouwens een biedspel.
Misschien moest je maar eens ergens wat spellekes gaan uitproberen voor je met beide armen vol de winkel uitwandelt.
-
Dierik
- Erelid
Caylus, Mykerinos en Taj Mahal zijn voor mij spellen die niet in je spellenkast mogen ontbreken. Reef Encounter spreekt mij (ook door het thema) wat minder aan. Heersers der Woestijn is niet mijn spel, alleen al de zoete kleurtjesGinola schreef:Uhm.. Laat ik even meer specificeren.
Ik wil alleen spellen die in de laatste 2 jaar op de de nederlandse markt uitgekomen zijn. En daarnaast hou ik niet van CCG's, miniature wargames en rollenspellen.
Alleen bordspellen
Ik heb tot nu toe qua gegadigden staan:
- Caylus
- Mykerinos
- Heersers der Woestijn
- Reef encounter
- Taj Mahal
Is vorsten van florence niet gewoon een veiling/biedspel?
Ticket to Ride zag ik staan. Welke versie is het beste?
Origineel, Europe? Marklin?
Van de TTR-versies ken ik Marklin niet, maar als ik moet kiezen tussen de Amerika- of Europa-editie kies ik voor Europa, die heeft wat meer diepgang door de stations, tunnels en moeilijker te leggen routes door de bergen.
Verder zou ik nog aan de lijst willen toevoegen:
- Hey! That's My Fish! (in Nederland uitgegeven onder de naam "Pinguin"), een luchtig kort spel dat er schitterend uitziet met toch ook wel enige diepgang.
- Thurn und Taxis Familiespel in de traditie van TTR, schitterend vormgegeven en snel te spelen ook met minder fanatieke bordspelers
- Leonardo da Vinci Leuk thema (uitvindingen) en spannend spel ook door de verborgen punten.
- Pillars of the Earth (in Nederland uitgegeven als "De Kathedraal"), erg goed spel dat redelijk snel wegspeeld en een mooie opbouw kent.
- Shogun (bewerkte heruitgave van Wallenstein), erg mooi vormgegeven spel met zowel handels- als riskachtige elementen. En vergeet niet de veelbesproken dobbeltoren.
- Yspahan, lijkt op het eerste gezicht een echt dobbelspel, maar onder die eerste laag zit wel degelijk een kort en venijnig tactisch spel verborgen. Niet voor niets genomineerd voor Spiel des Jahres 2007
-
kim1983
- Jakkiebak!
Hoikes
Een aantal spellen die toch de moeite waard zijn vind ik persoonlijk.
Notre dame , De Kathedraal , Caylus , Caylus Magna carta is ook wel leuk ze zijn niet hetzelfde en elk spel is op zicht ietsje anders met de nodige voor en nadelen. , maharadja ook wel erg leuk of Messopotame als eerder familiespelachtige. Metro al la snel familiespel ook eenvoudig.
Blue Moon City is ook erg leuk naar mijn mening. El Grande is een oude maar toch nog steeds een topper hoor. Er zijn er nog vele toffe spellen die uiteraard niet in je spellenkas mogen ontbreken.
Een aantal spellen die toch de moeite waard zijn vind ik persoonlijk.
Notre dame , De Kathedraal , Caylus , Caylus Magna carta is ook wel leuk ze zijn niet hetzelfde en elk spel is op zicht ietsje anders met de nodige voor en nadelen. , maharadja ook wel erg leuk of Messopotame als eerder familiespelachtige. Metro al la snel familiespel ook eenvoudig.
Blue Moon City is ook erg leuk naar mijn mening. El Grande is een oude maar toch nog steeds een topper hoor. Er zijn er nog vele toffe spellen die uiteraard niet in je spellenkas mogen ontbreken.
http://www.spellenhut.be
-
BaSL
- Team Bordspelmania
Ticket to Ride?
1. Origineel (+ 1910 uitbreiding eventueel)
2. Europe
3. Mrklin
Verder? De Kathedraal, Taj Mahal, Caylus, Notre Dame (niet NL, maar toch... kon het niet laten), Florence (deels veiling, maar erg goed. Alhoewel de rest dat ook is, dus kun je Florence gewoon laten staan).
Pingun, Gheos en Thurn&Taxis zijn wel leuk. Leonardo is ook goed, maar had ik zelf meer van verwacht.
1. Origineel (+ 1910 uitbreiding eventueel)
2. Europe
3. Mrklin
Verder? De Kathedraal, Taj Mahal, Caylus, Notre Dame (niet NL, maar toch... kon het niet laten), Florence (deels veiling, maar erg goed. Alhoewel de rest dat ook is, dus kun je Florence gewoon laten staan).
Pingun, Gheos en Thurn&Taxis zijn wel leuk. Leonardo is ook goed, maar had ik zelf meer van verwacht.
-
Peter Hein
- Burgemeester
Vorsten is net zoveel 'gewoon' een biedspel als bijvoorbeeld Goa dat is. Er wordt iedere ronde ergens op geboden, maar daarbij gebeurt er nog veel meer. Van alle genoemde spellen kan ik rustig zeggen dat ik Vorsten verreweg de beste vind. Eigenlijk een spel dat in geen collectie mag ontbreken.Ginola schreef:Is vorsten van florence niet gewoon een veiling/biedspel?
Ticket to Ride zag ik staan. Welke versie is het beste?
Origineel, Europe? Marklin?
Bij Ticket to Ride geef ik de voorkeur aan de Märklin-editie. Die heeft net wat meer pit en is beter uitgebalanceerd dan het origineel. Europe ken ik niet.
-
Bartjes!
- Uitgever
-
Jerome
- Gouverneur
-
Tom
- Professor Pimpel
Je bedoelt waarschijnlijk de uitbreiding met de Beneluxkaart?! Het dubbelzijdige bord in de "basisdoos" toont, als ik het goed heb, Duitsland en de Verenigde Staten.Tsaar schreef:In ieder geval wel met een Nederlands bord!Ginola schreef:Hmm is deze in Nederland uitgekomen?RJV schreef:Ginola, hierbij voor jou een supertip.
Het spel Funkenschlag zal zeker goed in de smaak vallen.
-
Jerome
- Gouverneur