Nieuwe lay-out Spel!

Waar en wat valt er te lezen in de spellenmagazines

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Nieuwe lay-out Spel!

Bericht door Dierik »

Het tijdschrift dat Ducosim elk kwartaal uitgeeft heeft een nieuw jasje gekregen. Mooie kleurenomslag en op A4-formaat i.p.v. A5. Ook de opmaak is behoorlijk verbeterd. En dit alles als ik de hoofdredacteur mag geloven ook nog tegen lagere kosten :shock: .

Al met al en geweldige prestatie van de redactie en hierbij een oproep aan alle forumleden die nog geen lid zijn: Steun Ducosim en geef jezelf dit prachtige blad cadeau!

Ik ben zelf overigens pas lid :oops: , maar toch...

Wat vinden jullie van de nieuwe lay-out, ben benieuwd naar jullie reacties.

Labels:
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik ben lid voor de beurzen. Het blad blader ik altijd even door zonder heel veel te lezen en verdwijnt daarna in de prullenbak. Ik vind de stukken gewoon niet zo interessant en daar verandert een nieuwe lay-out weinig aan.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Dagmar schreef: Ik vind de stukken gewoon niet zo interessant en daar verandert een nieuwe lay-out weinig aan.
Waar ligt dat aan Dagmar? Mis je bepaalde diepgang? Ligt er teveel nadruk op role-playing of andere speltypes waarin je niet geïnteresseerd bent?

Ik ben zelf met name geïnteresseerd in het bordspeldeel en het viel me een paar dagen geleden bij het turven op dat maar een derde van de pagina's van het afgelopen nummer over bordspellen gaat. Ik weet niet of dit een gemiddelde is, maar vond het in elk geval opvallend.

Zijn er andere bladen waar men een voorbeeld aan zou kunnen nemen?
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Peter Hein »

Net als Dagmar vind ik de inhoud van Spel! maar zo-zo. Een groot deel van de inhoud wordt besteed aan wargames, RPG's, verzamelkaartspellen e.d. en mijn interesse in die genres is nihil. Wat er overblijft vind ik ook maar matig interessant. Daarbij komt dat Spel! een papieren publicatie is die 4x per jaar verschijnt en daarom nooit echt actueel zal zijn. Het moet in die zin dus ook fors afleggen tegen diverse binnen- en buitelandse spellensites.
Dierik schreef:Zijn er andere bladen waar men een voorbeeld aan zou kunnen nemen?
Dan kom je natuurlijk bij spielbox. Alleen is die vergelijking niet eerlijk, want spielbox is een professioneel blad met betaalde schrijvers. Van een vrijwilligersblad als Spel! kun je natuurlijk niet verwachten dat ze een vergelijkbaar niveau halen.

Dit gezegd hebbende, vind ik de nieuwe lay out een grote vooruitgang.
Afbeelding
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

'Matig interessant' en 'maar zo-zo' zijn geen echte duidelijke aanwijzingen wat er nu niet goed aan is. Echt up to date is moeilijk tegenover een site en dan kunnen de gerecenceerde spellen misschien ook nog wel tegenvallen. Wat zou er dan in moeten komen om het beter te maken? (gegeven het feit dat ducosim niet alleen is voor leden die van bordspellen houden...).
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Boes schreef:'Matig interessant' en 'maar zo-zo' zijn geen echte duidelijke aanwijzingen wat er nu niet goed aan is.
Deze kwalificaties van Peter Hein voelen aan als afkraken zonder echte argumenten.

Ook in Spel! staan regelmatig interessante en goed geschreven artikelen en recensies over bord- en kaartspellen (en inderdaad, zo nu en dan ook minder interessante en/of matig geschreven stukken). Het lijkt wel een website over spellen. :wink:
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Vaak ken ik de spellen al die gerecenseerd worden (al is dat niet helemaal eerlijk omdat ik meer spellen ken dan waarschijnlijk zelfs de gemiddelde spellenliefhebber) en zijn de recensies over de spellen dus al niet echt boeiend meer. Ik vind ze bovendien niet leuk om te lezen (niets verrassends, veel nadruk op spelregels, weinig analyse) en dus doe ik dat dan ook niet meer. Ik scan nog even wat de waardering is en lees misschien de conclusie en dat is dat. Met alle andere spelsoorten heb ik helemaal niets dus die stukken sla ik berhaupt over. Ik vind het goed dat ducosim er is en ik snap best dat het voor een organisatie die het van vrijwilligers moet hebben dat het moeilijk is om hele bijzondere producten te leveren dus iedereen die meewerkt aan ducosim: petje af en schouderklopje erbij. Het leukste van ducosim zijn voor mij de beurzen. Met het blad en de website heb ik niet zo heel veel. Als dat voor meer mensen telt zou het blad misschien meer op de beurzen aan kunnen sluiten. Bijvoorbeeld het blad vlak voor een beurs opsturen en daar dan informatie inzetten over wat er op de beurs te doen is en wellicht nog wat sfeerinpressies van de vorige beurs.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Wilde ik net mijn kwalificaties van meer argumenten voorzien, maait Dagmar me het gras voor de voeten weg. :)

Het grootste gemis in de meeste artikelen over bordspellen in Spel! vind ik het gebrek aan analyse en discussie. De recensies beperken zich veelal tot een spelbeschrijving met aan het eind een summier oordeel. Ik wil er dan wel direct bij zeggen dat Spel! hier niet uniek in is. Sterker nog, ik vind dat de meeste spelrecensies, op papier of op internet, veel te veel ingaan op de werking van het spel en te weinig op analyse. En dat is juist wat ik graag in een recensie (of andere artikelen over spellen) het liefste lees. Voor een gedetailleerde beschrijving kan ik beter de spelregels lezen. In mijn eigen recensies probeer ik dan ook om het spel in de meest algemene termen te beschrijven en de focus te leggen bij wat ik er van vind. En inderdaad, bij sommige spellen lukt dat beter dan andere.

Dus als Spel! iets aan de inhoud wil doen (wat bordspellen betreft), zie ik dat als grootste verbeterpunt. Ik heb niet de bedoeling om Spel! af te kraken; dat verdient de redactie niet. Mijn excuses als mijn bewoordingen zo over kwamen.
Afbeelding
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Bij de volgende nieuwsbrief van Ducosim verschijnt weer een artikel / vragenlijst met wat goed is, beter kan etc. De redactie kijkt daar altijd goed naar. Bovenstaande opmerkingen kunnen daar een plaats krijgen. Ook kan men zelf een bijdrage leveren. Dit zou dan kunnen leiden tot meer diepgang, een analyse van een spel(soort). De discussie volgt dan vanzelf. In dat opzicht moeten we elkaar scherp blijven houden!
Veel mensen zijn lid van Ducosim vanwege de beurzen, veel zijn ook lid vanwege het blad. Je zult deze beide groepen goed moeten kunnen bedienen en dat is best lastig. Vorig jaar zijn er bij het 30-jarig jubileum van Ducosim thema-uitgaves verschenen van Spel! en is er apart aandacht aan besteed bij de beurzen. Veel mensen is dit niet eens zo opgevallen en dat zegt toch ook wel wat.
Aankomend nummer wordt er eentje met extra pagina's 'vanuit Spiel Dld'. Een mooie gelegenheid voor een ieder om de redactie te wijzen op bepaalde zaken, spellen en achtergronden.....
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Peter Hein schreef:Wilde ik net mijn kwalificaties van meer argumenten voorzien, maait Dagmar me het gras voor de voeten weg. :)
Wat zijn we het weer eens lekker met elkaar eens, hahahaha