Flash point: fire rescue spelregels

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Flash point: fire rescue spelregels

Bericht door P.T. »

Indie boards and cards, de uitgever van Flash Point: Fire Rescue, wil graag wat verbeteringen aanbrengen aan de Nederlandse en Franse spelregels om deze voortaan toe te voegen aan het spel. Daarvoor is hij op zoek naar alle kritische opmerkingen bij deze spelregels.

Ik heb aangekaart dat we wellicht vanuit BSM een bijdrage kunnen leveren. Een mooi community project. Dus, wie ziet verbeteringen in deze regels? Plaats je opmerkingen of wijzigingen hier, dan verzamel ik ze.

De huidige regels staan hier:
http://www.indieboardsandcards.com/dutchrules.php

ik duik er morgen zelf ook in :)

Labels:
Antoi
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Flash point: fire rescue spelregels

Bericht door Antoi »

Heb het spel nu een tijdje in bezit, maar de gevorderde regels zouden iets duidelijker mogen. Voornamelijk die.van de vuurhaarden bij fase 2 in het spel. Een tekening zou welkom zijn
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
geuz
PIONier

Bericht door geuz »

Het was mij ook onduidelijk van die brandhaarden totdat ik deze uitleg tegen kwam...

http://boardgamegeek.com/thread/788144/ ... -hot-spots

:thumbup: erg simpel!
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

P.T. schreef:Indie boards and cards, de uitgever van Flash Point: Fire Rescue, wil graag wat verbeteringen aanbrengen aan de Nederlandse en Franse spelregels om deze voortaan toe te voegen aan het spel. Daarvoor is hij op zoek naar alle kritische opmerkingen bij deze spelregels.
Leuk project. Zien de verbeteringen die aangebracht zullen worden met name op verduidelijkingen van de spelregels of moet er ook kritisch naar de grammatica gekeken worden?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Het explosie gedeelte kan wellicht duidelijker:

- Namelijk moet je bij een explosie ook een schadeblokje leggen op een buitenmuur als door een schokgolf de buitenmuur wordt bereikt? (in het voorbeeld zie je namelijk alleen muren binnen)

- Als er een gesloten deur wordt weggeblazen dien je hem te behandelen als een vernietigde muur. Dien je er dan wel of niet 2 schadeblokjes op te leggen? Zo ja, dan zal het gebouw eerder instorten namelijk.

Dit zijn tevens 2 onduidelijkheden waar ik zelf een beetje mee zit. Weet iemand antwoord op deze vragen?
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

WTULTC schreef:Het explosie gedeelte kan wellicht duidelijker:

- Als er een gesloten deur wordt weggeblazen dien je hem te behandelen als een vernietigde muur. Dien je er dan wel of niet 2 schadeblokjes op te leggen? Zo ja, dan zal het gebouw eerder instorten namelijk.
op deze vraag luidt heel duidelijk: nee. Volgens mij staat dat letterlijk geschreven in de Nederlandse regels in ieder geval. De andere vraag/antwoord staat minder duidelijk beschreven
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Humske, bedankt. Nu de andere vraag nog beantwoorden. Ik dacht mogelijk dat jij dat wel zou weten Humske omdat jij immers het spel afgelopen weekend hebt gedemo-ed (schrijf het vast fout.. lol) op de beurs.
Afbeelding
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

geuz schreef:Het was mij ook onduidelijk van die brandhaarden totdat ik deze uitleg tegen kwam...

http://boardgamegeek.com/thread/788144/ ... -hot-spots

:thumbup: erg simpel!
als dit inderdaad de manier van spelen is, dan zijn de Nederlandse spelregels niet erg duidelijk. ik begreep dat je alleen een hotspot moet leggen als er nog geen lag en verder niet (dus geen rook, vuur of explosie) dit leek mij al niet erg logisch, maar meer kon ik er niet van maken :lol:
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik ben thuis en in onze spellenclub altijd degene die de spelregels uit 'mag' zoeken en uitleggen. Zo ook van Flash Point. Zelden heb ik zo'n warrige beschrijving gelezen. Als je alleen de regels van het familiespel leest, gaat het wel, maar vooral de combinatie van het spel voor families en het spel voor gevorderden is ontzettend rommelig en verwarrend. Je moet steeds terugbladeren om te kijken wat er ook alweer ergens mee bedoeld wordt. Beter zou zijn de spelregels voor gevorderden geheel te beschrijven en niet alleen de toevoegingen en wijzigingen. Dus kortgezegd: een spelregelboekje voor families en een spelregelboekje voor gevorderden. Dan heb je altijd maar 1 boekje nodig.

En verder meer verduidelijkigen d.m.v. tekeningen en voorbeelden, bijv. over het vernietigen van muren: is de muur precies over de breedte van 1 vakje vernietigd of tot je een hoek hebt? Bij ons was dat nog even reden tot discussie. Het voorbeeld was in onze ogen voor 2erlei uitleg vatbaar.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Gisteren Flashpoint gespeeld en er kwam weer een paar vragen bij (antwoorden staan niet in het regelboekje):

- Als bij een PVA een rookwolkje komt te liggen. Dan moet je denk ik toch eerst het rookwolkje blussen voordat je kunt kijken wat voor slachtoffer er ligt of niet?

- Kost het ook AP om je brandweerman buiten om het huis te verplaatsen? In de gevorderde versie kan dat gemakkelijker ivm de brandweerauto en ambulance, maar met name in de familieversie staat daar niets over in. Als je namelijk de hele lange zijde moet lopen van de ene kant naar de andere kant dan kost je dat namelijk veel AP en zelfs hele beurten of kost het bijv. 2 AP om van bijv. de lange zijde naar de korte zijde te gaan?
Afbeelding
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

WTULTC schreef:Gisteren Flashpoint gespeeld en er kwam weer een paar vragen bij (antwoorden staan niet in het regelboekje):

- Als bij een PVA een rookwolkje komt te liggen. Dan moet je denk ik toch eerst het rookwolkje blussen voordat je kunt kijken wat voor slachtoffer er ligt of niet??
De spelregels zeggen alleen dat als je op een vakje met een PVA komt je deze mag omdraaien. Lijkt mij dat er niet eerst geblust hoeft te worden
WTULTC schreef: - Kost het ook AP om je brandweerman buiten om het huis te verplaatsen? In de gevorderde versie kan dat gemakkelijker ivm de brandweerauto en ambulance, maar met name in de familieversie staat daar niets over in. Als je namelijk de hele lange zijde moet lopen van de ene kant naar de andere kant dan kost je dat namelijk veel AP en zelfs hele beurten of kost het bijv. 2 AP om van bijv. de lange zijde naar de korte zijde te gaan?
Ook buiten het huis staan er gewoon vakjes. verplaatsen buitenhuis kost dus gewoon 1 AP per vakje. in de familie regels staat dit niet heel erg duidelijk, maar als je de gevorderde regels leest zie je dit wel tussen de regels terugkomen. bij de gevorderde regels kan je echter ook voor 2AP de brandweer wagen verplaatsen zodat je wel sneller kan verplaatsen.

Een ander punt is de afhandeling van de explosies bij de beginopstelling van de gevorderde spelregels. moet er nu wel blokjes op de muren gelegd worden of niet? het lijkt mij niet omdat het in de familie regels ook niet is............
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

WTULTC schreef:
- Namelijk moet je bij een explosie ook een schadeblokje leggen op een buitenmuur als door een schokgolf de buitenmuur wordt bereikt? (in het voorbeeld zie je namelijk alleen muren binnen)
jazeker! waarom zou je op de buitenmuur geen blokje moeten neerleggen?
er bestaat geen verschil tussen binnenmuren en buitenmuren.
Laatst gewijzigd door JeVo op di 30 okt 2012, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

misschien ligt het aan mij, maar ik vond de regels van Flash Point uitermate duidelijk.
Volgens mij heb ik eerst de Engelse gelezen en daarna de bijgevoegde Nederlandse vertalingen.
[edit:] Wow, deze nederlandse versie is kwalitatief niet sterk. Spellingsfouten, stroef lopende zinnen, vlaamse woorden en zinscontructies die ik als Nederlander zou vermijden, en onduidelijk geschreven regels.

Ik heb helemaal geen problemen ondervonden.
Maar ik ga nu de PDF downloaden uit de eerste post.
en kijken of ik het daar ook mee eens ben.

Maar even een punt van orde: Gaan we hier steeds regelvragen blijven stellen en beantwoorden? of gaan we ook daadwerkelijk betere zinnen schrijven als vervanging van de zinnen uit de PDF?

En verzamelt iemand die in de eerste post of zo?
Laatst gewijzigd door JeVo op di 30 okt 2012, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

Antoi schreef: Een ander punt is de afhandeling van de explosies bij de beginopstelling van de gevorderde spelregels. moet er nu wel blokjes op de muren gelegd worden of niet? het lijkt mij niet omdat het in de familie regels ook niet is............
Jazeker, de explosies in het begin zijn gewoon explosies zoals ze ook in het spel voorkomen, dus met schade blokjes op de muren die door een shockwave worden getroffen.
JeVo
Standaard moderator

Bericht door JeVo »

nu ik in de regels duik, merk ik dat er wellicht ook een nederlandse en een vlaamse versie kan worden gemaakt.
de huidige nederlandse versie is volgens mij een Vlaamse, wat voor mij onnatuurlijk aandoet.
'APkost' klinkt voor mij vreemd, net als 'ontploffings' ipv 'ontploffingen'.