aanraders van spellen met ca 60 min speeltijd
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Timonneke
- Grote Dienaar
aanraders van spellen met ca 60 min speeltijd
Hallo mensen,
Ik ben vrij nieuw op de bordspellenmarkt en ben op zoek naar wat nieuwe spellen, ik ben gek op puerto rico maar ik ervaar dat het spel minder wordt gespeeld omdat het gewoon simpelweg te lang duurt. Datzelfde geldt voor Hoogspanning die ik onlangs heb gekocht. Veel lange spellen zijn fantastisch maar speel je op een avond maar 1 keer.
Volgens mij is er nog geen topic over welke spellen een speltijd hebben van ca. 60 minuten en toch voldoende diepgang hebben. Daarom start ik hem bij deze. Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties.
Ik ben vrij nieuw op de bordspellenmarkt en ben op zoek naar wat nieuwe spellen, ik ben gek op puerto rico maar ik ervaar dat het spel minder wordt gespeeld omdat het gewoon simpelweg te lang duurt. Datzelfde geldt voor Hoogspanning die ik onlangs heb gekocht. Veel lange spellen zijn fantastisch maar speel je op een avond maar 1 keer.
Volgens mij is er nog geen topic over welke spellen een speltijd hebben van ca. 60 minuten en toch voldoende diepgang hebben. Daarom start ik hem bij deze. Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties.
Laatst gewijzigd door Timonneke op di 27 nov 2012, 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: aanraders van spellen met ca 60 min speeltijd
Mijn aanrader is Kardinaal & Koning van 999 Games, te vinden in het tweedehands circuit. De opvolger China is gemakkelijker te vinden (maar is niet in Nederland uitgebracht).
-
Davio
- Nederlands Kampioen Dominion 2012
Misschien Het Stenen Tijdperk?
-
Timonneke
- Grote Dienaar
Heb ik, maar dan zit ik ook al gauw aan de 1,5 uur of langerDavio schreef:Misschien Het Stenen Tijdperk?
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Ik speelde gisteren voor het eerst Homesteaders, en dat duurde 90 minuten (met 4 nieuwe spelers). Moet met wat meer ervaring en zonder treuzelaars in 60 minuten te doen zijn en lijkt veel diepgang te hebben. Merk wel op dat dit nog maar een eerste indruk is.
Stenen Tijdperk is ook een goede suggestie, maar duurt bij ons toch meestal 90 minuten bij 4 spelers.
Kardinaal en Koning kan ik me volledig bij aansluiten.
Verder zou je nog eens kunnen kijken naar:
Heersers der Woestijn
Dominion
7 Wonders
Race for the Galaxy (ik vind zelf deze niet zo geweldig, maar de fans spelen dit tientallen keren per jaar en het verveelt ze blijkbaar nooit)
Stenen Tijdperk is ook een goede suggestie, maar duurt bij ons toch meestal 90 minuten bij 4 spelers.
Kardinaal en Koning kan ik me volledig bij aansluiten.
Verder zou je nog eens kunnen kijken naar:
Heersers der Woestijn
Dominion
7 Wonders
Race for the Galaxy (ik vind zelf deze niet zo geweldig, maar de fans spelen dit tientallen keren per jaar en het verveelt ze blijkbaar nooit)
-
Davio
- Nederlands Kampioen Dominion 2012
7 Wonders dan?Timonneke schreef:Heb ik, maar dan zit ik ook al gauw aan de 1,5 uur of langerDavio schreef:Misschien Het Stenen Tijdperk?
Dat hoeft geen uur te duren, eerder 30 minuten, maar dan kun je bijvoorbeeld 2 potjes spelen. Voor mij heeft 7 Wonders wel diepgang. Natuurlijk ben je afhankelijk van de kaarten die je van je buurman krijgt, maar het is gewoon een kwestie van optimale keuzes maken mbt wat je in handen krijgt.
Één van mijn lievelingsspellen, 7 Wonders, naast Dominion uiteraard, mijn onbetwiste nr. 1!
-
Hijacker
- Genius
Lords of Waterdeep
Kaart spel puerto rico
Fresco
Carcassonne
k2
Kingdom Builder
Finca
Discworld: Ankh-Morpork
Kaart spel puerto rico
Fresco
Carcassonne
k2
Kingdom Builder
Finca
Discworld: Ankh-Morpork
-
WTULTC
- Elfenkoning
Wellicht een coöperatief spel (dus met allen tegen het spel) zoals Pandemie, Het Verboden Eiland, Flash Point: Fire Rescue en Oh no... INVASION! ...
Ticket to Ride duurt meestal ook niet langer dan een uur. Zeker niet als je met mensen speelt die goed door spelen...
Ticket to Ride duurt meestal ook niet langer dan een uur. Zeker niet als je met mensen speelt die goed door spelen...
-
snoek09
- Rooster Booster
- Mykerinos
- King of Siam
- Santiago de Cuba
- Vikings
- King of Siam
- Santiago de Cuba
- Vikings
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Glen More
Carolus Magnus
Metropolys
Yspahan (met een beetje doorjekkeren)
Taluva
Ur
Hanze
Hanzesteden
Nefertiti
Ra
Egizia
Coney Island (schrijf deze niet te snel af, het is een pittig spelletje)
Steel Driver
Notre Dame
Met wat hierboven allemaal genoemd is kun je zeker een tijdje vooruit, medunkt.
Carolus Magnus
Metropolys
Yspahan (met een beetje doorjekkeren)
Taluva
Ur
Hanze
Hanzesteden
Nefertiti
Ra
Egizia
Coney Island (schrijf deze niet te snel af, het is een pittig spelletje)
Steel Driver
Notre Dame
Met wat hierboven allemaal genoemd is kun je zeker een tijdje vooruit, medunkt.
-
Timonneke
- Grote Dienaar
Zat zelf ook al te denken aan Hanzesteden, maar vroeg me af of dit af te ronden valt in ongeveer 60 minuten.
-
elbert
- Locomotief
hanzesteden zal wellicht iets langer duren maar je haalt gegarandeert een topper in huis. Ik speel het in ieder geval met veel plezier en zal elke keer dat het op tafel komt snel aanschuiven.
Daarnaast is het dorp ook een heel leuk spel maar wederom misschien niet binnen een uur te spelen.
Daarnaast is het dorp ook een heel leuk spel maar wederom misschien niet binnen een uur te spelen.
-
Svennos
- Team Bordspelmania
Neen, dat is me nog nooit geluktTimonneke schreef:Zat zelf ook al te denken aan Hanzesteden, maar vroeg me af of dit af te ronden valt in ongeveer 60 minuten.
Als je een zwaarder taktisch spel wil, is het erg moeilijk om dit af te ronden binnen 60 minuten.
Van de hiervoor genoemde spellen, valt 7 wonders zeker binnen de vooropgestelde timing: met 4 spelers duurt het spel 30 à 40 minuten (eens de regels gekend zijn), met 6 of 7 overschrijdt je het uur vermoedelijk met een 10 à 15 minuten.
Finca, Samurai, Kardinaal en koning, Dominion, Kingdom Builder, Metro, That's life, Uluru, Atlantis (Amigo/Asmodee), Keltis, Bedriegers bedrogen, Clans, Cartagena, Saboteur, King of Tokyo en Dice Town zijn volgens mij ook allemaal goede spellen die op een uur te spelen zijn...
-
JasperB
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelosoof
Kijk ook eens naar PAX en Biblios, dat zijn leuke kaartspelletjes, als het goed is niet al te duur, en lekker kort.
De al genoemde Heersers der Woestijn/Through the Desert is mijn persoonlijke favoriet in de categorie 'snel maar wel diepgang'.
De al genoemde Heersers der Woestijn/Through the Desert is mijn persoonlijke favoriet in de categorie 'snel maar wel diepgang'.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be