Welke Dominion Uitbreiding?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Glucosestroop
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Ongezouten
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Welke Dominion Uitbreiding?

Bericht door Glucosestroop »

Wij zijn thuis op zoek naar een uitbreiding van Dominion. (ja, eentje maar ;) ) We spelen meestal met twee personen en houden van een spel zonder aanvallen en vloeken.

Welvaart heb ik één keer gespeeld, maar heeft helaas geen goede eerste indruk gemaakt. Misschien lag het aan het deck, zou goed kunnen, maar ik had het gevoel dat er geen uitdaging in zat. Winnen ging alleen door zo snel mogelijk alles weg te graaien, het ging te gemakkelijk. Ik zie echter dat het hier heel goed beoordeeld wordt.

Verder ben ik vooral nieuwsgierig naar De Donkere Middeleeuwen, Het Achterland en Hijs de Zeilen. Andere suggesties zijn uiteraard welkom!

Dus, als jullie een uitbreiding zouden aanraden, welke zou dat zijn en waarom?
Net zo makkelijk.
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Re: Welke Dominion Uitbreiding?

Bericht door pleunie.william »

Hijs de Zeilen, vanwege de duurzame kaarten en de extra speelbordjes.
Afbeelding
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

Glucosestroop schreef:Dus, als jullie een uitbreiding zouden aanraden, welke zou dat zijn en waarom?

Ik speel Dominion ook vaak met z'n tweetjes, eigenlijk alleen maar. Wij zijn begonnen met Intrige, en die blijft bij mij op nummer 1 staan.

Verder hebben wij alle uitbreidingen, behalve Donkere Middeleeuwen, dat zal wel een kerstkado gaan worden voor mijn partner... 8)

Welvaart en Achterland vind ik zelf de mindere van alle. Hijs de Zeilen is ook wel leuk, maar ik vind persoonlijk Overvloed en Alchemisten de leukste uitbreidingen. Je kan ook gewoon voor Intrige gaan en ze eventueel in volgorde gaan kopen...
Intrige - Alchemisen - Hijs De Zeilen - Welvaart - Achterland - Overvloed - Donkere Middeleeuwen...ofzo...;)
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

Als je niet van aanvals kaarten houdt ga je beter niet voor intrige deze set heeft 1 van de meest gemene aanvals kaarten in het deck.

Daarnaast beschrijf je dat welvaart te makkelijk ging, misschien moet je dan wat meer aanvalskaarten in het spel stoppen ;) hahaha.

Overvloed is inderdaad een top setje, achterland en welvaart zijn voor mij de tofste uitbreidingen. hijs de zeilen just een mindere vooral omdat die oranje kaarten veel gewenning benodigen en je ze vaak gewoon in je opschoonfase mee pakt.

Eigenlijk kun je met geen enkele set een miskoop doen (behalve alchemisten, is duidelijk de minste van het stel)

Succes ermee ;), ik zou welvaart nog een kans geven :D.
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Als je Welvaart niet zo leuk vindt dan zou ik het Achterland of Overvloed aanraden. Maar eigenlijk vind ik Hijs de Zeilen en Alchemisten ook zeer leuk. :lol:
Afbeelding
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Alle sets zijn top, Alchemisten inderdaad iets minder. Welvaart vind ik de beste, vooral vanwege de Kolonies en het Platina. Intrige vond ik minder elegant; er zaten veel kaarten in waarbij je keuzes had, maar dat zorgde dan gelijk voor overvol beschreven kaarten. Hijs de Zeilen, het Achterland en Welvaart zijn dus mijn aanraders. De Donkere Middeleeuwen en Overvloed heb ik nog niet of amper gespeeld.
Afbeelding
snoek09
Rooster Booster

Bericht door snoek09 »

16 Feet Pauly schreef:Als je niet van aanvals kaarten houdt ga je beter niet voor intrige deze set heeft 1 van de meest gemene aanvals kaarten in het deck.
Dat zijn er maar 4: Minion, Saboteur, Swindler & Torturer.
In mijn ogen is Intrige nog steeds de beste Dominion uitbreiding.
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

Glucosestroop schreef:Wij zijn thuis op zoek naar een uitbreiding van Dominion. (ja, eentje maar ;) ) We spelen meestal met twee personen en houden van een spel zonder aanvallen en vloeken.

Welvaart heb ik één keer gespeeld, maar heeft helaas geen goede eerste indruk gemaakt. Misschien lag het aan het deck, zou goed kunnen, maar ik had het gevoel dat er geen uitdaging in zat. Winnen ging alleen door zo snel mogelijk alles weg te graaien, het ging te gemakkelijk. Ik zie echter dat het hier heel goed beoordeeld wordt.

Verder ben ik vooral nieuwsgierig naar De Donkere Middeleeuwen, Het Achterland en Hijs de Zeilen. Andere suggesties zijn uiteraard welkom!

Dominion of een uitbreiding kun je nauwelijks op één potje beoordelen.

Ik vind zelf Overvloed (Cornucopia) fantastisch, maar de kaarten die het bevat zijn niet het handigst in de praktijk, wel op internet. :)
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Intrige +1
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Glucosestroop schreef:Wij zijn thuis op zoek naar een uitbreiding van Dominion. (ja, eentje maar ;) ) We spelen meestal met twee personen en houden van een spel zonder aanvallen en vloeken.

Ik heb twee zinnen vet gemaakt, die ik niet helemaal met elkaar kan rijmen.
Je zegt dat je niet houdt van aanvalskaarten. Maar Dominion zonder aanvalskaarten wordt in mijn ogen vooral een optimalisatie-puzzel, wie kan het snelst alles weggraaien? En naarmate je meer ervaren wordt in het spel, zul je daar steeds beter in worden waardoor je vaker het gevoel zult krijgen "dit ging best gemakkelijk".
Ik merk dat ik door dit effect zelf de potjes met aanvalskaarten vaak leuker vind, daarin gebeuren vaker verrassende dingen en er is vaker een keuze te maken (ga ik zelf ook aanvallen, of probeer ik door te gaan met optimaliseren en hoe reageer ik dan op de aanvallen van anderen?).

Maar afgezien daarvan, ik heb alleen het basisspel, Intrige en Hijs de Zeilen vaak genoeg gespeeld om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Hijs de Zeilen vind ik denk ik net ietsje leuker dan de andere twee, maar het verschil is klein. In elke doos komt ieder basisprincipe wel weer terug in de een of andere vorm, dus wat je ook leuk vindt in Dominion, je krijgt er meer van als je een uitbreiding hebt. Als je van Dominion houdt, dan zul je met geen enkele uitbreiding een miskoop doen.
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

als je niet van aanvallen houdt, moet je ook niet de donkere middeleeuwen hebben. dat deck draait om vernietigen van je eigen kaarten maar ook die van de ander. En het 'pesten' dmv het geven van ruines aan de andere speler. Je kunt natuurlijk wel de aanval of pest kaarten eruit filteren en dan blijven er nog genoeg andere kaarten over.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

snoek09 schreef:
16 Feet Pauly schreef:Als je niet van aanvals kaarten houdt ga je beter niet voor intrige deze set heeft 1 van de meest gemene aanvals kaarten in het deck.
Dat zijn er maar 4: Minion, Saboteur, Swindler & Torturer.
In mijn ogen is Intrige nog steeds de beste Dominion uitbreiding.
Ja maar de saboteur is een van de gemeenste aanvalskaarten!! :D de oplichter en de folteraar zijn ook geen lievertjes!?