Spiel 2007: ervaringen

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Nekrataal
Uitgever

Bericht door Nekrataal »

Dierik schreef:Voor degenen die het niet hebben kunnen spelen is er nog hoop. QWG brengt een versie met vertaling uit op SSP en Spel.
Voor de goede orde:
QWG brengt geen "versie uit met een vertaling". QWG heeft samen met Ystari de produktie gedaan. Er is sinds vorige week een VOLLEDIGE NEDERLANDSE versie op de markt van QWG. De eerste spellen zijn het afgelopen weekend in Essen verkocht.

QWG Games
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Tsaar schreef:Helemaal gemist, die Lo6. Ik heb de Galeria even ingekeken en zag alleen maar spelende kinderkes en wat snoepgerei. Jammer.
Ook jammer voor Henk en Dierik dat hun budget op was, want volgens mij is het lastiger om dit spel nog te vinden dan, pak 'm beet, Ticket to Ride of zo.
In ieder geval bedankt voor de beschrijving, het klinkt als een redelijk origineel spel.
Voor de liefhebbers: de Duitse versie Sechsstädtebund vind je in de webshop van Allgames.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:Voor de liefhebbers: de Duitse versie Sechsstdtebund vind je in de webshop van Allgames.
Dat is inderdaad een goede tip. Het materiaal is volledig taalonafhankelijk. En een engeltalige handleiding is via deze link te vinden.
All-Games vraagt zelfs 2 euro minder dan de beursprijs in Essen al reken ik dan de verzendkosten niet mee.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Dierik schreef:All-Games vraagt zelfs 2 euro minder dan de beursprijs in Essen al reken ik dan de verzendkosten niet mee.
All Games is normaal zo'n beetje de goedkoopste spellenwinkel, maar daar is tijdens Spiel nauwelijks sprake van. Zo kost Im Jahr des Drachen bij hen 23 euro, maar op de beurs vroegen ze daar gerust 30 euro voor.
Afbeelding
David
Professor Pimpel

Bericht door David »

Mijn persoonlijke impressie van Spiel 2007 vind je op Youtube
YouTube filmpje
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding
jennifer84
Meeple

Bericht door jennifer84 »

Hallo,

Als ik zo de verhalen lees en het filmpje bekijk, vind ik het toch erg jammer dat ik geen vrij kon krijgen voor Spiel, alleen de sfeer ziet er al fantastisch uit!.

Wij hebben erg lang getwijfeld of Spiel wat voor ons is, we zijn gek op spellen, maar verstaan en spreken allebei nauwelijks Duits. Mijn Engels is ook gebrekkig. (verstaan van Engels lukt wel)

Dit jaar konden we zowiezo niet, maar wat denken jullie van volgend jaar? Hebben we er iets aan zonder de taal te spreken/verstaan???

Jennifer
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

jennifer84 schreef:Hallo,

Als ik zo de verhalen lees en het filmpje bekijk, vind ik het toch erg jammer dat ik geen vrij kon krijgen voor Spiel, alleen de sfeer ziet er al fantastisch uit!.

Wij hebben erg lang getwijfeld of Spiel wat voor ons is, we zijn gek op spellen, maar verstaan en spreken allebei nauwelijks Duits. Mijn Engels is ook gebrekkig. (verstaan van Engels lukt wel)

Dit jaar konden we zowiezo niet, maar wat denken jullie van volgend jaar? Hebben we er iets aan zonder de taal te spreken/verstaan???

Jennifer
Uiteraard is een basiskennis van het Duits erg handig, maar je bent zeker niet de enige aanwezige die geen Duits spreekt. De meeste Amerikanen die ik ben tegengekomen spreken niet of nauwelijks Duits en ik zat zelf dit jaar met een Isralisch stel aan de speltafel dat ook geen woord Duits sprak.

Zowiezo kan je bij Rio Grande terecht in hal 10. Daar is alle uitleg standaard in het Engels omdat zij zich met name richten op de engelstalige doelgroep. Daarnaast willen de meeste andere speluitleggers op verzoek wel in het engels uitleggen.

Gewoon gaan volgend jaar dus! :D
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Ik heb mijn ervaringen van donderdag en vrijdag op Spiel ondertussen op mijn blog gezet: http://detafelplakt.skynetblogs.be/
https://detafelplakt.com/
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Dierik schreef:
Tsaar schreef: Zelf heb ik oa Hamburgum gespeeld en hoewel de rondel me als mechanisme erg goed beviel vond ik het thema erg flauw (hoezo: kerken bouwen? En waarom bouwt de vijfde donateur de kerk pas echt?).
Je moet je natuurlijk wel een beetje verplaatsen in de historie Jerome, in de 15e eeuw waarin dit spel is gesitueerd was de kerk heel belangrijk in een stad en werd daar ook veel geld aan uitgegeven. Dat zou jij als brabander toch moeten weten. :wink: Ook vind ik het in fases aan de kerk bouwen vrij waarheidsgetrouw, daar deed men immers jaren over en soms lag de bouw weer een tijd stil omdat er geen geld was.

Uiteraard kan het thema je dan nog steeds minder aanspreken, zo spreekt mij bijvoorbeeld een ruimtethema niet aan. Smaken verschillen nu eenmaal :) .
Hehehe, dat van die vijftiende eeuw gaat er nog wel in hoor, maar niet dat pas de vijfde donateur werkelijk een kerk bouwt (en de vorige vier donaties daarmee degradeert tot fooien). Ik vind dat nogal arbitrair.
Maar goed, Eggert heeft mijn geld binnen middels Imperial juist omdat de rondel bij Hamburgum mij prima beviel (en ik weet dat de beperking van handelingen ook arbitrair is).
En smaak, ach ja, in mijn kast ook geen ruimteschepen.
:lol:
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Deel 1 van een vierluik over Spiel 2007 staat nu ook op mijn blog. Deel 2 is af, maar moet ik nog in het juiste format gieten; deel 3 en 4 komen in de loop van het weekeinde---hoop ik. 't Is allemaal best veel :oops:.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Ik heb een verslag op m'n site gezet:

http://www.bordspel.com/spiel2007.html
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Puik werk weer, Erwin. Opvallend hoe vaak we het eens zijn---dat maakt de verschillen des te opmerkelijker. Echt, Oregon is beter dan Ming :twisted:.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Puik werk weer, Erwin. Opvallend hoe vaak we het eens zijn---dat maakt de verschillen des te opmerkelijker. Echt, Oregon is beter dan Ming :twisted:.
Het is nog steeds mogelijk dat ook ik tot die conclusie kom (na de tweede kans voor Ming)...... wat overigens niet zal betekenen dat ik in absolute zin positiever word over Oregon.

Ach ja, smaken verschillen en daar is niets mis mee (zolang niemand probeert om het domme en saaie Cat Attack te promoten...... :twisted: )
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

"Met plezier gelezen!"

Helaas is de Apfelstrudel erbij ingeschoten, maar toch leuk je even gezien te hebben. 1960 moet je maar gauw op tafel gooien, en ik miste Duel in the Dark in je verslag, maar daarentegen las ik opnieuw over zoveel spellen die ik niet eens gezien heb... Misschien maar goed ook, want ondertussen schreeuwt mijn spellenkast dat ik toch echt minder tijd heb dan zin om mijn vrienden alle hoeken van al die borden te laten zien.

Mijn oogst is beperkt gebleven tot Duel in the Dark, 1960, ASLSK#1, Imperial, Wings of War - Burning Drachens, een paar uitbreidingen (Funkenschlag!) en dan nog wat kadootjes om nog meer vrienden te bekeren tot onze leuke hobby.