Testteam 999 Games

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Testteam 999 Games

Bericht door Erwin »

Xildur schreef:Het verrotte is dat je geen keuze hebt in uitgever als je per se de Nederlandse versie wil hebben.
Deze door jou als verrot gekwalificeerde keuzevrijheid lijkt mij iets van alle talen. Als ik een Duitse Carcassonne zoek, ga ik 'm niet bij Kosmos vinden. :wink:
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Erwin schreef:
Xildur schreef:Het verrotte is dat je geen keuze hebt in uitgever als je per se de Nederlandse versie wil hebben.
Deze door jou als verrot gekwalificeerde keuzevrijheid lijkt mij iets van alle talen. Als ik een Duitse Carcassonne zoek, ga ik 'm niet bij Kosmos vinden. :wink:
Het ging hier toch over NL ;)
Afbeelding
kronik
Rooster Booster

Bericht door kronik »

Denk dat dit een van de vele redenen is waarom er plaats is op de markt voor een Quined en WGG. 999 werkt op zeer archaïsche wijze, heeft geen eigen spellen, brengt enkel succesvolle buitenlanders binnen. Ik denk dat ze een is moeten veranderen, maar ik koop ondertussen al lang geen spellen meer van hen. Ook als je ziet dat bvb Aziatische producenten taalloze spellen maken en dan een nederlandse vertaler vinden - waarvoor heb je dan nog een 999 nodig? Als 999 zou ik eens over mn strategie gaan denken (en is meegaan met de tijd en meer open zijn in communicatie).
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

kronik schreef:999 werkt op zeer archaïsche wijze, heeft geen eigen spellen, brengt enkel succesvolle buitenlanders binnen.
Klopt voor geen meter, ze geven ook in eigen beheer ontwikkelde titels uit.
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Erwin schreef:
kronik schreef:999 werkt op zeer archaïsche wijze, heeft geen eigen spellen, brengt enkel succesvolle buitenlanders binnen.
Klopt voor geen meter niet helemaal, ze geven ook in eigen beheer ontwikkelde titels uit.
Zo, nuance aangebracht op het eerste deel van je zin. Geen dank :D
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

kezuskrijst schreef: Zo, nuance aangebracht op het eerste deel van je zin. Geen dank :D
Als jij genoeg tijd en zin hebt voor zulke onzinnige bijdragen, leef je uit, maak me gek, gooi je haar los. Geen dank is inderdaad een passende beloning voor deze nonsens.
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Erwin schreef:
kezuskrijst schreef: Zo, nuance aangebracht op het eerste deel van je zin. Geen dank :D
Als jij genoeg tijd en zin hebt voor zulke onzinnige bijdragen, leef je uit, maak me gek, gooi je haar los. Geen dank is inderdaad een passende beloning voor deze nonsens.
Nou, nou, wat een felle reactie. Duidelijk een ander gevoel voor humor wat dit punt betreft. Ik bedoelde met mijn post te zeggen dat ik begrijp waar Kroniks' post vandaan kwam. 999 games staat hier tenslotte vooral bekend om de spellen die ze (gelukkig voor ons Nederlanders) uit het buitenland hebben gemaakt. Over de zin of onzin van posten in dit soort forumdiscussies, hoef je denk ik niet lang te praten......

Maar goed, ik heb m'n haar los.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

kezuskrijst schreef:Nou, nou, wat een felle reactie. Duidelijk een ander gevoel voor humor wat dit punt betreft. Ik bedoelde met mijn post te zeggen dat ik begrijp waar Kroniks' post vandaan kwam. ......
Charmant dat je het achteraf zo weet te spinnen dat het bijna op een zinvolle bijdrage begint te lijken. Geen dank indeed. :wink:
alrick
Regenmaker

Bericht door alrick »

kronik schreef: Als 999 zou ik eens over mn strategie gaan denken (en is meegaan met de tijd en meer open zijn in communicatie).
De strategie van 999 games is er op gericht om drie doelgroepen te bedienen: kinderen, families en veelspelers. Het is geen klein, liefdevol geleid bedrijfje meer, maar een grote speler.Dan kan je niet meer bestaan van enkel lekkernijen voor de veelspeler. Die oplages zijn simpelweg te klein om alle werknemers te betalen. Dat men regelmatig kiest voor (reeds bewezen succesvolle ) licensietitels is niet zo vreemd. De Nederlandse spellenontwerpers zijn relatief dun gezaaid, maar meer en meer komen toch ook van hen titels op de markt. De grote namen (bijv, Catan en Carcassonne) brengen het geld in het laatje, waardoor ook een spel als Het Dorp of Andermans Veren in vertaling op de markt komt. Niet alles van 999games kan me boeien, maar in hun indrukwekkkende titellijst zit meer dan genoeg kwaliteit. En er is gelukkig ruimte voor meer spelers.
Zonder het pionieren van 999games, zouden de navolgers het een stuk lastiger hebben. En laten we blij zijn dat we de afgelopen 10/15 jaar zo verwend zijn. Onze hobby is nog steeds groeiende, maar ik maak me sterk dat de fanatieke harde kern
ver boven de 1000 uitstijgt. De rest speelt graag "een spelletje", maar zal het niet als hobby op zijn/haar CV zetten.

Persoonlijk heb ik altijd netjes antwoord gekregen op vragen, bestellingen e.d.
Laatst gewijzigd door alrick op za 17 nov 2012, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Duidelijk en goed verwoord, Alrick!
Afbeelding
Elenitza
Regenmaker

Bericht door Elenitza »

Het ligt niet aan mij dus :P.

Ik heb 999games meerdere mailen gemaild om te vragen of ik hun spellen mocht maken voor feuerteufel. Nooit een reactie op gehoord. Dus toen maar de klantenservice gaan bellen (kreeg altijd dezelfde aan de lijn, dus volgens mij zit daar 1 iemand). Die wist mij te vertellen dat ze een probleem met de mail hadden tijdje terug, dus dat ik het nog maar opnieuw moest proberen. Dus ik braaf gedaan, geen reactie.
Vanaf ander mailadres nog eens.. Geen reactie.
(toestemming is overigens uiteindelijk gewoon geregeld via Kosmos)

Bel je ze omdat je een kaart van Catan kaartspel kwijt bent, en dat is zo geregeld :P. (tegen betaling.. dat wel, dat is bij kleinere uitgeverijen ook wel anders, maargoed).

999games is een grote speler. Maar ik vind ze niet altijd het meest sympatiek overkomen. Maarja, ze hebben genoeg spellen om zich zo op te kunnen stellen. Als ik ooit een het licht zie voor een spelidee zal ik dat in eerste instantie niet bij 999games onder willen brengen. Maar ik moet wel toegegeven dat ze vaak goede spellen hebben. (Agricola de lage landen daargelaten.. wat een tegenvaller dat er alleen groente en graan inzit :()
www.feuerteufel.nl en www.turnbasedspellen.nl
Voor online bord en kaartspellen.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Haha, alleen graan en groente valt inderdaad een beetje tegen :p maar dat zullen ze wel proberen uit te melken met vervolguitbreidingen natuurlijk ;). Het gaat wat kosten maar ik verwacht dat we onze hout, steen, riet en kleinminiaturen ook nog wel krijgen (kunnen kopen).
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

Wat een gezeur over 999 Games.

Als het je niet bevalt, dan koop je toch niks van hen?

Persoonlijk ben ik juist blij dat ze veel titels uit het buitenland halen en vertalen, zoals Dominion. Hierdoor wordt het toegankelijker voor mijn familie, die over het algemeen niet zo goed Engels kunnen als ik.

Mijn ouders vinden het erg leuk om met mij een potje Dominion te spelen, maar ik twijfel of dat ook het geval zou zijn geweest als het in het Engels was en ze over de taalbarrière heen moesten stappen. Nu kunnen ze zelf op hun gemak de kaarten lezen en uitproberen, hoeven ze niet elke keer aan mij te vragen wat het precies doet. Het is een genot om te zien hoe je vader een serie van 4 actiekaarten aan elkaar knoopt.

Daarbij moeten ze natuurlijk zelf weten wat ze doen, ze willen in eerste instantie geld verdienen, daarom halen ze de toppers binnen. Als ik er een beetje kaas van gegeten heb, zit er volgens mij niet heel veel marge op de titels die voor veelspelers worden uitgebracht. Dit zijn veelal spellen met hogere productiekosten (geen simpele kaartspelletjes) en als de verkoopprijs te hoog is, worden ze dan weer niet verkocht. Ik vraag me af wat de verkoopcijfers zijn van een spel als "Andermans Veren", maar het zal het lange na niet halen bij Kolonisten en Carcassonne.

Nou probeer ik 999 Games hier niet te verdedigen of iets, het komt er gewoon op neer: Bevalt het je niet, pech gehad.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Het gaat hier niet om de vraag of het goed is dat er allerlei sterke spellen toegankelijker worden gemaakt voor het Nederlandse publiek, ik verwacht dat niemand hier tegen is namelijk. Het gaat om de gebrekkige communicatie in bepaalde situaties zoals in de situatie van Elenitza of met de oproep voor het testteam van een half jaar terug ;). Je zou de trouwe klanten (die je nota bene van dienst willen zijn door te helpen met testen) best even een reactie kunnen geven in mijn optiek :), ook als ze niet gekozen zijn.
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Er is een hele tijd zo goed als niets aan PR en communicatie gedaan bij 999-Games. Daar gaat wel verandering in komen weet ik uit betrouwbare bron.
Afbeelding