Het Perfecte Spel

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

grunnboy
Bronzen Meeple

Re: Het Perfecte Spel

Bericht door grunnboy »

Misth schreef:
cymric schreef:Toch een faux pas van 999 Games dat ze eigenhandig de uitkomst van de stemming hebben aangepast; dat is tegen de regels van welke stemming dan ook. Ik bedoel, wat let ze nu om elders ook even een handig compromisje te sluiten als dat commerciëel waarschijnlijk beter ligt? Ook al is het een ludiek project: een stemming is een stemming. Ik ben daar vrij principiëel in. Als je met uitkomsten gaat rommelen, had je beter moeten nadenken over hoe om te gaan met 'moeilijke' uitslagen, en anders het project maar niet moeten beginnen.
Typeert exact mijn gevoel wat ik had bij de uitkomst. Je hebt toch een uitslag, waarom zou je daar nog aan tornen zelfs als er een nipte meerderheid is.

De uitkomsten blijven desalniettemin interessant alleen de onzin van dit project is nu wel aangetoond.
Goh. Past precies bij mijn mening.
Afbeelding

Labels:
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

De indeling van de tijdvakken voor historie is niet geheel terug te herleiden tot de geschiedwetenschap of onderwijssysteem (zowel Belgisch als Nederlands). Het is meer een combinatie tussen de verschillende opvattingen.

In het Nederlandse onderwijssysteem hanteren we:
  • Tijd van jagers en boeren (~prehistorie): tot 3000 v.Chr.
  • Tijd van Grieken en Romeinen (~oudheid): 3000 v.Chr. tot 500
  • Tijd van monniken en ridders (~vroege middeleeuwen): 500-1000
  • Tijd van steden en staten (~hoge en late middeleeuwen): 1000-1500
  • Tijd van ontdekkers en hervormers (~renaissance/reformatie: 1500-1600
  • Tijd van regenten en vorsten (~Gouden Eeuw): 1600-1700
  • Tijd van pruiken en revoluties (~verlichting): 1700-1800
  • Tijd van burgers en stoommachines (~industrialisatie): 1800-1900
  • Tijd van de wereldoorlogen (eerste helft twintigste eeuw): 1900-1950
  • Tijd van televisie en computer (tweede helft twintigste eeuw): 1950-nu
Dit zou je eventueel kunnen vereenvoudigen maar mis toch de volgende delen:
  • Tijd van regenten en vorsten (~Gouden Eeuw): 1600-1700
  • Tijd van pruiken en revoluties (~verlichting): 1700-1800
  • Tijd van de wereldoorlogen (eerste helft twintigste eeuw): 1900-1950
Voor een duidelijkere beschrijving kun je hier terecht over de verschillende tijdvakken en de bijbehorende tijdsperiode.

Heb 999 Games al gevraagd hoe en wat aangezien het niet duidelijk overeenkomt met een bepaalde bestaande opvatting. Niet erg maar mis periode die niet per definitie aan te duiden zijn bij een ander genoemd tijdperk.
Mistharfare
Website beheerder

Toch blijf ik met onzinnige dingen bezig :lol:

Welke van onderstaande elementen vind je belangrijk in een spel? (max. 5 mogelijkheden)
Handelen
Dwarszitten
Worker Placement
Bouwen
Bieden

Welke periode in de historie zie je als liefste als setting voor een spel?
Renaissance

Mijn periode keuze zou je misschien verbazen maar we hebben meer dan genoeg spellen in pre, klassiek, middeleeuwen en industriële revolutie. Renaissance is wat minder bekend maar voornamelijk omdat Nederland is ontstaan in die tijd. Had eigenlijk de gouden eeuw willen kiezen maar die stond er niet bij.
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

@cymric Stemming bij 999 games is nu gewoon: dit vinden jullie leuk maar wij dachten dit dus doen we dat ook ;-)

@Misth Mooie verwoording van tijdvakken
Mistharfare
Website beheerder

Re: Re: Het Perfecte Spel

spellenclubapeldoorn schreef:
@Misth Mooie verwoording van tijdvakken
Kreeg gelijk response op de eerste mail naar 999 games maar daarna niet meer toen ik vraagde om bronvermelding en onderbouwen waarom 200 belangrijke jaren aan geschiedenis voor Nederland weg waren gelaten.
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Welke van onderstaande elementen vind je belangrijk in een spel? (max. 5 mogelijkheden)
Handelen
Ruilen
Worker Placement
Bouwen
Meerderheden

Middeleeuwen
Afbeelding
JanP
Jakkiebak!

Bericht door JanP »

Pedro777 schreef:Welke van onderstaande elementen vind je belangrijk in een spel? (max. 5 mogelijkheden)
Handelen
Ruilen
Worker Placement
Bouwen
Meerderheden

Middeleeuwen
Idem voor mij
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Misth schreef: Kreeg gelijk response op de eerste mail naar 999 games maar daarna niet meer toen ik vraagde om bronvermelding en onderbouwen waarom 200 belangrijke jaren aan geschiedenis voor Nederland weg waren gelaten.
Kan ik me iets bij voorstellen. Op zoveel grammatisch pikant verwoord 'vervolggewauwel' zaten ze vermoedelijk niet te wachten. :wink:
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Toch een faux pas van 999 Games dat ze eigenhandig de uitkomst van de stemming hebben aangepast; dat is tegen de regels van welke stemming dan ook. Ik bedoel, wat let ze nu om elders ook even een handig compromisje te sluiten als dat commerciëel waarschijnlijk beter ligt? Ook al is het een ludiek project: een stemming is een stemming. Ik ben daar vrij principiëel in. Als je met uitkomsten gaat rommelen, had je beter moeten nadenken over hoe om te gaan met 'moeilijke' uitslagen, en anders het project maar niet moeten beginnen.
Ik zit vermoedelijk zwaar te suffen, maar waar hebben ze zoiets uitgespookt?
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Erwin schreef:Ik zit vermoedelijk zwaar te suffen, maar waar hebben ze zoiets uitgespookt?
In de nieuwsbrief van Het Perfecte Spel stond het volgende:
999 Games schreef:Na de duidelijke winnaars van vorige weken, zijn de meningen deze week verdeeld. Bijna 3.000 stemmers hebben zich vrijwel gelijkmatig geschaard achter de twee opties: Veel Tactiek/ Weinig Geluk en Net Zoveel Tactiek als Geluk. Op de andere categorieën is bijna niet gestemd.

Veel Tactiek/ Weinig Geluk heeft een krappe meerderheid, maar omdat bijna alle overige mensen op de categorie Net Zoveel Tactiek als Geluk hebben gestemd, is onze conclusie dat Geluk een grotere rol moet spelen dan de “weinig” uit de winnende optie. De uitkomst is daarom: Over het algemeen zien jullie graag een spel met veel tactiek en een redelijke rol voor geluk.
Dat is hineininterpreteren van de uitslag van een stemming, die ondanks een 'krappe meerderheid' nog steeds een meerderheid opleverde. 'Dictatuur van de meerderheid': zeker. Dat is ook de schaduwzijde van de procedure... Het roept bij mij in ieder geval ongemakkelijke vragen op wat er was gebeurd als de uitkomst was verdeeld in veel tactiek + weinig geluk en weinig geluk + veel tactiek.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

cymric schreef:... Het roept bij mij in ieder geval ongemakkelijke vragen op wat er was gebeurd als de uitkomst was verdeeld in veel tactiek + weinig geluk en weinig geluk + veel tactiek.
De uitgever die ooit in staat was om Gladiator aan te prijzen als strategisch dobbelspel had deze uitdaging glorieus aangepakt. :wink:

Dank voor de toelichting. Onhandige ingreep van 999 Games.
rober
Standaard moderator

Het Perfecte Spel

Bericht door rober »

Misschien is dit spel, wat 999games nu met ons speelt, wel het perfect spel. Oneindig aantal spelers, spelduur van meerdere weken en veel bluf, manipulatie en geluk.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Erwin schreef:De uitgever die ooit in staat was om Gladiator aan te prijzen als strategisch dobbelspel had deze uitdaging glorieus aangepakt. :wink:
Brrr.... Gladiator. Ik moet er niet aan denken.

Wat betreft het perfecte spel, ik heb het niet meer ingevuld wegens tijdgebrek. Ik wacht wel af wat er uit het magazijn komt rollen.
Mistharfare
Website beheerder

Re: Re: Re: Het Perfecte Spel

Erwin schreef:
Misth schreef: Kreeg gelijk response op de eerste mail naar 999 games maar daarna niet meer toen ik vraagde om bronvermelding en onderbouwen waarom 200 belangrijke jaren aan geschiedenis voor Nederland weg waren gelaten.
Kan ik me iets bij voorstellen. Op zoveel grammatisch pikant verwoord 'vervolggewauwel' zaten ze vermoedelijk niet te wachten. :wink:
Was een nette mail met mijn bevinding. Inmiddels een mail gehad dat ze er naar gaan kijken.

Alleen het aangeven van de tijdsperiode was genoeg geweest en dan mag je best de overeenkomst met de gangbare indeling weglaten.

Erger vond ik het weglaten van de 200 jaar geschiedenis die juist belangrijk zijn geweest voor NL namelijk de gouden eeuw.

De hele tijdlijn is toch vanaf de prehistorie kenmerkend voor Europa.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

cymric schreef:
Erwin schreef:Ik zit vermoedelijk zwaar te suffen, maar waar hebben ze zoiets uitgespookt?
In de nieuwsbrief van Het Perfecte Spel stond het volgende:
999 Games schreef:Na de duidelijke winnaars van vorige weken, zijn de meningen deze week verdeeld. Bijna 3.000 stemmers hebben zich vrijwel gelijkmatig geschaard achter de twee opties: Veel Tactiek/ Weinig Geluk en Net Zoveel Tactiek als Geluk. Op de andere categorieën is bijna niet gestemd.

Veel Tactiek/ Weinig Geluk heeft een krappe meerderheid, maar omdat bijna alle overige mensen op de categorie Net Zoveel Tactiek als Geluk hebben gestemd, is onze conclusie dat Geluk een grotere rol moet spelen dan de “weinig” uit de winnende optie. De uitkomst is daarom: Over het algemeen zien jullie graag een spel met veel tactiek en een redelijke rol voor geluk.
Dat is hineininterpreteren van de uitslag van een stemming, die ondanks een 'krappe meerderheid' nog steeds een meerderheid opleverde. 'Dictatuur van de meerderheid': zeker. Dat is ook de schaduwzijde van de procedure... Het roept bij mij in ieder geval ongemakkelijke vragen op wat er was gebeurd als de uitkomst was verdeeld in veel tactiek + weinig geluk en weinig geluk + veel tactiek.
Strikt genomen heb je gelijk.
Er werd gekozen voor 'veel tactiek / weinig geluk'. Persoonlijk heb er geen probleem mee dat er een beetje meer geluk komt bij kijken. Misschien had men beter wat meer opties gegeven dan deze beide. Maar de keuze voor veel tactiek blijft toch behouden.
Afbeelding