Workerplacement voor nieuwe spelers?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

olavf
El Capitan

Re: Workerplacement voor nieuwe spelers?

Bericht door olavf »

cab schreef:Leuke worker placements voor beginners:
-Egizia
-Oddville
-Helvetia
-Sun, Sea & Sand

Echter op de laatste na zijn ze volgens mij niet in het Nederlands, voor Helvetia en Oddville maakt het als je de regels kent niet meer uit overigens.
Misschien Oddville, maar de andere 3 vind ik totaal ongeschikt voor beginners..
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Mac-S »

Nu er ineens een heleboel andere titels genoemd worden, voel ik mij genoodzaakt om toch even in te grijpen. Niet doen! Gewoon Stenen Tijdperk proberen, is een van de makkelijkste en leukste worker placement spellen. En wie verliest, kan altijd de dobbelstenen de schuld geven... (dat wil met beginners ook nog wel eens helpen - sommigen zijn een beetje bang om "dom" te doen en willen daarom liever helemaal niet spelen)
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Mac-S schreef:Nu er ineens een heleboel andere titels genoemd worden, voel ik mij genoodzaakt om toch even in te grijpen. Niet doen! Gewoon Stenen Tijdperk proberen, is een van de makkelijkste en leukste worker placement spellen. En wie verliest, kan altijd de dobbelstenen de schuld geven... (dat wil met beginners ook nog wel eens helpen - sommigen zijn een beetje bang om "dom" te doen en willen daarom liever helemaal niet spelen)
Persoonlijk zou ik ook beginnen met Stenen Tijdperk. Simpel en leuk spel! Later kan je de andere uitproberen zoals Agricola, Lords of Waterdeep, Yedo... En als jouw speelgroep het soms moeilijk heeft om spellen te begrijpen, probeer het zo thematisch mogelijk uit te leggen zodat alles gewoon logisch lijkt. Een voorbeeld bij Stenen Tijdperk zou zijn als je goud gaat zoeken, is het veel moeilijker daarom moet je minstens aan een 6 geraken bij uw dobbelworp. Veel plezier!
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Mac-S schreef:Nu er ineens een heleboel andere titels genoemd worden, voel ik mij genoodzaakt om toch even in te grijpen. Niet doen! Gewoon Stenen Tijdperk proberen, is een van de makkelijkste en leukste worker placement spellen. En wie verliest, kan altijd de dobbelstenen de schuld geven... (dat wil met beginners ook nog wel eens helpen - sommigen zijn een beetje bang om "dom" te doen en willen daarom liever helemaal niet spelen)
Ben het hier wel mee eens - je zegt dat je een groep hebt waarbij UGO! al te moeilijk is. Als je die groep naar andere spellen wil krijgen, dan denk ik dat je daar simpel moet beginnen. Ticket to Ride vind je misschien zelf niet zo leuk, maar dat is voor zo'n groep denk ik een heel goed begin.

En voor de andere groep zou je inderdaad Stenen Tijdperk kunnen kiezen. Als ze nog helemaal niet bekend zijn met het concept worker placement, dan zijn titels als Egizia, Lords of Waterdeep en De Kathedraal nog echt te zwaar. Ik zou me er vooral op voorbereiden om 1 spel te kiezen, en deze vaaaaaak te spelen. Ik merk dat spelletjesfans graag veel verschillende spellen spelen, en dat dit 'beginners' vaak afschrikt.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Wyckyd schreef:
Ben het hier wel mee eens - je zegt dat je een groep hebt waarbij UGO! al te moeilijk is. Als je die groep naar andere spellen wil krijgen, dan denk ik dat je daar simpel moet beginnen. Ticket to Ride vind je misschien zelf niet zo leuk, maar dat is voor zo'n groep denk ik een heel goed begin.

En voor de andere groep zou je inderdaad Stenen Tijdperk kunnen kiezen. Als ze nog helemaal niet bekend zijn met het concept worker placement, dan zijn titels als Egizia, Lords of Waterdeep en De Kathedraal nog echt te zwaar. Ik zou me er vooral op voorbereiden om 1 spel te kiezen, en deze vaaaaaak te spelen. Ik merk dat spelletjesfans graag veel verschillende spellen spelen, en dat dit 'beginners' vaak afschrikt.
Ik denk dat we hier op het forum als ervaren spelers vaak denken dat spellen eenvoudig zijn maar in de praktijk vind het gros van de mensen die af en toe eens een spel speelt ze vaak best pittig. Ik ken genoeg mensen die een spelletje best leuk vinden maar het liefst elke keer hetzelfde spel spelen omdat ze helemaal geen zin hebben om een nieuw spel aan te leren. De meeste forumleden hier vinden het volgens mij juist geweldig om nieuwe dingen te proberen en herkennen zelfs allerlei mechanismes uit andere spellen. Dat zijn dus compleet onvergelijkbare situaties.

Kortom: Helemaal eens met het bovenstaande voorstel! :thumbup:
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

suzanne24 schreef:Hebben jullie nog tips?
Voor de groep 30+: Stenen Tijdperk aanhouden, gaat helemaal goedkomen. Fresco is ook een prima suggestie.

Voor de groep 50+: Het concept 'werkverschaffen' is zonder twijfel te ingewikkeld. Je zult het bij eenvoudige doch leuke (kaart)spelletjes moeten houden. Suggesties te over hier: Coloretto, Take 5, Boonanza, Koehandel, Beestenveiling, Sla je Slag(room), misschien zelfs wel Hanabi (wordt open gespeeld en het coöperatieve aspect versterkt dat mensen elkaar kunnen helpen met regelvragen), en nog vele meer.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik denk dat bij de groep 50+ een coöp het vast ook wel goed kan doen. Je kunt dan immers zelf ingrijpen mochten ze echt verkeerde dingen gaan doen. Beginnen met een vrij lichte titel in dit genre lijkt mij dan het beste zoals bijv. Het Verboden Eiland en eventueel Flashpoint (familieversie, de gevorderde zou wellicht iets voor de 30+ zijn) of Hanabi. De kaartspelletjes die Cymric noemt zijn ook alleen leuk en goed te doen.
Afbeelding
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Je zult deze draad als 50 plusser maar zitten lezen..
https://detafelplakt.com/
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

dominique schreef:Je zult deze draad als 50 plusser maar zitten lezen..
Oei, dat zal wel lastig zijn. Al die kleine lettertjes :twisted:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ dominique, we gaan wel van 50+ uit die beginnende bordspelspelers zijn en niet bekend zijn met de spellen die nu op de markt zijn. Vergeet niet dat de spellen 20 tot 30 jaar geleden veel simpeler zijn qua spelmechanieken. Meestal niet veel meer dan dobbelen en pion vooruit zetten. Als die mensen sinds die tijd niet of nauwelijks een spelletje hebben gespeeld zullen ze vast niet met nieuwe spelmechanieken bekend zijn. Als ik naar mijn eigen ouders kijk dan hoef ik echt niet met 7 Wonders aan te komen of Stenen Tijdperk. Het spelmateriaal is overweldigend voor hun. Ik heb ze gelukkig wel aan Ticket to Ride kunnen krijgen, maar zelfs dat is voor hun nog vrij lastig.
Afbeelding
Cali
Meeple

Bericht door Cali »

Ik dacht ook meteen aan Stenen Tijdperk.
maxitaxi777 schreef:Ik zou ook zeggen dat je met Stenen Tijdperk de makkelijkste Worker Placement hebt :). Agricola, Le Havre, Tzolk'in zijn allemaal al wat lastiger (vooral de laatste).
Bij ons viel Tzolk'in goed mee. Concept is simpel. Je haalt er werkers af of je zet erop. Klaar? Dan draaien we het wiel 1 vakje. Herhaal. Moeilijk te beheersen, maar neemt niet veel tijd in beslag om het systeem door te hebben. Dan vind ik Le havre veel overweldigender als je net begint.

Dit weekend Het dorp geleerd aan de ouders. Daar ben je na een rondje of 2 (rondes in het spel, geen 2x spelen :wink: ) ook wel mee weg.
elbert
Locomotief

Bericht door elbert »

alle genoemde spellen zijn erg goed. Ik speel zelf met veel plezier Tzolkin, fresco, agricola en egizia.

Toch wil ik mijn voorkeur uitspreken voor het genoemde stenen tijdperk. Juist vanwege het feit dat het gemakkelijk te leren is maar veel variatie heeft en je de schuld aan de dobbelstenen kan geven als het allemaal niet niet llukt
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Zojuist de ontembare stad bekeken..... Lijkt me ook wel wat. Volgens mij zijn de regels vrij duidelijk en je hoeft je maar op 1 grondstof te focusen.
Afbeelding
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Mijn moeder is in de 60 en daar wordt vnl. gespeeld: genius, kolonisten (+ zeevaarders), regenwormen en ticket to ride. En de standaard oude spellen zoals scrabble, rummikub etc.

Ik zat ook nog aan 7 wonders te denken. Zonder uitbreidingen. Of pandemie.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!