Workerplacement voor nieuwe spelers?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
suzanne24
- Geheim Genootschap
Workerplacement voor nieuwe spelers?
Zojuist Nox' Spellenzolder Stenen tijdperk bekeken. Mooi en leuk spel lijkt me dat.
Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik het probleem niet veel meespeelde voor dit soort spellen te hebben. Ik heb een groep mensen om me heen van 30+ die dat "technisch" wel aankunnen maar er totaal onbekend mee zijn en een groep 50+ waarvoor (ik durf het haast niet te zeggen) Ugo al lastig is (wanneer krijg je nu wel een boer en wanneer niet). Graag zou ik in deze groep toch wat meer van dit soort spellen willen introduceren en kijken of dat toch goed kan vallen. Ik dacht zelf meteen aan deze (of misschien Takenoko). Hebben jullie nog tips?
Maar zoals ik al eerder aangaf heb ik het probleem niet veel meespeelde voor dit soort spellen te hebben. Ik heb een groep mensen om me heen van 30+ die dat "technisch" wel aankunnen maar er totaal onbekend mee zijn en een groep 50+ waarvoor (ik durf het haast niet te zeggen) Ugo al lastig is (wanneer krijg je nu wel een boer en wanneer niet). Graag zou ik in deze groep toch wat meer van dit soort spellen willen introduceren en kijken of dat toch goed kan vallen. Ik dacht zelf meteen aan deze (of misschien Takenoko). Hebben jullie nog tips?
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Workerplacement voor nieuwe spelers?
Stenen tijdperk is één van de beste worker placement games én gateway games die ik ken. Valt altijd in de smaak!
Ik denk niet dat je veel toegankelijkere worker placement spellen kan vinden.
Ik denk niet dat je veel toegankelijkere worker placement spellen kan vinden.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Ik zou ook zeggen dat je met Stenen Tijdperk de makkelijkste Worker Placement hebt
. Agricola, Le Havre, Tzolk'in zijn allemaal al wat lastiger (vooral de laatste).
-
aicirtap
- Critico
Ik zou inderdaad ook voor Stenen Tijdperk gaan.
En niet helemaal work placement maar ook erg leuk voor beide groepen is Ticket to Ride en Carcassonne.
En je kan bijvoorbeeld desnoods zelf hulpkaartjes fabriceren en plastificeren voor bijv. Ugo. Misschien is dat een idee?
En niet helemaal work placement maar ook erg leuk voor beide groepen is Ticket to Ride en Carcassonne.
En je kan bijvoorbeeld desnoods zelf hulpkaartjes fabriceren en plastificeren voor bijv. Ugo. Misschien is dat een idee?
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
-
Dierik
- Erelid
Als ik je zo hoor over je medespelers zou ik nog even geduld hebben met dit genre. Heb je bijvoorbeeld Ticket to Ride: Europe al op tafel gehad?
Dat is nu met recht een gatewaygame. Ik denk dat Stenen Tijdperk al beste pittig kan zijn als je niet veel andere spellen gewend bent. Rustig opbouwen is mijn advies.
Dat is nu met recht een gatewaygame. Ik denk dat Stenen Tijdperk al beste pittig kan zijn als je niet veel andere spellen gewend bent. Rustig opbouwen is mijn advies.
-
cab
- Burgemeester
Leuke worker placements voor beginners:
-Egizia
-Oddville
-Helvetia
-Sun, Sea & Sand
Echter op de laatste na zijn ze volgens mij niet in het Nederlands, voor Helvetia en Oddville maakt het als je de regels kent niet meer uit overigens.
-Egizia
-Oddville
-Helvetia
-Sun, Sea & Sand
Echter op de laatste na zijn ze volgens mij niet in het Nederlands, voor Helvetia en Oddville maakt het als je de regels kent niet meer uit overigens.
-
Dierik
- Erelid
Een spel dat het ook altijd goed doet bij beginners is Hotel Samoa.
-
suzanne24
- Geheim Genootschap
Ik ben er stiekem ook een beetj bang voor.....maar ik wijze graag hahaha.Dierik schreef:Als ik je zo hoor over je medespelers zou ik nog even geduld hebben met dit genre. Heb je bijvoorbeeld Ticket to Ride: Europe al op tafel gehad?
TTR speel ik zelf op de IPad en het is niet helemaal mijn ding. Maar ik heb er wel aangedane om die te kopen omdat ik er misschien wel mensen mee warm kan krijgen voor meer.
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Same here. Vind ik echt niets aan. Geen van Moon's spellen overigens om de één of andere reden. Ik ken mensen die elk weekend 'dat spel met de treintjes' (suzanne24 schreef:TTR speel ik zelf op de IPad en het is niet helemaal mijn ding.
Stenen tijdperk, doen!
SPELHAMELS BEERSE:
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Wat zeker ook een zeer goede worker-placement is en zeker niet moeilijk (zowel qua uitleg als qua speelbaarheid) is Lords of Waterdeep. Enige minpuntje, is Engelstalig en er staat wel een klein beetje tekst op de Intrique- en Quest kaarten maar als dat geen probleem is heb je een schitterend spel dat zeker ook voor beginners geschikt is 
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
KeesK
- Hazelnoot Ridder
Le Havre wordt vaak over het hoofd gezien, mede door zijn nogal uitgedijde broer agricola. Maar het is, zeker in de beginner modus, een zeer makkelijk ge leren (maar moeilijk te beheersen) werkerplaatser. En je kan m uittesten op de ipads, Bance!
-
DeKerstman
- El Capitan
Stenen Tijdperk, Ticket to Ride en Carcassonne heb ik alledrie gespeeld met non-gamers en dat viel goed in de smaak, volgens mij kun je je daar geen buil aan vallen. Zeker die laatste is gewoon zitten en spelen en of je nu met 2 of met 5 zit, het speelt gemakkelijk weg (en duurt niet te lang, ook niet onbelangrijk).
-
RoyalRumble69
- Party Animal
Ik vind persoonlijk Fresco wel een goede keuze. Goed thema en een paar interessante spelmechanismen. Bijvoorbeeld: je moet een werker plaatsen op een spoor dat aangeeft hoe laat je wil opstaan. Sta je als eerste op, dan heb je de meeste keuze op de markt, maar dan ga je ook terug op het tevredenheidsspoor. Zeker niet te ingewikkeld, maar toch lastige keuzes om te maken.
In mijn ogen een echt goede workerplacement.
-
dirk
- Elfenkoning
- Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
+1RoyalRumble69 schreef:Ik vind persoonlijk Fresco wel een goede keuze. Goed thema en een paar interessante spelmechanismen. Bijvoorbeeld: je moet een werker plaatsen op een spoor dat aangeeft hoe laat je wil opstaan. Sta je als eerste op, dan heb je de meeste keuze op de markt, maar dan ga je ook terug op het tevredenheidsspoor. Zeker niet te ingewikkeld, maar toch lastige keuzes om te maken.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
-
wolvers
- Professor Pimpel
De kathedraal,
Is wel wat moeilijker dan stenen tijdperk.
Voordeel is wel dat acties op het bord zelf staan beschreven.
Is wel wat moeilijker dan stenen tijdperk.
Voordeel is wel dat acties op het bord zelf staan beschreven.